Normaali aihe Uusi vaivainen (Luettu 515 kertaa)
JiiBee
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Move it!

Uusi vaivainen
05.08.2018 klo 16:02:32
Tulosta viesti  
Hei kaikille. Täällä kirjoittelee 44v Keski-Suomalainen mies. Liityin jäseneksi kun taas parin viileämmän päivän myötä oireet palailevat. Samalla kaipaisin mielipiteitä onko nuo kaikki minun ongelmani tyypillisiä nivelrikolle vai pitäisikö ottaa itseä niskasta kiinni ja koittaa onneaan lekurilla. Josko vaikka vihdoin saisi ajan jollekin a-siantuntijalle.

Tänään aloin ynnäillä asioita hiukan pidemmältä aikaväliltä:
Jo armeijassa (1994) kävin muutaman kerran lääkärillä koska lonkkaniveleni kipeytyivät joka marssilla.
Noin 1998 yksi koulu kärsi pahasti kun olin melkein 2kk "flunssassa". Toisin sanoen veto pois ja pientä lämpöä joka tuli ja meni. Paikat kipeänä kuten kunnon flunssaan kuuluu.
Tuon jälkeekin olen ollut, kuten serkkuni sanoi: "aina kipeänä". Eli tuntuu että flunssaoireita tulee tosi helposti talviaikaan. Muutaman viikon välein ja saattavat kestää kuukauden. Töissä ollessa olen vaan sitkutellut buranalla noiden yli, kun eihän kukaan työnantaja kauaa tuota katsele. Eli oireina korkeintaan pientä lämpöä ja veto pois. Kunnolla flunssassa ja kuumeessa olen ollut ehkä 3 kertaa viimeisen 15 vuoden aikana eikä umpisuolentulehduskaan juuri kuumetta nostanut, joten olen tulkinnut että minulle ei vaan nouse kuume.
Muistini mukaan suunnilleen aina kun verikokeita on otettu sitten noiden lämpöilyjen takia, tulehdustekijöitä on löytynyt, muttei yli "normaalin" rajan.
Jokunen vuosi sitten polvet alkoivat kipuilla enemmänkin ja ortopedi löysi polvista selkeää kulumaa ja vasen taipuu selvästi yli ihan diagnoosinkin mukaan. Se on myös kuluneempi mutta oikea monesti kipeämpi koska alitajuisesti otan sillä kuorman vastaan kun teen jotain raskaampaa. Vasen siis liikku yli sen verran että kun vaimolle näytin niin sanoi kerubiksi.. Vasemman polven lumpio on päällepäin eri muotoinenkin kuin oikean. Polviin olen saanut Arcoxia-reseptin ja sekin ainakin vielä auttaa aika hyvin kipuihin. Toisinaan menee pari viikkoa ilman kipuja ja sitten kun metsässä hyppää ojan yli ja varsinkin vasen taipuu yli niin sitten onnutaan pari päivää aika pahasti.

Samoihin aikoihin alkoi olkapääkivut. Ne katsottiin ultralla eikä mitään löytynyt. Olkapäitä, varsinkin oikeaa, pistää edelleen välillä nimenomaan makuuasennossa. Kipu säteilee rintakehään ja käsivarteen joskus niin voimakkaasti että hengitys salpautuu osittain. Kyljellään nukkuminen on tuolloin mahdotonta ja selälläänkin hankalaa, katkonaista. Tämä kipu tulee ja menee ilman mitään järkevää logiikkaa rasitukseen. Olen selitellyt itselleni tuota lihasjumeilla joita entisellä IT-työläisellä on riittänyt. Muut jumit tosin on selätetty, ja tuo vaiva vaan jatkaa olemassaoloaan.

Varsinasen nivelrikkodiagnoosin, jota ei varmaan mihinkään edes ole ylös kirjattu, antoi yksi lääkäri kun näytin pitkään kipuillutta vasenta etusormea jonka kärkiniveleen on tullut kyhmy. Perinnöllistä herkkyyttä on sekä nivelrikkoon, että yliliikkuvuuteen.

Viime talvena kädet, siis kämmenluut ja sormet, tulivat aika kylmänaroiksi. Vuosia olen ulkotyöt tehnyt ohuilal hanskoilla ja käynyt talviverkoilla paljain käsin. Nyt autolla ajo ja kylmä rattikin aiheuttaa käsiin parin tunnin säryn. Aamuisin sormet on jäykät ja kipeät.

Nyt nämä viimeisimmät oireet joihin olen tänä kesänä kiinnittänyt huomiota:
Käsivarsien lihakset menevät työnteossa maitohapoille nopeasti, ja lihakset sekä nivelet tulevat työnteosta kipeäksi myös silloin kun samoja töitä on tehnyt jo parin viikon aikana. Joskus aamuisin olo on kuin olisi edellisenä päivänä tehnyt jotain todella raskasta vaikka olisi vain normaaleja kotiaskareita tehnyt. Väsymystä ja flunssanmaista oloa on joinain päivinä niin ettei oikein tahdo mitään saada tehtyä. Usein tuohon väsymykseen liittyy myös silmien kutinaa, "unihiekkaa". Burana auttaa oloon selkeästi ja se on yksi syy miksi olen useimmiten flunssaksi nuo oireet laittanut enkä valittanut missään sen enempää. Allergialääkkeetkin on kokeiltu, eivätkä auta yhtään.

Sokeriyliherkkyyttä on myös tullut. Pahentaako se nivelien oireita, vai onko sokeritaudin alkua, en tiedä. Hiilaripitoinen ruoka tai sokeri "menee jalkoihin", toisin sanoen väsyttää ja vie voimat helposti. Mutta tämäkään ei tapahdu aina kun noita syö, mutta yleensä. Muut sokeritaudin oireet, kuten jatkuva jano ja kusetus puuttuvat kokonaan. Haavatkin paranee nopeammin kuin keskivertoihmisellä.

Tämän kesän hellejaksot on oikeastaan ainoa pidempi suht kivuton kausi pariin vuoteen. Niin ja kilpirauhasarvot on katsottu pariinkin kertaan ja ovat hyvin haarukassa. Reumalle tyypillinen turvotus ja kuumotus nivelissä puuttuu kokonaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

JiiBee
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Move it!

Re: Uusi vaivainen
Vastaus #1 - 05.08.2018 klo 16:52:57
Tulosta viesti  
Sen verran vielä taustatietoa, että olen 187 cm, alle 90kg ja vatsanympärys on alle metrin ja rinnan ympärys yli. Eli ylipainoiseksi minua tuskin kukaan kutsuisi.

Jatketaan yksinpuhelua. 23.8 sain lähetteen laajaan verikokeeseen josta kuulemma pitäisi jotain selvitä mahdollisen reuman suhteen.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2018 klo 16:16:54 Kirjoittaja JiiBee »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

JiiBee
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Move it!

Vastaus #2 - 01.09.2018 klo 20:36:48
Tulosta viesti  
Verikokeet on otettu eikä niistä löytynyt mitään ihmeellistä. Ainoa lähellä raja-arvoa oleva lukema on Natrium, joka lukemani mukaan laskee mm kivun vuoksi.
Siruliini ja RF olivat aika matalia molemmat. Glukoosi ja TSH olivat myös arvojen sisällä, joten tuo väsymys ei niistäkään johdu.

Ensi torstaina olisi soittoaika lääkärille, katsotaan mitä se sitten seuraavaksi keksii. Jokohan olisi aika ottaa vasta-ainekokeet borrelioosin varalle.

Ruoka-aineita on tosi vaikea seuloa koska oireet tuntuu tulevan ja menevän enemmänkin kelin ja rasituksen mukaan kuin syömisten. Eilen ja tänään on taas ranteet olleet kipeät ja eilen piti tunnin torkut ottaa päivällä kun väsy iski "kirkkaalta taivaalta". Nyt on olleet myös nuo akillesjänteen kiinnityskohdat kantapäissä kipeät aina kun liikkeelle lähtee pidemmän istumisen jälkeen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 02.09.2018 klo 10:26:28
Tulosta viesti  
Hei ! Otettiinko vasta-ainekokeet klamydiasta ja yersinasta ? Aiheuttavat reumankaltaisia oireita.

Kun sairastuin rajuin oirein nivelreumaan, otettiin alkajaisiksi nuo kokeet borrelioosin lisäksi. Vasta sitten reumalääkäriin, ja siitä alkoi sitten asianmukainen reumalääkitys.

Esim yersina saattaa olla lievänä ripulina, mutta pesiytyy ikävin oirein mm niveltulehduksina.

Sivun alkuun

IP kirjattu

JiiBee
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Move it!

Vastaus #4 - 25.09.2018 klo 15:35:43
Tulosta viesti  
Eipä otettu. Nivelistä kun puuttuu edelleen se punoitus joka kielisi tulehduksesta. Yleensäkin se, että oireet tulee ja menee ilman kummempia tulehdusmerkkejä on kuulemma aika hyvä merkki siitä ettei ole mitään bakteeriperäistä, borrelioosia, tms. Kerroin kyllä senkin että taannoin minulla ei noussut kuume tai tulehdusarvot umpisuolen tulehduksessa ennen kun se puhkesi. Oli kyllä joku "rajan takaa" mukana että tätä kirjoitan tässä.

Olin tuossa joku aika takaperin yhdessä näyttökokeessa. Siellä koitin Husqwarnan raivaussahaa jossa on peukalokaasu. Käsi kipeytyi alle tunnissa ja kahtena seuraavana aamuna ei meinannut saada takapuolta pyyhittyä. Kämmenselkä oli turvoksissa mutta punoitus puuttui edelleen. Päivällä en saanut kynää pöydältä oikealla kädellä jos se kääntyi tiettyyn asentoon.

Viikko sitten sain käsiröntgenin tulokset: Ei muutoksia peukaloiden nivelissä joten tutkimukset lopetetaan. Kuulemma sidekudosreumakin näkyisi noissa kuvissa joten päätelmä oli käden nivelien ylirasitus kesän aikana... En jaksanut vääntää asiasta enempää kun nuori lääkäri ei näemmä muista yhtään mitä on puhuttu. Nyt varmaan odotellaan että oireet pahenee tai häipyy. Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu