Normaali aihe Molemminpuolinen tekonivel (Luettu 2 192 kertaa)
lonkkapotilas78
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Molemminpuolinen tekonivel
24.05.2018 klo 08:20:58
Tulosta viesti  
Moikka,
Tätä palstaa tuli luettua aika ahkerasti koko kevät ja sitä kautta ajattelin nyt kirjoitella myös omakohtaisen kokemuksen.
10 päivää on menty nyt uusilla lonkkanivelillä - ikää on tasan 40 vuotta ja diagnoosin molemminpuolisesta nivelrikosta sain ollessani 29v. Viisi vuotta sitten molemmat lonkat tähystettiin ja lonkkaluiden päitä muotoiltiin uusiksi ja jäljellä olleet rustot (joita ei siis juurikaan ollut) niitattiin takaisin kiinni. Myös toinen polvi on saanut nivelrikkodiagnoosin jo vuonna 2000 (3 x operaatiota tehty polveen, mutta pieniä tähystyksiä kaikkia).
Käytännössä - ja ainoana selityksenä olen itse tähän tilaan keksinyt sen, että syntymässä molemmat jalat olivat lievästi "kampurajalat" eli sisäänpäinkääntyneet. Tälle ei osattu tuolloin mitään tehdä ja jalat oikenivat pikkuhiljaa vuosien saatossa - mutta eivät koskaa ihan 100%. Oletan että tämä on ollut syynä lonkkien virheasentoon ja myös sitä kautta polvi oli ensimmäinen joka oireili ja joka itseasiassa päätti erittäin aktiivisen urheilu-urankin 2000 luvun alussa (nuorten maajoukkoetasolla tuli pelattua).

5 vuotta sitten siis operoitiin molemmat lonkat tähystyksellä ja sain siitä aika hyvä avun - aloitin uudestaan, useiden vuosien tauon jälkeen todella aktiivisen urheilun, laskettelu tuli takaisin kuvioihin sekä muutenkin aktiivinen elämä "palasi". Toki sain syödä huomattavan paljon särkylääkkeitä eivätkä lonkat tuonkaan jälkeen mitenkään hyvät olleet, mutta huomattavasti paremmat kuin ennen tähystystä. Lääkärin ohjeistus oli että "kaikkea saat tehdä mitä kivut antavat myöden" ja kun omaan suhteellisen korkean kipukynnyksen niin siinähän sitten mentiin. Kyllä tässä kuitenkin koko ajan huomasi että lonkat menevät jatkuvasti huonompaan kuntoon - vaikka lääkäri oli sitä mieltä että "enempää niitä ei rikki saa vaikka mitä tekisi". Reilu vuosi sitten oli siis, jälleen kerran himmattava urheilua kun lonkat alkoivat olemaaan aika kipeät koko ajan ja polvenkin oireilut alkoivat kovenemaan.
2017 loppuvuonna kävin 5-vuotistarkistuksessa, eli otettiin RTG-kuvat molemmista lonkista ja tuomio oli välitön. Ortopedi jopa ihmetteli miten kykenen ylipäätään toimimaan kun lonkat ovat niin huonossa jamassa. Samantien siis leikkausjonoon……

Nyt leikkauksesta on on siis kulunut 10 päivää ja makoilen kotisohvalla. Molemmat puolet leikattiin samaan aikaan ja vanhojen tilalle laitettiin keraami-muovi / sementitön tekonivel.
Sairaalassa olin 3 yötä ja kotiutus tapahtui kommentein: "Potilaan ollessa osastolla omatoiminen ja toipuminen alkanut normaalisti" sekä "Leikkaus meni suunnitellusti ja RTG-kuvissa asennot hyvät".

Jokainen päivä tuntuu olevan hieman edellistä parempi. Liikkeelle lähtö, sohvalta nousut jne sujuu jo hyvin ja jalkojen turvotuskin pikkuhiljaa vähenee. Tasan viikko leikkauksesta kävin ensimmäistä kertaa postilaatikolla (matkaa n. 75m suuntaansta). Eilen jaksoin kävellä 3 x postilaatikolle ja 2 x kadun päähän ja takaisin, eli yhteensä noin 700m "lenkki" tuli tehtyä. Lihakset kyllä muistuttaa heti mutta ajattelen sen olevan vain ns. "hyvää kipua". Itse lonkat ovat kivuttomat, eli minulle ainakin tässä kohdin leikkaus auttoi juuri siihen mihin pitikin. Samoin muutamasta pienestä asiasta kuten siitä että sohvalla istuessani kykenen laittamaan jalkapohjat vastakkain ovat asioita joista huomaan että liikeratoja on palautunut hämmästyttävän paljon. Innolla odottelen jahka tästä pääsen oikeasti jotain tekemäänkin ja ennen kaikkea venyttelemään!
Jossain kohdin on varmaan sitten polven aika, mutta toive ja oletus on, että kun lonkkien liikeradat saatiin nyt kuntoon niin se voi hyvinkin auttaa myös polveen.....

Eli alkutaival uusien jalkojen kanssa näyttää omalla kohdalla hyvältä - kesä on alkanut ja kun sortsit päällä saa kuntoutua auringonpaisteessa niin mikäs tässä ollessa (vaikka vähän tylsää onkin) Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: Molemminpuolinen tekonivel
Vastaus #1 - 24.05.2018 klo 10:46:52
Tulosta viesti  
Lonkkaleikkaus saattaa auttaa myös polviin. Minulla polvet olivat niin kipeät että vikaa haettiin ensin niistä eikä lonkista ollenkaan, ennen kuin reumalääkäri (minulla ei ole reumaa mutta luultiin olevan nivelpsori ja ilmeisesti se kuuluu reumalääkärin alaan?) hoksasi että lonkat ovat sökönä ja kipu säteilee niistä polviin. Lonkkiin laitettiin tekonivelet ja polvet paranivat pelkästään sillä, niin ettei niille tarvinnut tehdä mitään. Minulla kipu hämäsi tällä tavoin tuntumalla eri paikassa kuin missä sen varsinainen syy oli, mutta lonkkaleikkaus saattaa joko parantaa tai pahentaa polvien tilannetta kun niiden asento muuttuu. Kannattaa siis odottaa rauhassa että lonkat ehtivät parantua kunnolla ennen kuin päättää polvien suhteen mitään, mutta parhaassa tapauksessa polvien ongelmat häviävät kun lonkat on leikattu.

Minulla tulee elokuussa uusille lonkkanivelille ikää 10 vuotta ja ovat pelanneet hyvin, vaikka niissä on ne pahamaineiset metalli-metallipinnat jotka ovat aiheuttaneet osalle potilaista ongelmia, mutta minulle ei ole ainakaan vielä tullut sellaisia.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

lonkkapotilas78
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 09.06.2018 klo 15:44:41
Tulosta viesti  
No niin, pientä päivitystä tilanteeseen.....
4 viikkoa (ylihuomenna) takana leikkauksesta ja täytyy sanoa, että suhteellisen hyvin on kuntoutus lähtenyt liikkeelle.
Ensimmäiset kaksi viikkoa olin suhteellisen rauhallisesti ja jumppien lisäksi tehdyt kävelyt ulkona rajoittuivat lähinnä postilaatikolla käyntiin.
Nyt viimeiset 1,5 viikkoa olen päivittäin pyrkinyt lenkkeilemään pari kertaa ja täytyy sanoa, että joka päivä tuntuu edellistä paremmalta. Olen pitänyt sports trackerin avulla kirjaa lenkeistä ja yhteensä tässä ajassa on kertynyt 27km kävelyä.
Jonkin verran siinä taitaa kuitenkin olla liikaa, koska pari päivää sitten taisi nivusesta vähän lihas revähtää ja on ollut sen verran kipeänä, että olen nyt vain kerran päivässä käynyt lenkillä - toki jumppien määrää on saanut lisätä joten kotosalla sitten enempi touhunnut kuin aiemmin.
Samoin sisätiloissa uskaltaa jo ilmankin keppejä kävellä - vaikka se vähän vaappumista puolelta toiselle vielä onkin Hymiö
Polvi ei ole vaivannut sen ihmeemmin - jalkojen asento kävellessä vaatii vielä(kin) keskittymistä koska muutos varsinkin jalkaterän asentoon on iso. Ennen väänsi väkisin sisäänpäin molemmat puolet ja esimerkiksi normaalia varvastyöntöä kävelyssä ei ole minun kohdalla enää vuosiin tapahtunut - aina kävellyt jalan ulkosyrjällä....

Sivun alkuun

IP kirjattu

luksaatio
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #3 - 04.07.2018 klo 16:07:59
Tulosta viesti  
Molemmissa tekonivel, eriaikaan leikatut. Samoin ensikojaukset - asennonkorjaus useampi vuosikymmen aiemmin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus2
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #4 - 22.07.2018 klo 18:31:23
Tulosta viesti  
Kiva lukea, että muitakin kampurajalkoja palstalla. Hymiö Olen kanssa alkanut miettiä oikean jalan tilannetta, kun tuntuu menevän koko ajan huonommaksi. Seuraava kontrolli Taysiin on syksyllä ja pyydän kontrollia uudestaan polvista erikoistuneelle ortopedille. Voisiko minulla olla mahdollisuus saada tekonivell polveen. Molemmissa polvissa on nivelrikko.

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio
Edl transpositio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu