Normaali aihe Mietteitä (Luettu 2 726 kertaa)
Ruskatar
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Mietteitä
04.10.2017 klo 13:09:49
Tulosta viesti  
Olen melko tuore lonkan tekonivelen "omistaja" ja ikää on rapiat 50. Kyseessä lonkkamaljan dysplasia ja siitä nivelrikko - suvussa esiintyvä vaiva. Olen jäänyt miettimään liikunnan määrän lisäämisen tahtia sekä keppien poisjättämistä. Olen kuullut, että jos alkaa liian aikaisin vain yhden kepin varassa, tekee hallaa siinä koko lantiolle. Mietin myös, koska tikkien poiston jälkeen voi kääntyä leikatulle kyljelle? Tuntuu, että sekin vetää kieroon kun makaa vain selällään ja sitten terveellä kyljellä. Itselläni on verenohennuslääke "Vain" kolme viikkoa, joillakin viisi? Sain kuitenkin täysproteesin niveleeseen. Näihin kaipaisin vertaistukea Täh Leikkauksesta kohta 2,5 vkoa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: Mietteitä
Vastaus #1 - 05.10.2017 klo 10:49:45
Tulosta viesti  
Missään tapauksessa ei pidä ajatella että nyt hurja treeni päälle äkkiä, vaan liikkua hyvin rauhallisesti ensin. Leikattujen kudosten pitää saada rauhassa parantua eikä sitä voi nopeuttaa liikunnalla. Paras neuvo, mitä minä sain kävelyn suhteen, oli se että kaksi lyhyttä lenkkiä samana päivänä on parempi kuin yksi pitkä. Hyvin lyhyet lenkit tyyliin "postilaatikolle ja takaisin" riittävät aluksi, vähitellen voi pidentää sitä mukaa kuin kunto tuntuu kestävän. Ja kysymys on nimenomaan senhetkisestä kunnosta, ei siitä mitä se on joskus ollut tai mitä toivoisi sen olevan. On tärkeää myös muistaa levätä, sillä iso leikkaus on kova rasitus koko elimistölle ja vaikka haava näyttää päältä päin parantuneelta, sisäpuolella kaikkien kudosten parantuminen kestää paljon kauemmin.

Keppien poisjättämisessä on tärkeää, että pystyy kävelemään ontumatta. Jos tässä vaiheessa tottuu ontuvaan tai vaappuvaan kävelytyylin, siitä on vaikea taas oppia pois. Mieluummin kannattaa käyttää keppiä vähän kauemmin, että kävely säilyy mahdollisimman normaalina. Minä sain fyssarilta ohjeeksi, että kahta keppiä käytetään 1 - 2 viikkoa ja yhtä kunnes kävely sujuu ontumatta, se siis katsottiin nimenomaan tästä ontumisesta eikä almanakasta.

En muista että olisin saanut mitään ohjeita siitä kuinka pian voi kääntyä leikatulle kyljelle, mutta muistan että se onnistui jokseenkin tarkkaan kolmen viikon kuluttua leikkauksesta. Minun lonkkani oli tosin leikattu etupuolelta eikä takakautta joten leikkaushaava oli vähän eri paikassa ja se saattoi vaikuttaa asiaan. Maalaisjärjellä ajattelisin, että kipu kyllä estää yrittämästä tätä liian aikaisin.

Minulla oli "napapiikit", ilmeisesti siis verenohennuslääke, neljän viikon ajan, ilmeisesti siinä voi olla vähän vaihtelua jos jollakin on ollut kolme viikkoa ja joillakin viisi.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 05.10.2017 klo 13:08:11
Tulosta viesti  
Noista verenohennuslääkkeistä en enää muista, mutta sen muistan että lääkäri antoi minulle ohjeet että 3 viikkoa korkeintaan 60 asteen taivutus, toiset kolme 90 astetta ja kuuden viikon ajan puolipainovaraus. Eli siihen asti kuljin tiukasti kahdella kepillä.

Minäkin olin 49 vuotta tuolloin (lonkan oli hajottanut lapsuudessa sairastettu tulehdus).

Ohjeeksi sain jumppaliikkeitä joita tein kiltisti ja "kävelyretkiä kunnon mukaan". Ne lenkit kahdella kepillä venyivät kyllä pian kilometreiksi. Mutta siis pikku hiljaa ja kiltisti ohjeiden mukaan.

Siitä on nyt noin 8 vuotta ja "puujalkaa" ei edes huomaa,

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruskatar
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #3 - 06.10.2017 klo 08:26:46
Tulosta viesti  
Kiitos Laura ja Sopuli neuvoista! Hienoisesti on näissä eroavaisuuksia, sain luvan täysivaraukseen heti, muistelen että äidilläni oli aikoinaan tuo 6 viikkoa puolivaraus. Isommanpuoleinen leikkaushan tämä on; pitää vain malttaa vaikka hätähousu vähän onkin. Tuo keppiasia nimeomaan tärkeä, huomaan, että selkeästi vielä niitä tarvii. Ulkona aion siirtyä tavallisiin kävelysauvoihin tänä viikonloppuna. Panadolia olen vähentänyt ja aion jättää myös tuon vahvan ibuprofeenin. Rautalääkettä yritin syödä näiden kanssa, mutta osoittautui liian vahvaksi tässä ohessa. Tsemppiä kaikille toipujille Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #4 - 06.10.2017 klo 10:21:01
Tulosta viesti  
Minäkin sain luvan täysipainovaraukseen heti, se on tapauskohtaista ja riippuu siitä mitä leikkauksessa on tehty ja miten. Muissakin ohjeissa voi olla eroja nimenomaan samasta syystä, joten pitää tehdä sen mukaan mitä ohjeita itse on saanut vaikka toisilla olisi ollut erilaisia.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruskatar
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #5 - 06.10.2017 klo 18:42:53
Tulosta viesti  
Totta, ja arvelen (en ole vielä leikkauskertomusta nähnyt), että minulla rassattiin sitä lonkkamaljaa aika paljon. Se oli liian loiva. Siinäkin eroja varmaan. Huomasin juuri äsken, että eipä mennäkään ulkona tavallisilla kävelysauvoilla - oli liian tukalaa. No tämä suomalainen ei usko, ennenkuin kokeilee ja nyt se nähtiin  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu