Normaali aihe Polven oireilu yöllä (Luettu 490 kertaa)
Pullava62
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Polven oireilu yöllä
18.05.2020 klo 16:01:25
Tulosta viesti  
Hei, mulle laitettiin oikeaan polveen tekonivel joulukuussa 2019. Tervehtyminen ei ole ollut läheskään niin kivutonta kuin helmikuussa 2019 korjatussa polvessa. Minulla on vieläkin kipuja kun nousen tai laskeudun istumaan, nooh rappuset on mennyttä elämää. Kahden viikon ajan tää jalka YÖLLÄ herää eloon, on kuin joku kävelisi ihon alla ja jalka jäykistyy ja sattuu niin helkkaristi ja sitten kun tää jännitys laukee sattuu kahta kauheammin. Tää juttu on alkanut polven kohdalta ja nyt se on ulkoreidessä edeten etureiteen. ( onkohan tää viimeinen etappi? Virnistys  ) Niin ja nivusta on särkenyt, nyt ei enää kylläkään. Tuntuu tosiaan, että joku tulee ulos nahan läpi. Yöt menee kärsiessä ja ukkokin kärsii kun mä tuskaisena kiroilen ja pyörin sängyssä. Jalka täytyy välillä nostaa sänkyyn, se ei "suostu" nousemaan. Kävellessä ei ole kipua, jalkakin on nyt sit puoli senttiä lyhyempi. Onko kohtalotovereita?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kaisla55
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Re: Polven oireilu yöllä
Vastaus #1 - 19.05.2020 klo 08:29:25
Tulosta viesti  
Hei Pullava62

Minulle laitettiin oikeaan polveen tekonivel maaliskuussa 2020. Alkuviikot toipuminen edistyi kohtalaisesti. Nyt on ilmennyt kipuja ja jäykkyyttä erityisesti kävelylenkkien jälkeen. aamuyöllä herään vastaaavanlaiseen kipuun josta kerrot. Polven oikea puoli on kipeä ja nytkin se jomottaa vaikka syön vielä panadolia ja joskus Buraanakin.

En tiedä kuuluuko tämä asiaan, eli tuleeko näitä kipuvaiheita silloin tällöin. Olisiko ketään kokenutta?

Sivun alkuun

IP kirjattu

golfaaja
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Sijainti: Vantaa
Vastaus #2 - 20.05.2020 klo 18:50:24
Tulosta viesti  
Polven oireilu öisin tekonivelleikkauksen jälkeen on normaalia 2-3 kuukautta ja voi toisinaan kestää jopa puoleen vuoteen saakka. Tämä johtuu tavallisesti siitä, että polven virheasentoa on korjattu pehmytkudos vapautuksin ja kudoksilla on tapana pyrkiä takaisin siihen olotilaan jossa ne ovat viimeiset vuodet olleet:
Varus polvi eli länkisääri tapauksessa pehmytosavapautuksia on tehty kiristävälle sisäsivulle jotta akseli saatu korjattua oikeaksi. Yöaikaan  nivelen ollessa lepotilassa kudokset pyrkivät hakeutumaan takaisin entiseen olotilaan eli silloin kipu tuntuu polven sisäsivulla.
Valgus virheasento taas korjataan vapauttamalla kiristäviä rakenteita polven ulkosivulta, ja kun pihtipolvi on korjattu suoraksi kipu tuntuu yöaikaan polven ulkosivulla.
Jos taas polvessa ollut lähtötilanteessa ojennusvajausta, on pehmytosavapautuksia tehty polven takaosaan nivelkapseliin, jolloin yösärky paikantuu polven taakse pehmyosien kiristyksen myötä. Yleisesti kipua kestää siihen saakka kunnes elimistö ja pehmytkudokset ovat sopeutuneet polven uuteen olotilaan.
Minulla yösärky kohdentui polven takaosaan, jossa nivelkapselia jouduttiin vapauttamaan jotta polvi saatiin jälleen suoraksi ja kipua kesti n. 2.5 kk asti. Paras apu oman polveni yösärkyyn oli runsas kylmäpussin käyttö aina kivun sattuessa.
Jos kipuilu polvessa jatkuu useampia kuukausia on hyvä ottaa yhteyttä polven leikanneeseen lääkäriin ja tutkituttaa vaivan syy.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kaisla55
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #3 - 23.05.2020 klo 13:05:55
Tulosta viesti  
Hei Golfaaja!
Kiitos asiallisesta ja perinpohjaisesta vastauksestasi. Se selitti oikein hyvin mistä mikäkin voi johtua.

Olen lisännyt kylmäpussin käyttöä kävelylenkkien jälkeen ja muutenkin kivun kanssa. Tuntuu, että nuo Panadolit eivät enää auta yhtään, joten turha niitä on syödä. Kiusallisinta on tuo aamuyöheräily, viime yönäkin heräsin polven ulkosyrjän ja etuosan kipuun. Otin Panadolin, ei vaikutusta.

Erityisen ilkeä on nyt tuo etusyrjä, noustessa ruokapöydästä yms, sattuu pistävästi polveen etuosaan. Kaippa sekin kuuluu asiaan.

Välillä meinaa vaan toivo mennä, mutta yritän ajatella, että leikkauksesta on vasta vajaa kaksi kuukautta, joten eikähän tässä toipilaana vielä olla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kaisla55
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #4 - 26.05.2020 klo 09:58:45
Tulosta viesti  
Jatkan vielä tästä omasta polvestani.

Eilen tuli 2 kk leikkauksesta. Olen tehnyt tunnin sauvakävelylenkkejä muutaman joka viikko ja kuntopyörällä noin 5-10 minuutin ajoa kevyellä vastuksella.

Varsinaista särkyä ei polvessa ole, mutta nyt kun tunto alkaa palautua ulkosyrjään, niin kipu on siirtynyt sinne. Aamuyöllä herään myös selliseen, että polvi on 'lukossa' ja varovasti heiluttelen sitä auki ja suoraksi. Polvi on myös päivisin jäykkä, kuin siinä olisi vanne. Erityisen kivuliasta on nouseminen esim ruokapöydästä, polven etureunaan sattuu. Huolettaa se, että varaan liikaa tuolla ei-leikatulle jalalle noustessa ja portaissa. Portaissa ei ilman tukea voi leikatulla vielä astua.

Tämmöisiä tuntemuksia siisi kahden kuukauden jälkeen. Lienee normaalia, mutta kun yksin näitä pohtii, niin 'seinät alkavat kaatua päälle'.  Koronatilanne vielä kaiken lisäksi ja asumme kaukana kaikesta.

Hyvää kesän alkua kaikille täällä kävijöille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #5 - 26.05.2020 klo 11:02:31
Tulosta viesti  
Minusta tunnin sauvakävelylenkki kuulostaa aika pitkältä, vaikka sehän on tietysti aivan yksilöllistä mikä lenkki on kenellekin lyhyt tai pitkä. Annan tähän kuitenkin fyssarilta saadun vinkin joka on ollut minulle erityisen hyväksi avuksi tekonivelleikkauksesta toipumisessa: Kaksi lyhyttä kävelylenkkiä samana päivänä on parempi kuin yksi pitkä.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Kaisla55
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #6 - 27.05.2020 klo 13:17:57
Tulosta viesti  
Kiitos Sopuli vastauksestasi.
Kaksi lyhyttä on varmasti hyvä neuvo, vaan mistä malttia?!?
Tuo tunnin lenkki on kyllä hidas, matkaa tulee noin kolme ja puoli km. Normaalisti tein yli parin tunnin lenkkejä. 

Luovuin kuitenkin sentään pidemmästä lenkistä, josta haaveilin, siellä on liikaa ylä- ja alamäkiä. Sen sijaan otin tuon kuntopyörän toiseksi päivän mittaan. Sitten olen pitänyt kokonaan välipäiviä lenkeistä. Tässä meillä on puutarhaa ja siellä olen sitten jotain ihan pientä puuhannut. Rankemmat hommat tekee mies. Nyt kun tuli kesäkelejä, niin on hienoa päästä pihaan.

Niin, ja kylmäpussia olen myös muistanut laittaa aina viimeksi illalla. Se helpottaa sitä vanteen tuntua ja turvotusta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 27.05.2020 klo 22:35:19
Tulosta viesti  
Hei ! Oletpa aloittanut kuntoilun melko vauhdilla ! Ei mikään ihme, että oireilet. Kudosten paraneminen vaatii tietyn ajan, ei sitä voi nopeuttaa.
"normaalisti tein yli parin tunnin lenkkejä" ? siis ennen operaatiotako ?
Varmasti teit, mutta nyt vertaat leikattua polveasi aikaan, kun sinulla oli oma polvi. Keinonivel muuttaa "normaalin" uudeksi normaaliksi. Menee alkajaisiksi vuosi, ennen kuin edes voidaan todeta, oliko leikkaus onnistunut vai ei.

Leikkauksessa runnotut lihakset ja hermoradat toipuvat omaan tahtiinsa. Neljä polvileikkausta läpikäyneenä olen vertaillut toipumista, ja kaikkien kohdalla ensimmäiset neljä kuukautta ovat olleet jonkinlainen virstanpylväs. Kivut alkaa hiljalleen jäädä.

Eka leikkauksen jälkeen oli kiire toipua entiseen kuntoon, mutta sehän on mahdotonta !

"Golfaaja" kertoi kuvaavasti paranemisen eri vaiheista. Tekonivelleikkaus ei ole ollenkaan verrattavissa esimerkiksi käden tai jalan katkenneen luun paranemiseen, joka kestää 6-7 viikkoa.
Leikkaushaava umpeutuu nopeasti hämäävän siistiksi. Piilossa olevien kudosten kanssa olet vasta alkutaipaleella.

Seuraavasta kesästä pääset jo nauttimaan. Toipuile tämä kesä r-a-u-h-a-s-s-a ja kuuntele uutta polveasi  Virnistys Virnistys    

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kaisla55
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #8 - 28.05.2020 klo 08:00:13
Tulosta viesti  
Hei maller!
Kiitos vastauksestasi ja lohdullisista sanoista! Myönnän heti alkuun, että maltti on ollut koetuksella, mutta kun enemmän olen liikkunut, niin kipuja on tullut ja siinä on maltti kasvanut.

Tuo "normaalisti tein" tarkoitti siis lenkkejä metsäpoluilla/harjuilla jo ennen kuin polvi kipuili nivelrikon takia, siitä on jo muutama vuosi. Kipeä oli oma polvikin jo, mutta silloin vahvan särkylääkkeen voimalla liikuin, kun kukaan ei puhunut tekonivelestä, Hoettioin vain "liike on lääke"... Enkä oikein itsekään ollut siitä innostunut. No, nyt se on laitettu, olen kyllä tyytyväinen, vaikka vielä vaivoja onkin toipumisen jatkuessa. Mutta ennen leikkausta oli ihan kamalaa, kaikki menot piti suunitella niin, että särkylääkettä otti ajoissa.

Ilmeisesti vaan tämä koronakevät, niin toisaalta kuin hyvä onkin olla silloin kotona, on saanut odottamaan "ihmettä" ja parantumisen nopeutumista, ihmisten ilmoille pääsyä.

Kiitos vielä, teki hyvää kuulla tuo, että seuraavakin kesä tulee Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #9 - 29.05.2020 klo 14:35:41
Tulosta viesti  
Hei ! Muistan hyvinkin tuon tunteen, kun takapakkia tulee, eikä paraneminen edisty. Edistyy se !
Nauti tästä kesästä toipuvana potilaana - kaikesta huolimatta. Ensi kesänä kirmaillessasi uudella polvella tämä kesä on vain erilainen muisto.
Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kaisla55
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #10 - 31.05.2020 klo 08:03:48
Tulosta viesti  
Toipuessa todellakin menee tämä kesä.

Nyt kun teen jotain suunnitelmia huomiselle tai ensi viikolle, niin kaikki pitää miettiä kuitenkin voinnin mukaan uusiksi. Eli olen oppinut malttia ja huomioin sen, että vasta aamulla tietää mitä minäkin päivänä pystyy/jaksaa tehdä.

Kärsivällisyyttä on tullut opeteltua ja hiljaa kävelemään.

Heleätä helluntaita!

Sivun alkuun

IP kirjattu

liina
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #11 - 04.08.2020 klo 19:15:13
Tulosta viesti  
Tuo on varmaan hyvin yksilöllistä tuo kuntoilun määrä. Fyssari sanoi minulle neljän viikon kohdalla, että kohti entistä kuntoilua tuntemusten mukaan. Viisi viikkoa leikkauksesta pystyin tekemään 5-6 km lenkin vauhti oli hiukan hitaanpaa kuin ennen. Nyt kuuden viikon kohdalla kävely sujuu hyvin. Rasituksen jälkeen laitan aina jäpussin. Minulle neuvottiin jumppaliikkeiden osalta mielummin rapputreeniä ja kuntopyörää ja kävelyä, polven taivuttamisin lisäksi. sain jättää sauvat kokonaan tulloin neljän viikon kohdalla. Öisin vielä voin herätä pistävään kipuun polven ulkosyrjällä. Kuulemma irroiteltiin paljon kudoksia.

Sivun alkuun

IP kirjattu