Normaali aihe Istuminen (Luettu 412 kertaa)
Lonkka61 oikea
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Istuminen
04.03.2021 klo 21:24:15
Tulosta viesti  
Hei voiko lonkkaleikkauksen jälkeen istua normaalikorkuisella sohvalla tai sängyllä? Ylösnousu avitus terveellä jalalla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: Istuminen
Vastaus #1 - 05.03.2021 klo 09:30:01
Tulosta viesti  
Tärkeä pointsi on se, että leikattu lonkka ei saa taipua enempää kuin 90 asteen kulmaan, (suora kulma) koska jos taipuu enemmän, leikattu nivel saattaa mennä sijoiltaan. En nyt muista kuinka pitkään tämä rajoitus on, olikohan 2-3 kk, joku paremmin muistava saa neuvoa, mutta sitten kun lonkka on kunnolla parantunut, voi istua normaalilla tavalla. Siksi aikaa kun rajoitukset ovat voimassa, voi apuvälinelainaamosta lainata korotuspalikat sängynjalkoihin (kotitekoisiakin korotuksia voi toki improvisoida) ja korotustyynyn, jonka voi sijoittaa tuolille tai sohvalle. Rajoituksissa on yksilöllisiä eroja, esimerkiksi jos lonkka leikataan etupuolelta (jotkut harvat lääkärit tekevät näin) ei rajoituksia tarvita ja muutkin asiat voivat vaikuttaa. Lääkäri tai fyssari antaa leikkauksen jälkeen tarkat ohjeet, mitä saa tehdä ja mitä ei. Todennäköisesti ohjeita saa jo ennen leikkausta, minä sain ainakin ohjeplarin jossa lueteltiin kaikki tarvittavat apuvälineet yms. Apuvälinelainaamo on tavallisesti terveyskeskuksen yhteydessä tai isommilla paikkakunnilla voi olla erikseen.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Lonkka61 oikea
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #2 - 05.03.2021 klo 19:57:10
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksesta  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 07.03.2021 klo 20:24:12
Tulosta viesti  
Itse sain aikanaan tiukat ohjeet: 3 viikkoa korkeintaan 60 asteen kulma ja toiset kolme korkeintaan 90 astetta.

Sohvat tuppaavat olemaan liian matalia. Kaupunki lainasi erityisen tyynyn, jolla tuolin sai korotetuksi (yksi kulma tyynystä oli pehmeä niin että "puujalka" pääsi sopivaan kulmaan.
Ja sänkyyn lainattiin korokejalat.
Byrokratia kylläkin kukahteli: jalkoja annettiin neljä, ei yhtään enempää, ja eihän se parisängylle riittänyt. No, vanhoille puhelinluetteloille käyttöä lisätukena.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #4 - 08.03.2021 klo 11:13:44
Tulosta viesti  
Minulla taas oli sängynjalkojen korotusten kanssa se ongelma, että ne olisivat sopineet laveriin jossa olisi ollut nelikulmaiset jalat, mutta minun sänkynjalkani olivat toisen malliset eikä korotuksilla siis tehnyt mitään. Ei niitä sitten kuitenkaan tarvittu, koska sänky oli tarpeeksi korkea ilmankin (ainakin minulle joka olen vain vajaa 160 cm pitkä) ja  myöhemmin selvisi ettei näitä rajoituksia tarvittukaan, koska lonkat oli leikattu etupuolelta. Alussa tosin kipu rajoitti niin ettei tehnyt mielikään kovin taivutella.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

holokkipolovi
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Sijainti: Imatra
Vastaus #5 - 09.03.2021 klo 09:31:52
Tulosta viesti  
Vinkki tuolien, sohvien ja sängynjalkojen korotusten tekoon:

Finfoam routalevy, Rautakaupasta 60 cm x 2,5 metriä levy n. 12€. Voi tavallisella sahalla tehdä sopivan kokoisia palasia. Vesitiivis, homehtumaton, eikä painu kasaan, voi tarvittaessa pinota useampia kappaleita päällekkäin. Terävät ja kapeat esineet kyllä painavat jälkeä levyn pintaan, mutta toimii mainiosti sängyn, tuolin, sohvien yms jalkojen korotuksena.

Käytökelpoinen niksi ainakin tilapäistarpeisiin ;O) ja pidempiaikaiseen sisustukseen voi sitten keksiä jotain koristetta tai muuta nätimpää materiaalia.

Sivun alkuun

IP kirjattu