Normaali aihe Missä vaiheessa kävelitte normaalisti? (Luettu 1 335 kertaa)
Elisa59
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Missä vaiheessa kävelitte normaalisti?
24.06.2018 klo 20:28:34
Tulosta viesti  
Kohta 4 kk leikkauksesta. Töissä 1 kk (toimistotyö). Jumpat jääneet vähemmälle töihin menon jälkeen ja tuntuu, että on tullut takapakkia. Buranaakin menee taas kiitettävästi ja kylmähaude käytössä monta kertaa päivässä. Kuntopyöräily sujuu, mutta ei kävely. 1 km on maksimi kivutta ja lepäämättä. Kiristävä ja kipeä vanne ja kipua sisä- ja ulkosyrjällä. Portaat ylös joten kuten kaiteesta tukien. Alas päin hankalaa kireyden vuoksi. Liikkuvuus muuten kiitettävä lopputarkastuksessa ja fyssarin mielestä. Olisin kiitollinen toisten kävelykokemuksista. Jos voisinkin maata sohvalla koipi ylhäällä ja kylmällä hoidellen, mutta kun mieli halajaa liikkumaan. Onneksi sateinen juhannus vähän hillitsi Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

ei omaa tekstiä

Re: Missä vaiheessa kävelitte normaalisti?
Vastaus #1 - 26.06.2018 klo 12:05:48
Tulosta viesti  
Mulla vasta 2kk, mutta samat oireet: pienen kävelyn jälkeen sattuu ulkoreunaan, vanne puristaa ja portaiden alasmeno on kankeaa.

Kiinnostavaa olisi kuulla myös se, että onko vanhemmilla polvilla tunto palautunut ulkoreunalle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 26.06.2018 klo 17:57:46
Tulosta viesti  
Kuntoutumista tapahtuu koko ajan, vuosi menee - aluksi.
Sitten voi jo olla melko kivuton olo. "Outoja tuntemuksia" voi tulla senkin jälkeen.

Omia tuntemuksia kannattaa seurata, kuntoilua siis säännöstellä, ettei tulisi suuria takapakkeja.
Minun täytyi säännöstellä, siis varoa, nosteluita. Max 5 - 10 kg ainakin 2 vuoden ajan. Lapsenlapsetkin tietävät tulla syliin vasta kun mummu istuu.

Pahemmin en ole kaatunutkaan - paitsi kolmisen viikkoa sitten sivuaskeleella suoraa 7-vuotiaan tekopolven päälle ! Polvi on hurjan näköinen, mutta toimii, ei kipuja kuin pari tuntia. Käärin kylmäpakkauksia pyyhkeen avulla polven ympäri : turvotus laski nopeasti.
Luulin, että vähintään päivystykseen ja kuvaukseen, mutta vielä mitä ! Kamalasta ulkonäöstä huolimatta toimii ja on kivuton.
Lapsenlapsi on tehnyt pallopeliin uudet säännöt mummulle  Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

RiLi2
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Herään aamulla, teen hieman
venyttelyharjoituksi
a

Vastaus #3 - 29.06.2018 klo 00:30:34
Tulosta viesti  
Peksalle tiedoksi, että 8 vuotta leikattu osatekonivel polvessa ja vieläkin on ulkosyrjässä pieni tunnoton alue. Se on tosin pieni, ja oli isompi leikkauksen jälkeen.

RiLi2
aikaisemmin olin nimimerkillä hth
Sivun alkuun

IP kirjattu

Tekonivel2019
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #4 - 01.07.2019 klo 18:01:04
Tulosta viesti  
Seitsemän viikkoa leikkauksesta ja kävely ei vielä onnistu. Polvi on turvoksissa ja etenkin ulkosyrjällä kipeä kohta. Onnun kävellessä niin, että pidän jalkaa liian suorassa ja vedän sitä perässä. Särkylääkettä otan yhden illalla ennen nukkumaanmenoa (Panadol Forte). Olen kuntouttanut ohjeiden mukaan ja nyt viikon verran polkenut kuntopyörällä joka aamu 10 min. 9.7 minulla on fysioterapeutin tapaaminen ja röntgen.

Sivun alkuun

IP kirjattu