Normaali aihe Nopea kuntouminen ihmetyttää (Luettu 805 kertaa)
atakuja
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Nopea kuntouminen ihmetyttää
08.01.2019 klo 21:02:49
Tulosta viesti  
Hei. Olen uusi jäsen foorumilla. Oma operaationi oli marraskuun lopulla. Jouluna 2018 leikkauksesta oli noin kuukauksi. Vasen lonkkanivel meni kokonaan uusiksi. Keraamista (sitä pinkkiä) nuppia muoviseen vastakappaleeseen soviteltiin Coxassa Treella. Kaikki meni ilmeisen hyvin. Kiitokset Trelle hyvästä hoidosta.

Lähtötilanne oli kohdallani ilmeisen hyvä. Lihaskunto yleisesti ilmeisen ok ja ikää "vasta" 54-vuotta. Aktiivinen tausta kestävyysurheilun parissa auttanee myös paljon toipumisessa.

Kuntoutuminen on ollut omalla kohdallani hämmästyttävän nopeaa. Olen hieman yllättänyt siitä, miten nopeaa kuntoutuminen on ollut tähän saakka.  Tähän menessa (8.1.19) olen varovasti harrastanut mm murtomaahiihtoa 350km, pyöräillyt paljon, tietysti kävellyt päivittäin ja lisäksi tehnyt kuntoutusohjelman mukaisesti voimaharjoitteita osin myös salilla. Kyynärsauvat jätin noin 2-viikkoa leikkauksesta. Siirryin maastoon ja sauvakävelyyn heti, kun tunsin sen olevan mahdollista.

Leikkauksestani on nyt siis noin 7 viikkoa. Olen myös varovasti jo juossut pari kertaa lyhyitä matkoja 2-3 km.

Viestini tarkoitus on rohkaista operaatioon valmistautuvia henkilöitä. Toipuminen voi olla yllättävän nopeaa, jos olet itse aktiivnen. Pari vrk leikkauksesta elämä saattaa tuntua hieman hanakalalta, mutta usko vaan, että aktiivinen ote omaan kuntoumiseen on paras lääke.

Omalla kohdallani uusi lonkkanivel toivottavasti mahdollistaa rakkaan suunnistusharrastuksen jatkamisen seuraavat 20-vuotta. Ainakaan tällähetkellä en näe esteitä tälle! Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Liike on lääke!

Re: Nopea kuntouminen ihmetyttää
Vastaus #1 - 10.01.2019 klo 09:20:15
Tulosta viesti  
Hieno homma, että leikkaus näyttää ja tuntuu kohdaltasi onnistuneen hyvin. Minua kiinnostaa, että kehoittivatko ne siellä hoitopaikassa, että nyt heti alat juosta? Aikaisemminhan on sitä haluttu välttää, koska mitään hyötyä ei kai juoksemisesta ole paranemisen suhteen todettu, paremminkin haittaa.

Kannattaa muistaa, että jokainen tapaus eli lonkka tai polvi on erilainen. Toisen potilaan vaiva voi olla sukurasitusta ja toinen on juossut nivelensä mäsäksi ihan itse, kun on pitänyt "kuntoilla" koko nuoruutensa ajan.

Siksi myös asennetut tekonivelet ja niiden asennustavat vaihtelevat ja kun itse potilaat ovat ja heidän lonkkavikansa erilaisia, niin on ymmärrettävää, että myös toipuminen ja  annetut harjoitteet vaihtelevat eri yksilöillä. Jokaisen kannattaa noudattaa niitä ohjeita, joita on saanut hoitopaikasta eikä pidä alkaa kilpailemaan, kuka on ensimmäisen kuukauden aikana juossut pisimmän matkan.

Olen monesti vuosien aikana kirjoittanut tällä foorumilla, että ortopedit pyrkivät ylpeilemään sillä, kenen potilas on nopeiten päässyt sairaalasta pois. Tuollaiseen kilpaan ei pidä lähteä mukaan.

Itselläni on tekonivelet sekä lonkissa että polvissa, yhteensä siis 4. Vanhin on jo 12 vuotta, nuorin 2,5 vuotta. Kertaakaan en ole lähtenyt juoksemaan 5 viikkoa leikkauksesta, vaan olen harkitusti jatkanut liikkumistani entiseen malliin erityisemmin ryntäilemättä "kuntoiluun". En aio alkaa maratoonariksi. Ei "kunto" muutamassa viikossa mihinkään katoa. Ei ole tarve aloittaa hirveää treeniä, tavoitteena saada nuoruus takaisin. Mihinkään ei ole enää kiire. Elän ja hengitän, siis voin ihan hyvin näinkin.

Vertaistukea siis.... Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 10.01.2019 klo 11:47:34
Tulosta viesti  
Ortopedi sanoi minulle, että juoksua ei pidä valita vakituiseksi harrastukseksi, mutta ei haittaa jos joskus juoksee esimerkiksi ehtiäkseen bussiin. Olen sitten noudattanut tätä kirjaimellisesti ja muutaman kerran juossut bussiin, josta olisin muuten myöhästynyt. Tosin tämä ohje on 10 vuoden takaa, en tiedä onko sitä sittemmin muutettu.

Jotkut toipuvat todella hyvin nopeasti, mutta siinä on paljon yksilöllistä eroa eikä kannata mitenkään lannistua, vaikka itsellä kävisi paljon hitaammin.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 10.01.2019 klo 13:45:14
Tulosta viesti  
Hei "atakuja" Olet ilmeisesti käynyt 1.kontrollissa ortopedillä ?
Kiinnostaisi tietää, mitä palautetta sait, varsinkin kuntoilustasi.

4 polvioperaatiosta on muistinuppiin jäänyt, että kudosten korjautumiseen - ei palautumiseen - menee ensimmäiset 6 viikkoa. Hermoradat vievät vuodenkin uusiutuessaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

atakuja
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #4 - 11.01.2019 klo 11:08:45
Tulosta viesti  
Moi. Kutsua jälkitarkastukseen ei ole vielä saapunut. Se on luultavasti tulossa tammikuun lopulla, kun sairausloman päättyminen lähestyy ja palaan työelämään. Sairaalasta kotiuduin 2 vrk leikkauksesta, joka on kai normaalia. Ortopedien kilpailua siitä, kuka kotiutuu nopeiten -en usko tähän väitteeseen. Sairaala on passivinen ympäristö, jossa ruoka tuodaan sänkyyn ja maataan sängyssä. Kotona elämä aktivoituu väkisin ja kuntoutuminen lähtee paremmin käyntiin, koska on pakko olla omatoiminen. Siinä kai tärkein syy, että sairaalassa ei pidetä yhtään ylimääräistä päivää, ellei ole aihetta.

Olen konsultoinut ortopedin kanssa puhelimitse lähinnä hiihtoharrastuksen aloittamisesta näin aikaisin operaatiosta. Ortopedin mukaan pehmytkudosten parantuminen kestää tosiaan aikansa, eli vähintään 6-8 vko ja toipilasaikana on syytä varoa tiettyjä asioita. Runsas liikunta sai kehuja, mutta tiettyä varovaisuutta on edelleen noudatettava. Operaatiossahan joudutaan irroittamaan tai siirtelemään sivuun mm lonkan rotaattorit (loitonnus-lähennys -lihaksia ja iskias-hermoa sekä isoa pakaralihasta). Kaatumisia tai törmäyksiä ei saisi tulla. No ei ole onneksi tullut!

Itse nivelen kiinnittyminen ja varren luutuminen tapahtuu kuitenkin nopeammin liikkuvalla ihmisellä kuin sänkypotilaalla - näin totesi leikannut ortopedi. Runsas liikkuminen sai kehuja, samalla muistutettiin toipilasajan rajoituksista.

Juoksemiset on vielä lähes nollassa. Ehkä keväällä kun lumet sulaa pois, pitää kokeilla enemmän. Hiihto tuntuu sopivan minulle hyvin ja koska siihen on mahdollisuus, olisi typerää yrittää juosta keskellä talvea. Alotin varovasti lyhyillä hiihtomatkoilla, nyt pisin lenkki on yli 30 km. Tietysti taito ratkaisee ja tekniikka pitää hallita samoin kuin pitovoitelu. Järki pitää pitää mukana, eikä lähteä ylämäkiä juoksemaan, vaikka pitoa olisi riittävästi. Lipsuvilla suksilla ei pidä lähteä mäkisille reiteille ollenkaan, vaan pysyä mieluusti tasaisilla (esim järviladut). Tasaisella tai loivasti kumpuilevilla laduilla saa pidettyä kuitenkin helposti sykettä koholla aivan eri tavalla, kuin esim kävellen. Lisäksi voit edetä pelkästään tasatyönnöin,jos ylävartalon voimat antavat myöten. Kävelyssä hyväkuntoisen ihmisen kunto rapistuu nopeasti, koska aerobinen teho jää matalaksi. (sydän ja verenkiertoelimistö eivät rasitu riittävästi) -vaikka muuten kävely onkin erittäin hyvää kuntoutusta lonkkapotilaalle. (Kävelyssä lonkan liikerata on paljon laajempi kuin esim juoksussa).

Totta. Juoksemista ei suositella virallisesti tekonivelpotilaalle. Silti jotkut juoksevat jopa maratoneja. Pitää nyt heti huomauttaa, että juoksemistakin on monenlaista ja jokainen on yksilö. Tausta ja harrastuneisuus, paino jne vaikuttaa paljon siihen miten juokseminen koetaan ja miten tekonivel sitä kestää. Kilpajuoksussa edetään 4min/km tai alle tahtia. Radalla vauhti on alle 3 min/km parhailla juoksioilla. Kymppi taittuu selvästi alle 40min tai puolimaraton alle 1:30. Täysmaraton 3 tuntiin tai alle. Iskutus on silloin näillä vauhdeilla aivan erilaista, kuin hitaassa hölkässä, jossa edetään keskimäärin 6-8 min/km vauhtia.

Vastaavasti kävelyssä vauhdit ovat tyypillisesti 10-12 min/km. Kuntomaratoonarien aika puolimaratonilla on selvästi yli 2 tuntia ja täysmaratonilla menee jonnekkin 5-6 tunnin paikkeille. Ei siinä paljon iskutusta tule, kun hiljaa edetään. Eli juoksua voi harrastaa eri vauhdeilla ja tehoilla. Myös alustan voi valita. Metsässäkin voi juosta. En nyt kuitenkaan alkaisi tietoisesti välttämään lyhyitäkin juoksumatkoja sillä verukkeella, että minulla on tekonivel. Uskon, että tekonivel on paljon parempi juoksemisen kannalta, kuin entinen loppuunkulunut alkuperäinen. Nivelen liikeradat ovat aivan erilaiset laajudeltaan, ja kipukin jäi leikkauspöydälle.

En silti suosittele maratonharrastuksen aloittamista lonkan  tekoniveloperaation jälkeen, näitäkin ihmisiä tuntuu valitettavasti löytyvän. Vaikuttaa jopa sitä, että joillakin on pientä uhoa ja näyttämisen halua. On paljon muitakin aerobista kuntoa ylläpitäviä tai kehittäviä liikuntamuotoja. Monelle jo pelkkä kävelyharrastus kohottaa kuntoa. Kun siirtyy kävelemään maastoon, kunto kohoaa taas eri tavalla. Pyöräily, uinti, hiihto kehittää ihmisen aerobista kuntoa tehokkaasti, jos juoksemista haluaa välttää. Meidän ikäihmisten kannattaa pitää huolta myös lihaskunnosta. Toisin kuin yleensä kuvitellaan, kestävyyslajit pitävät yllä tehokkaasti myös hyvää lihaskuntoa sen tärkeimmän, eli aerobisen kunnon lisäksi.

Omalla kohdallani kaikki on mennyt oikein hyvin tähän saakka. Olen liikkunut leikkauksen jälkeen paljon, keskimäärin selvästi yli 10 tuntia/viikossa. Se, miten nopeasti pääsin liikkelle omin jaloin, yllätti todella positiivisesti. Olin varautunut 4 vko keppikävelyyn, mutta kävikin niin, että pääsin jo hiihtämään alle 4 viikkoa leikkauksesta. Sairauslomalla on mukavasti aikaakin tähän. Kuntouminen vaatii aikaa ja osin myös siksi ollaan poissa työelämästä, että kuntouminen (riittävä liikkuminen) olisi mahdollista.
Toivotan kaikille liikunnallista kevättä 2019!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 11.01.2019 klo 12:08:13
Tulosta viesti  
Täriseviä lajeja pitää välttää, sellaisen ohjeen minä sain (tosin siitäkin on pian kymmenen vuotta). Benji- mäki- ja laskuvarjohyppyä ei pidä harrastaa, maratonjuoksu ja pomppivat pallopelit yms. ovat myös ei-suositeltavien listalla (jos Manta-täti tarvitsee parin tenniksen nelinpeliin, niin se käy), ja kuulemma  jakeluauton kuljettajaksi ei pidä ryhtyä. Jooga on joskus näkynyt kieltolistalla, mutta se tarkoittaa sitä sorttia missä mennään solmuun.

Joten suosittelisin sen juoksun vaihtamista vaikka pyöräilyyn.

Itse myös mielestäni toivuin hyvin nopeasti; sain silloin lääkäriltä ohjeen, että 6 viikkoa puolivarauksella (mahdollisesti sen vuoksi että luun pää oli ollut jotain tahkojuuston ja turunmaan väliltä), joten kiltisti kuljin kyynärsauvoilla sen ajan, mutta ne "kävelyretket kunnon mukaan" venyivät äkkiä kilometreiksi, ja sen kuuden viikon jälkeen "sauvat lensivät nurkkaan" (ei kun palautin ne myös kiltisti Espoon kaupungille ja kiitin lainasta).

4 kk leikkauksesta kiipeilin sitten vuorella turistireissulla.

Jossakin oli tekolonkalle sopivia urheilulajeja kai oikein lueteltukin: hiihto, golf, vesiliikunta, salikuntoilu, pyöräily. Ja pitkä lista muita

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hp
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #6 - 25.01.2019 klo 21:51:12
Tulosta viesti  
Hei, kysyisin tuohon kuntoutumiseen liittyvän kysymyksen. Minulta leikattiin vasen lonkka kaksi vko sitten. Olen 44 vuotias urheilullinen ihminen, hyvä lihaskunto. Osastolla ja ortopedin toimesta Coxassa todettiin, että kivuton ja nopea kuntoutuminen.
Mutta, mulla on pikku hiljaa päivien saatossa ilmaantunut kova nivuskipu, lähinnä lonkankoukistajan polttava kipu, joka estää / haittaa kävelyä. En pääse ilman keppejä liikkeelle. Kuvat otettiin ja kaikki ok. Nyt haitta tuosta likkeellelähtökivusta on jo sit luokkaa, ettei tee mieli kävellä ollenkaan.
Onko muilla kokemuksia samasta vai oletteko päässeet ongelmitta ja kivutta heti kuntoutumaan?

Toinen kysymys: tämä leikkauksen jälkeinen selvä jalkojen eripituisuus. Röntgenin mukaan pituuseroa tuli vain muutama milli, mutta jessus, kun tuntuu enemmänkin 5 sentin erolta. Lähteekö tämä tunne pois..korjautuuko tilanne jotenkin?

Kiitos, jos jaksat vastata.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 25.01.2019 klo 22:34:17
Tulosta viesti  
Tuohon nivuskipuun en osaa sanoa, mutta tunne jalkojen eripituisuudesta johtuu kyllä luultavasti siitä että leikattu jalka on "pidentynyt",kun nivel eienää ole lysyssä. Ja kun vuosien ajan ontottunut siihen että se jalka on toista lyhempi ja nyt tilanne muuttuu äkkiä joten se tuntuu nyt liian pitkältä, ennen kuin kroppa taas tottuu uuteen olotilaansa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #8 - 26.01.2019 klo 11:28:18
Tulosta viesti  
Jos jalat eivät ole kovin paljon eri pituiset (minulla on muistaakseni 5 mm eroa) niin kroppa tottuu siihen ajan myötä. Asiaa voi auttaa myös laittamalla lyhyemmän jalan kenkään korotuslapun, joita myydään tavallisissa kenkäkaupoissa eivätkä maksa paljon.

Minulla on ollut vasemmassa lonkassa nivuskipua joka ei kylläkään haittaa kävelyä eikä liikkeelle lähtöä, mutta esimerkiksi kenkien jalkaan laittoa kyllä. Se on kuitenkin vain hetken kestävä kipu määrätyssä asennossa, joten se ei paljon haittaa. Kuvia on otettu sekä röntgenillä että magneetilla (eikö se ole magneettikuvaus jossa ihminen laitetaan sellaiseen putkeen joka pitää kovaa melua?) eikä mitään löytynyt lonkasta eikä nivusesta, mutta aivan sivutuotteena kookas myooma  joka sitten leikattiin. Nivuskivun syytä en tiedä enkä parannuskeinoa liioin, mutta ainakin minulla se tulee ja menee omia aikojaan. Ikää on 68 vuotta, joten on vaikea erottaa mikä oikeastaan johtuu lonkasta ja mikä on iän mukanaan tuomia kremppoja. Oikeassa lonkassa, joka leikattiin 3 viikkoa ennen vasenta, ei tällaista ole ollutkaan.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

atakuja
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #9 - 26.01.2019 klo 13:23:00
Tulosta viesti  
Hp kirjoitti 25.01.2019 klo 21:51:12:
Hei, kysyisin tuohon kuntoutumiseen liittyvän kysymyksen. Minulta leikattiin vasen lonkka kaksi vko sitten. Olen 44 vuotias urheilullinen ihminen, hyvä lihaskunto. Osastolla ja ortopedin toimesta Coxassa todettiin, että kivuton ja nopea kuntoutuminen.
Mutta, mulla on pikku hiljaa päivien saatossa ilmaantunut kova nivuskipu, lähinnä lonkankoukistajan polttava kipu, joka estää / haittaa kävelyä. En pääse ilman keppejä liikkeelle. Kuvat otettiin ja kaikki ok. Nyt haitta tuosta likkeellelähtökivusta on jo sit luokkaa, ettei tee mieli kävellä ollenkaan.
Onko muilla kokemuksia samasta vai oletteko päässeet ongelmitta ja kivutta heti kuntoutumaan?

Toinen kysymys: tämä leikkauksen jälkeinen selvä jalkojen eripituisuus. Röntgenin mukaan pituuseroa tuli vain muutama milli, mutta jessus, kun tuntuu enemmänkin 5 sentin erolta. Lähteekö tämä tunne pois..korjautuuko tilanne jotenkin?

Kiitos, jos jaksat vastata.

Turvotus leikkauskohdassa voi olla vielä melkoista pari viikkoa leikkauksesta. Pituusero voi johtua tästä. Kun turvotus laskee, pituuserokin lakkaa tuntumasta. Luulen kyllä, että leikkauksessa ollaan erityisen tarkkoja just tuosta pituuseron minimoinnista. Muutama milli on sellainen, että pohjallisella sitä voi korjata. Senttien ero jos jää, jokin on menny pieleen leikkauksessa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hp
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #10 - 27.01.2019 klo 17:53:56
Tulosta viesti  
Tuo nivuskipu on lonkankoukistajassa, se on aikamoisen tulehtunut/ ärtynyt josyain syystä. Kahdella kepillä kävelykin on jo tuskaista. Eihän leikkauksessa nivuseen edes kosketa 🤔. Iso mustelma on ”naisellisessa paikassa” ja kokose alue on myös hyvin kosketusarka. Mitä ihmettä leikkauksen aikana oikein tehdään, kun nivel ei ole lähellä nivusta?
Huomenna pääsen Coxan Hgin polille näytille, kun haavakin jäi osittain auki ja vuotaa 😔

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #11 - 28.01.2019 klo 20:55:52
Tulosta viesti  
Minullakin oli ekan leikkauksen jälkeen  (3 lonkkaa) karmea nivuskipu, hoidin sitä venyttämällä; anna jalan roikkua sängynreunan yli omalla painollaan suht pitkän aikaa. Aluksi se sattuu julmetusti, mutta kipu häipyy vähitellen ja on sitten pitkään poissa kokonaan.

Arvelin että syynä oli veri, jota koko reisi oli mustanaan.  Leikkauksen jälkeisenä päivänä oli HB pudonnut 80:een, ennen leikkausta oli lähes 140 ja leikkauksessa ei kertomuksen mukaan juurikaan vuotanut. Oli siis tihkuvuotoa leikkauksen jälkeen. Asia varmistui vielä kun työterveydessä valitin etten pystynyt istumaan kun reittä poltti. Ultrassa näkyi lihaksen ja luun välissä sentin tiivistymä "orgaanista ainetta" eli verta. Asialle ei tehty mitään, aika hoiti kuukausien kuluessa. Ortopedia asia ei kiinnostanut lainkaan.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Hp
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #12 - 04.02.2019 klo 14:50:24
Tulosta viesti  
Mulla kävi samoin. Hb oli 140 ja tippui 80. Iso mustelma sisäreidessä. Ortopedi veikkaa verihyytymää  nivusalueella, joka painaisi jänteitä. Pyysivät takaisin Coxaan ultraa varten, jotta saataisiin varmuus. Turhauttaa ja stressaa, kun kolme viikkoa kuitenkin jo leikkauksesta, mutta yhäkään ei pysty ilman keppejä ottamaan yhtäkään askelta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #13 - 06.02.2019 klo 09:43:36
Tulosta viesti  
Kaikki leikkaustapaukset ovat "erilaisia", ihmiset kun ovat erilaisia". Siksi toisen "kuntoutuminen" sujuu loistavan nopeasti ilman pienintäkään vaivaa ja jo kuukauden kuluttua joku lähtee piiiitkälleee lenkille, kun pelkää kuntonsa totaalista romahdusta. Joku toinen joutuu taistelemaan pieniä vastoinkäymisiä ja kipuja vastaan, mutta 3 kuukauden päästä hänkin näkee niistä kivuista enää korkeintaan unia.
Eihän se autonkaan korjaus aina onnistu eka kerralla, vaan pientä jälkisäätöä ja järjestelmän päivitystä saatetaan tarvita. Siksi on varsin luonnollista, että ihmisen korjaus vaatii samaa. Eli turhautumistunteet nyt heti nurkkaan ja uusia pettymyksiä kohti pystyssä päin. Tämähän on vain elämää, ei sen kummempaa. Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu