Normaali aihe soutu vai pyöräily (Luettu 312 kertaa)
Nehnu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

soutu vai pyöräily
22.08.2017 klo 10:25:04
Tulosta viesti  
Kyselisin sellaista, koska varmasti täällä on kokemusta soutulaitteista ja kuntopyöristä.
Olen itse joutumassa polven nivelrikon vuoksi leikkaukseen 3-4 kk päästä ja nyt olisi kiire aloittaa reisilihasten ja toki kaikkien muidenkin lihasten vahvistus. Olen harkinnut ergometrikuntopyörää, mutta soutulaite tuntuisi kuitenkin monipuolisemmalta. Nivelrikkoon liitetään aina kuntopyörät, mutta soutulaitteista ei puhuta mitään. Onko teillä kokemuksia kumpi on tuntunut paremmalta polven kannalta?
Painosta en pääse eroon tuossa ajassa, mutta jos nyt edes lihaksia saisi vahvistettua, niin toipuminen olisi huomattavasti mukavampaa - ehkä.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helinäkeiju
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Re: soutu vai pyöräily
Vastaus #1 - 22.08.2017 klo 22:28:19
Tulosta viesti  
Kokemusta on vain kuntopyörästä mutta pääasia lienee polven tekonivelleikkauksen kannalta (sitä tarkoittanet) että reisilihakset ovat kunnossa olivatpa kuntoutuskeinot mitkä tahansa. Omaan polveeni laitettiin tekonivel n puoli vuotta sitten, selvisin kuntoutuksessa ennen ja jälkeen leikkauksen reisilihasjumpalla ilman mitään erityisempiä vempaimia. Reisilihaskunnon ylläpito leikkauksen jälkeen on tietenkin myös tärkeää. Kai nämä ovat makuasioita, kuka on mieltynyt mihinkin tapaan päästä samaan päämäärään. Painonpudotus on kyllä myös aika merkittävä asia eikä leikkaukseen toki ryhdytäkään jos ylipainoa on paljon.
Onnea leikkaukseen ja voimia toipumiseen. Alku leikkauksen jälkeen on vähän rankkaa mutta sitkeydellä ja kärsivällisyydellä selviää kyllä hyvin  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 23.08.2017 klo 09:03:19
Tulosta viesti  
Kun polvikivut pahenivat, jopa soutulaite, jalkaprässi ym. olivat liikaa siinä vaiheessa. Fysioterapeutti neuvoi yksinkertaisesti istumaan ja nostamaan jalkaa suorana ylös-alas reisilihaksilla.
Nilkkapainoilla saa tehoa lisää.

Liike on naurettavan helppo, mutta kun nostoja tekee niin kauan, että lihaksia "polttelee", ne saavat kyytiä ilman, että polvea tarvitsee rasittaa.

Yhdistin tv:tä katsoessa tähän vielä käsilihasjumppaa 1kg painoilla.

Eli oikean sohvaperunan kuntoilua  Virnistys kun kipu esti ulkoilun.

Kuntopyörä pääsi käyttöön siinä vaiheessa kun leikkauksen jälkeen tarvittiin apuväline polven taivutteluun.

Sivun alkuun

IP kirjattu

LeenaAnneli
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Vastaus #3 - 23.08.2017 klo 09:12:32
Tulosta viesti  
Kuntopyörän hankin hiukka ennen polvioperaatiota ja polkien yritin vahvistaa olemattomia reisilihaksia, onnistuinkin melko hyvin sillä leikkausta seuraavana aamuna fyssari kysyi...josko saan kantapään lattiasta irti sangynlaidalla istuessa. Ja oon niin ylpee kun jalka nousi lähes vaakatasoon 💪🏼
Toinen harjoitus jota tein ja edelleen teen joka ilta: selinmakuulla sängyssä nostelen 3 x 15 molempia jalkoja suorana ylös jalkaterä koukussa ja hiemän ulospäin käännettynä, tässä liikkeessä oikein tuntee tuon reisilihaksen vahvistumisen.
Minä jos kuka olin todella huonossa kunnossa lihasten osakta, sillä luulin että pitää hikipäässä huhkia ennenkuin on mitään apua.
Sorry, tuli vähän pitkä sepustus 🙈

Sivun alkuun

IP kirjattu