Normaali aihe Jalkakyykky ja maastaveto ja lonkan tekonivel (Luettu 220 kertaa)
Matias13
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Jalkakyykky ja maastaveto ja lonkan tekonivel
14.12.2019 klo 17:50:07
Tulosta viesti  
Hei,

sain lonkan tekonivelen pari vuotta sitten ja olen tässä jo toipunut sen verran että olen taas alkanut harrastaa kevyttä voimanostoa. Sekä lääkäri että fysioterapeutti on sanonut että saa harrastaa liikuntaa ja myös voimaharjoittelua, suurin piirtein kaikkea mikä ei satu. Kiinostaisi tietää onko muita samanlaisessa tilanteessa kuin minä?

En ole harrastanut millään kovemmalla tasolla koskaan, alle 200 kiloa molemmissa nostoissa, ja nyt olen noin puoli vuotta kyykännyt 90- 100 kiloa ja vetänyt 130 kiloa lyhyissä sarjoissa. Oma painoni on noin 88 kiloa. Tämä ei satu, ja tuntuu oikein hyvältä, vähän kuin ennen. Olen kuitenkin epävarma siitä kuinka tämä vaikuttaa tekonivelen kestävyyteen. Minulla on muovi-keraaminen tekonivel.

Sivun alkuun

IP kirjattu

holokkipolovi
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Sijainti: Imatra
Re: Jalkakyykky ja maastaveto ja lonkan tekonivel
Vastaus #1 - 03.01.2020 klo 10:04:28
Tulosta viesti  
Eipä liene voimaharjoittelusta muuta kuin hyötyä, kun pysyttelee senverran kohtuudessa, että nivelet kestää paikoillaan.

Mulla laitettiin molemmat polvet uusiksi, lonkissakin nivelrikkoa selvästi jo on  mutta vielä pärjätään. Jalkaprässistä olen luopunut salilla, se kun tuntuu nimenomaan lonkissa hieman ikävältä, mutta maastaveto yksittäisenä treeninä on varmaan parasta mitä salilla kannattaa tehdä.

Jalkakyykkyä kannattanee aloitella ja tehdä kohtuulisen kevyillä painoilla kunnes alkaa olla tuntumaa, että nimenomaan lonkan lihakset ovat tarpeeksi vahvat, vaikka jaloissa voimaa olisikin. Sen lisäksi kannattaa satsata monipuolisuuteen ja treenata kaikkia "tukilihaksia" huolellisemmin kuin koskaan ennen tekoniveliä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

holokkipolovi
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Sijainti: Imatra
Vastaus #2 - 03.01.2020 klo 10:29:46
Tulosta viesti  
Minä olen polivirempan jälkeen äheltänyt syksyn tällasella ohjelmalla 1-2 kertaa viikkoon salilla.  Ohjelma on ns. yksivaiheinen eli suurinpiirtein sama joka kerta. Tavotteena kuntoutua sekä polvileikkauksesta, että pitää myös niska-hartia-yläselkä kunnossa. 

Parhaimmillaan ohjelma on kun teen sen kaverin kanssa siten että maastaveto tehdään vuorotellen ja sen jälkeen loput liikepareittain yhtaikaa siten, että kun toinen tekee seuraavaksi sarjan penkkiä samaan aikaan kun toinen sivunostot käsipainoilla, sitten vaihto ja liikeparin sarjat  vuorotellaan loppuun ilman taukoja.  Liikeparien väliin minuutin - parin tauko.

Alku- ja loppuveryttely 5 - 10 min soutulaitteella, n. tunti menee pariharjotteluna. Painot aluksi maltilliset ja jos treenin jälkeen tuntuu, että vielä jäi voimaa, niin ensikerraksi hieman painoja lisää. Maastavedossa olen pitänyt periaatteena, että painot sen mukaan, jotta ryhti pysyy hyvänä loppuun asti, eli jos viimeisessä sarjassa alkaa selkä köyristyä, on liikaa painoa.

Liike                              sarjat      Toistot      
Maastaveto levytangolla      4       10 - 15      
Penkkipunnerrus                  3       10 - 15      
Sivunosto käsipainolla            3       10 - 15      
Ylätalja (hartiat ylätalja)      3       10 - 15      
Käsipainosoutu                  3       10 - 15      
Hauiskääntö levytangolla      3       10 - 15      
Ojentajat, istuen käsipainoilla      3       10 - 15      
Hamstring etu                  3       10 - 15      
Hamstring taka                  3       10 - 15      
Selkä                              3      25 - max      
Vatsa                        3      25 - max

Usein korvaan tuosta hauis-ojentajaliikkeet "lonkkakoneessa" loitonnus - lähennys liikeparilla.
Minkäslaisia ohjelmia ja liikkeitä muut olette kokeneet hyödyllisiksi?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Matias13
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 04.01.2020 klo 20:47:35
Tulosta viesti  
Monipuolisuus on kyllä hyvä linja seurata. Treenaan kotona joten ei ole paljon koneita tai telineitä. Hain ristivetotaljan pari vuotta sitten ja sillä saa tehtyä aika paljon erilaisia ylävartalon liikkeitä.

Kotisalitreenien ohessa pyöräilen myös. En ole kokeillut juosta ollenkaan mutta luistelu on sujunut hyvin.

Sivun alkuun

IP kirjattu