Normaali aihe 6 vuotta leikkauksesta, pieni nivelrako polvessa (Luettu 473 kertaa)
vuosimalli-60
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke! Se on
totta!

6 vuotta leikkauksesta, pieni nivelrako polvessa
24.11.2018 klo 15:16:16
Tulosta viesti  
Hei klubilaiset pitkästä aikaa.  Hymiö

Olen nyt muutaman kerran käynyt katselemassa täällä sivustoa, mutta pitkään aikaan en ennen sitä olekaan sivustolla käynyt.
Polveni täyttävät pian 6 vuotta niin se aika vaan menee!!
Molemmathan leikattiin samalla kertaa.

Vasen osoitti heti että hänestä tulee ihan kelpo kaveri ja oikea polvi antoi sellaista merkkiä ettei ihan yhtä hyvä tule vaikka minulle koitettiin vakuuttaa että kyllä se siitä aikanaan paranee vähän vaan toista hitaammin.
Ero oli nähtävissä jo eka aamuna ja sillä tavalla yhä mennään.

Oikea ei ole koskaan tykännyt kiertoliikkeistä eikä koukistu yhtä hyvin kuin vasen.

Nyt on ollut muutakin vaivaa ja molempien nilkkojen alin nilkkanivel eli talo-navicularenivel on jäykistetty.
Oikeaan tehtiin pari vuotta sitten samalla vaivaisenluun oikaisu ilman mitään metallivahvistusta.
Vasemman jalan kohdalla pidennettiin samalla 10kk sitten akillesjännettä.

Näissäkin leikkauksissa ja lopputuloksessa on ollut huima ero.
Vasemmasta tuli tälläkin kerralla parempi mutta tuo peijakkaan oikea aiheuttaa harmia kai lopunikää.
Askellus on liikaa ulkosyrjällä eikä ukkovarvas oikein ota maahan. Ulkosyrjä tahto kipeytyä ja askellusta pitää vahtia ja miettiä joka askeleella.
Samalla on alkanut vaivata oikea lonkka.
Joskus oikein tuntuu jalkaterästä ihan lantioon saakka se kävely ja joku päivä hetkittäin askellus saattaa kulkea kohtuu hyvin, mutta sisällä tai sitten metsätiellä, ei koskaan asfaltilla.
Kävelyä olenkin oikean jalan suhteen kuvannut kuin suokävelyksi niin että vasen jalka kulkee tavallisella maalla ja oikea tarpoo hengästyttävästi suossa.
Siitä voi jokainen itse päätellä miten se sujuu.  Täh

Vesijuoksua ja vesijumppaa harrastan yhä, kävely on ollut vähäistä edellä mainituista asioista johtuen ja siitä että kun nilkat pettivät niin en pitkiin aikoihin juuri pääsyt kävelemään kuin kaikkein pakollisimmat välimatkat. Välillä en sitäkään.
Leikkausten jälkeiset ajat olivat ortoosin kanssa pyörätuolissa 6 viikkoa.
Uutena on tänä syksynä tullut kehonhuolto josta saan kiittää vetreämpää kehoa ja helpompaa liikkumista. Se on ollut viime aikojeni paras teko.
Kehonhuollossa tehdään venytyksiä ja kiertoliikkeitä. Kesto on kerrallaan 1h15min.

Tuo oikea polvi toimii huonommin portaita alas kulkiessa.
Ei oikein osaa taipua kunnolla tai jumittaa jotenkin niin ettei alaspäin meno ole sujuvaa ja jos portaat kuten kotona ovat korkeita on mentävä sivuttain.
Polvissa polven etuosa vähän on kiristänyt aina ja oikeassa enemmän.
Polvista kuuluu myös joskus risahduksia etenkin liikkeelle lähdettäessä. Näihin en ole saanut keltään vastausta.

Oikea polvi tai jalka myös oudosti puutuu tai ei puudu vaan tuntuu oudolle joskus äkkiä makuulla ja sitä joutuu ravistelemaan ja nousemaan ylös sillä silloin on aivan mahdotonta olla paikoillaan.  On vaikea kuvata miltä se tuntuu... lähinnä siltä että nyt tulen hulluksi jos tämä jatkuu  Järkyttynyt Pyöritä silmiä Kliseinen Vihainen
Johtuneeko sitten polvesta tai muusta.

Koitin täältä etsiä tietoa kuinka suuri nivelrako tekonivelleikkauksen jälkeen ihmisille on jäänyt polveen?
Muistelen että siitä olisi joskus tänne jotain kirjoitettu.
En kuitenkaan löytänyt.
Itselläni on molemmissa polvissa hyvin pieni nivelrako ollut koko ajan leikkauksen jälkeen.
Mietin onko sillä minkä verran vaikutusta nyt polvien liikkuvuuteen.

Miten teillä?

mol polvien tekonivelleikkaus 3.12.12 Triathlon
Sivun alkuun

IP kirjattu

golfaaja
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Sijainti: Vantaa
Re: 6 vuotta leikkauksesta, pieni nivelrako polvessa
Vastaus #1 - 24.11.2018 klo 17:42:48
Tulosta viesti  
Nivelraon kaventumisesta puhutaan normaalisti ennen leikkausta jolloin rustopinnat reiden ja säären puolella ovat kuluneet. Nivelraon kaventuminen on merkki alkaneesta nivelrikosta ja yksi leikkausindikaatioista.
Nivelrako leikkauksen jälkeen kuvaa ainoastaan sitä kuinka paksu muovinen iukupinta metallikomponenttien välissä on. Jos se on ohut näkyy nivelrako myös ohuena röngen kuvissa. Jos nivelrako alkaa vuosien kuluessa leikkauksen jälkeen kaventua on se merkki siitä, että muovinen liukupinta on kulunut ja johtaa yleensä ajan myötä uusintaleikkaukseen. Yleisesti polven tekonivelleikkauksissa käytetään ohuita liukupintoja joissa muoviosan paksuus on n. 6-10mm.

Sivun alkuun

IP kirjattu

vuosimalli-60
Poissa

Liike on lääke! Se on
totta!

Vastaus #2 - 24.11.2018 klo 18:27:44
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksesta golfaaja.

En tarkoittanutkaan kapealla nivelraolla ns. kulumaa vaan koitin korostaa, että leikkauksen jälkeen kaiken aikaa tekonivelpolvieni nivelraot ovat olleet yllättävän kapeat.
Näyttää että ne liki koskettaisivat toisiaan.

Mietin sen kautta kuinka juuri tuo muoviläpyskä  ja  mahdollisesti nivelraon korkeus kenties tekonivelessä vaikuttavat jollain tapaa tekonivelen ominaisuuksiin ja käytettävyyteen. Toisaalta tuon muovin kuluminen jota tapahtuu pelivaraa ei myöskään ole kovin paljon.

Muistelen että jotain lääkäri olisi jälkitarkastuksessa jupissut että olisihan tuo voinut olla korkeampi.

Olen myös nähnyt useamman muun tekonivelleikatun polvikuvia ja monella tuo ns. nivelrako on korkeampi.

Liekkö eri mallien muoviosat tai muoviosan tarve erilainen vai päättääkö lääkäri yksilöllisesti kuinka korkean muoviosan juuri tämä politas tarvitsee tai tähän polveen soveltuu.

Ja sitä kautta mietin kuinka valinnat vaikuttavat polven ominaisuuksiin vai eivätkö vaikuta lainkaan.

Minulla on tapana pohtia asioita ja minua kiinnostaa kaikessa syyt : miksi ja mikä merkitys ollakin asialla on kokonaisuuteen ja tulevaisuuteen. Silmänisku

Olin utelias josko joku tietää jotain omistaan ja onko proteesin merkki sama vai eri kuin itselläni ja kokemuksia kuinka polvillaan on pärjännyt.  Hymiö

Omieni merkki näkyy alla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

golfaaja
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Sijainti: Vantaa
Vastaus #3 - 24.11.2018 klo 22:19:26
Tulosta viesti  
Hei vm-60,
Normaalisti leikkauksessa sahataan saman verran luuta pois kuin korvataan komponenttien paksuudella jotta polven niveltaso pysyy anatomisella paikallaan. Tällöin myös polven toiminta ja liikelaajuus ovat optimaaliset. Täytyy tietysti muistaa, että isoin yksittäinen tekijä joka ennustaa leikkauksen jälkeistä liikelaajuutta on leikkausta edltävä liikelaajuus. Eli jos liike huono ennen leikkausta, ei siitä hirveästi parane tekonivelen kanssakaan.

Sinun kohdallasi varmaankin sahattu 9mm säären puolelta ja korvattu se ohuimmalla 9mm säärikomponentilla (metalliplatta n.3mm ja muovi n. 6mm)
Tavallisesti tähdätään tähän ohuimpaan säärikomponenttiin. Paksumpia muoviosia käytetään jos polvesta ei saada tukevaa ohuimmalla mallilla.
Itselläni ollut polvessa sama malli kuin sinulla viimeiset 3v juuri tuolla ohuimmalla säärikomponentilla ja polvi toiminut erinomaisesti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

vuosimalli-60
Poissa

Liike on lääke! Se on
totta!

Vastaus #4 - 25.11.2018 klo 08:48:43
Tulosta viesti  
Hei golfaaja

Kiitos jälleen vastauksesta ja selityksestä.
Hienoa että polvesi toimii hyvin. Hymiö

Itselläni voisin sanoa vasemman toimivan hyvin, oikeassa on toivomisen varaa.

Ennen leikkausta oikea polveni oli se parempi polvi, mutta leikkauksen jälkeen osat ovat muuttuneet ja molemmissa on samanmallinen tekonivel.

Tuota liikelaajuutta olen miettinyt omalla kohdallani koska  ennen leikkausta  minulla se  OLI  Täh erinomainen  ja pystyin yhä istumaan jopa polvieni päällä varovasti ja ne yhä taipuivat molemmat  todella hyvin. Pidin siitä erityisesti huolta ennen leikkausta; lopputulos mielessäni. Silmänisku
Siihen nähden toiveikkaana sitten myös odottelin että liikelaajuus olisi ollut leikkauksen jälkeenkin parempi kuin se nyt on.

Polvilleni en ole kärsinyt mennä pehmeällekään enkä varata niihin muutenkaan.
Paitsi yhden kerran tässä lähipäivinä kun ostin oikein kimmoisan ja paksun jumppamaton niin ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen kärsin varovasti varata polviini toki kuulostelen painopistettä ettei se mene liikaa eteen.
En siltikään tiedä uskallanko liikkeitä ruveta tekemään jumpassa polvillani mutta jos edes pääsisin ylös matolta näin helpommin niin sekin olisi hyvä parannus.
Tarkennuksen vuoksi kerron etten ole näinä kuutena vuotena kärsinyt mennä polvilleni edes pehmeää sänkyä vasten pedatessa tai mökillä kömpiä alkoviin polvillani pehmeällä patjalla vaan on pitänyt ns. heittäytyä sinne petiin pidemmälle Virnistys

Kyykistyminen ei kunnolla suju tai en pääse kovinkaan kyykkyyn, mutta olen ollut ymmärtävinäni että joiltakin se sujuu yhä melkoisen hyvin.
Toki aina voidaan keskustella lihaksien osuudesta kuinka hyvässä kunnossa ne ovat.
Välillä huonommassa kun on ollut noita aikoja ettei ole päässyt liikkumaan muiden vaivojen vuoksi. Nyt taas kohti parempaa.
Leikkauksen aikoihin ne olivat melko hyvässä kunnossa.

Luultavimmin myös kun toinen jalka on huonompi määräytyy se kyykistyminenkin huonomman polven mukaan ja jää sitten "vajaaksi".

Oikeassa joudun varomaan oman polveni "maksimaalista" koukistumista koska silloin yleensä jämähtää polven takana kuin "takaiskuventtiili"  ja kirpaisee myös edestä polvilumpion sisäsyrjän tienoilla. Polvi saattaa myös ärtyä pitkäksi aikaa tästä liikkeestä.
Eikä kannata unohtaa että kun koukistuksen höllää siinä yleensä vetäisee joko reittä pitkin ylemmäs kipeästi  kuin kouristaisi jostain. Varsin epämiellyttävä tunne jota ei ole vasemmassa polvessa.
Portaiden kulkeminen alaspäin on myös kankeaa oikean polven suhteen.

Vikaahan siinä ei muka olisi?
Polvea olen jokusen kerran valitellut muutama vuosi sitten ortopedille, mutta sanoi sen toimivan hyvin ja olevan paikallaan.
Tällä kertaa  sain ajan työterveydestä työpaikan fyssarille ja jos se ei auta halutessani lähetteen eteenpäin.

Lopputuloshan on aina monien osien summa.
Vika ei siis liene kapeassa nivelraossa liikelaajuutta ajatellen, eikä ehkä suoraan mallissakaan ellei aleta miettiä oliko se juuri sopivin omille polvilleni vaan jossain muussa jonka kanssa nyt eletään.

Asiat ovat pyörineet mielessä nyt kun polven tila on taas vastaanotolla otettu esiin ja punnitaan lähiaikoina onko syytä lähteä sitä ortopedille näyttämään.

On ollut vaikea löytää henkilöä/ammattilaista joka osaisi tulkita tekonivelpolven toimintaa  ja ratkoa asiaa  sitten eteenpäin niin että osaisi antaa ohjeita noiden oireiden helpottamiseksi.
Fysioterapiassa olen käynyt usean kerran. En toki montaa kertaa polven takia mutta muuten.
Näillä kerroilla olen useasti kuullut " minä en kyllä osaa nyt sanoa tuohon mitään kun tekonivelpolvi ei ole polvi normaalitilassa eikä siitä oikein tiedä miten mitä rakenteita siellä on sinulla jäljellä".
Joten sielläkin on jäänyt aina vastaus saamatta mikä rakenne se polvessa oikein nyt hannaa.
Syy jonka jälkeen osasi tietää paremmin mitä on tehtävissä tai mitkä ovat ne vaihtoehdot.
Vai näilläkö vaan nyt mennään. Täh

Leikannut ortopedi on sanonut aiemmin että polvi toimii hyvin ja on paikallaan juuri niin kuin se on laitettu.
Kerran epäili että joku pehmytosa menee polven väliin.

Mietin myös  että onko teillä monella vaivaa polvilumpioistanne tai kiristystä polven etupinnalla tekonivelpolvessanne?
Onko siitä teille sanottu jotain?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Vastaus #5 - 28.11.2018 klo 10:33:23
Tulosta viesti  
Minulla myös 6-vuotias keinopolvi. Yleisesti ottaen sanoisin, että tekonivel ei koskaan ole oma nivel. Toki se voi olla kivuton ja siinä voi olla hyväkin liikelaajuus, mutta koskaan siitä ei tule sellaista kuin omasi oli kunnossa ollessaan.

Polvessa ei ole mitään nivelrakoa,  ei terveenä eikä keinonivelessä. Käsitys syntyy siitä, kun puhutaan röntgenkuvissa näkyvästä reisi-ja sääriluun välisestä rustosta,  joka ei näy kuvassa. Siis jos näyttää olevan puoli senttiä rakoa, on puoli senttiä rustoa jäljellä. Luiden päiden rustot sinänsä ovat kiinni toisissaan.  Rusto liukuu. Jos rusto on kokonaan kulunut pois, luiden pinnat sekä kuvassa että todellisuudessa koskettavat toisiaan eivätkä liu'u. Paha juttu! 

Samoin tekonivelen muoviosa  ei näy röntgenkuvassa joten näyttää kuin siinä olisi "nivelrako ". Oikeasti reisiosan metallipinta on kiinni alapuolen muoviläpyskässä. Jos siellä oikeasti olisi rakoa, polvi lonksuisi pahasti eikä pysyisi pystyssä. Niinkin voi tietysti käydä, varsinkin jos muovi on kulunut loppuun. Tekonivelessä puhutaan liukupinnoista.

Sinänsä ei ole merkitystä kuinka paksu muovi on, kunhan sitä vain on loppuelämäksi.   Paksuudella säädetään leikkauksen aikana polven jämäkkyyttä, pitää siis saada löysät pois, ettei polvi lonksu.

Oma polveni parani hitaasti, hyvin hitaasti. Oli kipeä kuukausia, vielä vuoden kuluttuakin kuumotti ja kipuili  rasituksesta. Mutta kolmen vuoden kohdalla oli jo aika hyvä. Kokonaan kivuttomaksi  ei ole tullut enkä kuvittelekaan  pääseväni kyykkyyn, osittain johtuu myös lonkista. Polvella voi kuitenkin kävellä kilometritolkulla, niin paljon itse asiassa kuin muuten jaksan. Hankalaa on liika taivuttaminen, vaikka passiivisesti taipuu ensiluokkaisesti. Esim. korkealta askelmalta alas tuleminen on muutaman kerran ollut päättyä kohtalokkaasti.  Tavalliset portaatkaan eivät alaspäin ole mukavia. Polvillaan voi olla, kunhan on kunnolla pehmeää alla. Kesti vuosia päästä tähän.

Polvilumpio on kiinni reisiluun ja sääriluun yhdistävässä jänteessä ja liukuu reisiluun kuoppaa pitkin polvea taivutettaessa. Siinä voi tietysti myös olla nivelrikko ja joskus se pinnoitetaan eli siinäkin voi olla tekonivel .   Mutta tämä jänne kokee myös kovia leikkauksessa, sen vierestä tehdään avaus leikkauksessa ja jänne lumpioineen käännetään sivuun. Tämän paraneminen voi olla hidasta, ainakin itselläni on kipeä kohta tässä, siis polven sisäsyrjällä ihon leikkausarvesta muutaman sentin päässä.

Ymmärrän hyvin että fyssarit eivät ota kantaa tekonivelpolven ongelmiin. Minusta sitä ei pidä yrittääkään saada normaalipolveksi vaan mahdollisimman hyväksi tekonivelpolveksi. Siinä olet itse paras asiantuntija.  Hyvän neuvon antoi lonkkani revisioleikkauksen tehnyt ortopedi: saat tehdä kaikkea mihin pystyt, mutta hitaasti edeten ja itseäsi kuunnellen.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

RHE uneton
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #6 - 28.11.2018 klo 11:51:34
Tulosta viesti  
Kiitos tästä Pioni! Näin hyvää tietoa en ole mistään saanut. Nyt tänään 3 kk leikkauksesta ja ongelmia riittää.

Sivun alkuun

IP kirjattu

vuosimalli-60
Poissa

Liike on lääke! Se on
totta!

Vastaus #7 - 28.11.2018 klo 12:34:06
Tulosta viesti  
Hei Pioni

Terveiset sinunkin 6-vuotiaalle. Omat pian 6v kaksoseni elävät yhdessä, mutta erilaista elämäänsä ja minä koitan sopeutua heidän elämäänsä ja menemme heikoimman ehdoilla eteenpäin.

Käytin nimitystä "nivelrako" koska se on helppo tapa kertoa asiasta ja me kaikki kuitenkin tiedämme yhdestä sanasta mistä puhutaan.

Omassa elämässäni voin olla tyytyväinen että toisen polven kohdalla leikkaus onnistui niin hyvin ettei vasen polveni hankaloita tavallisissa portaissa kulkemista hiukan isommallakaan porrasvälillä. Siksi kai tuon kaksosen huonommuus harmittaakin kun tietää että senkin kohdalla edellytykset olisivat voineet olla aivan samat leikkauksen jälkeen.

On totta ettei tekonivel koskaan yllä samanveroiseen toimintaan polven kohdalla kuin oma terve polvi.
Siitä meitä leikattavia varmasti informoidaan ja varoitetaan jo etukäteen ettei turhia epärealistisia toiveita pääsisi syntymään.
On kuitenkin aina monesta asiasta kiinni ettei sitä parasta mahdollista leikkaustulosta saavutetakaan.
Viereinen onnistua muistuttaa olemassa olollaan että toisinkin voisi olla.
Harmittavaa on ollut ettei minua aluksi otettu tosissaan tuntemuksineni enkä ole saanut vastausta mikä vaivat aiheutti ja olisiko ollut jotain vielä tehtävissä tai mitä itse voisin jonkun avustuksella ehkä vielä saavuttaa paremmin.
Sanotaanko että riskaapeleihin ja epävarmoihin isoihin operaatioihin löyhin onnistumisen edellytyksiin  en toki olisi ollut/ ole suostuvainen ryhtymään "pienehköillä elämän vaivoilla ja rajoituksilla".
Syyn silti olisin halunnut tietää ja ongelman minkä kanssa eletään.

Toisen polven kohdalla ainakin lääkäri jupisi korkeammasta välistä... ehkäpä hän ei ollut silloin tyytyväinen polven vakauteen? Mutta se asia lienee korjaantunut jumpalla.

Kauan ennen leikkausta minulla oli jo isot osteofyyttinokat polvilumpioissa ja nivelrikko lienee alkujaan alkanutkin juuri reisiluun ja patellan välistä.
No lumpioita ei pinnoitettu ja osteofyyttinokat ovat yhä nähtävissä tuoreissa kuvissa joskin hiukan kuin kerran "murtuneina" ja yhteen liittyneinä.

Niin tekonivelpovea ei saa normaalipoveksi, mutta jos sen toisen veroiseksi niin liikunta työnteko että arkikin olisi helpompaa ja turvalisempaa.

Fyssareilta odottaisin kuitenkin oman ammattinsa asiantuntijoina vielä enemmän tietämystä ja kokemusta tekonivelleikatuista ja näiden ongelmien tunnistamista auttaakseen ja neuvoakseen paremmin asiakkaitaan kohti parempaa  liikuntakykyä, jaksamista ja myös ehkäistäkseen uusia vaivoja ja kulumia syntymästä ainakaan väärästä kehon kuormituksesta ja väärästä liikeketjusta kehossa.
Normaalia niveltä emme saa, mutta meidän tulisi pyrkiä kohti mahdollisimman normaalia liikettä  ja liikkumista ehkäistäksemme tai siirtääksemme mm. uusien kulumien ja kipujen syntyä.
Kuluma yhdessä nivelessä on kuitenkin merkki siitä että saamme noita kulumia myös muualle herkemmin ellei se ensimmäinen ole saanut alkunsa jostakin loukkaantumisesta tai tapaturmasta, ei siis ole sama senkään vuoksi miten liikumme nyt.

Leikkauksissa on riskinsä, mutta moni leikkaukseen lähtevä ottaa ne riskit mielellään kun vaakakupissa ovat jo sen mittaluokan rajoitteet ja hankaluudet ennestään arkielämässä ettei ihan heti osaa ajatella tuon siitä huonommaksikaan muuttuvan muuten kuin aivan kamalan huonolla tuurilla, mutta antavan onnistuessaan paljon enemmän arkeen, työhön ja harrastuksiin mahdollisuuksia taas elää itsenäisemmin ja nauttien uudestaan liikkumiskyvystä ja kohentaa myös kuntoaan.

Yhden asian nyt ehkä tekisin toisin. Leikkauttaisin yhden polven kerrallaan vaikka olikin niin ihana päästä koko asiasta yhdellä kertaa ja sitä minulle suositeltiinkin. Toisin leikkausaamuna sama lääkäri sitten mietiskeli asiaa ja se hämmensi minua, miksi hän empii tai kysyy sitä nyt minulta ensin itse samaa ehdotettuaan.
Olen sittemmin kuullut että tavasta olisi jo luovuttu kun kokemusta olisi kertynyt aiheesta että usein on käynyt niin että toisen polven kohdalla leikkaustulos ei ole ollutkaan yhtä hyvä ja kas kummaa se huonomman leikkaustulokseen saanut polvi on ollut yleensä se sinä päivänä toisena leikattu polvi. Lisättäköön tähän vielä se että yleensä leikkaus aloitetaan kuitenkin siitä ns. huonommasta polvesta. Paremmasta polvesta siis on monesti tullut loppupeleissä se huonompi polvi.

Hyvän neuvon on ortopedi sinulle antanut. Hymiö
Itseään ja kroppaansa on kuunneltava sillä kaikki me olemme yksilöitä eikä voi yleistää sitä mitä tekonivelellä pystymme tekemään nekin asiat ovat yksilöllisiä.

Näillähän sitä mennään pidetään huolta itsestämme kaikin tavoin.  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu