Normaali aihe Työ keveyemmäksi? Muita vaihtoehtoja? (Luettu 122 kertaa)
Hepokatti
Nivelklubin tulokas
*
Poissa


Liike on l��ke!

Viestejä: 3
Liittynyt: 07.09.2021
Työ keveyemmäksi? Muita vaihtoehtoja?
08.09.2021 klo 10:19:30
Tulosta viesti  
Laitan kysymykseni myös tälle palstalle, jos joku vaikka kertoilisi omista kokemuksistaan.

Työni on pääasiassa eri painoisten tavaroiden siirtelyä ja nostelua. Painot voivat olla mitä tahansa 0,5-25kg väliltä.

Peukaloiden ja etusormien nivelissä on huomattavaa artroosia. Nyt myös jalkaterien nivelet ja toinen polvi ovat alkaneet oireilemaan. Kipulääkkeistä huolimatta työ pahentaa käsien kipua. Myös muita vaivoja löytyy.

Työnantaja ei tarjoa kevyempiä hommia. Ikää on 57. Tuttava on puhunut, että voisin päästä kuntoukseen tai muuta vastaavaa. Työterveyslääkärin ilmaisut aiheesta ovat erittäin epämääräisiä. En jaksa nykyistä työtä entiseen malliin, joten jokin ratkaisu pitäisi tehdä. Mitä vaihtoehtoja on olemassa? Mistä löytyy paikkansa pitävää, ajantasaista tietoa? Pitäisikö mennä yksityislääkärille työterveyden sijasta, että saisin asioita eteenpäin ja vastauksia kysymyksiin?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Julian P
Nivelklubin tulokas
*
Poissa


Liike on l��ke!

Viestejä: 1
Liittynyt: 05.10.2021
Re: Työ keveyemmäksi? Muita vaihtoehtoja?
Vastaus #1 - 05.10.2021 klo 10:40:14
Tulosta viesti  
Ensimmäiseksi on pyrittävä rajoittamaan liikkeet, jotka rasittavat liikaa nivelrustoa. Jos käsien nivelet ovat vaurioituneet, sinun on rajoitettava raskaiden esineiden kantamista, painavien esineiden painamista käsin, kirjoituskoneen käyttöä, soittimien soittamista jne.
Toiseksi, tietyistä rajoituksista huolimatta on välttämätöntä elää aktiivista elämää lisäämällä liikuntaa, joka ei vaikuta haitallisesti rustoon. Sinun on pakotettava itsesi tekemään erityisiä harjoituksia joka päivä. Yhteistä näille harjoituksille on, että ne rasittavat nivelrustoa mahdollisimman vähän ja harjoittavat niveltä ympäröiviä lihaksia enemmän. Tämä auttaa muodostamaan hyvän lihaskorsetin nivelen ympärille, ylläpitämään normaalia liikkuvuutta ja riittävää verenkiertoa raajassa. Lisäksi tämä harjoitus vahvistaa itse rustoa, joka tarvitsee liikettä normaalin ravitsemuksen varmistamiseksi...
Hyvää terveyttä sinulle !
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sirirkka
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 159
Liittynyt: 13.08.2012
Re: Työ keveyemmäksi? Muita vaihtoehtoja?
Vastaus #2 - 06.10.2021 klo 21:10:58
Tulosta viesti  
Olen tehnyt vastaavanlaista työtä kolmekymmentä vuotta. Nyt olen muualla töissä.
Tärkeää on erilaisten ortoosien käyttö töissä, jos mahdollista. Myös kinesio-teippaus auttaa.
Kelan TULES- vaivojen kuntoutukseen voi hakea itsekin. Ihmettelenpä työterveyden nihkeää suhtautumista! Itse sain tukea sieltä. Sain apua mm. hakemuksen kirjoittamiseen. Tutki Kelan sivuja!
Tsemppiä !
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hepokatti
Nivelklubin tulokas
*
Poissa


Liike on l��ke!

Viestejä: 3
Liittynyt: 07.09.2021
Re: Työ keveyemmäksi? Muita vaihtoehtoja?
Vastaus #3 - 16.10.2021 klo 19:30:09
Tulosta viesti  
Minkä ikäinen sirirkka olit, kun pääsit vaihtamaan työtehtäviä?

Syy työterveyden vaiteliaisuuteen kohdallani taitaa löytyä meikäläisen ikävuosista.  Surullinen Olen liian vanha saamaan uutta työtä, mutta toisaalta vanhuuseläkkeeseen on melkoisesti vuosia. Työkyvyttömyyseläkkeestä ei uskalleta edes puhua.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu