Normaali aihe Lonkka leikattu 29.5.2020 (Luettu 139 kertaa)
Riitta63
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Lonkka leikattu 29.5.2020
08.06.2020 klo 10:24:10
Tulosta viesti  
On ollut mielenkiintoista ja hyödyllistä lukea muiden kokemuksia lonkan keinonivelleikkauksesta ja siitä toipumisesta. Kiitos niistä!

Lonkkaani asennettiin keinonivel Lohjan sairaalassa 29.5. Nyt on kymmenes päivä leikkauksen jälkeen. Leikkauspäivä taisi mennä aika lailla samalla tavalla kuin muillakin. Esilääkkeet, odottelua lämpöpaidassa ja sitten saliin. Anestesialääkäri sanoi antavansa rauhoittavaa lääkitystä leikkauksen ajan. Spinaalipuudutuksen antamisen jälkeen en sitten muistakaan leikkauksesta muuta kuin sen, että kerran kuulin kun luuta sahattiin. Se ei aiheuttanut mitään tunteita. Seuraava muistikuva on niittauskoneen ääni kun hakasia laitettiin.  Luultavasti rauhoittavaa lääkitystä siinä vaiheessa jo lopeteltiin ja ehkä annettiin jotain piristävää, koska heti sen jälkeen olin taas tajuissani.
Heräämössä olin täysin virkeä, sain kauan kaivatun tuoremehun ja ensimmäiset kipulääkkeet. Tosin mitään kipuhan ei ollut, kun puudutus vielä vaikutti. Sain puhelimeni ja kirjani, joten neljän tunnin odotus tunnon palautumiseksi meni rattoisasti. Huolta pidetiin kovasti, vähän väliä hoitaja kävi kysymässä vointia.
Säännöllinen kipulääkitys jatkui osastolla, vaikka en juuri mitään kipua tuntenutkaan. Oksennuspussia pidettiin koko ajan saatavilla, mutta kertaakaan en tuntenut oloani huonovointiseksi Ensimmäisenä yönä pyysin yöhoitajalta ylimääräisen kipulääkkeen kun jomotus nivusessa uhkasi alkaa. Leikkauspäivän makasin sängyssä. Seuraavana aamuna pääsin kahden hoitajan ja Eeva-telineen avustamana kävelemään. Leikatulle jalalle sain varata täysin. Aluksi vähän huimasi, luultavasti pitkän vuodelevon vuoksi. Muuten meni hyvin heti kun uskalsin astua leikatulle jalalle. Iltapäivällä tuli fysioterapeutti, joka katseli kävelyäni Eeva-telineellä ja totesi, että nyt on aika ottaa käyttöön kyynärsauvat. Niilläkin kävely sujui hyvin.
Toisen päivän aamuna kaikki huoneeseen tulleet hoitajat sanoivat, että pääsen kotiin. En oikein uskonut. Mutta toisaalta ajattelin, että miksi siellä makaan, kun kerran pystyn kävelemään. Lääkäri kävi kierrolla ja kirjoitti kotiutuspaperit. Taksilla sitten Lohjalta kotiin Helsinkiin. Leikkaus tehtiin perjantaina, ja sunnuntaina iltapäivällä olin jo kotona. Ihan mahtavaa.
Etukäteen jännitin sitä miten pärjään yksin kotona leikkauksen jälkeen. Ortopedi sanoi ennen leikkausta, että tulen pärjäämään ihan hyvin. En uskonut. Hän oli osittain oikeassa. Selviän aika hyvin, mutta en täysin ilman apua. Kotiutuspäivänä yksi ystäväni kävi hakemassa sairaalassa määrätyt lääkkeet. Olen myös tilannut hoivapalveluyrityksestä apua mm. haavan tarkkailuun ja haavasiteen vaihtoon (sitä ei pysty itse tekemään), siivoukseen, lakanoiden vaihtoon ja kaupassa käyntiin. Avustaja auttoi myös ensimmäisessä suihkussa pesemään leikatusta jalasta desinfiointiaineen jättämän väriaineen.
Käytin kotona kahta kyynärsauvaa pari päivää, sen jälkeen olen selvinnyt yhdellä. Ulkona olen tehnyt kahden kepin avulla lyhyitä (250 - 900 m) lenkkejä neljännestä leikkauspäivän jälkeisestä päivästä lähtien. Aluksi otin kaikki määrätyt kipulääkkeet (Burana+Panadol aamuin illoin +Tramal yöksi), vaikka mitään varsinaista kipua ei ole ollutkaan. Vain leikkausalueen lihasten parantuminen tuntuu kävellessä. Tramalin jätin pois parin illan jälkeen. Eilen en ottanut enää iltalääkkeitäkään, eikä yöllä ollut mitään kipuja. Tänään otin aamulla 600 mg Buranan varmuuden vuoksi. Toipuminen on lähtenyt häkellyttävän hyvin liikkeelle. Ainoa ongelma on leikatun jalan reiden ja polven turvotus. Siihen auttaa kylmähoito ja jalan pitäminen koholla. Pitkään ei voi istua, joten jos en jumppaa tai kävele, niin lötköttelen sängyssä, luen tai katselen läppäriltä Areenaa.
Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: Lonkka leikattu 29.5.2020
Vastaus #1 - 09.06.2020 klo 10:17:32
Tulosta viesti  
Hyvin näyttää toipuminen alkaneen, tsemppiä vaan jatkoon. Kun minun luitani sahattiin, minua kiinnosti eniten se saha. Ajattelin että niillä onkin moottorisaha eivätkä nyrskytä käsisahalla niin kuin luulin. Ei lainkaan käynyt mielessä, että mitä siinä sahattiin!

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu