Normaali aihe Juokseminen tekonivelellä (Luettu 562 kertaa)
Hp
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Juokseminen tekonivelellä
05.08.2017 klo 14:04:17
Tulosta viesti  
Hei, olen uusi potilas tällä sivustolla ja lueskellut paljon viestiketjuja. En löytänyt yhtään aktiiviliikkujan kokemusta jyoksemisen jatkamisesta tekonivelen jälkeen. Netistä löytyy nivel.fi sivusto, jossa kerrotaan, että juoksua voi hyvin jatkaa intervallityyppisenä. Itse olen suunnistaja ja itkettää jo pelkkä ajatus sen lopettamisesta.
Oikea polvi on pakko vaihtaa. Onko täällä ketään, joka osaisi omasta kokemuksesta kommentoida juoksemista ( maasto). Ikää on vasta 42 ja koko ikäni olen ollut himourheilija. Elämä tuntuu juuri nyt niin epäreilulta ja kohtuuttomalta. Entä kuka on paras tekonivel kirurgi, joka vielä osaisi huomioida urheilijan luonteen...😏
Hanna

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Liike on lääke!

Re: Juokseminen tekonivelellä
Vastaus #1 - 06.08.2017 klo 16:08:55
Tulosta viesti  
Ei taida kukaan tekonivelpotilas aktiivisemmin harrastaa juoksua. Syy lienee tässä alla kerrottuna (kopio reumaliiton sivuilta):
........................
Leikkauksen jälkeen huomioitavaa

Onnistuneen polven tekonivelleikkauksen jälkeen nivel on yleensä kivuton tai lähes kivuton. Tarpeetonta nivelen rasitusta on kuitenkin syytä välttää. Juoksu, hyppely tai lajit, joissa alaraajaan kohdistuu äkillisiä iskumaisia rasituksia, ovat haitaksi. Myös raskaita nostoja ja kyykkyasentoa tulee välttää. Ylipaino lisää nivelen irtoamisriskiä. Hyvä lihaskunto parantaa tekonivelen tukevuutta. Kuntoilulajeiksi suositellaan kävelyä, uintia tai pyöräilyä.

Leikatuista yli 90 prosentille voidaan antaa hyvä ennuste 10 vuoden ajaksi.. Uusintaleikkaus on tarpeellinen, jos tekonivelosa irtoaa tai rikkoutuu tai muoviosa kuluu loppuun. Leikkaus voi epäonnistua esimerkiksi bakteeri-infektion seurauksena. Tällöin tekonivel yleensä joudutaan poistamaan ja infektion parannuttua asennetaan uusi. Vuosien kuluessa polvessa voi tuntua rasituskipua proteesin osien irrotessa, mutta useimmiten uuden proteesin asettaminen on mahdollista.

.................................

On täysin ymmärrettävää, että kun potilas vihdoin on saanut kipunsa pois polvesta, niin kukaan ei tieten tahtoen ala harrastaa sellaista, jota ei erityisesti suositella. Tekonivel on konstruktioltaan pelkkää metallia ja muovia eikä sen odoteta toimivan kuten terve polvi. Hyvä terve polvi kestää 100 vuotta, mutta tekonivelen ennustetaan kestävän 10...15 vuotta. Mitä enemmän sitä rasitat sitä nopeammin se kuluu vaihtokuntoon.

Harrastuksia pitää siis muuttaa. Elämään kuuluu muutakin kuin maastojuoksu. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 07.08.2017 klo 07:28:36
Tulosta viesti  
Minä sain aikoinani lääkäriltä hyvin yksiselitteisen ohjeen: "Juoksua ei pidä valita vakituiseksi harrastukseksi, mutta ei haittaa jos joskus juoksee esimerkiksi ehtiäkseen bussiin." Kysymyksessä oli tosin lonkka eikä polvi, tarkemmin sanottuna molemmat lonkat, ja leikkauksesta pian yhdeksän vuotta. Kehitys on saattanut kehittyä, mutta siitä ei pääse mihinkään, että tekonivel on vierasesine elimistössä eikä ole täysin alkuperäisen veroinen, vaikka on toki hyvä apu ja suuri helpotus silloin, kun alkuperäinen on mennyt kerrassaan sököksi.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 10.08.2017 klo 19:51:46
Tulosta viesti  
Paras olisi jos löytäisit juoksun tilalle vähemmän niveliä kuormittavan lajin. Nyt kun en löydä IsoG:n viestejä -- hän on muun muassa polkenut titaanipolvilla halki Yhdysvaltojen (siis polkupyörällä). Ettei vain olisi vaihtanut juoksua pyöräilyyn. Sitten kaikki vesiliikuntamuodot uinnista soutuun ja melontaan.
Lähimmäksi juoksua pääsee crosstrainerilla. Kävely tietysti on OK, etenkin sauvakävely.

Sivun alkuun

IP kirjattu

lexie
Poissa

Sijainti: Lappi
Vastaus #4 - 21.11.2017 klo 07:14:44
Tulosta viesti  
Mitähän kuuluu himourheilija-Hp:lle? Joko polvi on vaihdettu? Samaa mieltä kuin yllä muutkin, kyllä juoksuhommat joutunet unohtamaan.. työkaveriltani operoitiin polvi (viikko takaperin, tekonivel laitettiin), hänkin on innokas suunnistaja ja metsässä juoksija ja jo ennalta joutui hyväksymään sen, että juoksuhommat saa nivelen vaihdon jälkeen unohtaa. Meinasikin keskittyä nyt talvella hiihtoon ja kesällä lähtee fillaroimaan. Hymiö
Tsemppiä sinulle! Tiedän mitä juoksukin harrastuksena merkitsee (tai suunnistus), itse kun intohimoinen harrastaja olen myös.

*eläminen on eri asia kuin elossa pysyminen*
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 30.11.2017 klo 19:56:21
Tulosta viesti  
Suunnistaahan tietysti voi juoksemattakin (ja onhan sellainenkin laji kuin polkupyöräsuunnistus, jos tuntuu ettei rastien etsimisessä kävelyvauhtia ole haastetta, en kyllä tiedä kuinka hyvin sitä pystyy harrastamaan).

Sivun alkuun

IP kirjattu