Normaali aihe Leikkaavan sairaalan valinta/vaihto (Luettu 506 kertaa)
holokkipolovi
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Leikkaavan sairaalan valinta/vaihto
14.12.2018 klo 09:08:20
Tulosta viesti  
Molempien polvieni ikä näyttää tulleen täyteen, kävin ortopedipolilla lääkärin kanssa toteamassa tilanteen ja leikkaus on nyt suunniteltu helmikuun alkuun ensi vuonna.

Mulle jäi kuitenkin hieman epäilevät fiilikset ja lääkäri oli hieman sellainen ärsyttävä, kaikkitietävä eikä oikeastaan kuunnellut minua juur ollenkaan. Varmaan osaa itse leikkauksen, mutta tuli mieleen että en vie kyllä autoakaan huoltoon sellaseen paikkaan, jossa asentaja ei edes kuuntele mitä sille sanon, vaan latelee listan jotain omia ajatuksiaan.

Kertoi mm. että molempien polvien yhtaikaisia leikkauksia ei enää tehdä ollenkaan, ei edes enää harkita?  Kuitenkin olen kuullut niitä muualla tehtävän, melko rutiinina, onko tähän tullut joku uusi ohjeistus?

Jos leikataan 1 polvi ensin, sen jälkeen 4 kk sairasloma, pari kuukautta töissä ja taas uusi rumba, niin siitähän tulee lähes vuoden mittainen projekti ja etukäteen ajatellen molempien polvien yhtäaikanen kuntouttaminen olisi helpompaa kun linkuttaa väliaikaa yhdellä korjatulla ja yhdellä vanhalla vaivasella?

Voiko nykyisellään valita leikkaavan sairaalan ihan itse (siis julkisella puolella) ja millanen homma se on?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: Leikkaavan sairaalan valinta/vaihto
Vastaus #1 - 14.12.2018 klo 20:59:02
Tulosta viesti  
Jos molempia polvia ei enää leikata samalla kertaa niin se on kyllä sitten tosiaan muutettu, ennenhän sääntö oli se ettö molemmat polvet voi leikata samalla kertaa tai molemmat lonkat, mutta ei saman puolen polvea ja lonkkaa. Olisikohan tässä asiassa sellainen ero, että ensimmäisen leikkauksen voi tehdä samalla kertaa molemmille puolille, mutta uusintaleikkausta ei? Tämä on ihan arvaus, en ole mikään asiantuntija ollenkaan mutta tällainen mahdollinen selitys tuli mieleen.

Tässä on Coxan nettisivulla tietoa kuinka sinne hakeudutaan potilaaksi, en tiedä onko muilla sairaaloilla jotain erilaista mutta sairaalan valitseminen on kyllä  minun tietääkseni edelleen mahdollista, niin kun se silloin muutama vuosi sitten säädettiin.

https://www.coxa.fi/hoitoon-hakeutuminen/

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

holokkipolovi
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #2 - 17.12.2018 klo 08:39:44
Tulosta viesti  
Kiitokset kommenteista. Mulle jäi tuosta käynnistä vaan jotenkin omituinen olo, että suurin syyllinen siihen ettei tehdä kahden polven leikkausta samalla kertaa onkin ruuhka Lappeenrannan sairaalan vuodeosastolla. Siksi suositaan vain nopeata toimintaa, eikä sillä onko mahdollinen toipumisaika 4 kuukautta vai 10 kk (4 kk + pari kuukautta töissä ja taas 4 kk), ole sairaalalle mitään väliä.

Mulle kyllä on väliä, enkä oikein tuommosta hyväksy syyksi, vaikka eihän sitä koskaan varmaksi tiedä miten lopulta kaikki sujuu.

Senverran itse selvittelin tuota sairaalanvaihtoa, että pitää käydä työterveydestä (hoitavalta lääkäriltä) tinkaamassa lähetettä johonkin toiseen sairaalaan ja odotella että sieltä sitten kutsutaan "konsultaatioon" ja siten on mahdollista saada se toinen mielipide asiasta. Eli muutaman kuukauden viive odotteluun tulee väkisinkin sitä kautta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

holokkipolovi
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #3 - 03.01.2019 klo 15:03:38
Tulosta viesti  
Jatkan tähän vielä omia huolenaiheitani.
Eli se pohjimmainen syy, miksei Lappeenrannan keskus sairaalassa edes haluttu keskustella vaihtoehdosta, että molemmat polvet leikattaisiin samalla kertaa näyttää olevan, ettei ole osastoilla lupaa/tilaa pitää leikkauspotilaita useampaa yötä yhtämittaa, kuin äärimmäisessä hädässä. Surullista mutta totta tuntuu olevan.

Ainakin mulle tuo etukäteen ajateltuna tuottaa runsaasti harmia, enkä tällä kertaa suostu sairaalan omien vaikeuksien maksumieheksi. Päin vastoin olen jo veroina sekä sairausvakuutusmaksuina nämäkin leikkaukset ihan osastohoitoineen jo varmasti muutamaan kertaan maksanut.

Tuntuu että jos tässä savotassa menisi liki vuosi, niin työpaikalle saa myös sanoa hyvästit, puhumattakaan muista elämän järjestelyistä.

Nyt on vaihto sitten Mikkeliin ja suunnitelma helmikuun lopulle vaihtaa molemmat polvet kerralla uusiin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #4 - 04.01.2019 klo 12:28:44
Tulosta viesti  
Tuo on sitten ilmeisesti sairaalan oma rajoitus, ettei leikata molempia polvia yhtaikaa, eikä valtakunnallinen. Suostuttiinko Mikkelissä tähän vaihtoehtoon ilman muuta?

Minun lonkkiani ei leikattu suorastaan yhtaikaa, ortopedi olisi tehnyt niin ja itsekin olisin suostunut että se olisi sitten ollut kerralla selvä, mutta anestesialääkäri pani hanttiin ja tuloksena oli sitten sellainen kompromissi, että leikkausten välillä oli kolme viikkoa. Se oli minun kohdallani hyvä ratkaisu, koska sattui vielä niin hyvin, että viimeksi leikattu eli vasen lonkka parani nopeammin kuin oikea ja sai siis ikään kuin ensimmäisen kiinni, ja pian minulla oli käytännössä kaksi yhtaikaa toipuvaa jalkaa eikä yhtä paranevaa ja yhtä huononevaa, niin kuin kahden leikkauksen väliaikana on. Ehdinhän minä sitäkin kolmen viikon ajan kokea, onneksi vain kolmen. Mutta tämä on yksilöllistä, jonkun muun kokemukset voivat olla aivan erilaiset.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

holokkipolovi
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #5 - 04.01.2019 klo 13:11:24
Tulosta viesti  
Tietystihän se on aina sen leikkaavan lääkärin ja muiden mukanaolevien lääkäreiden päätös, joka saattaa jopa muuttua vielä leikkauksen aikana tilanteen mukaan, mutta näin on nyt  suunniteltu, että leikataan molemmat samalla.

Lappeenrannassa lääkäri keksi omiaan kun ei näköjään ole lupa pitää yöpotilaita paria päivää pidempään, kuin äärimmäisessä hädässä. Mikkelissä taas kerrottiin, että ihan tavanomaista ja rutiinia leikata molemmat kerralla, ellei mitään erityisiä syitä ilmaannu esteeksi.

Näin aikuisena ihmisenä olisin jopa saattanut ymmärtää jos olisi Lappeessa asiasta suostuttu asiallisesti keskustelemaan sekä kerrottu suoraan ja todenmukaisesti mistä kyse, eikä keksitty lapsellisia tekosyitä ja pelotteita tuplaleikkauksen vaaroista. 

Ylilääkäri väitti että tuplaleikkauksista on kokonaan luovuttu ja käytti mm. vertausta, että ennenvanhaan kun käytettiin raipparangaistuksia, niin kymmenestä vielä selvisi selän kirvelyllä ja arvilla, mutta viidestä kymmenestä raipaniskusta jo piti sukulaisten ryhtyä hautapaikkaa kirkkoherralta kyselemään.

Hetki meni mietiskellessä, että mitä mulle just puhuttiin? Eli että olis jo epätodennäköstä että selviäisin hengissä?? no ei ainakaan tuo lääkäri minua operoi. 

Jos jossain muualla työvoimapulasta kärsimättömällä alalla virkavastuulla puhelis noin pehmosia asiakkaille, niin saattais vaikka saada pikaylennyksen hallintohommiin käytännön töistä ja asiakaspalvelusta.

Täällä Etelä-Karjalassa kun on viimevuosina lakkautettu lähes kaikki lähikuntien terveyskeskusten vuodeosastot ja ajetaan lopullisesti alas mm. Imatran Sairaalaa, niin vastaavasti keskussairaala on tupaten täynnä ja petipotilaat pitkin käytäviä, semmonen Soteuudistus meillä meneillään  Järkyttynyt.

Sivun alkuun

IP kirjattu