Normaali aihe Vasta leikkaukseen menevä (Luettu 1 076 kertaa)
Vuonna1980
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Vasta leikkaukseen menevä
30.06.2018 klo 17:48:52
Tulosta viesti  
Olen vasta heinäkuussa menemässä leikkaukseen jossa laitetaan tekonivel lonkkaan.
Mistähän minun pitää elämästäni luopua. Antakaa jotakin infoa. Onko käyräsarvinen polkupyörä myytävä? Metsätontit myytävä kun raivattava?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Vasta leikkaukseen menevä
Vastaus #1 - 30.06.2018 klo 20:53:49
Tulosta viesti  
Benji- mäki- ja laskuvarjohyppyä ei saa harrastaa, kössin peluu ja maratonjuoksu eivät nekään ole suositeltavia.

Älä ainakaan vielämyy sitä fillaria tai metsätontteja. Hirmuisen raskaita taakkoja ei saisi kantaa, mutta minulle luvattiin että eräretkeilyä saa harrastaa. Tunturiin en ole vieläkään ehtinyt (huoks), mutta muutamaan otteeseen olen kulkenut rinkan kanssa muista syistä.

Tärinää ja äkkiliikkeitä pitää välttää ja kovin tapaturma-alttiita urheilulajeja. Paremmin ne polkupyöräily ja metsätyöt sujuvat kuin sököllä lonkalla.

Tämä sillä edellytyksellä että leikkaus onnistuu. Yleensä onnistuu. Hyvä lihaskunto ennen leikkausta edistää paranemista (uinti ja (kunto)pyöräily ovat esim. hyviä lajeja joita pystyy harrastamaan viimeiseen asti, ainakin minulla uinti ja spinning (seisomaosuudet pois) olivat ne viime vaiheen lajit).

Oma "puujalkani" täyttää kohta 9 vuotta

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 01.07.2018 klo 09:39:08
Tulosta viesti  
Ei ole kovinkaan monia asioita mitä lonkan tekonivel estäisi. Toipumisaika leikkauksen jälkeen on tietysti eri asia, silloin pitää rajoittaa yhtä ja toista, esimerkiksi lonkan taivuttamista yli 90 asteen ja muita tällaisia, mutta sitä mukaa kun toipuminen vähitellen edistyy, elämä palaa suurin piirtein normaaliksi. Pyöräily on yleensä peräti suositeltava laji, en sitten tiedä vaikuttaako se jotain että pyörä on käyräsarvinen ja asento siis enemmän etukumara kuin tavallisella fillarilla, mutta sitä kannattaa kysyä lääkäriltä tai fyssarilta.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Vuonna1980
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #3 - 01.07.2018 klo 20:43:39
Tulosta viesti  
Vähän huononlaisesti voinu tässä lihaksista huolta pitää kun tapahtumaketju sai alkunsa maaliskuussa kun kaatusin lonkan ja ensin ruuvattiin ja sitten ne ei pitänytkään. kävelty tai normaaleja juttuja kipeällä jalalla on tehty viimeksi 4.3.18. Ja on vielä 3 viikkoa leikkaukseen. meinasin kyllä ottaa kunnon fyssarin jonka kanssa kuntoutus alkaa heti kun voi. Kesä meni loistavasti ohi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #4 - 01.07.2018 klo 22:33:46
Tulosta viesti  
Minä olin muutaman kuukauden ennen leikkausta lähes liikuntakyvytön, joten lihaskunnosta ei voinut edes puhua mitään, mutta leikkaus meni silti hyvin ja kuntoutuminen sujui myös, hitaasti tosin.  Aluksi pystyin kävelemään vain muutaman kymmenen metriä ja senkin niin hitaasti, että  kaikki rollaattorimummot menivät ohi, mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa edistyi.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Vuonna1980
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #5 - 02.07.2018 klo 06:09:52
Tulosta viesti  
Kiitos tiedoista. tässä ollut aika yksin asianani kanssa kiitos kunnallisen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RiLi2
Poissa

Herään aamulla, teen hieman
venyttelyharjoituksi
a

Vastaus #6 - 02.07.2018 klo 07:43:06
Tulosta viesti  
Polvien tekonivelet vaihettu, toinen 8 vuotta sitten ja toinen 3 viikkoa sitten. Ikää vasta 54.

Musta tuntuu, että ainoa mistä oikeasti olen joutunut luopumaan on juokseminen. On toki asioita mitä ei elämässä koskaan ole ollutkaan kuten vaikkapa kalliokiipeily, joten riippuu hyvin sun oman elämän aktiivisuudesta, jääkö jotain pois juuri tekonivelen takia. Itsellä on periaate, että en halua lyhentää tekonivelien ikää edes vähäisesti.

Itse leikkauksen jälkeinen aika on toinen juttu. Nyt kun tuota aikaa elää taas niin hyvin tietää mistä puhuu. Riippuen myös leikkauksesta, rajotteita voi olla enemmän tai vähemmän. Polven kanssa varataan pääasiassa 100% jo leikkauspäivänä, isompi rajote ekan viikon aikana on ne kyynärsauvat, kun kädet ei riitä kahvikupin kuljettamiseen. Onneksi tuo hankalin vaihe on suht lyhyt.

Jos on polvileikkaus tukossa suosittelen sivustoa www.polvenkuntoutus.fi

Siel on opiskelutöinä koostettu hyvin tietoa ennen ja jälkeen leikkauksen.

Tsemppiä ja niin fyssarini totesi mulle, että mitä paremmilla lihaksilla menee leikkaukseen sitä helpompaa kuntoutuminen on. Esim. jalkalihaksiakin voi hyvin yksinkertaisilla liikkeillä jumpata kun on jo leikkauskypsät nivelet.

RiLi2
aikaisemmin olin nimimerkillä hth
Sivun alkuun

IP kirjattu

Vuonna1980
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #7 - 11.07.2018 klo 17:22:01
Tulosta viesti  
Mites kannattaisi nivusten ihottumaa hoitaa kun hikoinee ja iho punottaa. leikkaus 1.5 vkon päästä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #8 - 11.07.2018 klo 18:47:15
Tulosta viesti  
Minulla on auttanut siihen tarkoitukseen Daktarin-puuteri, sitä sai apteekista ilman reseptiä.

Sivun alkuun

IP kirjattu