Normaali aihe Positiivisia kokemuksia liikunnasta (Luettu 2 678 kertaa)
Junnu71
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Positiivisia kokemuksia liikunnasta
20.12.2017 klo 08:24:11
Tulosta viesti  
Moi, haluaisin kuulla positiivisia kokemuksia lonkan tekonivelen kanssa arkeaan eläviltä. Olen melko nuori ja liikunnallinen, kuinkahan liikunta (pyöräily, uinti ja sali) onnistuu tekonivelen kanssa  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Positiivisia kokemuksia liikunnasta
Vastaus #1 - 22.12.2017 klo 10:24:55
Tulosta viesti  
Onnistuvat erinomaisesti (olettaen että itse leikkaus on onnistunut ja jalka parantunut). Kahdeksan vuotta vanhalla puujalallani olen käynyt ihan tavallisilla jumppatunneilla, yleensä ei edes "muista" että on tekonivel. Pomppivia tunteja pitää tietenkin välttää.

viime aikoina kyllä liikunta on tahtonut jäädä koiran lenkittämiseen (mutta siinä tulee sitten taas pitkähköjä kävelylenkkejä.

Kannattaa yrittää pitää itseään kunnossa mahdollisuuksien rajoissa enne leikkausta, toipuminen on varmempaa ja nopeampaa. Itse muistan että spinning ja uinti olivat ne lajit joita onnistui harrastamaan (spinningtunneilla seisomajaksot istuen).

Sivun alkuun

IP kirjattu

TRIPLA+
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: ESPOO
Vastaus #2 - 25.12.2017 klo 19:46:35
Tulosta viesti  
Kyllä onnistuu.Olin 49 vuotias kun minulle laitettiin tekonivel lonkkaan kesällä tulee 19 vuotta.Ei mitään ongelmia eikä kipuja. Laskettelun ja juoksemisen olen lopettanut,mutta kuntosali ,uinti ,pyöräily ja kaukomatkailu sopivat hyvin ja jos ongelmia tulee menen luottavaisena revisioleikkaukseen,polveeni vaihdettiin 17.vuotta vanha tekonivel 5 viikkoa sitten,ja toivun hyvää vauhtia.😊

Sivun alkuun

IP kirjattu

Junnu71
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 30.12.2017 klo 17:01:46
Tulosta viesti  
Mukava kuulla kommenttejanne. Minulle liikunta on niin tärkeä osa elämää, että siitä luopuminen olisi todella raskasta. Tällä hetkellä olen pohtinut, että milloin olisi sopiva/oikea hetki operaatiolle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #4 - 31.12.2017 klo 10:48:31
Tulosta viesti  
Liikunnasta ei suinkaan tarvitse luopua, mutta lajia voi osa liikunnan harrastajista joutua vaihtamaan. Pyöräily ja uinti yleensä onnistuvat tekonivelillä ja ovat siitä hyviä että ihmisen koko paino ei kohdistu niveleen, ja kuntosalilla on niin paljon erilaisia mahdollisuuksia että jää vielä paljon muuta tehtävää, jos tekonivel ei ehkä jostakin yksittäisestä liikkeestä pitäisikään. Tiedän nämä ohjeet paremmin lonkan osalta kuin polven, joten polven osalta pitää ehkä ottaa jotain erilaista huomioon, mutta lonkan kohdalla pitää erityisesti varoa sellaisia jotka aiheuttavat jatkuvaa tärähtelyä, esimerkiksi pallopelejä joissa pompitaan. Laskuvarjohyppykään ei kuulemma ole hyväksi, mutta aika harvaa tämä taitaa haitata. Se, että juoksua ei suositella, on harmittanut useampia, mutta nämä ovat tosiaan tekolonkan ohjeita ja polvea varten voi olla jotain erilaisia. Liikuntaa ei kuitenkaan tarvitse lopettaa, päinvastoin se on hyväksi, mutta lajin valinnassa pitää ottaa tekonivelet huomioon.

Maalaisjärjellä ajatellen leikkaukseen meno rupeaa olemaan ajankohtaista silloin, kun kivut ja/tai liikkumisen vaikeutuminen rupeavat jatkuvasti tai ainakin usein haittaamaan arkielämää.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #5 - 31.12.2017 klo 19:25:58
Tulosta viesti  
Koetin laittaa tähän Matti Seppäsen esityksen siitä, mitä tekonivelleikkauksen jälkeen voi ja saa tehdä, pidetty ortopedien täydennyskoulutuksessa 2015, mutta tiedosto on liian suuri liitettäväksi. Tärkein viesti mielestäni on  että jotain urheilua harrastaneet harrastavat sitä myös leikkauksen jälkeen.
Lopussa on havinnollinen kooste eri ortopedien suosituksiksista lajikohtaisesti, olen sen liittänyt johonkin aiempaan viestiin tälle foorumille, koetan löytää koska se on varmaan jo vuosien takana.

Itse olen havainnut golfin hyväksi nivelille, mielelle ja painonhallinnalle ( riittävän pitkä aika poissa jääkaapilta). Mainitsemasi lajit ovat mielestäni oivia,  kunhan liian syviä kyykkyjä isoilla painoilla varoo  salilla.

edit:  en kyllä onnistunut enää löytämään liittämääni  taulukkoa, mahtaisiko  joku muu onnistua? Liikaa mitäänkertomattomia otsikoita....

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 01.01.2018 klo 17:27:47
Tulosta viesti  
Juu, siis vielä jatkoa: nuo Junnun mainitsevat lajit löytyvät juuri siitä suositeltavien listasta. Ei tärähdyksiä niveleen, ei vääntöä ääriasentoihin, varsinkaan tempomalla.

Siis mäki- laskuvarjo- ja benjihyppy eivät ole suositeltavia, ei maratonjuoksu, eivätkä pallopelit joissa on äkkiliikkeitä (raja menee suunnilleen tenniksen nelinpelissä). Ja sitten onnettomuusalttiit lajit, ainakin jollei ole vanha hai. Ei kannata aloittaa laskettelua tai rullaluistelua, mutta vanhaa harrastusta voi kaikin mokomin jatkaa.

Pyöräily, uinti, hiihto, (sauva)kävely, eräretkeilyyn sain luvan (en ole vieläkään kerinnyt  Itku ), salilla kannattaa käydä jonkun asiantuntevan kanssa läpi mitä kannattaa tehdä (jos saatavilla on oikea fyssari, niin hyvä).

Sivun alkuun

IP kirjattu