Normaali aihe Leikkaus takana (Luettu 2.645 kertaa)
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Leikkaus takana
24.04.2018 klo 21:16:40
Tulosta viesti  
12 tuntia sitten kokonivel polveen. Vielä ei tunnu pahalta, kun polven sisäinen lääkitys päällä. Harvoin on peljättänyt niin paljon, kuin tänään ennen laverille asettumista.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.140
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Leikkaus takana
Vastaus #1 - 25.04.2018 klo 09:26:38
Tulosta viesti  
Joo, tuttu juttu, minäkin pelkäsin kamalasti ennen ensimmäistä lonkkaleikkausta, mutta pelko loppui heti kun esilääkkeet rupesivat vaikuttamaan. En tiedä mitä niissä oli mutta tehokasta ainakin. Toisen lonkan leikkaus ei sitten enää niin pelottanutkaan kun tiesin jo mitä se oli.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #2 - 25.04.2018 klo 13:56:38
Tulosta viesti  
Kipu on toisena päivänä kovaa, huhhuh.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.140
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Leikkaus takana
Vastaus #3 - 26.04.2018 klo 09:54:47
Tulosta viesti  
Pyydä lisää kipulääkkeitä, sairaalassa se yleensä vielä onnistuu mutta minulla ainakin oli hankalin kohta siinä, kun piti ruveta pärjäämään suun kautta otettavilla lääkkeillä. Parempaan päin olet nyt kuitenkin menossa kunhan leikatut kudokset ja sahatut luut ja ties mitkä ehtivät toipua.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #4 - 26.04.2018 klo 15:30:21
Tulosta viesti  
Joo, on saatu lisää. Varjopuolena, että meinaa tuntua mahassa ja nupissa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #5 - 27.04.2018 klo 10:06:27
Tulosta viesti  
Kolmas päivä: nyt helpottaa jo huomattavasti. Pakotus pois, mutta jalka aika tönkkö. Pystyy kuitenkin kävelemään kepeillä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Karamba
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


Liike on l��ke!

Viestejä: 57
Liittynyt: 21.04.2016
Re: Leikkaus takana
Vastaus #6 - 27.04.2018 klo 11:53:46
Tulosta viesti  
Kyllä se siitä lähtee, sitä määki hoen itselleni Kieli Mul tuo polvi laitettiin viimeviikolla ja vieläkin on tuo kuin rautakanki kokonjalka. No liikuuhan se paremmin kuin viimeviikolla, eikun tsemppiä meille kaikille. Sitä näköjään täs polventekonivel kuntoutuksessa tarvitaan Virnistys
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #7 - 27.04.2018 klo 20:06:29
Tulosta viesti  
Joo, maltilla pitää yrittää. Pienestäkin rasittuu. Outoa, kun jalka lunksahtaa melkein taaksepäin. Se on vissiin harhaa, kun ehti tottua koukkupolveen ja nyt se oikeneekin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #8 - 28.04.2018 klo 09:15:52
Tulosta viesti  
Neljäs päivä ja jalka on turvonnut yön aikana aivan hirveän kokoiseksi. Kipu ei ole palannut, mutta nahka on kuin täyteen puhallettu ilmapallo.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Helinäkeiju
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 62
Liittynyt: 18.06.2011
Re: Leikkaus takana
Vastaus #9 - 28.04.2018 klo 14:51:05
Tulosta viesti  
Laita kylmäpakkaus polven päälle useita kertoja päivässä ja viimeiseksi ennen nukkumaan menoa. Se laskee hyvin turvotusta mikä tuossa vaiheessa on ihan normaalia. Ei kannata hötkyillä ja huolestua, hiljaa hyvää tulee. Myös polven venyttelyt helpottavat turvotukseen.
Oma kokemus on reilun vuoden takaa. Nyt tekonivelpolveni on erinomaisessa kunnossa 😊. Malttia siis sinulle!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.140
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Leikkaus takana
Vastaus #10 - 29.04.2018 klo 10:41:36
Tulosta viesti  
Minun käskettiin pitää jalkaa koholla tyynyn avulla, mutta silloin kysymyksessä oli lonkka eikä polvi. Jos polven asennosta on annettu jotain erilaisia ohjeita niin noudata niitä.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #11 - 29.04.2018 klo 11:27:51
Tulosta viesti  
Viides päivä ja turvotus on samaa luokkaa kuin eilen. Ohje oli, että voi pitää hieman koholla, mutta korotusta ei pidä laittaa polven alle. Joku hakanen hankaa vissiin sääriluuhun. Polvi taipuu vähän alle 90 astetta. Yöllä saa pari tuntia kerrallaan nukuttua. Jalan siirtäminen herättää.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
maller
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 871
Liittynyt: 18.03.2010
Re: Leikkaus takana
Vastaus #12 - 29.04.2018 klo 22:05:24
Tulosta viesti  
Hei ! Niinkuin Helinäkeiju jo vihjaisi, paras konsti tässä vaiheessa on: kylmä, kylmä ja kylmä.

Kylmäpakkauksia pakastimeen niin monta, että voit vaihtaa parintunnin välein ja pitää vaikka idealsiteellä kahtapuolin jalkaa 15-20 min kerrallaan. Ohut pyyhe tms suojaamaan ihoa paleltumilta.
Nukkumaan mennessä voi "koko paketin " jättää yöksi polveen.

Vaivaahan tästä tulee, mutta turvotus laskee varmasti. Auttaa myös mahdollisiin mustelmiin.

Olo helpottuu huomattavasti, kun hakaset on poistettu. Ja muutenkin jo lisäviikko-pari-. Kipulääkkeitä pitää ottaa maksimin, ei kannata kärvistellä. Automaattisesti niitä vähentää sitten toipumisen edistyessä.

Tsemppiä, sisua ja sinniä ! niinkuin Suomen juniorikiekkoilijoilla  Hymiö Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #13 - 30.04.2018 klo 12:22:08
Tulosta viesti  
Kuudes päivä ja on kyllä veto pois. Kylmää pidän välillä, mutta esim reisi on silti ihan musta. Tuntuu, ettei jaksa juuri pystyssä edes istullaan olla.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #14 - 01.05.2018 klo 14:47:22
Tulosta viesti  
Viikko nyt leikkauksesta. Ei pahempia kipuja, mutta tuntuu, että turvotuksen takia on niin jäykkä pötikkä, ettei oikein pysty mitään treenaamaan tai taivutteleen. Pitäskö pystyä jo?  90 astetta on tiukassa. Kai sitä nestettä poiskin tulee, kun saa laukata vessassa tiuhaan lorottamasa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.140
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Leikkaus takana
Vastaus #15 - 01.05.2018 klo 16:00:59
Tulosta viesti  
Viikko leikkauksesta on hyvin lyhyt aika, ei silloin vielä kannata ottaa suorituspaineita mihin pitäisi pystyä. Kunhan selviät nyt päivästä toiseen niin vähitellen rupeaa onnistumaan paremmin.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #16 - 01.05.2018 klo 18:54:53
Tulosta viesti  
Juu, ei tosiaan paineita. Tuntuu , ettei jaksa kuin maata punkan pohjalla. Varmaan se kuuluu asiaan.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
maller
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 871
Liittynyt: 18.03.2010
Re: Leikkaus takana
Vastaus #17 - 01.05.2018 klo 21:19:19
Tulosta viesti  
Leikkaus on iso ja vie kyllä mehut pois. Vaatii aikansa että lihakset ja hermoradat rupeavat pelittämään.

Ota rauhallisesti, liikuskele, minkä jaksat, mutta rehkiä ei pidä.

Eka kontrollissa katsotaan, miten jatketaan. Nythän ei polven taivuttelu paljoa onnistu hakasten kiristäessä. Lääkäri katsoo taipumisasteen ja tarvittaessa esittää ns. manipulaatiota taipumisen jouduttamiseksi.

Olin melkein shokissa ehdotuksesta, kun toinen polvi ei ruvennut millään taipumaan kiinnikkeiden takia. Tuli sanottua, että "vain ruumiini yli", mutta kirurgi perusteli niin hyvin asian, että suostuin.
Pelko oli täysin turha, se tehtiin selkäpuudutuksessa. Pari päivää olin osastolla "taivutusvehkeessä", joka piti vielä yllä noin 110 astetta. Toipumista operaatio joudutti hienosti.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #18 - 05.05.2018 klo 16:32:37
Tulosta viesti  
Missä vaiheessa toipumista pitäs ruveta suurenemaan nuo taivutuskulmat? Itsellä on mennyt toistaiseksi pienempään päin. Yökipu on myös melkoista. Napit auttaa 2-3 tuntia kerrallaan. Ulkokävelyä kokeilin ja hiukan saa pelätä, ettei kengänkärki tökkää. Tosi pienestäkin rasittuu ja kipeytyy heti.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #19 - 08.05.2018 klo 15:21:05
Tulosta viesti  
Kaksi viikkoa leikkauksesta. Mustelmat alkaa vähetä ja samalla pintakipu. Jomotus pysyy pois kipulääkkeillä. Polvi taipuu n. 85 astetta. Riittävä kipulääkitys auttaa. Ehkä tämä vielä tästä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
maller
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 871
Liittynyt: 18.03.2010
Re: Leikkaus takana
Vastaus #20 - 08.05.2018 klo 19:42:51
Tulosta viesti  
Kudosten paraneminen vie sen kuutisen viikkoa, puolitoista kuukautta. Siellä sisällä uumenissa on isot "graavit" pinnat, joten kipua riittää vielä. Sen takia rajua liikuttamista kannattaa välttää.

Jos hakaset ovat vielä paikoillaan, nekin haraavat taipumista vastaan. Poistamisen jälkeen taivuttelua voi varovasti lisätä.
Taivuttelu estää kiinnikkeiden syntyä, mutta ei aina. Joillakin kiinnikkeet ovat hankala riesa, johtuu kai fyysisestä ominaisuudesta.

Ensimmäinen kuukausi on yleensä polvioperaation jälkeen pahin. Kipulääkkeet auttavat. Jos eivät tarpeeksi, voi tk:een tai leikanneeseen sairaalaan ottaa yhteyttä. 



  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #21 - 09.05.2018 klo 08:34:05
Tulosta viesti  
Joo, mun tapauksessa eilinen 300 metrin ulkokävely oli liian rajua liikuttamista. Kävellessä ei huomannut mitään, mutta yö meni pilalle jomotuksen kanssa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.140
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Leikkaus takana
Vastaus #22 - 09.05.2018 klo 08:57:41
Tulosta viesti  
Minä aloitin kävelyt muutamasta kymmenestä metristä ja vauhti oli niin hidas, että kaikki rollaattorimummot menivät ohi.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Karamba
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


Liike on l��ke!

Viestejä: 57
Liittynyt: 21.04.2016
Re: Leikkaus takana
Vastaus #23 - 09.05.2018 klo 13:30:34
Tulosta viesti  
Mul 3 viikkoa ja päivä leikauksesta, yhdellä kepillä hiihtelen ja välillä ilman keppejä. Kyllä jos liikaa kävelee niin kyllä huomaa, mul tulee paha olo ja liike loppuu siihe ja yö on ihan yhtä pyöriskelyy. No kyllä kuiteskin paljon on parantunut viikossa, vaikka välillä onkin tää yhtä tuskaa. Miten muuten porukka on alotellut kuntopyörää polkeen, meinasin itse odottaa tohon fyssarin käynnin jälkeen  elikä 4viikkoa leikkauksesta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #24 - 11.05.2018 klo 06:25:16
Tulosta viesti  
Jatkuva jomotus häiritsee, varsinkin öisin. Onko tuo jomotus normaalia?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.140
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Leikkaus takana
Vastaus #25 - 11.05.2018 klo 08:50:25
Tulosta viesti  
En ole lääketieteen asiantuntija, mutta ihan maallikkona arvelen että kyllä se vielä on normaalia, kun leikkauksesta on vielä näin vähän aikaa. Kannattaa myös ajatella, millaisia lenkkejä olet tehnyt, et kai yritä ahnehtia liian pitkää matkaa liian aikaisin? Aloita hyvin lyhyestä ja lisää vähitellen sitä mukaa kuin polvi tuntuu kestävän, mutta lisääntyvä kipu tai jomotus voi olla merkki siitä että on syytä vielä jarruttaa menohaluja. Paras ohje mitä minä sain oli se, että kaksi lyhyttä lenkkiä samana päivänä on parempi kuin yksi pitkä.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Elisa59
Nivelklubin tulokas
*
Poissa


Liike on l��ke!

Viestejä: 4
Liittynyt: 19.04.2018
Re: Leikkaus takana
Vastaus #26 - 11.05.2018 klo 17:18:29
Tulosta viesti  
Hei Peksa, ehdit kyllä sillä pyörällä sotkea vielä ihan kylliksi. Älä hötkyile😉. Minäkin hermoilin ja olin tuskissani kun ei ottanut onnistuakseen ympäri polkaisu heti kun hyppäsin pyörän selkään. Sitten yksi kaunis päivä se meni ihan huomaamatta. En nyt muista viikkoja, mutta taisi olla reilu kk leikkauksesta.  Nyt  hermoilen sujuvan kävelyn suhteen. 10 vkoa leikkauksesta. Kun koipi väsyy, alan sitä taas laahaamaan, enkä muista normaalia askellusta. Fyssarilta olen saanut kyllä hyviä ohjeita treenaukseen. Parin vkon päästä pitäisi päästä känkkäämään työpaikalle😳. Miten jalka on noussut kohtalotovereiilla? Onko ollut samanlaista propleemaa? Peksalle; maltti on valttia. Kaikenlaista tuntemusta on ollut ja jomotukset ja valvomiset syö miestä ja naista. Mutta pikkuhiljaa paranemista tapahtuu. Kylmäpakkauksista on tullut hyviä kavereita😀.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.140
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Leikkaus takana
Vastaus #27 - 11.05.2018 klo 21:04:41
Tulosta viesti  
Aluksi voi pelkästään heilutella kuntopyörän poljinta yrittämättäkään saada sitä heti ympäri. Ei kannata ajatella että kaiken pitäisi onnistua heti tai edes pian. Ison leikkauksen jälkeen paraneminen vie aikansa eikä sitä voi nopeuttaa. Kannattaa muistaa vanhan kansan sananlasku "Hiljaa hyvä tulee" ja sekin, että "Laiskuus on hyvä lahja kun sitä osaa oikein käyttää!"
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #28 - 15.05.2018 klo 09:56:44
Tulosta viesti  
Kolme viikkoa leikkauksesta. Haava aika hyvä ja jalka taipuu jo selvästi yli 90 astetta, ehkä yli 100. Kävely onnistuu ilman keppejä melko mukavasti, mutta EI pitkälle lenkille. Melkoinen lonksuminen ja kolina kuuluu polvesta. Siihen täytyy varmaan tottua. Päivällä ei juuri kipuja tunnu, paitsi taivuttaessa kiristää. Yöllä kipu on melkoisen kovaa ja estää kunnon nukkumisen. Toivottavasti lepokipu ei tullut jäädäkseen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.140
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Leikkaus takana
Vastaus #29 - 15.05.2018 klo 16:55:48
Tulosta viesti  
Minullakin oli sellainen vaihe että päivällä ei ollut enää kipuja, tai ehkä ne olivat niin lieviä etten puuhatessani laittanut niitä merkille, mutta öisin ne sitten vaivasivat. Kyllä sekin tilanne aikanaan loppui, pari kuukautta taisi mennä kaikkiaan ennen kuin pystyin jättämään kipulääkkeet pois mutta tämähän on yksilöllistä miten kauan se kenelläkin kestää.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Karamba
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


Liike on l��ke!

Viestejä: 57
Liittynyt: 21.04.2016
Re: Leikkaus takana
Vastaus #30 - 16.05.2018 klo 13:19:13
Tulosta viesti  
Mulla 4 viikkoa takana ja hyvin menee ilman keppejä, särkyä ei oikeestaan ole pahemmin. Yöt mullakin aika hankalia eipä mikään asento ei meinaa kelpaa, no yötä vasten särkylääkeet et sais jotenkuten nukuttua. kyllä muuten olen aikas tyytyväinen kun ei pal tunnu kun askeltaa. Niin kuntopyörää kyl poljin eilen eka kertaa ja men yllättävän hyvin alku kankertelun jälkeen, ja oikeestan eilen heitin keppilöiset nurkkaan ja ilman hyvin pärjää. No täytyy myntää eipä tää kuukaus ole ollut mitään herkkua, töihinkin tekis mieli mennä, tiedän kyllä et ei sitä mitään tulis. Meinasin vaan et unohtais koko polven kun olis jotta tekemist, no nyte kyl taasen on ihan ok päivät  Kliseinen Eikun jumpaten eteenpäin ja maltilla ja kyllä se pikku hiljaa paranee    polvi meinaan Kliseinen
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #31 - 22.05.2018 klo 13:11:28
Tulosta viesti  
Minullakin neljä viikkoa nyt leikkauksesta. Hidasta on toipuminen. Aamulla on aina vähän valoisampaa, mutta iltaa kohti alkaa särkeä. Tuntuu kuin olisi vanne polven ympärillä. Kuntopyörällä voi polkea ja kävellä ulkona pikku lenkin. Aika helposti kipeytyy ja sitten taas makoillaan.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
maller
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 871
Liittynyt: 18.03.2010
Re: Leikkaus takana
Vastaus #32 - 22.05.2018 klo 20:07:43
Tulosta viesti  
Hei peksa ! Lohdutukseksi voin sanoa, että kaikki on normaalia tässä vaiheessa. Kudosten paranemisprosessi  käynnissä.

Pitää yrittää malttaa mielensä, ettei revittele yhtään. Pienikin liike on hyväksi, vaikka "potkaiseekin" takaisin illalla. Kylmäpakkauksilla ja kipulääkkeellä voi ennakoida, eikä niitä pidä säästellä.
"Vanteen" tuntu on ilkeä, mutta ihan tavallista.

Kertomastasi palaa mieleen samat tuntemukset leikkausten jälkeen. Aika tekee tehtävänsä, positiivisessa mielessä.

Polvinivelen vaihto on raakaa puuhaa, toipuminen vie oman aikansa. Pattiinhan se ottaa, kun haluaisi nopeampaa paranemista. Parin kuukauden päästä eron jo huomaa .
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #33 - 01.06.2018 klo 10:48:14
Tulosta viesti  
Kohta kuusi viikkoa leikkauksesta. Nappeja (tramalia, buranaa ym) pitää edelleen popsia, varsinkin yötä vasten ja joskus yöllä. Turvotus ei näytä juuri vähenevän, eli väheneminen on ainakin hyvin hidasta, kuten oli odotettavissakin. Kivun paikka vaihtelee suunnilleen päivittäin. Yhtenä päivänä tein pikku pyörälenkin. Seuraavana päivänä ja yönä juili ikävästi säären sisäreunaa. Päivän täyslevolla kipu hävisi siitä kohtaa. Jonain päivänä vaivasi polven ulkoreuna. Kolmen kuukauden sairasloma on ihan aiheesta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #34 - 04.06.2018 klo 11:38:32
Tulosta viesti  
Juhlan kunniaksi tuli seistyä aika paljon ja oltua pikkuliikkeessä. Seurauksena jalka aika pökkelö. Jatkuuko tuo rasitusturpoilu lopun ikää, vai saako tästä vielä työjalan?

Tuossa muuten hyvä video:
https://www.youtube.com/watch?v=hx_l_lB8YsI

12.6.
7 viikkoa leikkauksesta tuli täyteen. Turvotus jatkuu ja vanne polvessa, muuten jalka on aika kivuton. Yöksi otan lääkettä ja jos on rasittanut, niin vahvempaa. Jotain treeniä haluaisi keksiä, mutta tosi pienestäkin rasittuu + turpoaa lisää.

24.6
2 kk leikkauksesta ja yllä oleva pätee, ei muutosta.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2018 klo 21:26:03 Kirjoittaja peksa »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #35 - 05.07.2018 klo 10:54:59
Tulosta viesti  
2kk ja 10 pv leikkauksesta ja tuntuu, että vähän helpottaa. Lääkettä ei tarvitse joka päivä. Kävelyä kestää hyvin, mutta illalla aina jalka pökkelöityy. Pieni kipu tuntuu kävellessä juuri tuon tunnottoman ihon alla Kliseinen
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #36 - 23.08.2018 klo 09:26:20
Tulosta viesti  
4 kk leikkauksesta ja pystyy fillaroimaan ja kävelemään. Vanteen tunne polvessa ja tunnottomuusalue ihossa ei ole häipyneet, eikä taida häipyäkään. Turvotusta edelleen on ja ehkä sekin jää pysyväksi.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.140
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Leikkaus takana
Vastaus #37 - 23.08.2018 klo 11:53:52
Tulosta viesti  
Ei sitä vielä tiedä, olen lukenut jostain että täysi paraneminen kestää vuoden verran. En muista enää tarkkaan 10 vuoden takaa, miten pitkä itselläni oli se vaihe kun pystyin jo ihan kelvollisesti liikkumaan ja se oli minusta jo niin hieno asia että pienistä krempoista viisveisasin, mutta ei se muutenkaan kelpaisi vertauskohdaksi koska polvinivel on konstikkaampi kuin lonkka. Muutenkin toipumisen nopeus on yksilöllistä, mutta ettei turhaan hätäilisi ennen aikojaan niin kannattaa pitää mielessä tuo nyrkkisääntö, että vuoden verran siinä menee.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
maller
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 871
Liittynyt: 18.03.2010
Re: Leikkaus takana
Vastaus #38 - 24.08.2018 klo 11:04:37
Tulosta viesti  
Hei Peksa ja muut polvileikatut ! On vain nämä kaksi polvea, mutta koettu 4 polvileikkausta: yksi urheiluvamma (avoleikkaus) ja kaksi keinoniveloperaatiota, joista toinen meni uusiksi (kirurgin huolimattomuus).

Jokaisen leikkauksen jälkeen tietenkin kiire toipua entiselleen, eikähän se niin mene ! Urheiluvamman jälkeen äkkiä liikkeelle, mistä seurasi useita nesteenpoistoja yms, seuraava leikkaus olikin keinonivel, mutta onneksi paljon myöhemmin.

Sairaalasta kotiinpääsy on aina ihanaa ! Pitkään kärsityt kivut loppuneet. Leikkauksesta johtuvat hiljennetään lääkkeillä, joten pää luulee alkuvaiheessa, että se on nyt menoksi  Virnistys

Ensimmäiset 4 kuukautta jaksoin odotella ihmettä, eli että ne "oudot tuntemukset" kudoksissa häipyisivät. Muuten polvi pelittää jo kivasti, mustelmat kadonneet, mutta turpoilee liikunnan jälkeen.
Tätä saattaa jatkua useita kuukausia, joskus Panadolikin tarpeellista.
Vesikävely/juoksu vähentää turvotusta kivuttomasti ja lihasvoimat palautuvat. Suorilla jaloilla "sätkiminen" siinä tapauksessa, jos polvien taivuttelu sattuu. Vesijutusta tuli pääasiallinen voimaliikunta ja jatkuu.

Kannattaa kuunnella tarkasti kehoaan=jalkojaan, ettei tule ylilyöntejä. Vertailu muiden toipumisiin on aivan p-stä ja vain masentaa. Jostain syystä keppien käyttö näyttää olevan häpeäksi ! Jos ontuminen jää päälle liian aikaisesta luopumisesta, koko kroppa kärsii virheasennosta.

Sopulin kertoma, eli ensimmäinen vuosi uuden nivelen kanssa
näyttää, miten leikkaus onnistui. Aika tuntuu menevän toipilaana hitaasti. Jos ilkeät tuntemukset jatkuvat silloinkin, kannattaa ottaa yhteyttä leikanneeseen tahoon.

Vuorikiipeily ja kaikki extreme on vaihtunut hillitympään menoon. Silti uudet polvet on "makee juttu " Hymiö Hymiö Hymiö

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


ei omaa tekstiä

Viestejä: 68
Liittynyt: 15.09.2003
Re: Leikkaus takana
Vastaus #39 - 24.09.2018 klo 18:43:47
Tulosta viesti  
Laitetaan nyt päiväkirjamerkintä 5kk kohdallekin. Polvi taipuu tosi hyvin, ehkä jo enemmän kuin ennen leikkausta. Silti puristuksen tunne ei ole häipynyt, mutta sen kanssa pärjää. Tunnoton alue on hieman pienentynyt, on vielä sivulla nivelen kohdasta alaspäin, mutta ylöspäin tunto on palautunut. Kuntosalilla koittanut tehdä ERITTÄIN kevyesti jotain liikkeitä, prässiä ja koukistusta, mutta aina vähän kipeytyy. Kiertoliike, esim heittäessä, on myös sellainen, mistä heti kipeytyy. En osaa sanoa, onko "tervettä" kipua vai vahingollista, mutta olisi kiva tietää.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu