Normaali aihe Kickbike- kokemuksia? (Luettu 160 kertaa)
Tindes
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Kickbike- kokemuksia?
30.04.2019 klo 11:55:56
Tulosta viesti  
Hei. Olen 46-vuotias, jo 2-kymppisestä asti nivelrikkoa sairastanut "tyttönen".

Uuden kodin myötä, työmatkat olisi vihdoin mahdollista mennä muuten kuin autolla (8km), mutta polkupyöräily kipeyttää valitettavasti polvet ja taasen kävellen (joka olisi niiin ihanaa) töihin pitäisi jo lähteä klo 5 aamulla..

Kiinostaisi kuulla onko kellään polvivaivaisella kokemusta potkupyäräilystä, sillä pääsisi kuitenkin nopeammin kuin kävellen töihin  Hymiö

p.s olen saanut huomattavan avun nivelvaivoihini jättämällä lihansyönnin kokonaan pois. Aloitin lihattomuuden eettisin perustein ja yllätyksekseni sain kaupanpäälle polvet joihin ei koske 24 / 7  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

golfaaja
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Sijainti: Vantaa
Re: Kickbike- kokemuksia?
Vastaus #1 - 30.04.2019 klo 17:41:20
Tulosta viesti  
Hei Tindes,

Potkupyöräilystä ei minulta löydy kokemusta, mutta voisin olettaa sen toimivan mainiosti=> vähäinen kuormitus polvelle ja pienempi liikerata kuin pyöräillessä.
Lihansyönnin lopettamisella en tiedä olevan näyttöä nivelrikon helpotukseen, mutta jo 5 kg painon pudotuksen on todettu vähentävän polven nivelrikon ilmaantumisriskiä naisilla 50%. Voiko olla, että lihan poisjättäminen on samalla tiputtanut painoa? Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

holokkipolovi
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Re: Kickbike- kokemuksia?
Vastaus #2 - 13.05.2019 klo 14:15:39
Tulosta viesti  
Ei mullakaan potkupyörästä ole tuntumaa kuin lyhyt testiajo vuosikymmen sitten.

Mutta tuossa lihansyöntijutussa lienee taustalla ihan tutkittua tietoa. Muutama vuosi sitten mulle ehdotti työterveyslääkäri polvikipujen ja olkakolotusten helpottamiseksi että kokeile 2 vko kasvisruokavaliota kokonaan ilman lihaa. 2 vko jälkeen voi lisätä ruokalistalle kalan ja vaalean lihan.

Lääkärin mukaan erityisesti punaisen lihan syöminen lisää jotain kivun välittäjäaineita elimistöön.

Samasta asiasta mulla on ihan empiiristä kokemusta myös. Vuosia sitten pudotin painoani karppaamalla n. 10 kiloa ja kun muutama vuosi sitten ajattelin kokeilla uudelleen karistaa samalla reseptillä muutaman kilon vyötäröltä, niin polvet ja olkapäätpä eivät tuntuneet tykkäävän ollenkaan pihvistä, makkarasta ja pekonista.

Eli kannattaa ainakin kokeilla tuota lääkärin suosittelemaa kahden viikon kasviskuuria ja tutkailla tuoko helpotusta, mulla ainakin toimi ja vähensi nimenomaan leposärkyjä ja antoi "yörauhan", vaikkei paino samalla aikaa juuri pudonnutkaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu