Normaali aihe Missä vaiheessa kannattaa kuvauttaa nivel? (Luettu 237 kertaa)
Aavatar
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Missä vaiheessa kannattaa kuvauttaa nivel?
10.12.2018 klo 22:36:41
Tulosta viesti  

Hei!
Täällä uusi jäsen, 65-vuotias jo eläkkeellä oleva nainen. Vuosi sitten vasemman käden peukalo alkoi kipuilla. Kun oireita oli ollut muutama viikko, kävin näyttämässä terveysaseman lääkärillä. Epäilin itse ensin jännetupin tulehdusta. Lääkäri väänteli kättä ja peukaloa ja sanoi, ettei siinä tulehdusta ole ja luultavasti lihaskipua. No, kipuhan ei mennyt ohi ja oireiden perusteella aloin epäillä peukalon tyvinivelen nivelrikkoa. Viime keväänä kävin toisen asian vuoksi lääkärillä ja näytin silloin uudelleen peukaloa. Lääkärikin oireiden perusteella arvoi sen nivelrikoksi.
Alkukesästä peukalo oli muutaman viikon oireeton , mutta sitten kipuilu taas jatkui. Syksyn aikana kipuilu on pahentunut. Pienikin liike voi aiheuttaa polttavan kivun tunteen. Mitään särkylääkettä en vielä ole syönyt, koska kipu on kuitenkin aina vain hetken kestävää.
Nyt oikean käden peukalossa on alkanut tuntua myös kipua.
Missä vaiheessa olette päässeet kuvaukseen julkisella puolella? Ilmeisesti sitä ei kovin aikaisessa vaiheessa tehdä. Olen miettinyt nyt yksityiselle lääkärille menoa ja käden kuvauttamista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Re: Missä vaiheessa kannattaa kuvauttaa nivel?
Vastaus #1 - 29.05.2019 klo 20:10:40
Tulosta viesti  
Aika myöhään tulee kommentti Pyöritä silmiä Varmasti olet jo käynyt yksityisellä ja kuvauksissa.
Kaipa kunnallisella puolellakin kuvataan, kun sitä pyytää/vaatii. Voi olla, että rtg-kuvausta vältetään, kun ajatellaan, että hoidetaan lääkityksellä eikä leikkauksella.
Olen itse ollut työelämässä ja työterveyslääkäri on herkästi kuvauttanut käteni, polveni, lonkkani ja selkäni. Nivelrikkoa on. Peukalon tyviniveliä on leikattu kolme kertaa. Polven leikkuuta mietin.
Hakeudu kuviin oman mielenrauhan vuoksi, ellet jo ole käynyt!
Tsemppiä  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu