Normaali aihe Metastaasi (Luettu 2 128 kertaa)
Juhannusruusu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Metastaasi
03.07.2017 klo 20:33:31
Tulosta viesti  
Hei!
Löysin juuri tämän klubisivuston ja päätin hetken sitä salattua kysäistä, onko kohtalotovereita kuulolla: minulle laitettiin kaksi viikkoa sitten oikea lonkkanivel ja osa reisiluuta, koska siinä todettiin syövän metastaasi. Se saatiin tällä tavoin kokonaan pois, mutta myös leikkaus oli normaalia laajempi.
Olin viikon sairaalassa, nyt kotona. Käytössä kepit, kipulääkkeet ja tytär apuna. Liikkuminen vielä vaikeaa, mutta kivut hyvin kurissa. Kuulisin mielelläni kokemuksia vastaavista leikkauksista - toipumisen kestosta, komplikaatioita,  infektioriskeistä yms,  erityisesti mm. siitä eroavat normaalista tekonivel leikkauksista.  Niistä olen saanut mukavasti tietoa näiltä sivuilta, kiitos kirjoittajille Kliseinen Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Katjuusa
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Re: Metastaasi
Vastaus #1 - 30.08.2017 klo 23:30:37
Tulosta viesti  
Hei!
Minulla hieman samanlaisia kokemuksia. Mulla oli tosin primaarituumori reisiluussa. Reisiluun kaula ja reisiluun nuppi olivat haurastuneet siten, että sain murtuman reisiluun nuppiin kaaduttuani. Ikää oli tuolloin vasta 19, joten osteoporoosista ei ollut kyse. Mä sain ensin sytostaatti hoidot, tauti (non-hodkingin lymfooma) hoidettiin remissioon ja reilu kuukausi viimeisestä sytostaatista lonkkaan vaihdettiin proteesi. Lonkkaa oli mahdoton korjata muuten, kosta tuossa vaiheessa nupista lohjennut pala oli jo kuollutta luuta. Toipuminen sujui hyvin, jouduin tosin olemaan sairaalassa jostain syyystä kaksi viikkoa, en tiedä miksi. Proteesi toimi hyvin kymmenen vuotta, jolloin se vaihdettiin. Proteesi itsessään oli kunnossa, mutta lantioluussa oli laaja osteolyysi. Kuppiosa oli ruuveilla kiinni ja proteesista kulumisen yhteydessä irronneet hiukkaset olivat syöneet onkaloita lantioluuhun. Vaihtokin meni ihan hyvin ja nyt taas kymmenen vuotta myöhemmin on edessä uusi vaihto. Varmasti sullakin kaikki sujuu mallikkaasti. Proteesin kanssa voi elää ihan täyttä elämää. Tsemppiä ja pikaista toipumista!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Juhannusruusu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Re: Metastaasi
Vastaus #2 - 06.09.2017 klo 14:09:51
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksestasi! En ole löytänyt muita kohtalotovereita, joten olin kovasti mielessäni kuullessani, miten sinä olet tällaisesta leikkauksesta edennyt kohti "normaalia" elämää.
Leikkauksestani on kohta 3 kk, mutta vieläkin tarvitsen kahta keppiä. Sisällä lyhyitä matkoja yhdellä, ulkona kaksi. Kipuja reidessä (ei siis lonkassa) on edelleen. Samoin lonksumisen tunnetta ja vajoamista.  Lihakset eivät siis vieläkään tue riittävästi. Luulen syynä olevan 8 viikon osapainovarauksen ja kiertokiellot, jotka estivät alkuun jalan harjoittamisen. Nyt kyllä kuntopyörää, kävelyä ja harjoitteita senkin edestä. Jälkitarkastus on ensi viikolla. Olen hiukan huolissani kuntoutumisesta kahdelle jalalle lokakuun alkuun mennessä, silloin pitäisi kyetä täysipainoisesti taas työhön, kun sairausloma päättyy. Tästä kuulisin mielelläni myös kokemuksia teiltä muiltakin foorumia seuraavilta - onko mennyt kuin Strömsössä?

Sivun alkuun

IP kirjattu