Normaali aihe Leikkauksen jälkeen kipulääkkeet kotona (Luettu 375 kertaa)
RiLi2
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Herään aamulla, teen hieman
venyttelyharjoituksi
a

Leikkauksen jälkeen kipulääkkeet kotona
29.06.2018 klo 17:45:48
Tulosta viesti  
Kiinnostaisi tietää miten olette pärjänneet kipulääkkeillä polventekonivelen laiton jälkeen.

Sain itse kahdeksi viikkoa Targeniqiä, pitkävaikutteista, aamuin illoin, pieni annos ja tähän rinnalle panadolia. Kipuihin sai. sairaalassa riittävästi, jotta sain nukuttua. Nyt kotona resepti loppu ja kipuilu jalassa alkaa lyömään läpi. Panacod ei auta, mitä siis nyt olisi ajateltu käytettävän.

Ajattelin koittaa viikonlopun yli katsoa tilannetta, mutta ei hyvälle tunnu. Näihin kipuihin ei auta kylmä eikä koho. Tuntuu kurjalle jos jumppaamista ei jaksa tai kävelyä.

Toki tää voi olla myös sattumaa, leikkauksesta vasta vähän yli kaksi viikkoa.

« Viimeksi muokattu: 29.06.2018 klo 23:58:48 Kirjoittaja RiLi2 »  

RiLi2
aikaisemmin olin nimimerkillä hth
Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Liike on lääke!

Re: Leikkauksen jälkeen kipulääkkeet kotona
Vastaus #1 - 29.06.2018 klo 22:02:16
Tulosta viesti  
Kai se lekuri kuitenkin varoitti, ettei pidä jumpata ja kävellä polveaan kipeäksi? Eli mikä ihmeen kiire kävelyn harjoituksella on, jos polvi siitä vain kipeytyy? Tolkkua peliin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RiLi2
Poissa

venyttelyharjoituksi
a

Vastaus #2 - 29.06.2018 klo 22:54:57
Tulosta viesti  
Tässä mennään jo kokemuksella, eka polvi vaihdettu 8 vuotta sitten, ja nyt toinen eli tää kohtuullisuus ja ymmärrys kuntoutumisen tästä vaiheesta on täysin tiedossa.

Siksipä siksi tuon kysymyksen esitänkin. Ja nimenomaan jos on kertoa minkälaisilla lääkkeillä on kipua saatu kuriin.

Ja toki me kaikki koemme kivun eri tavoin että ei sovi yksi yhteen miettiä näitä kipulääkejuttuja.

Jos löytyy vertaiskerrontaa niin mukava

RiLi2
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #3 - 30.06.2018 klo 12:10:39
Tulosta viesti  
Minäkin muistan, että hankalin vaihe kipujen kannalta oli se, kun piti ruveta pärjäämään suun kautta otettavilla lääkkeillä eivätkä ne meinanneet tehota, ja kylmä ja koholla pito eivät myöskään auttaneet yhtään. Muutamassa päivässä tilanne helpottui itsestään, aika kai paransi sen verran että lääkkeet alkoivat taas tehota. Kysymyksessä oli tosin lonkka eikä polvi.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #4 - 30.06.2018 klo 14:49:44
Tulosta viesti  
Tuossahan tuota vertaistietoa on:

http://www.nivel.fi/nivelklubi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1452683359/43#43

Toinen polvi oli ja on edelleen vihoittelevampi kuin toinen, mutta hyviä kumpikin!

Eli Tramal on ollut minulla kipulääke näissä kaikissa 4 leikkauksessa. Panacod ummettaa ja Panadol on yhtä tyhjän kanssa. Burana 600 tepsii parina päivänä, muttei pidempään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RiLi2
Poissa

venyttelyharjoituksi
a

Vastaus #5 - 01.07.2018 klo 00:04:04
Tulosta viesti  
Kpt, kiitos linkistä. Hyvin ja selkeästi oot kirjoittanut omat polviprosessit. Tätä keskustelupalstaa tuli haravoitua silloin 2010 ja nyt jälleen. Täällä on vaan niin paljon, ettei aina kaikkea löydä.

Löysin myös ketjun missä oli useampi Targiniqin käyttäjä, siinä jo vastauksia tähänkin liittyen.

Luen mielelläni toisten kertomuksia, vaikka me ollaan kaikki erilaisia ja esim. itsellä huomaan, että kivun kokeminenkin on muuttunut vuodesta 2010.

Maltti on valttia ja kävelyssäkin itse menen fyssarin suosituksella alussa, laatu ennen määrää. Eli mielummin niin että askellus on mahdollisimman normaali, eikä keinuta, vaikka onkin hitaampi.

Minut leikattiin Kanta-Hämeessä keskussairaalassa ja olen kyllä hyvin tyytyväinen kaikkeen. Myös pienen kuntani terveyskeskuksen toiminta on huippua. Ei jää yksin ongelmien kanssa, siksi mäkin katson ja voipi olla että viikolla soittelen lääkärille kipulääkitystilanteesta.

RiLi2
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #6 - 01.07.2018 klo 09:55:53
Tulosta viesti  
Kannattaa soittaa lääkärille jos tuntuu että lääkkeet eivät tehoa, on niin yksilöllistä mikä lääke tai lääkkeiden yhdistelmä kenellekin parhaiten sopii. Minuun tehosi parhaiten Panacod ja ibuprofeeni yhdessä, vaikka Panacodista saikin todella kamalan ummetuksen, mutta koukkuun en jäänyt vaikka varoitettiin. Tramal taas ei tehonnut lainkaan.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

RiLi2
Poissa

venyttelyharjoituksi
a

Vastaus #7 - 04.07.2018 klo 01:46:52
Tulosta viesti  
Näissä vahvoissa on toki lääkärillä ehdottomasti viimeinen sana. Se on ollut jännä miten suhtautuminen kipulääkkeisiin  polven tekonivelleikkauksen jälkeen, on muuttunut yllättävän paljon kahdeksassa vuodessa.

Tänään nopeutuikin mun kipulääkecoctailin tarkistus kun sain allergisen reaktion ja syypääksi ilmeni burana. Sekin sinänsä mielenkiintoista koska vastaavaa ei ole aiemmin tapahtunut.

Päädyttiin nyt siihen, että käytän sellaisia lääkkeitä missä mahdollisimman vähän sivuvaikutuksia.

RiLi2
Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #8 - 05.07.2018 klo 08:29:23
Tulosta viesti  
Lääkkeitä ja lääkäreitä on moneen lähtöön. Minulle nuori lääkäri luki madonluvut tulehduskipulääkkeiden "turhasta syönnistä" omassa tapauksessani nivelkipuihin. Todisti ihan tutkimuksella nimeten, että lopeta hyvä mies noiden käyttö. Kaikenlaisia ibumoita ja koksideja tulikin syötyä parikymmentä vuotta. Ja kaikki ne ovat muutaman vuoden käytössäolon jälkeen tulleet kielletyiksi tai ainakin todettu lisähaittoja aiheuttaviksi.
No omatkin ajatukset oli samansuuntaisia.

Mutta tietenkään vaikkapa Tramal ei sitten taas toisille sovi lainkaan. Heillä se menee sekoittamaan päätä. Ja toisille se auttaa vain parina päivänä otettuna ja sitten pitää tehdä jo tauko ja kärvistellä hetki kipujen kanssa.

Sivun alkuun

IP kirjattu