Normaali aihe Vuosimallin 1980 nivel (Luettu 1 610 kertaa)
Vuonna1980
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Vuosimallin 1980 nivel
13.08.2018 klo 03:42:54
Tulosta viesti  
Ajattelin omat tunteeni laittaa omasta nivelestäni.
Leikkauksesta on nyt tasan 3 viikkoa kun laitettiin vasen lonkka uusiksi.
Leikkaukseen johti se ettei 1. leikkaus onnistunut kun luu katkesi kaulan kohdalta ja se korjattiin naulaamalla maaliskuussa. Ja nyt heinäkuun lopussa korjattiin tekonivelellä.
Leikkaus meni tunnissa ja muutenkin ok. Kipuja mitä oli ennen leikkausta ei ollut ja muutenkin mielialaan vaikutti positiivisesti kun oli toivoa paremmasta. Kotiin pääsin torstaina. Viikko kotiinpääsyn jälkeen alkoi vuotaan kunnolla ja se johti sairaalassa käymiseen jossa vain antibioottikuuri ja hoito-ohje vaikka olin jo jäämässä sinne mutta kirurgi ei nähnyt samaa ongelmaa kuin minä. Jo heti sairaalasta pääsyn jälkeen ole liikkumista alkanut harrastamaan omien tuntemusten mukaan. Nyt 3 vko leikkauksesta olen kulkenut sellaisen 1.5 kilometriä kerrallaan kyynärsauvojen kanssa. Ilman sauvoja en ole pystynyt käveen yhtään. Liikkumisen kanssa olen omasta mielestä kehittynyt tässä koko aika vaikka paikat on jäykkiä mutta ei kipeitä läheskään niin kuin ennen leikkausta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: Vuosimallin 1980 nivel
Vastaus #1 - 14.08.2018 klo 13:25:51
Tulosta viesti  
Pääasia on se että liikkuminen kehittyy, ei se tapahtuuko se nopeammin vai hitaammin. Sauvoja ei kannata jättää pois liian aikaisin, koska silloin voi oppia ontuvan kävelytyylin josta on taas hankala oppia pois.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Vuonna1980
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #2 - 14.08.2018 klo 14:23:41
Tulosta viesti  
Kiitos hyvästä ja itseluottamustani kohentavasta kommentista. Tuntuu että lähipiirin ihmiset enemmän haluaa ett kävelisin ilman keppejä kuin itse.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #3 - 14.08.2018 klo 16:26:43
Tulosta viesti  
Joo, tuttu ilmiö, monet ovat puhuneet siitä ja muistan itsekin että tuttavat, ja jopa ihan puolitututkin kuten kerrostalonaapurit, kysyivät ensimmäiseksi pääsisinkö vielä joskus kävelemään ilman keppejä, vaikka leikkauksesta oli vasta vähän aikaa ja minusta oli jo huikeaa edistystä että yleensä kävelin. Sitten kun menin jälkitarkastukseen runsaan 2 kk kuluttua leikkauksesta, pystyin kävelemään sisällä tasaisella lattialla ilman apuvälineitä, mutta ulkona minulla oli vielä yksi keppi, enemmän tosin tasapainon vuoksi kuin siksi että olisin sitä suoranaisesti tueksi tarvinnut. Lääkäri ei hätistellyt siitä luopumiseen vaan sanoi että sen saa jättää pois omassa tahdissa.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #4 - 14.08.2018 klo 23:51:16
Tulosta viesti  
Minä sain lonkkaleikkaukseni jälkeen lääkäriltä ohjeen että kuusi viikkoa saa varata vain puolella painolla. Eli käytännössä tuo aika kahdella kepillä. Kiltisti noudatin ja hyvä tuli (kohta puujalka viettää muuten 9-vuotissynttäreitään). Toinen ohje oli "kävelyretkiä kunnon mukaan", ja aika pian ne venyivät kilometreiksi. Siis kahdella kepillä. Jälkitarkastuksen jälkeen kepit sitten lensivätkin "nurkkaan" melkein heti (ei kun palautin ne ja muut roippeet kiltisti Espoon kaupungille).

Neljä kuukautta leikkauksen jälkeen sillä jalalla kiipeiltiin turistireissulla vuoripolkuja.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Vuonna1980
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #5 - 18.08.2018 klo 12:29:36
Tulosta viesti  
Neljäviikkospäivät lähestyvät ja suuressa kuvassa kaikki on muuttunut elämässä siitä mihin tapaturma johti.
Kepeillä kävelen 2 kilometriä kerrallaan ja tällä viikkoon kun fyssarilla kävin niin opin toisenkin tekniikan, nelipistekävely tai mikä se nyt oli. se kuitenkin mikä enemmän näyttää kävelyltä. Sillä kävely on hitaampaa mutta uskon että helpottaa kävelyn aloittamista ilman keppejä vai onko muilla jotain muuta ohjetta / neuvoa.
Sitten toinen asia mihin kyselisin neuvoa. Kävin saleilemassa 3 kertaa viikossa ennen kuin satutin jalkani. Ja nyt olen aloittamassa uudestaan kun saan luvan fyssarilta sen aloittamiseen todennäköisesti 6 vkon kohdalla. Kunnallisen puolen fyssari ehdotti että heillä on "sali" jossa kerta viikkoon ja 8 viikon ajan voisi käydä ohjatusti harjoittelemassa  salia. Tämä oli vaihtoehto 1. Toinen vaihtoehto oli jota itse mietin että otan työterveyden kautta fysioterapeutin ja hänen kauttaan menen omalle salilleni ja saan käyntikertoja ehkä enemmän. Miten mun kannattaisi tehdä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #6 - 18.08.2018 klo 19:55:52
Tulosta viesti  
Minä en oppinut ollenkaan sitä kyynärsauvoilla kävelyä mitä minulle ensin yritettiin opettaa, mutta sitten fyssari sanoi että kokeillaanpa jos sinulle sopisi nelipistetekniikka paremmin, ja se onnistuikin heti. Sillä tavalla sitten kävelin, ilmeisesti varsin hitaasti kun kaikki rollaattorimummot menivät ohi mutta ei sillä ollut väliä kun ei ollut tarkoitus mitään ennätysaikoja tavoitella.

En usko että heti olisi kiirettä saada mahdollisimman paljon kuntosalikertoja, eiköhän rauhallinen alku ole parempi ja sitä voi sitten vähitellen lisätä sitä mukaa kuin oppii oikeat systeemit.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Vuonna1980
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #7 - 19.08.2018 klo 23:25:20
Tulosta viesti  
Tänään se sitten tapahtui. Ensimmäistä kertaa 5½ kuukauteen kävelin kolme yhtenäistä askelta leikatulla jalalla. Vakaata se nyt ei tietysti ollut mutta tärkeämpi henkisesti. Ja ei suureen riemuun tietysti aihetta mutta periaatteen tasolla iso juttu.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #8 - 20.08.2018 klo 15:00:17
Tulosta viesti  
Kolme askelta on hyvä alku, siitä ne pikkuhiljaa lisääntyvät.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Vuonna1980
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #9 - 22.08.2018 klo 07:45:06
Tulosta viesti  
Seuraavana päivänä kävelin hiljakseen 3 metriä. ja ihan ok meni. ja siitä seuraavana eli eilen sauvojenkin kanssa käveleminen alkoi pienen kävelyn jälkeen tuntua polvessa.
En sitten tiedä olenkoinnostunut liikaa liikkumaan ja polvi ei pysy perässä vai mikä on.
Kävelenkö liikaa jalat kiinni toisissaan vai onko kävelyni sitten muuttunut siitä mikä oli ennen leikkausta(/onnettomuutta)

Sivun alkuun

IP kirjattu

salla10
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Sijainti: pyhätunturi
Vastaus #10 - 22.08.2018 klo 11:56:51
Tulosta viesti  
Oikeastaan kannustaa uutena leikkurin käyneenä lukea toistn kokemuksia
harva asia on mennyt lääkäri tai fysion ohjeiden mukaan
leikkauksesta nyt 1 kk. Viime viikolla irtosi ja laitetiin paikoilleen
Särkyjä joka pv - kestettävissä.
Ilman tukia ei kävely onnistu kun jalkakin saattaa yhtäkkiä pettää.
Kotia haluaisin. Olen tyttären luona toipumassa kun kotimatkaa on 950 km. Piti tulla lasten kanssa kompuroimaan ja muran lonkka LOL Silmänisku
Oma koti vaatii ussisustamista että voin sinne mennä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #11 - 22.08.2018 klo 12:20:40
Tulosta viesti  
Lonkkaleikkaus vaikuttaa myös polveen jonka asento muuttuu enemmän tai vähemmän, uusi lonkka ei millään ole ihan täsmälleen samanlainen kuin vanha vaikka se huolellisesti mahdollisimman sopivaksi mittaillaankin. Polvelta voi viedä jonkin aikaa tottua uuteen asentoon. Liikunta on hyväksi, mutta on myös tärkeää kuunnella mitä kroppa mistäkin pitää ja jarruttaa menohaluja niin että lepo ja palautuminen ehtivät myös saada osansa. Ne ovat tärkeitä asioita huippu-urheilijallekin, saati sitten isosta leikkauksesta toipuvalle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Vuonna1980
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #12 - 04.09.2018 klo 06:19:12
Tulosta viesti  
Eilen tuli 6 viikkoa leikkauksesta täyteen.
Olo jalan kanssa mahtava kun vertaa aikaa ennen leikkausta. Kävelylenkin keppien kanssa mennyt jopa 3.5 kilometriin. viikonloppuna  pääsin ekaa kertaa autooleen omalla lypsyjakkaralla joka on aikas matalalla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Vuonna1980
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #13 - 02.01.2019 klo 07:24:18
Tulosta viesti  
Nyt on jo aikaa leikkauksesta ja loppukontrolli pidetty. muuten menee hyvin mutta reidessä / polvessa kipua kun kävelee yms. leikkaava sanoi vaan että buranaa poskeen ja käveleen. Onko kokemuksia?

Sivun alkuun

IP kirjattu

-juho-
Nivelklubilainen
Poissa

Vastaus #14 - 02.01.2019 klo 14:32:41
Tulosta viesti  
Vuonna1980 kirjoitti 02.01.2019 klo 07:24:18:
Nyt on jo aikaa leikkauksesta ja loppukontrolli pidetty. muuten menee hyvin mutta reidessä / polvessa kipua kun kävelee yms. leikkaava sanoi vaan että buranaa poskeen ja käveleen. Onko kokemuksia?

Mulla yli vuosi sitten toinen lonkka uusittiin kahteen kertaan, reisiluun murtuman takia.
Ja vieläkin syön Buranaa ja Panadolia, kun liikun enempi. Surullinen

Leikkauskohta, reisi ja polvi kipeytyy herkästi vieläkin, mutta liikettä olen yrittänyt pitää yllä ihan yleiskunnonkin puolesta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Vuonna1980
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #15 - 26.07.2019 klo 08:57:40
Tulosta viesti  
Vuosi tuli tällä viikkoon täyteen leikkauksesta. Tila on parantunut täysin siihen mitä oli ennen leikkausta( ja onnettomuutta). Kävin 2 viikkoa sitten patikoimassa suht tasasessa maastossa 57 km ja 49 tunnissa. kaikkeen muuhun sattu paitti lonkkaan. Joku mittari sekin. Jalat rakoilla hartiat jumissa mutta mikä parasta henkisesti loistava juttu.

Sivun alkuun

IP kirjattu