Normaali aihe mistä apu (Luettu 2 440 kertaa)
Charlottiina
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

mistä apu
14.09.2020 klo 05:43:45
Tulosta viesti  
Olen 56 vuotias nainen. Polvesta on poistettu nivelkierukoiden palasia ja nyt monen mutkan jälkeen sain magneettikuvauksen tiedot. Polvessa on sivusiteen venähdys, Bakerin kysta ja sääriluun ulomman nivelnastan takareunassa varsin kookas luuhun asti ulottuva rustopuutosalue.

Julkispuolen ortopedin mielestä nivelrikko on liian vähäinen leikkausta ajatellen ja hän määräsi OxyNorm 5 mg 1-2 tablettia 3-4 krt/vrk ja Panadol Fortea tarpeen mukaan.

No opiaatit toki saavat pään sekaisin mutta eivät poista jatkuvaa särkyä. Herään öisin tunnin, kahden välein siihen että polvi on lukossa ja sen avaaminen sattuu aika hurjasti. Menee sitten tunti tai kaksi että saan polven sellaiseen asentoon että voin taas torkahtaa.

Sairauslomalla olen ollut 18.8 alkaen ja viimeinen sairauslomapäivä on 24.9.

Vaikka teenkin kevyttä istumatyötä minun on voitava keskittyä työhöni. Se ei onnistu ellen saa nukuttua öisin. Mikä avuksi, tulehduskipulääkkeitä en voi syödä koska minulla on rivaroksabaani-lääkitys (verenohennuslääkitys)

Alkaa olemaan aika toivoton olo, viimeksi olen nukkunut 5.8 -6.8. välisen yön, silloin Bakerin kysta tyhjennettiin terveyskeskuksessa ja sain lidokain-kortisonipiikin polveen. Mutta yhden yön unet eivät pitkälle kanna  Itku

Yksityispuolen ortopedi tuumasi että ei polvea kannata leikata koska se ei ole vielä kulunut loppuun.

Oikeastikko minun on kärsittävä muutama vuosi jatkuvaa kipua (liikkeessä, levossa, ihan koko ajan) ja odoteltava että aika tekee tehtävänsä ja polven pinnat kuluvat loppuun ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Re: mistä apu
Vastaus #1 - 21.09.2020 klo 20:42:28
Tulosta viesti  
Olet varmaan kokeillut erilaisia valmisteita, esim. glucosamiinia, chondroitiinia, MSM:ää, inkivääriä, kukonhelttainjektiota (hylaani G-F 20) tai Vital3:a. Onhan niitä vielä muitakin, joiden sanotaan auttavan.
Itse syön D-vitamiinia, MSM:ää, glucosamiinia, otin niveleen injektion ja kuureina syön chonroitiinia sekä Vital3:a. Koen tällä hetkellä, että glucosamiini auttaa eniten.
Minulla on siis toisessa polvessa oireileva nivelrikko ja tuota yöllistä lukitustaipumista. Tällä hetkellä polvi on parempi. Uskottelen itselleni, että glucosamiinin ansiosta  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Charlottiina
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #2 - 22.09.2020 klo 06:26:55
Tulosta viesti  
Luin OmaKanta-palvelusta sairaalan ortopedin lausunnon ja siellä todetaan:
Tehty MRI, jossa nähdään reilu lateraalinen artroosi, kookas Bakerin kysta

Tyhmänä luulisi että reilu lateraalinen artroosi aiheuttaisi toimenpiteitä mutta ei...Ja tuo Bakerin kysta aiheuttaa omat ikävyytensä, ei kipeä pallukka polvitaipeessa kyllä oloa helpota.

Tiedustelin lääkäreiltä noista MSM:stä ja muista mainitsemistasi "tukiravinteista" aikoja sitten mutta keskustelu niistä on aina jäänyt jotenkin ilmaan roikkumaan. Koska minulla on tuo rivaroksabaani-lääkitys en uskalla ilman lääkärin lupaa edes kokeilla mitään ominpäin, en ole farmaseutti enkä tiedä mitkä ainesosat voisivat vaikuttaa rivaroksabaanin toimintaan.
Löysinkin netistä lisätietoutta estämään ominpäin kokeiluni:
"Tutkimustiedot yhteisvaikutuksista ovat usein vajavaisia, joten kasvisrohdosvalmisteiden ja ravintolisien käyttöä on syytä välttää hoidon aikana.Itsehoitovalmisteiden turvallisesta käytöstä asiakkaan on myös hyvä keskustella etukäteen apteekin henkilökunnan tai lääkärin kanssa. Kasvisrohdosvalmisteella mäki-kuismalla (Hyperiforce Nova®) on suoria antikoagulantteja heikentävä vaikutus.  Ravintolisät,kuten omega-3-rasvahapot ja glukosaminoglykaanit,voivat lisätä verenvuotoriskiä antikoagulaatiohoidon aikana . Glukosaminoglykaaneja ovat esimerkiksi glukosamiini ja kondroiit-tisulfaatti, joita on nivelille suunnatuissa ravintolisävalmisteissa"

Olen ruikuttanut Artxal tai Hyalgan pistoksia terveyskeskuksesta mutta eipä vaan suostuta antamaan. Ei vaikka esitin että ostan injektiot itse apteekista jos vaan saan reseptin. Norspan kipulaastarin perään kyselin myös tuloksetta.

Kävin fysioterapiassa ja siellä todettiin että lihasten vahvistus ei ole minulla tarpeen, lihaskunto on hyvä. Nyt vaan pidän yllä niiden nykytilaa.

Tämä jatkuva särky on ihan mahdotonta, järki ei luista kun sattuu öin ja päivin ihan koko ajan. Joskus sattuu vähän vähemmän mutta se "pieni kipu-vaihe" on niin lyhytaikaista ettei siitä jaksa iloita.

Kauanko sinä, sirirkka, olet kestänyt polvesi kiukuttelua ? Saatko öisin nukuttua ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 28.09.2020 klo 20:08:59
Tulosta viesti  
Minulle on nuorena tehty polveen rustoa vahingoittanut operaatio. Sieltä on polvioireet lähtöisin. Varmaan parikymmentä vuotta polvi on kiukutellut. Aluksi vähemmän, nyttemmin enemmän. Varmaan vajaa kymmen vuotta olen tiennyt polven "olevan olemassa" jatkuvana pienenä kipuna. Herätellyt se on ehkä pari vuotta, ihan leposärkynä ja kääntyessä lukittumisena. Yleensä saan nukuttua.

Joskus on aikoja, jolloin polvi turpoaa ja on epävakaa ja nivel on todella koukussa, siis nivel on pahemmin tulehtunut. Silloin olen hakenut kortisoni-puudutusaine -injektion, jotta turvotus laskee ja parin viikon päästä hylaani-injektion yksityislääkäriltä. Hänellä se on hyllytavarana ja heti saan pistoksen. Maksaa vajaa 300 €. Pari päivää nivel on kipeämpi, sitten helpottaa. Vaikutus kestää minulla puolisen vuotta.

Minä käytän tulehduskipulääkettä päivittäin, että tokenen töihin. Aamulla ja illalla otan tuota Glucosaminia, joka on minulla reseptilääke. Chondoitiini on myös lääkärin määräämä. Mutta minulla ei ole verenohennuslääkitystä. Sinun on oltava sen tähden varovainen!

Mielestäni Bakerin-kystiä tyhjennetään, mutta niillä on tapana uusiutua. Ja tuo sinun nivelrikkosi on kaiketi niin alkuvaiheessa/toispuoleinen, ettei tekoniveltä vielä mielellään laiteta. Saisitkohan yksityislääkäriltä hylaani-injektion. Sitä kannattaa kokeilla!

Polviin on erilaisia tukia, jotka auttavat liikkumisessa. Minulla on neopreeninen tuki, joka ei ole hyvä ja "saranatuki" tarrakiinnityksellä, joka keventää niveleen tulevaa rasitusta kävellessä. Niistä ei taida olla hyötyä istumatyössä. Minun työssäni on paljon kävelyä.

Nivelrikkokipuun ei auta Norspan, tosin ei oikein Oxynormkaan. Tämä tieto on lääkäriltä. Tosi ikävää, että ag-lääkityksen takia et voi käyttää tulehduskipulääkkeitä! Uni on tärkeää. Voisitko ajatella kysyväsi lääkäriltä uni/nukahtamislääkettä, joka sopii sinulle?

Tulipahan pitkä tarina  Hymiö

Nautitaan kauniista syksystä!

Tsemppiä ja jaksamista sinulle Charlottiina!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Charlottiina
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #4 - 04.10.2020 klo 07:32:07
Tulosta viesti  
No niin, taas on kokeiltu vaikka mitä. Viime viikolla sain Hyalgan-pistoksen polveen ja nyt kun siitä on kulunut 4 päivää on polvi entistäkin mahdottomampi. Turvoksissa ja todella kipeä ihan koko ajan.

Kivusta huolimatta olen tehnyt fyssarin antamien ohjeiden mukaisia lihasharjoitteita ja sitten seuraavan päivän olenkin istunut koipi kylmäkääreessä kun polvi turpoaa entisestäänkin ja on todella kipeä noiden harjoitteiden jälkeen.

Olen nyt testannut sitten Norspan kipulaastaritkin, niistä ei tullut edes sivuoireita kivun poistosta puhumattakaan.

Ortopedi lupaili että joulukuun lopulla polvi on parempi ja jos ei ole niin ehkä hän sitten laittaa leikkausjonoon.
Kyllä minä tiedän ettei leikkauskaan ole mikään autuaaksi tekevä juttu ja voi mennä ihan pieleenkin mutta eipä tässä nyt muitakaan keinoja taida olla jäljellä.

Täytynee soittaa sisätautipuolelle ja kysyä voisinko lopettaa tuon rivaroksabaani-hoidon jotta saisin tulehduskipulääkkeet polveen tulehdusta poistamaan. Veikkaan kyllä etteivät ole ilahtuneita mutta kysymällähän se selviää.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 26.10.2020 klo 21:58:22
Tulosta viesti  
Jokohan polvesi kipu ja turvottelu on vähentynyt piikin ansiosta. Toivottavasti!
Olisiko kannattanut pitää pientä taukoa fyssarin harjoitteista Hyalganin jälkeen... Vai sanoiko lääkäri, että tee vaan? Minulle lääkäri sanoi, että ottaisin rauhallisesti jonkin aikaa, koska polvi kipeytyy ensin joksikin aikaa. Tietty eihän piikistä ole apua kaikille  Surullinen

Tsemppiä ja jaksamista sinulle Charlottiina !!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Charlottiina
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #6 - 27.10.2020 klo 06:15:51
Tulosta viesti  
Eipä tuo polvi tuosta tokene Surullinen .

Kysyin vartavasten otanko kevyemmin sen Hyalgan-injektion jälkeen, lääkäri sanoi ettei yhtään tarvitse hidastaa vauhtia eikä varoa harjoitteita  Järkyttynyt  . Varmaan olisi pitänyt ottaa päivä-pari ihan rennosti mutta kun tyhmänä kuuntelin lääkärin neuvoa niin en sitten tajunnut ottaa jumppalomaa.

Eilen kävin, vaihteeksi,  terveysasemalla polveani hoitaneen lääkärin pakeilla. Polvi oli turvoksissa ja kuuma. Hän tuumasi kirjoittavansa b-lausunnon vuoden loppuun ja kertoi sitten että taidamme kokeilla josko oikotie leikkaukseen aukenisi.

Eli käyn nyt ihan lähipäivien aikana verikokeissa, hoitajan tutkittavana , hammaslääkärillä ja fysiatrilla, sitten lääkäri laittaa koosteen tuloksista sairaalalle. Tämän pitäisi nopeuttaa jonoon ottoa. Ei ole varmuutta toimiiko tämä kikka vaiko ei mutta onpahan sitten ainakin kokeiltu.
Saas nähdä näkyykö verikokeissa tulehdusarvojen nousua, polvessahan on koko ajan tulehdustila päällä. Elättelen toivoa että se tulehdus on niin pientä ettei se näy verikokeessa.

Eilisen kovalla alustalla liikkumisen jälkeen polvi oli aivan mahdottoman raivostuttava. Se ei suostunut olemaan kivutta missään asennossa.
Niinpä viime yö meni sitten sisälukutaitoa kehittäessä...en muista yhtään mitään kirjasta jota yritin lukea. Vihainen. Luin samoja sivuja useaan otteeseen ja menin ihan sekaisin kirjan henkilöistäkin. Piti välillä selata kirjaa taaksepäin jotta pysyin vähän selvillä kuka nyt olikaan kuka.

Kipu ja vähäunisuus ei ole minun juttuni, aivoistani tulee ihan toimintakyvyttömät.

Mietin tässä noita leikkaukseen valmistautumisohjeita jo etukäteen. Pitäisi kuulemma nukkua hyvät yöunet ennen leikkausta. Heh, jos saisin jossain vaiheessa nukuttua hyvät yöunet en edes olisi leikkauksen tarpeessa ! Silmänisku

Eilinen terveysasemalla käynti kyllä nosti vähän mielialaa; pienikin valonpilkahdus asioiden etenemisen suhteen tuntuu hyvältä. Koska tuo terveysaseman lääkäri on suunnilleen minun ikäiseni naisihminen niin tuntuu että hän osaa ajatella tilannettani oikealta kantilta. Pelkästään se, että tunnen tulleeni oikeasti kuunnelluksi, helpottaa. Ei poista kipua polvesta mutta pääkoppa saa tarvitsemaansa hoivaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #7 - 27.10.2020 klo 11:05:02
Tulosta viesti  
Kyllä leikkaukseen pääseminen saattaa nopeutua, jos on lääkärin mielestä kiireellisen leikkauksen tarpeessa. Minä olin varautunut odottamaan leikkausta useita kuukausia, sen sanottiin olevan normaali aika silloin 2008, mutta tosiasiassa meni kaksi, vai oliko se kolme, viikkoa. Kamala hässäkkä tuli kun piti äkkiä hankkia hammaslääkärin todistus ja apuvälineet lainaamosta ja mitä kaikkea piti tehdä, ei siinä paljon ehtinyt murehtia mutta leikkauspäivän aamuna olin kyllä kauhusta kankeana ja toivoin että Coxaan olisi ollut pitempi matka. Näinkin voi käydä jos laitetaan leikkausjonoon erityiskiireellisenä, joku sen tapainen termi siinä oli.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Charlottiina
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #8 - 27.10.2020 klo 16:11:37
Tulosta viesti  
Tiedän kokemuksesta että jos leikkaava lääkäri katsoo henkilön, vaikkapa yksityispuolen asiakkaansa, olevan kiireellisen toimenpiteen tarpeessa niin operaatioaika järjestyy nopeammin kuin heti-oitis-nyt.

Mietin että mahtaako tällä terveyskeskuslääkärin mielipiteellä olla kuinka suuri vaikutus eli käynkö nyt tavallaan turhaan kaikki nuo esijutut valmiiksi. Mutta toisaalta, ei tämä nyt paljoa ota jos ei mitään annakkaan.

Sain vielä järjestymään niin kivasti että kun verikokeet otetaan tällä viikolla niin hoitajan tapaaminen, hammaslääkäri ja fyssarin tapaaminen ovatkin sitten samana päivänä ihan peräkkäin.

Ei tarvitse montaa kertaa miettiä kuka kuskaa, itse en todellakaan lähde "kolmen promillen humalassa" ajamaan ja sellaisessahan olen kun en nuku edes koiran unta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #9 - 06.11.2020 klo 22:51:02
Tulosta viesti  
Hienoa, kun asiat etenevät  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Charlottiina
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #10 - 10.12.2020 klo 05:38:01
Tulosta viesti  
Eilen ortopedi soitti. Oli ilmeisesti lukenut terveyskeskuslääkärin lausunnot ja muut jutut sillä en juurikaan ennättänyt kertomaan polven temppuiluista kun totesi "mä laitan sut nyt kyllä leikkausjonoon".

Nyt pitää ensin päästä käymään tekonivel-polilla ja sitten alkaa odotella leikkausaikaa. Heti ensi viikolla soitan ensimmäisen kerran sinne tekonivel-polille ja hoputtelen, sitten soitan viikottain kunnes lopulta pääsen siellä käymään.

Särky on aivan vallatonta koko ajan ja ne vihlovat kivut liikkuessa ovat hyvinkin mielenkiintoisia. Nyt olen oppinut etten vinkaise vaikka sattuukin  Virnistys ja olen näin ympäristölleni ystävällisempi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #11 - 10.12.2020 klo 22:00:51
Tulosta viesti  
Hieno homma, että pääset operaatioon  Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Charlottiina
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #12 - 12.12.2020 klo 06:03:24
Tulosta viesti  
Vaan nyt kun tietäisi koska se operaatio on. Tammikuussa pääsen käymään taas ortopedilla, tapaan kuulemma fysiatrin ja hoitajankin.

Sitten pitäisi vielä käydä jossain tukikeskustelussa lähiomaisen ollessa mukana. En kyllä käsitä mitä ihmeen hyötyä minun on raahata miestäni sellaiseen, itse minä kuitenkin hoidan leikkauksen jälkeiset jumpat ja muut. Meistä kahdesta minä olen se jolla on terveydenhuoltoalan koulutus enkä ole missään määrin holhouksen tarpeessa.

Nooh, tuo nyt on pieni ongelma kun kuitenkin on valoa tunnelin päässä tämän polven hoidon suhteen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #13 - 12.12.2020 klo 11:56:21
Tulosta viesti  
Tuo tukikeskustelu onkin ihan uutta, en minä ollut missään sellaisessa eikä ainakaan käsketty rahdata omaisia mukaan. Ehkä se on otettu käyttöön myöhemmin eikä ollut vielä keksitty vuonna 2008, tai sitten eri paikoissa on erilaista.

Jos voi järjestää itsensä lyhyellä varoitusajalla sairaalaan, niin kannattaa sanoa että voi ottaa peruutuspaikan jos sellainen tulee. Aina voi sattua että joku saa jonkin tulehduksen tms. eikä pääsekään leikkaukseen silloin kun piti. Sinä varmaan tiedätkin tämän kun sinulla on terveydenhuoltoalan koulutus, mutta sanon nyt kuitenkin kun tämän voi lukea joku sellainenkin joka ei tiedä.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Charlottiina
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #14 - 15.12.2020 klo 16:11:45
Tulosta viesti  
Juu, aion mainita olevani valmis operaatioon vaikka samantien. Silmänisku

Yritän saada ortopedin nyt lopultakin vakuuttumaan ettei minua ole viisasta pitää sairauslomalla enää kauaa vaan hoidetaan koipi kuntoon pikaisesti.

Aion myös soitella jonotilanteesta aina välillä vaikka tiedän että sairaalassa on kiirettä.

Yritin kysellä tuosta "tukikeskustelu"-jutusta kirurgian poliklinikalta mutta siellä sattui olemaan niin kärttyinen hoitaja ettei häntä yhtään kiinnostanut avata asiaa minulle. Tokaisi vaan että kyllä sinne on lähiomaisen tultava. Kysymykseeni "miksi" vastaus oli "no kun niin se vaan on".

Selvitän asian päästessäni tammikuussa sinne kirran polille, aion kyllä pitää pääni ja mennä moiseen keskusteluun ihan yksinäni. Mietin täällä yksinäni että entäs jos operaatioon on menossa yksin elävä ihminen, mitä hyötyä hänen olisi raahata tukikeskusteluun vaikkapa ystävänsä joka ei kuitenkaan ole missään "omaishoitaja"-suhteessa tähän leikkaukseen menijään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #15 - 16.12.2020 klo 09:12:56
Tulosta viesti  
Ainoa hyöty jonka voin tuosta tukikeskustelusta keksiä on se, että jos itseltä menee jokin tieto ohi korvien niin toinen henkilö voi muistaa sen. Minä ainakin muistin hyvin vähän siitä mitä ennen leikkausta puhuttiin, kun jännitin tulevaa leikkausta niin kamalasti, mutta sain kyllä nipun ohjepapereita joissa todennäköisesti oli kaikki tärkeät, tärkeimmät ainakin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Charlottiina
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #16 - 07.02.2021 klo 05:51:00
Tulosta viesti  
Eipä tullut kutsua tekonivelpolille tammikuussa. Soitin sinne helmikuun alussa kuullakseni että ei ole aikaa myöskään helmikuussa. Tuskin on maaliskuussakaan, arveli hoitaja. Just. Vihainen

Jos kuvitellaan että pääsisin sinne maaliskuussa niin vaikka hoitotakuu toteutuisikin operaatio olisi vasta syyskuussa. Ja hoitotakuuhan ei taatusti toteudu (pessimismi nostaa päätään)

Sairausloma on alkanut 18.8.2020 eli yli vuosi menee sairauslomalla notkuessa. Kelan sairauspäiväraha loppuu kun on 300 vuorokautta täynnä, sitten olen tyhjän päällä tulojen suhteen. Onneksi on säästöjä ja mies töissä ettei tule taloudellisia vaikeuksia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Charlottiina
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #17 - 14.02.2021 klo 05:59:01
Tulosta viesti  
Olenkin sitten tulottomana jo nyt. Kelan asiantuntijalääkäri katsoi minun olevan työkykyinen B-lausunnosta huolimatta.

Eli viimeisin sairauspäiväraha-hakemus ajalle 4.1.-28.3.2021 tuli hylätyksi 12.2.

Olisi pitänyt olla uusia lääkärin lausuntoja, ei riittänyt ortopedin ja terveyskeskuslääkärin lausunnot.

Pahus kun tuo polvi ei osaa lukea edes Kelan lääkärin päätöstä. Se väittää olevansa koko ajan särystä kärsivä ja herättelee minua pitkin yötä haluten milloin tyynyä, milloin kylmäkäärettä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Charlottiina
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #18 - 24.02.2021 klo 05:59:39
Tulosta viesti  
Tilannepäivitys: tilasin iltapolille ajan Coxaan Tampereelle ja kävin siellä. Annettiin ohje uusiin natiiviröntgeneihin ja kuvittelin että sellaiset saisi otatettua jossain lähistöllä. No eipä saanut moisia otatettua,  ei muuta kuin TAYSiin kuviin 18.2.
Eilen lääkäri sieltä Coxasta soitti ja leikkauspäiväksi sovittiin 11.5. Ilmeisesti verikokeet on otettava uudestaan mutta se on pienehkö ongelma.

Jotta tilanteeni olisi varmasti omituinen niin kerron että anoin kurillani työttömyyskorvausta kun Kelan sairauspäiväraha evättiin. Ja, rehellinen kun olen, laitoin siihen anomukseen tiedon että sairauspäiväraha-anomukseni on evätty mutta työnantajani ei voi antaa minulle työtunteja lääkärin määräämän sairausloman ajalle. Tästä on todellakin keskusteltu työnantajan kanssa,  hän ei halua ottaa sitä riskiä että terveyteni vaarantuisi.
Yllätyksekseni minulle myönnettiin työttömyyskorvaus !
Eli en olekkaan tuloton, huomenna tilille napsahtaa takautuvasti tammikuun alusta saakka työttömyyskorvaus.

Täytyy sitten maaliskuun lopulla miettiä haenko sairauslomaa leikkaukseen saakka vai olenko palkattomalla vapaalla, en yhtään tykkäisi maksattaa työnantajalla sitä 9 päivän karenssin sairauslomaa. Sen verran on hyvä työpaikka etten halua olla rasitteena.

Nyt opiskelen ahkerasti kaikkia leikkauksen jälkeisiä asioita jotta saan kaiken sisäistettyä. Aivoni kun ovat vaipuneet horrostilaan tämän jatkuvan säryn vuoksi eikä muistiini tunnu tallentuvan asioita kovinkaan helposti.

Keskussairaalasta, jonka ortopedi ilmoitti joulukuussa leikkauspäätöksestään, ei ole kuulunut yhtään mitään. Harmittaa etten aikaisemmin oivaltanut tätä mahdollisuutta hakeutua Coxaan, ihan turhaan olen kärvistellyt ja nöyrästi odotellut jotain tapahtuvaksi.

Noo, parempi myöhään kuin ei milloinkaan, nyt on sentäs tieto että ehkä joskus polven tilanne on parempi kuin nyt. Eihän se leikkaus mikään taikakeino ole mutta ei tätä polvea tästä huonommaksikaan kukaan voi saada  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #19 - 25.02.2021 klo 20:51:58
Tulosta viesti  
Kliseinen Hieno juttu!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Charlottiina
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #20 - 02.07.2021 klo 12:34:00
Tulosta viesti  
Vaikkei tämä ehkä ketään kiinnostakkaan kerron nyt kuulumisia.
Vasen polvi leikattiin siis 11.5. Coxa:ssa. Pitkästä matkasta johtuen minulle olisi ollut tarjolla yöpyminen potilashotellissa mutta en halunnut sitä. Mieheni lähti kuskiksi, olin Coxa:ssa sovitusti kello 11.00 (no olin paikalla jo 10.15 koska en halua myöhästyä  Virnistys)
Vaatteiden vaihdon jälkeen odottelin sitten toimenpiteeseen pääsyä ja kello 12.25 sain puudutuksen.
Ensimmäinen viilto tehtiin kello 12.50 ja koipi oli saanut 30 hienoa hakasta kello 13.40.
Heräämössä minua paapottiin oikein kunnolla, sain kivan lämpöpeitonkin kun vähän vihjaisin että on kylmä. Osastolle minut siirrettiin kello 16.15
Olisin ollut valmis lähtemään kotiin samantien mutta eivät päästäneet.
Olin hieman tuhma ja kävin omin päin vessassa, ei olisi kuulemma saanut käydä ilman saattajaa ensimmäisellä kerralla.
Yön katselin puhelimesta telkkarisarjoja, jostain syystä tabletti ei saanut yhteyttä WiFi- verkkoon vaikka sellainen oli tarjolla.

Kipua oli mitättömän vähän ja niinpä kieltäydyin ottamasta tujumpaa kipulääkitystä, naapurivuoteen naishenkilö otti mielelläänkin. Tässä sen taas huomaa että sama operaatio voi jälkikäteen käyttäytyä täysin eritavalla eri henkilöillä.

Aamulla fysioterapeutti kävi tarkistamassa että liikkuminen kyynärsauvoilla onnistuu ja että osaan kulkea portaissa. Ortopedi kävi myös kuulostelemassa tilannetta ja sitten sain luvan lähteä kotiin.

Mieheni oli jo lähtenyt kotoa kohti Coxaa, olimme sopineet että lähtee kello 10 ajamaan jotten joudu odottelemaan pitkään mutta jotta varmasti olen ennättänyt tapaamaan sekä fysioterapeutin että ortopedin. Kipitin ulos, oli ihanan aurinkoinen päivä. Istuskelin rappusilla ja hörpin Coxa:sta saamastani juomapullosta vettä.

Kotimatka sujui koipea ihmetellen. Vaikka istuin autossa koipi vaakatasossa sen turposi aivan silmissä. Kotona se oli aivan hurjan pullea eikä yhtään tehnyt mieli aloittaa mitään kuntoutusta.

Hoitelin polven turvotusta viilennyspakkauksilla parin viikon ajan.

Koska kipulääkitys ei yleensäkkään tehoa minuun ja kipu oli melkoisen pientä lopetin lääkityksen "napapiikkiä" (veritulpan estoon) lukuunottamatta jo 16.5. Silloin  sain poistaa haavasiteenkin kokonaan. En ollut joutunut sitä välillä vaihtamaan sillä vuotoa tuli vain puolen sentin kokoiselle alueelle ja sekin automatkan aikana.

Kyynärsauvaa, siis yhtä vain,  käytin kotona kahtena ensimmäisenä päivänä, sen jälkeen vain ulkona mennessäni epätasaiseen maastoon tai vieraaseen ympäristöön. Luovuin kyynärsauvasta kokonaan vasta 11.6. Polvi tuntui ja tuntuu edelleen ajoittain pettävän alta ja siksi olin epävarma liikkuessani ulkosalla vieraassa ympäristössä.

Tuota edelläolevaa kun lukee voisi ajatella että "kaikki meni kuin Strömssöössä" mutta eipä mennytkään. SurullinenSellainen hermo kuin nervus saphenus oli saanut operaatiossa vähän osumaa itseensä ja sehän alkoi kiukuttelemaan oikein kunnolla 18.5, siihen saakka jalka oli täysin puutunut polvesta alaspäin.

Kaikki kosketus, myös puhallus, tuntuu kuin joku löisi kaktuksella. Lisäksi tulee sähköiskuja polveen tai nilkkaan.

Soitin asiasta Coxaan ja minut leikannut ortopedi soitti sitten minulle pahoitellen tapahtunutta. En kyllä mitenkään syytä häntä, kukaan ei voi tietää tarkalleen missä tälläinen pintahermo on ja kuinka se suuttuu jos siihen kosketaan.

Koska tuo hermon kiukuttelu estää nukkumisenkin kokeilin kipulääkettä parina yönä, tuloksetta. Menin sitten yksityiselle neurologille 21.6. ja hänhän kertoi häiriköivän hermon nimen tutkiessaan pumpulipuikolla tuntua. Polvi oli hieman punoittava joten hän määräsi laboratorio-kokeita. Kävin niissä samantien ja leukosyytit olivat ihan himpun yli viitearvojen. Syytin stressiä, neurologi ei uskonut vaan teki lähetteen kirurgian poliklinikalle päivitykseen epäillen polvessa tulehdusta. Määräsi Lyrica 75mg ensin kahtena iltana ja sitten aamuin illoin.

No minähän en mihinkään päivystykseen mene istumaan tuntikausiksi ellen ole oikeasti sairas. Kysyin käyntiä maksaessani olisiko kukaan ortopedi vielä paikalla ja ottaisiko yhden ylimääräisen asiakkaan. Avulias asiakaspalveluhenkilö soitti ortopedille ja sain luvan mennä ylimääräisenä jotta vältin päivistyspoliklinikalla istuskelun.

Ortopedi oli kovin tyytyväinen polveen, turvotuksen arveli johtuvan pitkähköstä automatkasta ja melkoisen lämpimästä kelistä, aivan kuten minäkin.
Ortopedi kirjasi ylös ettei ole mitään tarvetta mennä kirurgian päivystykseen. Hermon suuttumiseen ei kir.poli voi vaikuttaa.

Ensimmäinen yö Lyrican kanssa oli ihana, nukuin 6 tuntia ! Tälläistä ihanuutta ei ole ollutkaan sitten viime elokuun. Olin tiistaina aivan intoa ja vauhtia täynnä, yksi hyvin nukuttu yö tuntui palauttavan minut normaaliksi omaksi itsekseni. Hermo alkoi kiukuttelemaan vasta aamupäivällä.

Toinenkin yö Lyrican kanssa tarjosi 6 tunnin yöunet ja arvata saattaa että keskiviikko oli vauhdikas !

Mutta siihen se kuherruskuukausi Lyrican kanssa sitten loppuikin.  Täh. Vaikutus loppui kuin seinään, tuntui että hermon herkkyys nousi entisestään.
Enää ei auttanut Tens-laite,aikaisemmin se oli saanut hermon rauhoittumaan vähäksi aikaa.

Syötyäni n. viikon Lyricaa nostin annoksen lääkärin puhelimitse antaman ohjeistuksen mukaisesti 2 tabl aamuin illoin. Nyt olen sitten syönyt Lyricaa tuolla annostuksella pari päivää ilman mitään hyötyä. Sivuvaikutuksena on huimaus, silmien vaikeus kohdistaa, ei mitään pahempaa. Ellei helpota ensi viikolla yhteys lääkäriin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #21 - 17.07.2021 klo 19:46:08
Tulosta viesti  
Kyllä minua kiinnostaa lukea kuulumisiasi. Kiitos päivityksestä!
Tuleeko tuo hermo-oire häviämään, kerrottiinko siitä? Hermon pitäisi kasvaa hitaasti pituutta, mutta vaurioista en tiedä kuinka ne paranevat...
Mikä on tilanteesi nyt?
Tsemppiä, toipumista ja lämmintä kesää  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Charlottiina
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #22 - 31.07.2021 klo 06:02:22
Tulosta viesti  
Kiitos, Sirirkka tervehtymistoivotuksestasi.Olen yrittänyt nauttia lämpimistä päivistä vaikka koipi pitääkin minut vähän synkissä tunnelmissa.

Neurologi sekä ortopedi sanoivat molemmat (kysyin asiaa molemmilta, ihan varmuuden vuoksi) että hermo rauhoittuu joko pian, myöhemmin tai ei koskaan. Ei siis mitään tarkkaa tietoa eikä edes arvausta tulevasta ja tuo "ei koskaan" pelottaa.

Nyt on tilanne se että syön Lyrica 75 mg kolmesti vuorokaudessa ja iltaisin otan Noritren 10 mg x3. Tuon Noritrenin pitäisi väsyttää mutta ei kyllä väsytä, kuitenkin yhdessä Lyrican kanssa laittaa hermon uneen ja minäkin saan nukuttua 5-6 tuntia ihan kunnolla.

Aamulla herään siihen että hermo yrittää heräillä ja kun nappaan Lyrican se nukahtaa uudestaan. Jalka on polvesta alaspäin tavallaan puutuneena ja se vaikuttaa hieman liikkumiseen. Juokseminen puutuneella jalalla on omituista, kokeilin eilen muutaman askeleen verran Virnistys

Iltapäivällä otan toisen päivän kolmesta Lyricasta ja saan hermon jatkamaan uniaan  Silmänisku

Koska Lyrica aiheuttaa minulle "humalaisen" olon kokeilin viime sunnuntaina olla ilman sitä. Oli sen tuhannen hermokipu sitten koko päivän ettei mitään rajaa. Yökin meni kipuillessa vaikka illalla jo annoin periksi ja otin sen Lyrican.

Olen tuon hermon luulosairauden vuoksi sairauslomalla 15.8. saakka. Saphenus-hermohan on tuntohermo ja sen pitäisi reagoida vain jos jokin satuttaa pohjetta. Nyt hermo kuvittelee että koko ajan on jokin hirvitys jalan kimpussa. Eli se on siis luulosairas  Pyöritä silmiä

On vähän hämmentynyt olo kun en oikein tiedä mitä tekisin:
Jos en syö Lyricaa olen niin kipeä että keskittymiskykyni on ihan surkea, lisäksi olen kärttyinen.

Jos syön Lyricaa ja olen sen avulla kivuton niin olen sitten "umpikännissä" koko ajan. Sanat menevät sekaisin, en näe kunnolla (nytkin näytöllä on koko ajan sumeaa tekstiä), keskittymiskykyni on heikko ja ajatuksen juoksu on muuttunut ajatuksen hiippailuksi.

Lyrican sivuvaikutukset kuulemma menevät ohi parissa viikossa JOS menevät, minulla eivät ole hävinneet mihinkään. En kyllä kokenut mitään vierotusoireitakaan vaikka en ottanutkaan sunnuntaina aamu- ja päiväLyricaa.

Terveyskeskuslääkäri totesi eilen että 16.8. olisi mentävä taas käymään, mietitään sitten lääkkeen vaihtoa jos tuo Lyrica pitää minut "kännissä" edelleen.
Ja kun uuteen lääkkeeseen siirryttäessä menee ensin viikko nykyistä lääkettä alasajettaessa ja pari viikkoa ennen uuden lääkkeen vasteen saavuttamista niin taas saan ihmetellä olotilaani.

Hiukkasen harmittaa; jos tätä saphenus-hermon suuttumista ei olisi tapahtunut niin olisin täysin kunnossa. Tekonivel toimii eikä ole mitään kipuja sen suhteen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #23 - 08.08.2021 klo 22:43:08
Tulosta viesti  
Voi itku sitä hermoa! Onko varmistunut mistä se otti nokkiinsa?
Tuommoinen kokemus pistää miettimään kannattaako sittenkään hakeutua polvioperaatioon... Vasta viime hädässä, luulen 😬
Toivottavasti hermokipusi vähitellen paranee! Ja saat miellyttävämmät lääkkeet Lyrican tilalle!!
Kivuttomampaa syksyn jatkoa sinulle Charlottiina
ja meille kaikille myös!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Charlottiina
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #24 - 11.08.2021 klo 10:59:23
Tulosta viesti  
Leikkauksessa taisi skalpelli osua hermoon, meneehän se tuon arven kohdalla. Ainakin minulla hermon toinen pää tuntuu arven ulkosyrjällä ja kulkee arven kohdalta pohkeen sisäpuolelle. En tiedä kuinka paljon tämän hermon sijainti vaihtelee yksilöittäin. Arvelen että vaihtelee, kyllä kokenut ortopedi tietää missä suurinpiirtein on hermojen sijainti. Minulle kävi vain huono tuuri.

Olen nyt kaksi päivää yrittänyt saada lääkäriaikaa terveyskeskukseen päivälle 16.8. mutta eipä vaan ole lääkäreiden ajanvarauskirjat auki "niin pitkälle".

Jätin äsken sitten viestin minua aikaisemmin hoitaneelle lääkärille josko hän vaikka ottaisi vastaan. Nyt tarvitaan ns. pitkä aika kun pitää suunnitella B-lausunto Kelalle ja keksiä jokin sellainen lääke joka vie kivun mutta ei järkeä  Silmänisku

En kyllä käsitä kuinka tuo Lyrica on niin suosittu viihdekäytössä. Minä en koe mitään viihdyttävää siinä että horjahtelen, unohtelen ja puhun höpösiä ajoittain.

Tämä hermosärky on pientä verrattuna siihen särkyyn mikä oli ennen leikkausta. Menisin siis edelleen tekonivelleikkaukseen vaikka tiedossani olisikin tuleva hermosärky.

Onhan tämä keljua kun ilman "kännilääkettä" ei voi nukkua. Nyt kun ilmojen viilennyttyä on pakko käyttää pitkälahkeisia housuja, jokainen liikahdus saa hermon raivostumaan vaatteen hipaistessa pohjetta. Lyricasta huolimatta siis, hameen kanssa hermo nukkui herttaisesti monta tuntia peräkkäin.

Ehkäpä saan ajan lääkärille ja hänellä on tarjota jotain sellaista lääkettä joka vie hermon kiukuttelun mutta pitää pääkopan toimivana. Sitä todellakin toivoisin.

Palaan linjoille ensi viikolla mutta toivotan silti kaikille ihanaa elokuuta, toivottavasti olette , jollei täysin niin ainakin osittain, kivuttomia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #25 - 11.08.2021 klo 15:11:06
Tulosta viesti  
Hei, minulla on polven tekonivelleikkauksesta jo lähes 10 vuotta, joten muistikuvat saattavat olla hataria.

Minulla oli ihan sama hermosärky leikkauksen jälkeen. Usko pois, se menee ohi, vaikka voikin viedä aikaa. Leikkauksessani tehtiin jalan "oikaisu" eli pihtipolveni suoristettiin ja sen seurauksena sille korjatulle puolelle tuli appelsiinin kokoinen patti. Kolmen kuukauden kuluttua puolikas ja vieläkin siinä on reilu patti. Arvelen, että se sisältää arpikudosta ja leikkaus aiheutti hermon venymisen ja siis kivun.

Ihon arpihan on yleensä polven keskellä. Leikkauksessa kuitenkin käännetään nelipäinen reisilihas lumpioineen sivuun polven päältä ja sen arpi on yleensä keskiviivan sisäpuolella. Pohkeen sisäsyrjälle menevä hermo on polven korkeudella sen ulkolaidalla, joten arvelen, ettei skalpelli ole lipsahtanut, vaan polven avauksessa hermo on venynyt. Siitäkin voi tulla pitkäaikainen (tai pysyvä?) vaurio. Jalan hermoista löytyy netistä hyviä kuvia.

Söin kuukausia Lyricaa, jonka työterveyslääkäri määräsi.  Se on kyllä aika kamala lääke. Mielalalääkkeitä en suostunut ottamaan nukkumiseen. Kipujen vuoksi aikaistetussa lopputarkastuksessa ortopedi ei pitänyt Lyricaa parhaana mahdollisena, mutta ei muuttanut toiseksikaan. Jätin itse Lyrican, kun en huomannut siitä tarpeeksi hyötyä suhteessa haittoihin. Kivut jäivät ennalleen ja lääkitsin niitä sitten perinteisillä lääkkeillä täsmäaikaan. Viikon krapula oli vieroitusoireena.

Valitettavasti minun on sanottava, että polveni patin kivut jatkuivat piiitkään. Hermokivut putosivat matkasta ehkä puolen vuoden kohdalla. Polveen jäi kipuja, toki ihan erilaisia kuin ennen leikkausta.

Leikkaus oli kuitenkin ihan oikea ratkaisu, koska en pystynyt varaamaan jalalle ennen sitä. Heti operaatiopäivänä kävelin uudella polvella. Muistan päättäneeni, että toista polvea ei leikata, jos sen voin suinkin välttää. No, sitä kohti ollaan kyllä hitaasti menossa.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu