Normaali aihe Korjausleikkaus (Luettu 1.894 kertaa)
TRIPLA+
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: ESPOO
Korjausleikkaus
24.08.2017 klo 16:50:37
Tulosta viesti  
Hei
Onko kenelläkään kokemuksia polven tekonivelen korjausleikkauksista.Minulla on 16v vanha tekonivel ja nyt epäillään että muoviosat ovat rikki tms.Metalliosat ovat paikoillaan.Miten tälläinen leikkaus tehdään ,voidaanko muoviosat korjata? Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Liike on lääke!

Re: Korjausleikkaus
Vastaus #1 - 25.08.2017 klo 11:10:00
Tulosta viesti  
Avataan polven iho samaan tapaan kuin alkuperäisessä laikkauksessa ja otetaan kulunut muovilätkä sieltä pois. Jos kaikki on metalliosien osalta kunnossa, niin laitetaan vain uusi hieno muovilätkä tilalle ja neulotaan ihon umpeen. Yksinkertaista ja varmasti kivuttomampaa kuin ekassa leikkauksessa. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

TRIPLA+
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #2 - 25.08.2017 klo 14:23:51
Tulosta viesti  
Kiitos,tämä kuulostaa siltä mitä minä kuvittelisin sen olevan.Toivotaan että ei ole muita ongelmia.Maanantaina Peijakseen kuulemaan ortopedin suunnitelma.

Sivun alkuun

IP kirjattu

golfaaja
Poissa

Liike on l��ke!

Sijainti: Vantaa
Vastaus #3 - 28.08.2017 klo 21:02:20
Tulosta viesti  
Joko Tripla olet saanut päätöksen/ suunnitelman uusintaleikkauksestasi?
Komponentit ovat varmastikin hyvässä asennossa kun ovat kestäneet 16v polvessasi. Jos muovi on puhkikulunut johtaa se metallikomponenttien naarmuuntumisen joka taas muovinvaihdossa johtaisi ennenaikaiseen kulumaan eli tarkoittaa käytännössä totaali revisiota. Elimistö myös pyrkii poistamaan muovin kuluma jätettä joka johtaa usein luun tiheyden heikentymiseen ja joissain tapauksissa komponentit täytyy vaihtaa johtuen tästä "luupuutoksesta.
Toivotaan helpointa ratkaisua sinun kohdallasi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TRIPLA+
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #4 - 29.08.2017 klo 09:35:18
Tulosta viesti  
Näitä samoja asioita lääkäri pohti ja määräsi nyt kolme eri kuvantamistutkimusta asian selventämiseksi,lopullisesti tekonivelen tilanne selviää vasta leikkauksessa.Mutta voi olla että tähän saranamalliin ei enää löydy muovi varaosaa.Alan henkisesti varautua isoon leikkaukseen ja vielä isomman sarananivelen laittoon. Alun perin tähän saranamalliin jouduttiin leikkauksessa tapahtuneen vahingon takia,mikä nyt osoittautuu ongelmaksi,tavallinen malli olisi helpompi vaihtaa. Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

juha
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Vastaus #5 - 31.08.2017 klo 10:28:57
Tulosta viesti  
Tervehdys.
Omasta polven tekonivelen korjausleikkauksestani kirjoittelin otsikolla: Se ensimmäinen polvi.

Tais olla vielä tällä samalla aihealueella joskus kesällä 2014.

Kaikkea hyvää korjaukseen. Itselläni auttoi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TRIPLA+
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #6 - 01.09.2017 klo 17:20:29
Tulosta viesti  
Hei,luin mielenkiinnolla tarinasi korjausleikkauksesta. Tänään sain kirjeen Peijaksesta. Viipalekuvaus vasta lokakuussa ja sen jälkeen vielä lääkäriin ja sitten leikkausjonoon,mutta ei auta muuta kuin olla kärsivällinen,onneksi ei ole kipuja.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TRIPLA+
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 14.10.2017 klo 16:07:43
Tulosta viesti  
Hei taas
Tänään laitettiin leikkausjonoon.Ei vaihdeta koko tekoniveltä laitetaan muoviosa uudestaan jos se on kulunut ja pinnoitetän  polvilumpio.Leikkaukseen pääsisi nopeasti mutta nyt on viikon ollut vyöruusu .Tietääkö kukaan  kuinka pitkän aikaa se estää leikkauksen. Iho pitää kuitenkin olla kunnossa.mutta haittaako se pieni ihottuma eri puolella kehoa.En siitä muistanut mainita.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #8 - 15.10.2017 klo 00:13:56
Tulosta viesti  
Sikäli kuin minä tiedän, olennaista on se että ihon pitää olla ehjä. Minulla oli psoriaasiläiskiä aika paljon eri puolilla, mutta ne vain hilseilivät, iho ei ollut rikki joten ne eivät haitanneet. En tiedä millaista vyöruusuihottuma on, joten en osaa sanoa katsotaanko se esteeksi leikkaukselle, mutta psoriaasi ei estänyt.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

TRIPLA+
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #9 - 17.10.2017 klo 14:25:42
Tulosta viesti  
Nyt on leikkauspäivä annettu 13.11.Ottavat selville mikä proteesi on laitettu ja etsivät mahdolliset varaosat,ja patellan pinnoitus on myös suunnitelmissa. Nyt täytyy ennen sitä pestä ikkunat ja vaihtaa jouluverhot yms.etukäteisvalmistelua joulua varten jos ei sitten pystytään. Onko täällä ketään kenelle olisi laitettu vanhaan tekoproteesiin tuo patellan pinnoitus?Onko toipuminen vaikeaa.Lääkri ei luvannut että olisi yhtään helpompi kuin koko proteesin laitto.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #10 - 23.10.2017 klo 09:07:55
Tulosta viesti  
Patella alkoi oireilla tasan 2 vuotta leikkauksesta. Reumaatikon nivelpinnat syöpyvät hiljalleen taudin aktiivivaiheessa, niin myös patellan pinta.
Kun 1. polveni protetisoitiin, kokenut ortopedi otti pinnoituksen huomioon jo leikkaussuunnittelussa.

2.polveni leikkasi kokemattomampi kirurgi, joka ei ilmeisesti ottanut huomioon/ei tiennyt taudistani. Itku

Polvi avattiin entistä reittiä pitkin, eli haava oli yhtä pitkä.
Muuten kuvio oli sama kuin proteesin laitossa.

Johtuiko uusinta-avauksesta vai mistä, mutta säären alaosaan tuli hermokipu, joka oli pahempi kuin itse leikkaushaavassa.
Sen lääkitseminen hidasti kuntoutuksen alkua. Onnekseni pääsin kahdeksi viikoksi kuntoutuslaitokseen ennen kotiuttamista.

Kipulääkkeissä ei kannata säästellä. Niistä irti pääseminen on taitolaji, eli opioidit kannattaa vähentää asteittain, hiljalleen.

Toipumiseni tästä uusinnasta oli hitaampaa kuin ensimmäisestä. Sen ei tarvitse olla sääntö, sillä hermovaurio lienee ollut syynä.

Ihanaa, että jaksat jo suunnitella joulua ! Ikkunanpesusta kuntokin nousee.
Tsemppiä sinulle ja kirjoittele toipumisesta sitten kun jaksat  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

TRIPLA+
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #11 - 16.11.2017 klo 12:14:15
Tulosta viesti  
Täällä Peijaksessa eilen leikattiin ja koko proteesi vaihdettiin.Oli rikkoutunut muovi saranatapin alta ja reisiluun puolelta luu haurastunutl.Hyvä olo ainakin vielä laittoi 1.5 desiä puudutusainetta polven sisään.Kirjoittelen jatkosta myöhemmin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TRIPLA+
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #12 - 19.11.2017 klo 15:00:35
Tulosta viesti  
Kolmantena päivänä leikkauksesta kotiin.Panacodia ja Buranaa.En ole ottanut maksimimäärä,täytyy katsoa millä pärjää,kaikki yöt olen nukkunut  hyvin sekä sairaalassa että kotona. Polvi on paljon enemmän turvoksissa kuin ensimmäisen proteesin  jälkeen,ei kai ihme kun sinne on laitettu entistä isompi sarananivel ja pinnoitettu patella. Väsyttää paljon mutta ruoka kyllä maistuu.Täytyy yrittää aloittaa säännöllinen jumppa ohjeiden mukaan.Toistaiseksi vain taivuttelua ja nilkkojen pumppausta ja kylmäpakkausta  pieniä lenkkejä maķkari keittiöakselilla.Onko teillä onnistunut selkäpuudutus yhdellä pistolla.Minua tökittiin kai viisi kertaa ennenkuin se meni oikeaan paikkaan.Muuten leikkaus meni hyvin,sen jälkeen kun leikkaus aika oli vaihtunut  kaksi kertaa ja löytyi lääkäri joka suostu revisioleikkaksen tekemään.Hyvä että eivät ota harjoituskappaleeksi jos ei ole tarpeeksi kokemusta.Leikkaava lääkäri oli kokenut osaston ylilääkäri.
Pikku hiljaa eteenpäin.Onko muilla tuoreita polviproteesi leikkauksia?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #13 - 19.11.2017 klo 20:00:01
Tulosta viesti  
Minulle on tehty selkäpuudutus 4 kertaa (2 lonkkaa ja 2 muuta leikkausta) ja niistä 3 onnistui heti ja ilman mitään ongelmia, mutta neljättä yritettiin monta kertaa kunnes vihdoin onnistui. En tiedä oliko tottumaton pistäjä vai pelkästään huonoa tuuria sillä kertaa.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

nusku
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #14 - 27.11.2017 klo 14:47:31
Tulosta viesti  
joo o

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kulkue
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #15 - 07.12.2017 klo 22:03:48
Tulosta viesti  
Mulla on 22v ollut polviproteesi... kävin just tarkastuksessa ja nyt näyttäis että väljää tullut ajan myötä vähän liikaa.. holkki tarvis vissiin uusia. En ollut suuremmin kiinnittänyt väljyyteen huomiota ennenkuin lääkäri väänteli sitä sivusuunnassa ja se tuntui inhottavalta. Nyt kun alkanut asiaa miettiä niin onhan merkkejä ollut huomattavissa mutta kun asiaan on niin tottunut ja tullut pikku hiljaa niin kai siihen on jotenkin tottunut. Saas nähä milloin vaihtoa aletaan suunnitella, kun lääkärille jäi olo että jos et ole asiaa huomannut niin jatketaan entiseen tapaan. Asia alkoi kyllä mietityttää. Hän puhui myös noista metallisiruista.. jotenkin ei tässä kaipaisi yhtään ylimääräisiä vaivoja..tulehdustiloja tms jostain metallisiruista tms.
Vietän urheilullisesti aktiivista elämää..hiihdän, rullaluistelen, salia, ratsastanut.. lenkkejä unohtamatta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TRIPLA+
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #16 - 09.12.2017 klo 12:13:29
Tulosta viesti  
Hei
Hyvin sinun polviproteesisi on toiminut jo noin kauan.Minulla oli 16,5 vuotta kun alkoi oireet, oikeastaan ihan yhtäkkiä matkalla.Epäilin syyksi bussin ajamista kuoppaan ja kovaa iskua ,mutta en tuntenut silloin mitään.Seuraavana päivänä polvi loksahti aina tietyssä asennossa ja rutisi taivuteltaessa.Kävely sujui lähes normaalisti ilman mitään kipua,kuvissa ei näkynyt mitään epäilyttävää ja ortopedi kuuli myös rutinan ja vähän rajoitteita taivuteltaessa.Hän kuitenkin ehdotti patellan pinnoitusta ja mhdollisten varaosien laittoa jos ne on rikki.Tässä vaihessa rupesin itsekin epäröimään leikkausta,kun kipuja ei ollut ollenkaan,mutta en kuitenkaan voinut peruakaan kun koko ajan piti varoa tiettyjä liikkeitä
,enkä uskaltanut ajaa auta.Menin leikkaukseen muutaman ajan ja ortopedin muutoksen jälkeen.En ollut tavannut leikkavaa lääkäri ennenkuin leikkaussalissa.Hän sanoi vielä ennen polven näkemistä,että kuvissa ei näy mitään ja hän ei revi irti proteesia jos se on hyvin kiinni.Ortopedi käveli vihreän vaatteen toiselle puolelle ja totesi saman tien taiputeltuaan polvea että uusiksi menee kokonaan.Polvi loksui 15 astetta sivuun.Nyt minulla on kokonaan uusi proteesi ja toivun pikku hiljaa ja olen tyytyväinen että menin leikkaukseen ja koko proteesi vaihdettiin koska oli jo niinkin vanha.Kerron tämän siksi että olen yllättynyt siitä miten vaikea proteesin tilanne on selvittää ilman leikkausta.Kyllä minulle fysioterapeutti oli jo sanonut että uusintaleikkaus tuottaa usein yllätyksiä.Hyviä päätöksiä kohdallesi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kulkue
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #17 - 09.12.2017 klo 23:57:34
Tulosta viesti  
Joo, mä luulen että minunkin tilanteeni on oikeasti huonompi kuin päälle päin näyttää. Musta tuntuu, että tää alkoi lonksua viime vääntelyn jälkeen enmmän ja pitää myös erilaista ääntä Surullinen toki mä myös kiinnitän asiaan varmaan enemmän huomiotakin, mutta luulen että asia vaan konkretisoitui mulle. Ehkä se on alitajunnassa pyörinyt jo kesästä, mutta tietyllä tapaa varmaan kieltänytkin osittain asiaa. Treenannut vaan kovempaa kun jalka on tuntunut holtittomalta jne. Syksyn mäkijuoksut ei varmaan oo ainakaan auttaneet asiaa  Virnistys
Ajatus leikkauksesta luonnollisesti hirvittää. Realistina kuitenkin tajuan että homma vaan hoidettava.
En tajunnu kysyä pkl-käynnillä että minkä mittaisia sairaslomia näistä vaihdoista keskimäärin tulee. Mun tapauksessa luuhun ei oltais koskemassa. Saranan holkki olis tarkoitus vaihtaa alias Kotz. Tää on Suomessa 1generaation Kotzia..valmistus ja asennus lopetettu.. surprise! Varaosia ehkä vielä jenkeistä..tai custom-palikka tilalle. Kuulemma jo seuraavana päivänä sais kävellä.. tiedä häntä Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu