Normaali aihe Askarruttaa polven tekonivelleikkauksen jälkeen (Luettu 297 kertaa)
Sami46
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Askarruttaa polven tekonivelleikkauksen jälkeen
01.07.2020 klo 23:30:24
Tulosta viesti  
Olen 46-vuotias mies, ja minulle tehtiin polven tekonivelleikkaus Kotkassa 9.6.2020. Leikkaus oli osaltani vaativa, ja kärsin kovista kivuista sitä ennen 7 kuukautta ja kävelin vahvasti ontuen, ortopedin mukaan jopa raahaten jalkaa perässäni. Nyt leikkauksen jälkeen kävely on edelleen vaikeaa, ja joudun turvautumaan koko ajan kahteen kyynärsauvaan niin sisällä kuin ulkonakin. Pystyn kävelemään n. kilometrin mittaisia pätkiä, mutta kipuilen paljon. Jumppaan ahkerasti, ja siitä huomaakin jotain edistystä, sillä alussa jalan voimat olivat todella heikot. Jalka tuntuu silti edelleen heikolta, lonksuvalta ja huteralta. Onko muilla ollut samanlaista tunnetta? Epäilen päivittäin yhä enemmän, onko leikkaus ylipäänsä onnistunut. Kärsin ajoittain vaikeista kivuista, mutta niihin minulla on riittävä lääkitys. Ensi viikolla olen menossa fysioterapeutille. Ehkä sieltä jotain selviää. Onko muilla vastaavia kokemuksia kävelyn vaikeudesta ja lihasten voimattomuudesta?

Yst. terv. Sami

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Askarruttaa polven tekonivelleikkauksen jälkeen
Vastaus #1 - 02.07.2020 klo 23:18:36
Tulosta viesti  
Hei ! Minusta ei ole ihmekään nuo kivut ja tuntemukset, jos näin vähän aikaa on leikkauksesta.
Kudoksissa on meneillään vasta korjaantuminen, joka kestää  aikansa. Kun treenaat kilometrin kävelyllä, lihasten, hermoratojen ym rasittamisesta seuraa juuri tuollaista, mistä kerroit.
4 polvileikkausta läpikäyneenä kauhistelen treenimääriäsi.
Kokenut kirurgi kertoi ensimmäisten 6 viikon olevan kudosten paranemisen kannalta tärkeää aikaa, eikä paranemista voi nopeuttaa.
Leikkaushaava rupeaa näyttämään siistiltä, minkä perusteella helposti luulee saman prosessin edenneen sisäisten kudosten suhteen.
Kyynärsauvat ovat tärkeässä roolissa, ettei ontuminen "jää päälle". Sauvat auttavat kävelyrytmiin ja kipuun.

Äkkiä pääteltynä kaikki näyttää olevan normaalia suuren leikkauksen jälkeen. Toipuminen vie aikansa, hitaasti hyvä tulee. Neljän ensimmäisen kuukauden jälkeen huomaa paranemisprosessin etenevän. Vuosi leikkauksesta näyttää vasta, miten operaatio on onnistunut.

Kertomasi on aivan tuttua, kun on kiire päästä entiseen kuntoon. Siihen on vielä pitkä aika, eivätkä keinonivelet koskaan täysin korvaa omia.

Kun antaa ajan ja toipumisen tapahtua rauhassa, ero kipeään entiseen on edessäpäin. Tsemppiä !

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kaisla55
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #2 - 05.07.2020 klo 08:45:00
Tulosta viesti  
Hei Sami
Itselläni on polven tekonivelen leikkauksesta hieman päälle kolme kuukautta. Pari ensimmäistä kuukautta meni miettiessä, että paraneeko polvi kun kipuja oli ja hankala liikkua.

Sain hyviä ohjeitafysioterapeutilta ja täältä palstalta ja huomasin, että maltti todellakin on valttia. Vieläkin on päiviä, jolloin polvi on kipeä ja särkee. Käyn nyt järvessä vesijuoksemassa ja huomaan polven naksuvan. Se ei satu ja kuuluu kuulemma asiaan.

Sinulla on melko lyhyt aika leikkauksesta, joten ota rauhallisesti vielä ja melko varmasti huomaat, että paranemista tulee. Itsellänikin meinasi välillä seinät kaatua päälle kun ahdisti tämä kotona olo ja jalan mietiminen.

Tsemppiä ja malttia ja paranemista!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #3 - 05.07.2020 klo 09:18:29
Tulosta viesti  
Paras ohje, jonka minä fyssarilta sain, oli se että kaksi lyhyttä lenkkiä samana päivänä on parempi kuin yksi pitkä. Kilometri ei tosin ole pitkä matka silloin kun nivelet ovat kunnossa, mutta silloin kun tekonivelleikkauksesta on vasta lyhyt aika, se on pitkä.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #4 - 27.07.2020 klo 16:23:19
Tulosta viesti  
Joo komppaan edellisiä, että ei pidä lähteä liian pitkille lenkeille. Vajaa kuukausi leikkauksesta tarkoittaa sitä, että polvi alkaa vasta toipumaan ja paranemaan. Harjoittelemaan ehtii myöhemmin, koska oletettavasti aikaa tulee joka aamu aina päivä lisää. Ei kannata kiirehtiä liikaa.

Kaikenlaisia tuntemuksia polvasta saattaa ilmetä vielä 3 kuukaudenkin jälkeen, mutta tietenkin jo vähemmän silloin. Minua harmittaa, kun kirurgit sanoo, että "sitten vaan kovaa harjoitusta jne...".  Hiljaa hyvä tulee olisi parempi harjoitusohje.

Ja totuushan on se, että ei tekopolvi omaa tervettä koskaan vastaa eli siihen joutuu sopeutumaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

liina
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 28.07.2020 klo 16:45:36
Tulosta viesti  
Minulla on nyt leikkauksesta viisi viikkoa. Pystyn hyvin kävelemään viisi kilometriä. Sauvat sain jättää neljän viikon kohdalla kun kävin fysioterapiassa. Kävellessä polvi vetreytyy ja tuntuu hyvältä. Pahin on seistä paikallaan, silloin polvi turpoaa. Rappusia pystyn kävelemään ylöspäin ilman tukea, alaspäin pidän kaiteesta kiinni. Jumppaan polvea, jotta saisin mahdollisimman hyvin taivutettua. Kuntopyörää poljen.
Minulla on todetusti erittäin korkea kipukynnys ja polvi ei ole särkenyt, alussa oli muutaman viikon ajan ihan kuin hermokipua, mutta onneksi se loppui. Olen ottanut särkylääkettä säännöllisesti vähentäen määrää, nykyisin välillä unohdan ottaa lääkkeen se on varmaan hyvä merkki. Jääpussia käytän aina rasituksen jälkeen.

Sivun alkuun

IP kirjattu