Normaali aihe Täällä taas (Luettu 483 kertaa)
RiLi2
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Herään aamulla, teen hieman
venyttelyharjoituksi
a

Täällä taas
25.03.2018 klo 20:33:58
Tulosta viesti  
Mietin tässä miten tämän aloittaisin. No ensinnäkin, olen kirjoittanut täällä aiemmin hth-nimellä. En saanut tuota tiliä enää käyttööni niin nyt sitten minut löytää Rili2:na.

Täällä taas hieman suruisin mielin kun tänne tullaan yleensä sen takia, että jotain on kropassa meneillään ja kaipaa vertaiskeskustelua. Nyt itsellä toisen polven vuoro. Ensimmäiseen sain osatekonivelen Oxfordin vuonna 2010 lokakuun lopussa.

Täällä taas iloisin mielin kun tiesin heti minne mennä netissä, että täältä saa kannustusta ja myös tietoa.

Täällä taas senkin takia, että olin jo unohtanut miten se edellisen polven leikkauksesta toipuminen oikein toteutui. Olen mielessäni sekoittanut sen isoimman leikkauksen ja sitten ne muut tähystyksissä tehdyt pienemmät operaatiot.

Tämä toisen polven kivut alkoivatkin huomattavasti ärhäkämmin ja nyt sai kokea senkin kun polvi menee ihan toimintakunnottomaksi useaksi päiväksi. Mennessäni ekan kerran tämän polven kanssa terkkariin, olin jo henkisesti valmistautunut "taistelemaan" pääsystä leikkaukseen. Mitä jos lääkäri sanookin, että odotetaan vielä, mitä sitten jo nivelrikko olisi ollut vasta alulla vaikka kipu oli hurja. Pelko oli turha, sillä jo terkkarilääkäri röntgenin jälkeen kertoi että nivelrikon vaikeusaste 4/4 sisäpinnassa. Hän kertoi myös, että nyt vältetään pitkää opioidilääkitystä ennen leikkauksia, sanoi jopa suoraan, että mitä ajattelisin jos laitettaisiin lähete ortopedille tekonivelmielessä. Olin niin iloinen, kun näissä asioissa vaan voi olla. Ajatus, ettei tarvitse vuosia odottaa, ja samalla minua ei pidetä enää liian nuorena (mahtavaa Kliseinen Kliseinen 54 v on tarpeeksi vanha  Silmänisku).

No nyt ensi viikolla ortopedin tapaaminen, toivon leikkausta mahdollisimman pian. Sairaslomalla ollaan ja rollaattori on käytössä sekä Panacodit.

Ja niin jos voisin toivoa, niin osatekonivel olisi mahtava, se on jo toisessa polvessa ja ollut erinomainen ratkaisu.

RiLi2
aikaisemmin olin nimimerkillä hth
Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Liike on lääke!

Re: Täällä taas
Vastaus #1 - 26.03.2018 klo 09:32:07
Tulosta viesti  
Hei, tervetuloa taas takaisin keskusteluihin. Itselläni on nyt noin 2 vuotta vanhat tekonivelet kummassakin polvessa (kokonivel).
Ja itse olin noin 5 vuotta omatahtoisesti ulkona "leikkausjonosta", vaikka polvet olivat leikkuukypsiä ortopedin mielestä.
Noinkin pitkän ajan voi yrittää sinnitellä, jos ei esim työmaallaan tarvitse polviaan rasittaa. No leikattavaksi sitten jouduin noin 68 vuotiaana. Lonkathan minulla leikattiin  jo 10 vuotta sitten, joten neljällä tekonivelellä mennään. Haittana on ainoastaan se, että on lieviä liikerajoitteita ja esim sukkien laitto on taiteilua.
Jostain tässä matkan varrella tuli myös tutulta kaverilta tietoa, että osatekonivel hänellä oli aluksi "hankala". Joten kannattaa luottaa niiden ortopedien ehdotuksiin. Tekonivelet ja niiden materiaalit ovat kehittyneet viieisen 10 vuoden aikana.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RiLi2
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Herään aamulla, teen hieman
venyttelyharjoituksi
a

Re: Täällä taas
Vastaus #2 - 27.03.2018 klo 00:13:47
Tulosta viesti  
Kiitos ktp Kliseinen

Leikkauspöydällä ratkaistaan viimeistään se vaihtoehto. Niinhän se menee, omat toiveet on omia toiveita. Osatekonivelessä kuitenkin olisi se etu, että hieman säästyisi polvea. Oma polven osatekonivel on kohta 8 vuotta vanha eikä ole ollut mitään ongelmia ei silloin alussa tai nyt.

Muistelen kyllä kahdeksan vuoden takaa, että leikannut lääkäri olisi sanonut myös, että he voivat olla keskenään myös eri mieltä, jossain rajatapauksissa, toiset pistävät osatekonivelen jos tuntuu siltä ja toiset laittavat herkemmin kokotekonivelen.

Saas nähdä miten tässä käy Kliseinen Mahtava

RiLi2
aikaisemmin olin nimimerkillä hth
Sivun alkuun

IP kirjattu