Normaali aihe Onnistunut operaatio (Luettu 917 kertaa)
Triathlon
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Onnistunut operaatio
16.03.2019 klo 20:44:00
Tulosta viesti  
Haluan kertoa oman positiivisen tarinani niille, jotka epäilevät, kannattaako tai uskaltaako polven tekonivelleikkaukseen mennä.

Olen 46-vuotias nainen ja minut luokitellaan kai nuoreksi tekonivelpotilaaksi. Minulla on ollut kuitenkin lonkka- ja polvikipuja noin kahden vuoden ajan. Kun polvi viimein kuvattiin, niin siinä todettiin toisen asteen nivelrikko. Päädyin työterveydestä fysioterapiaan ja sain jumppaohjeita jalan lihasten vahvistamiseen. Lääkärin tuomio oli, että tällä jalalla pitää pärjätä vielä monta vuotta, koska olen niin nuori eikä leikkaushoito tule vielä kuuloonkaan.

Kävin töissä, jumppailin jalkaa, mutta kivut ja liikerajoitukset pahenivat pikku hiljaa. Leposärkyä ei ollut, mutta kävely oli kivuliasta koko ajan pahenevan jalan virheasennon vuoksi. Päätin mennä viime kesänä yksityiselle ortopedille arvioittamaan jalan tilannetta. Hän sanoi heti rtg-kuvat nähtyään, että kuvataan polvi uudelleen ja arvioidaan sitten tilannetta uudestaan. Kuvauksista ilmeni, että nivelrikko oli edennyt jo kolmanteen asteeseen ja jalassa oli myös reilu virheasento. Ortopedi kysyi, että laitetaanko leikkausjonoon ja minähän suostuin.

Olin leikkausjonossa 3 kuukautta ja minulle tehtiin oik. polven tekonivelleikkaus KYSissä 11.12.18. Minulle laitettiin Triathlon-tekonivel. Operaatio sujui hyvin, ja olin sairaalassa pari päivää leikkauksen jälkeen. Vahvat kipulääkkeet aiheuttivat minulle pahoinvointia, ummetusta ja ensimmäisellä vessareissulla leikkauspäivän iltana meinasin pyörtyä, mutta vähitellen vointi koheni. Fysioterapeutin kanssa harjoiteltiin sauvakävely ja jumppaliikkeet jo heti leikkauksen jälkeen.

Alkuviikot kotona olivat hankalia kipujen vuoksi, mutta pian pärjäsin jo ilman vahvoja kipulääkkeitä. Buranaa ja Panadolia otin säännöllisesti x3/vrk, jotta pystyin nukkumaan, liikkumaan ja jumppaamaan jalkaa. Tein ahkerasti päivittäin sairaalasta saamani opasvihkosen jumppaliikkeitä, mutta luulen, että tärkein asia kuntoutumisen kannalta oli fysioterapia. Pyysin sairaalasta lähetteen fysioterapiaan ja jo kolmen viikon päästä leikkauksesta kävin ensimmäisen kerran fysioterapeutilla. Hän antoi minulle uusia jumppaohjeita ja uskalsin hänen ohjeillaan liikutella jalkaa enemmän. Jätin kyynärsauvat pois neljän viikon jälkeen. Polven koukistaminen oli aluksi vaikeaa, noin 70-80 astetta koukistui. Uusilla jumppaohjeilla kuntoutuminen edistyi huimaa vauhtia. Kävin myös pienillä sauvakävelylenkeillä ja pian myös kuntopyörällä ajaminen alkoi onnistua, kun sain viimein jalan polkaistua polkimella ympäri. Viiden viikon jälkeen leikkauksesta sain polven koukistumaan jo 115 astetta. Kuuden viikon kohdalla leikkauksesta aloitin varovasti taas jooga- ja pilatesharrastukseni ja tein liikkeitä polven rajoitukset huomioiden. Kävin myös vesijuoksemassa ja uimassa muutaman kerran. Polvi turposi aina hieman liikunnan jälkeen, mutta käytin ahkerasti kylmäpakkausta ja yleensä turvotus laski levossa yön aikana. Lopetin kaikki särkylääkkeet noin kahden kuukauden kohdalla.

Polven jälkitarkastus oli kahden ja puolen kuukauden kuluttua leikkauksesta. RTG-kuvissa kaikki näytti hyvältä ja sain kiitosta sekä fysioterapeutilta että ortopedilta polven aktiivisesta kuntouttamisesta. Ilman omaa aktiivisuuttani tulos ei olisi varmasti ollut näin hyvä. Palasin töihin 3 kk:n sairausloman jälkeen ja ensimmäinen työviikko on nyt takana. Jalka oli ilman muuta vähän kipeämpi työpäivien jälkeen, mutta en tarvinnut juurikaan kipulääkeitä. Toipuminen jatkuu edelleen ja jalka tuntuu paremmalta päivä päivältä. Lopullisen tuloksen näkee vasta vuoden kuluttua leikkauksesta, mutta olen jo nyt erittäin tyytyväinen. Saapa nähdä, pärjäänkö tällä tekonivelellä seuraavat 20 vuotta eläkeikään saakka.

Sivun alkuun

IP kirjattu

STW
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Se parhaiten nauraa, jolla
on vahvin lääkitys 🤪

Re: Onnistunut operaatio
Vastaus #1 - 17.03.2019 klo 09:03:43
Tulosta viesti  
Moikka,

Olipa hieno kuvaus kuinka polvileikkaus/leikkauksesta kuntoutuminen voi onnistua täydellisesti.

Toivottavasti mahdollisimman moni särkylääkkeiden ja kipujen kanssa leikkaukseen menoa pähkäilevä lukee tuon sun tarinan ja saa rohkeutta lähteä hakemaan lähetettä polvileikkaukseen.
Ja nyt jatkamaan kuntoutumista kuntopyörällä.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 19.03.2019 klo 11:50:57
Tulosta viesti  
Asian vierestä,mutta hupaisa tuon nivelproteesin nimi. Ehkä ei kuitenkaan kannata valita Thriatlonia lajikseen, jos on sellainen polvessa (uinti ja pyöräily varmaan menisivätkin, mutta juoksu ei liene suositeltavaa(.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Emmu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #3 - 22.03.2019 klo 12:53:05
Tulosta viesti  
Heippa.
Hienoa nähdä kannustava kertomus polvioperaatiosta. Samalla todettava, että sairaaloilla ja sairaaloilla on eroja: omasta operaatiostani on 10 viikkoa. On ollut erittäin vaikeaa saada yhteyttä Peijakseen, koska siellä on vain tunnin aika arkisin soittaa ja fyssarille puoli tuntia ma-ke - voitte kuvitella, että numerot ovat varattuja! Kypsyin lopulta ja hankin oman fyssarin - ei käynyt edes mielessä kysyä sellaista Peijaksesta erikseen! Oma fyssari kartoitti tilanteen ja antoi tarkat jumppaohjeet sekä kotiin että altaaseen. Nyt näyttää paremmalta, mutta vieläkään ei polvi taivu kuntopyörällä polkemiseen. Tämä huolestuttaa, samoin kuin se, että kantapääni tuntuu olevan vailla tyynyä pohjassa. Tämä on voinut aiheutua polven aiemmasta virheasennosta, mutta silti olisin halunnut kuulla tästäkin asiantuntijan lausunnon heti alkuun. Edelleen ihmettelen, miksi reisi (ilmeisesti) ei anna minun nukkua normaalia unta vaan joudun pyörimään sängyssä! Tänään kuitenkin tapahtui se, että Peijas soitti ja ilmoitti kontrolliajan - koska ei nyt luota Postin kulkuun... No nyt valmistaudun antamaan rakentavaa palautetta ja toivon, että polvi saadaan vielä luvattuun tanssikuntoon!
t. Emmu  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tekonivel2019
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #4 - 08.03.2020 klo 08:34:58
Tulosta viesti  
Hei,

Olisi mukava kuulla miten sinulla menee polven kanssa. Minulle tehtiin polvileikkaus toukokuussa 2019 ja olen myös fysioterapeutin ohjeilla kuntouttanut polveani, mutta edelleen se tuntuu vieraalta ja siinä on tietynlaisia ominaisuuksia, joita omassa polvessa ei ollut. Kun aikaa kuluu, niin häviääkö nämä vai onko tämä pysyvä olotila. Minulla ei siis ole vielä mennyt vuotta leikkauksesta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 08.03.2020 klo 22:54:06
Tulosta viesti  
Hei ! "Oudot tuntemukset" leikkauksen jälkeen saattavat jatkua kauankin. Elleivät ole kovin kivuliaita  tai haittaa normaalia elämää, ne menevät ajan kanssa ohi.
Leikkauksessa häiritään hermoratoja, jänteitä ja lihaksia, luista puhumattakaan. Vie aikansa niiden toipumisessa.

Toisen polviproteesini kanssa tuli ongelmia 2 vuoden päästä, kun polven alapuolelle tuli kova kipu, joka haittasi kävelyä. Syyksi paljastui pinnoittamaton polvilumpio. Auton vaihteen käyttökin sattui todella, eikä tällaista ollut eka polven kanssa tapahtunut. Uusintaleikkaus ei tietenkään naurattanut silloin.
Korjaus onnistui ja polvi toimii hyvin.

Nosteluiden, juoksuaskelten,polvistumisen tai rasituksen jälkeen tulee vielä usein "tuntemuksia", jotka menevät ohi.
Keinonivel on keinotekoinen ruumiinosa, jota ei voi verrata omaan alkuperäiseen. Silti se on loistokorjaaja nille loppuajan kivuille ja tuskalle oman nivelen kanssa.

Kertomasi tuntemukset vieraudesta ja muista outouksista ovat tässä vaiheessa aivan normaaleja. Parempia aikoja on edessä, ja joku päivä et muistakaan, että polvesi ei ole "oma".
Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lettunen
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #6 - 09.03.2020 klo 14:34:32
Tulosta viesti  
Minulla 3v tekonivelleikkauksesta. Alun vaikeuksien jälkeen polvi on ollut erinomainen, pystyin jatkamaan liikunnallisia harrastuksiani niin kauan kunnes toinen polvi oireili liikaa. Joskus tuntuu, että polvessa on vanne, mutta se ei haittaa. Eihän se ihan omalta tunnu- kohta en muista miltä oma polvi tuntui koska nyt on molemmissa uusi.
Kiitos siitä tuesta mitä sain eka polven osalta näiltä palstoilta. Välillä kun meinasi ote herpaantua kipujen kanssa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jouko1
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 26.03.2020 klo 13:52:58
Tulosta viesti  
Minä olen ollut jo kohta puoli vuotta tekonivel  leikkaus jonossa.
Toukokuussa minä pääsisin operaatioon,mutta pahoin pelkään että leikkausta siirretään tämän pirullisen coronan vuoksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu