Normaali aihe Leikkaus ilman rtg muutoksia (Luettu 179 kertaa)
Katjuusa
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Leikkaus ilman rtg muutoksia
30.08.2017 klo 23:16:22
Tulosta viesti  
Heips vaan kaikki!
Olen ihan uusi klubilainen, tosin tarinoitanne olen lukenut jo pari vuotta taka-alalta.
Minulle laitettiin ensimmäinen lonkkaproteesi kaksikymmentä vuotta sitten Töölön sairaalassa. Syy leikkaukseen oli syöpä, joka oli tuhonnut oikean reisiluunkaulan ja pään. Olin tuolloin 19v. Tuo eka proteesi meni vaihtoon 2007. Kuvat olivat kunnossa, mutta lonkka  kipuili jonkin verran ja liikeradat olivat rajoittuneet. Tuolloin otettiin vain natiivikuvia, ei magneettia. Leikkauksessa paljastui kuppiosan takaa laaja osteolyysi. Proteesi itsessään oli kunnossa, mutta vaihdettiin kuitenkin uudempaan malliin. Leikkaus meni hyvin ja toipuminenkin oli suht helppoa. Tässä vaiheessa ikää oli 29.
Nyt olisi jälleen revisio edessä. Jalka taas kipuilee ja liikeradat ovat rajoittuneet. Kuvissa (natiivi/MRI) ei taaskaan näy mitään (paitsi pari pseudotuumoria harti luokitus2). Nyt hirvittää lähteä leikkaukseen, koska suurin pelkoni on, että sieltä ei löydykään mitään vikaa. Eli tulisi turhaan revittyä taas lonkka auki. Leikkaus on kuitenkin iso ja elimistölle melkoinen rasite. Tokihan tuo lonkka päivittäin kiusaa, mutta kykenen kuitenkin normaaliin elämään. Suurimpina oireina ovat nivuskipu ja särky istuinkyhmyn etupuolella. Istuminen on kaikkein inhottavinta. Selkäkin on kuvattu, koska halusin sulkea pois sen mahdollisuuden, että kipu olisi selkäperäistä. Onko muita kohtalotovereita? Onko leikattu, vaikka kuvissa kaikki näyttäisi hyvältä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

TRIPLA+
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: ESPOO
Re: Leikkaus ilman rtg muutoksia
Vastaus #1 - 26.11.2017 klo 14:00:58
Tulosta viesti  
Hei
Minulle tehtiin polviproteesin reviosioleikaus 15.11.Polvea tutkittiin röntgenkuvauksilla ja ct kuvalla sekä ultraäänellä ja punktiolla .Oireet aika lievät ei kipuja mutta polvi lukkiutuu tietyssä asennossa.Pystyin kävelemään sisällä normaalisti.Polvi myös rutisi taivuteltaessa.Mitään selvää vikaa ei kuitenkan kuvissa näkynyt.Epäröin samoin kuin sinä leikkaukseen menoa.Vielä leikkaussalissa lääkäri sanoi että hän ei revi proteesia irti jos se on hyvin paikoillaan  kuitenkin heti puudutuksen jälkeen lääkäri huomasi että proteesi oli tosi löysä ja epävakaa ja sisältä löytyi vielä rikkinäinen muoviosa saranan alta ja reisiluun puolelta luun haurastumaa ja koko proteesi meni uusiksi . Olen miettinyt että proteesin kuntoa ei näköjään pystytä selvittämään ilman avaamista.Olen tyytyväinen että menin leikkaukseen ja nyt toivun normaaliin elämään. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu