Normaali aihe peukalon tyvinivelessä nivelrikko (Luettu 4 617 kertaa)
sipi67
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

peukalon tyvinivelessä nivelrikko
03.09.2018 klo 12:52:03
Tulosta viesti  
Voi kurjuus..nivelrikko vasemmassa peukun tyvinivelessä todettu röntgenkuvilla.Kipuilua ollut vaihtelevasti jo vuodesta 2013 jolloin kuvissa jo lievää nivelrikkoa.Kokeiltu monenlaiset glukosamiinit ym. niveltabletit. Käsikirurgilla Treella käyty ja kysytty RegJoint implantista. Hän ei sitä suositellut. Pisti kortisonipiikin josta oli 2,5kk apua. Olihan se ihanaa kivutonta aikaa..
Nyt pistetty toinen piikki ja lääkäri meinasi ettei niitä kovin montaa suositella nivelrikon hoitoon.
Jatkossa ehkä joku resektioleikkaus(luunpoisto)..pelottaa tuleeko toimiva ja kivuton käsi..
Työvuosia vielä ainakin 15 jäljellä, oikea käsi oireilee jo myös.. Surullinen
Onko jollakin leikkauskokemuksia lähivuosilta?

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: peukalon tyvinivelessä nivelrikko
Vastaus #1 - 04.09.2018 klo 07:25:24
Tulosta viesti  
Minulle on tehty molempiin käsiin peukalon tyviniveliin tuo resektioleikkaus, joka vei kivut pois ja palautti peukaloiden liikelaajuudet, vaikka sitä ei luvattu, koska nivelrikko oli päässyt niin pahaksi. Nyt voin jälleen käyttää käsiäni normaalisti. Leikkauksista on jo joitakin vuosia ja peukut ovat pysyneet toimivina ja kivuttomina. Ennen leikkauksia en enää pystynyt käyttämään käsiäni, koska peukalon tyvinivelet ärtyivät pienestäkin käden käytöstä. Käytin ennen leikkauksia peukalon tyvinivelen nivelrikkoon tarkoitettuja tukia, jotka hieman lievittivät rasituskipua ja tukivat peukaloiden asentoa.

Minulle molemmat peukaloiden leikkaukset tehtiin julkisella puolella ja edelleen mielessäni kiittelen ortopedejä mielessäni onnistuneista leikkauksista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #2 - 04.09.2018 klo 22:40:53
Tulosta viesti  
Minulle on juuri äskettäin tehty tuo operaatio oikeaan peukkuun uudestaan, koska RegJoint ei sopinut minulle. Se oli liuottanut luuta ja aiheuttanut laajan nivelkalvon tulehduksen. Trapezium luun jäänteet poistettin. Peukalo "ripustettiin" jänteellä etusormen kämmenluuhun. Kolmen kuukauden sairausloma. Toivottavasti nyt tulee hyvä.

Vasen peukku korjattiin kuusi vuotta sitten omalla jännesykeröllä. Se onnistui mainiosti. Silloin ei tarvittu poistaa Trapetzium luuta kokonaan. Sairausloma kesti kaksi kuukautta. Peukalo on vahva, eikä sitä säre. Töitä voi tehdä kuten ennenkin. Suosittelen!

RegJointista on uutta tietoa: se ei sovi kaikille. Siitä ei kannata haaveilla. Oma kudos on aina oma.

Myös kaikki minun käsileikkaukseni on tehty julkisella puolella.

Operaatioita ei kannata pelätä. Rohkeasti vaan, kun peukku on leikkauskypsä  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

peukkuja
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #3 - 13.09.2019 klo 12:54:39
Tulosta viesti  
Miten paha peukalon nivelrikko oikein pitää näkyä rtg-kuvassa, jotta tehdään leikkaus?  Tk-lääkärit vetoavat vähäiseen muutokseen, joka kuvissa näkyy. Vaiva on kuitenkin edennyt n 20 vuotta ja nyt peukku on selvästi liikerajoitteinen, eikä enää kipulääkkeet auta, maitopurkit ym putoo käsistä, kirjoittaminen ei oikein onnistu...  Sanovat, että sen kanssa pitää vaan yrittää elää!?   Järkyttynyt

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #4 - 03.12.2019 klo 21:23:17
Tulosta viesti  
Lääkärin tulisi ottaa huomioon nivelrikon aiheuttamat haitat arkielämän toimissa. Oletko korostanut niitä? Onko sinulle jo tullut rakennemuutoksia niveleen, esim. "peukalo keskellä kämmentä"?
Ellet saa lähetettä ortopedille kunnalliselta puolelta, olisiko sinun mahdollista saada se yksityiseltä lääkäriltä? Tai mene suoraan yksityisen ortopedin vastaanotolle, jos mahdollista.
Tsemppiä!

Sivun alkuun

IP kirjattu

peukkuja
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #5 - 16.12.2019 klo 22:44:48
Tulosta viesti  
Sain lähetteen tk:sta eteenpäin, mutta tuli 'bumerangina' takaisin ja korostettiin konservatiivisen hoidon aloittamista/jatkamista.  Lähetteessä ei kuulemma ollut lukenut lainkaan peukaloitteni yli 20-vuotista historiaa, joten ei siitä suunnasta mitään apua.  Huomenna olen menossa yksityiselle käsikirurgille, saa nähdä, mitä hän sanoo oikean käden peukalosta, joka on tosiaan menossa keskelle kämmentä  Silmänisku  Tuttu hoitajani totesi, että taitaa olla nimen perusteella sama kirurgi, joka lähetti paperini takaisin lähettävälle lääkärille!  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Zei78
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #6 - 30.06.2020 klo 14:39:26
Tulosta viesti  
Moi. Miten Sirirkka sulla huomattiin ettei regjoint sopinut sulle? Mulla on 4 viikkoa regjointin laittamisesta ja käsi on edelleen kivulias eikä peukalo taitu. Toimintaterapeutti sanoi että ei pitäisi enää olla kipuja.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 10.08.2020 klo 20:19:15
Tulosta viesti  
Tervehdys!
Minun peukkuni oli tönkkö kahden ensimmäisen leikkauksen jälkeen melkein pari kuukautta, koska en saanut aktiivilastaa ensimmäisiin operaatioihin. Viimeisen leikkauksen jälkeen sain aktiivilastan tikkien poiston jälkeen ja peukku alkoi liikkua heti kohta. Kipeä se oli kolmisen viikkoa parantuen vähitellen.
Toisesta leikkauksesta parantumisen jälkeen peukun tyvi alkoi paisua, pattia kasvattaa, ja peukku alkoi taas vääntyä keskelle kämmentä. Kipuilikin töitten jälkeen. Käsi oli ruma, koska peukun tyvi oli muodoton. Regjoint ei sulanut, vaan kasvatti ylimääräistä kudosta. Onneksi pääsin toiseen, korjaavaan operaatioon!
Miten sinulla nyt menee, Zei78?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Zei78
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #8 - 15.08.2020 klo 01:30:48
Tulosta viesti  
No mulla on 10 viikkoa leikkauksesta ja käsi on todellla kipeä. Käyn toimintaterapiassa mutta eipä oikeen voi tehdä mitään kipujen vuoksi. Peukalon tyvi turpoaa usein ja kivut on välillä todella kovat. Loppukuusta jälleen leikkaavan lääkärin arvio.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #9 - 18.08.2020 klo 18:49:47
Tulosta viesti  
Minä kävin fysioterapiassa, en toimintaterapiassa. Osaako joku sanoa mitä eroa heidän kuntoutuksessaan on..?

Sivun alkuun

IP kirjattu