Normaali aihe Polvi taipuu, oikenee, kipu jäi, help! (Luettu 2.775 kertaa)
Lettunen
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Polvi taipuu, oikenee, kipu jäi, help!
13.06.2017 klo 17:23:53
Tulosta viesti  
Olen pitkin ja poikin etsinyt netistä kuvauksia polviproteesileikkauksen jälkeisestä kivusta. Minun tapauksessani polvi oikenee ja taipuu, tosin kävellessä tulee nopeasti turvotusta ja "vanne" polven ympärille. Kipu on lähes samanlaista kuin leikkauksen jälkeen. Nyt 7 viikkoa leikkauksesta. Lääkkeet tapissa, kylmäpussit kovassa käytössä,  yöunet katkonaista, alkuyö lähtee käyntiin, tosin huonosti sekin, Stellalla.
Lpg -hoito auttoi ensimmäisellä kerralla reisi- ja säärikipuun, toinen kerta pahensi tilanteen. Perinteinen fysioterapia pahensi entisestään kipua. Kipu keskittyy polven sisäsyrjälle, jossa laaja kipeä kohta, ulkosyrjä haavan vierestä laajalti tunnoton.

Tk:ssa olen käynyt kolmesti. Soitin kirurgian polille, josta sain soittoajan kahden viikon päähän.  Itku Itku
Olen yrittänyt vaikuttaa mieleen olemalla toimelias ja ihmisten parissa jos suinkin voin. Huomaan, että en pysy perässä, kävelykin on varovaista ja hidasta. Siivoaminen Virnistys auttaa joskus, samoin kuntopyörällä polkeminen.  Lepoasennossa kipu lisääntyy. Onkohan kenelläkään ollut näin karseeta ja mikä on ollut vialla, onko aika parantanut? Kohta epätoivon partaalla.
Äsken luin epikriisistä, että olenkin ollut povileikkauksessa, osaskohan ortopedi leikata yhtä hyvin kuin kirjoittaa. SilmäniskuSori, ei millään pahalla ammattikuntaa kohtaan , mutta kipu on ikävä seuralainen ja seurahan tekee kaltaisekseen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helinäkeiju
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Re: Polvi taipuu, oikenee, kipu jäi, help!
Vastaus #1 - 13.06.2017 klo 17:47:46
Tulosta viesti  
Hei Lettunen, kuvauksesi perusteella ei kuulosta pahalta, olet kenties ollut liian toimelias. 7viikkoa leikkauksesta on vielä kuitenkin aika vähän. Olen itse päivittänyt näille sivuille 2kk:n kuluttua leikkauksesta että polvi suoristuu ja koukistuu suht hyvin, kipuja edelleen ja turvotusta mikä sitten verottaa liikkumista ja yöunta. Itse en ole käynyt fysioterapiassa enkä varsinkaan lpg-hoidossa. Luulen nimittäin että ne voivat jopa ärsyttää kuten itsekin toteat. Eivätkä ne nopeuta toipumista joskin voivat hetkeksi rentouttaa lihaskireyttä.
10 viikkoa leikkauksesta oli itselläni selvästi notkahdus parempaan, silloin en itse enää tarvinnut särkylääkettä. Polven sisäsivun arkuus on tuttua, käytin siksi kylkiasennossa nukkuessani litteätä tyynyä jalkojen välissä jolloin kipeä polvi ei osunut toiseen jalkaan. Sisäsivun kipu häviää pikkuhiljaa ja polven ulkosyrjän tunnottomuus jatkuu edelleen minulla vaikka 4 kk leikkauksesta. Ei huolta. Itselläni ei ollut kuvaamaasi vannetuntemusta mutta sen sijaan ikäänkuin kireä verkko olisi ympäröinyt polvea. Se tunne on hävinnyt vasta muutama viikko sitten. Kärsivällisyyttä nyt vaan, paraneminen on yksilöllistä mutta kyllä jalka toipuu. Jos jotain dramaattista ongelmaa olisi, uskoisin että tuntemukset olisivat ihan toista luokkaa. Ja polvesihan ojentuu ja koukistuu, kuulostaa hyvältä. Kipu ei todellakaan jää,usko pois, vielä muutama viikko niin olet jo paremmassa vaiheessa. Nyt vain hymyä huuleen ja positiivista ja luottavaista mieltä  Kliseinen Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lettunen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #2 - 13.06.2017 klo 18:53:51
Tulosta viesti  
Ihan itku tirahti kun luin viestiä Helinäkeijulta. Kyllä minä jaksan kun muutkin ovat jaksaneet. Sitä joskus kuvittelee olevansa niin yksin vaikka toisten keskellä näiden kipujen kanssa. Kiitos rohkaisusta, usko paranemiseen kun hiipuu niin silloin onkin apu lähellä. Voi tosiaan olla, että nuo hoidot ärsyttää, LPG:t peruin jo viime viikolla ja nyt aioin siirtää fysioterapiaa tulevaisuuteen, jos sitä sitten joskus tarvitsen. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helinäkeiju
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 13.06.2017 klo 19:11:17
Tulosta viesti  
Lettunen: omassa muistissani on kuinka yksin kipujen kanssa tuntui että on. Nettisivujen selaaminen ja sieltä vastausten hakeminen on myös tuttua niiltä ahdistavimmilta ajoilta  Epävarma Mutta kirjoittele vaan näille sivuille, uskon että saat parempaa vertaistukea täältä meiltä kohtalotovereilta ja toipumismurheet saavat oikeat mittasuhteet. Turhat "peikot" vaan pois mielestä ja muista että se on vain aika kun parantaa  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #4 - 13.06.2017 klo 21:12:06
Tulosta viesti  
Minulla oli kipuja 2 kk eli noin 8 viikkoa jälkimmäisestä leikkauksesta laskettuna, joten ensimmäisestä oli silloin jo 11 viikkoa, kysymyksessä olivat tosin lonkat eikä polvet. Monta kertaa kyllä ehdin ajatella että eikö kipu lopu koskaan, mutta sitten todella tapahtui selvä notkahdus parempaan niin äkkiä että oikein hämmästyin, että mihinkäs se kipu katosi. Aika todella parantaa, mutta se aika tuntuu siinä itse tilanteen keskellä paljon pitemmältä kuin se todella on. Puuhaileminen auttaa kyllä sikäli että se vie ajatukset pois kivusta, mutta kannattaa katsoa että se kaikki puuhailu ei ole liikkumista, vaan osa on käsitöitä tai lukemista tai mitä vain missä jalka saa välillä levätä.

Tuskin ortopedi niitä sepustuksia itse kirjoittaa, hän todennäköisesti sanelee nauhalle jonka sihteeri kirjoittaa puhtaaksi. Tulokset ovat kyllä joskus mielettömän hauskoja, niitä löytyy esimerkiksi tältä sivustolta:

http://www.jounipaakkinen.fi/laakari.html

Lisää on Mervi Marttilan kokoamissa kirjoissa Molemmista päistä tähystetty, Sydänäänet kuuluneet lapsesta saakka ja Parantunut hoidosta huolimatta.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Helinäkeiju
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 13.06.2017 klo 22:53:58
Tulosta viesti  
Kiitos Sopuli linkistä missä oli TOSI hauskoja lääkäreiden saneluja. Nauroin ääneen, suosittelen näiden lukemista kevennykseksi etenkin toipumiskipujensa kanssa kärvisteleville  Kliseinen Virnistys
Väittäisin kuitenkin että näitä hauskoja kömmähdyksiä ovat sanelleet lääkärit ja sihteeriköt vain tunnollisesti kirjanneet ne sellaisenaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #6 - 14.06.2017 klo 02:46:24
Tulosta viesti  
Yksi tunnollinen sihteeri oli ainakin kuullut tai ymmärtänyt väärin. Lääkärin sanelu kuului "Vastasyntynyt, ei syanoosia" ja sihteerille ehkä syanoosi oli outo sana tai hän kuuli väärin, koska kirjoitti "Vastasyntynyt, ei syö soosia." Tämä oli jossakin noista kirjoista.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 14.06.2017 klo 09:41:32
Tulosta viesti  
Yksi kipua lisäävä tekijä on kehon nestemäärä. Eli turvotukset pitäisi saada minimoitua sieltä jalasta versinkin, mutta myös muualta kehosta. Itse otin juuri tuota varten muutaman kerran viikossa Furesista, joka poistaa kehon nestettä.

Tämä nyt on ihan omaan kokoemukseen perustava havainto, mutta johtunee siitä, että hermoradat ärsyyntyvät juuri turvotuksesta, koska joutuvat pinteeseen nesteen puristuksessa.
Siksi kannattaa yrittää poistaa kehon neste ja lisäksi jalkaa ylhäällä aina pitäen estään nesteen kertyminen jalkaan ja käyttää kylmäpussihoitoa vielä polveen.

No tätä varmasti olet tehnytkin. Itse käytin Tramalia parin viikon ajan, mutta tarve loppui aika nopeasti. Tapaukset on kuitenkin yksilöllisiä. Minulla on kumpikin polvi leikattu. Vasen on vuoden vanha ja oikea leikattiin lokakuun lopussa eli on 7 kk vanha. Kumpikin nesteilee hiukan kun rasittaa päivittäin enemmän. Normaalisti ei kipua enää ole, mutta ääriasennossa kyllä vihloo. Sukan jälkaan laitto on hankalaa, mikä harmittaa.

Omissa leikkauksissa todellinen operointiaika oli noin 75 minuuttia ensi viillosta haavan nidontaan. Kokonaiskäsittely vajaa 2 tuntia leikkaussalin sisällä. Voi olla, että sinulla on ollut vaikeampi leikkaus jostain syystä ja toipuminen siksi nyt hankalampaa. Mutta jos mitään viitteitä tulehduksista ei ole ja jalka ärtyy vain ajoittain särkyihin, niin olettaisin, että kaikki on kunnossa. Kipu tietenkin on ikävä seuralainen. Voisiko lääkevalikoimaan vielä löytää uuttaa, jos entiset ei auta. Terveyskeskuksen kautta ilmeisesti kannattaa hakea sitä apua. Mene vaikka päivystykseen kokeeksi ja valita ääneen surkeasti. Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lettunen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #8 - 14.06.2017 klo 17:54:47
Tulosta viesti  
Ihania vastauksia - kyllä huumori auttaa eteenpäin Kliseinen
Kysäisempä apteekista tuota nesteenpoistoa. Todellakin kun turvotus lisääntyy - kipu lisääntyy. Aamuisin polvi on viileä, turvotusta vain vähän. Kun olen jalkeilla, polvi paisuu ja kipu kasvaa.
Sain sellaistakin tietoa, joka kylläkin koskee tosi pitkään kipuilevia; eli voi olla hermovaurioita tai nivelen ympärille kasvavaa arpikudosta. Mutta tuota en nyt pohdi.
Tänään ostin kesäkukkaset, joten se on merkki ainakin mielen parantumisesta. Sylin täydeltä kesäkukkia teille ihanaiset Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #9 - 14.06.2017 klo 18:57:18
Tulosta viesti  
Jos asiayhteys on noin selvä, että jalkeilla ollessa polvi paisuu ja kipu kasvaa, kannattaa välttää pitkää jalkeilla oloa ja käydä aina välillä lepäämään jalka koholla. Vanha kansa sanoi, että laiskuus on hyvä lahja kun sitä osaa oikein käyttää!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helinäkeiju
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #10 - 14.06.2017 klo 19:26:06
Tulosta viesti  
Minulle eräs ortopedi sanoi kerran että jos polvi jonkun toimenpiteen jälkeen turpoaa, kyse on ihan normaalista elimistön reaktiosta. Neste suojaa polvea niin kauan kuin tulehdusta tai ärsytystä ja kunnes kudokset paranevat. Nesteenpoistolääkkeiden käyttö kuulostaa vähän minusta hurjalta. Peijaksessa sanottiin että turvotusta tulee vielä pitkään eikä siitä kannata olla huolissaan. Kun tulen lenkiltä, laitan jalan aina vähän koholle ja polven päälle kylmäpakkauksen. Se helpottaa melko pian turvotukseen ja kivuntunteeseen ainakin nyt omassa toipumisvaiheessa.
Niin ja Lettunen: ei kannata todellakaan miettiä mahdollisia hermovaurioita ta arpikudosjuttuja. Olen ymmärtänyt että hermovauriot aiheuttavat ennen kaikkea jalan voimattomuutta ja jos jo olet onnistunut jalan suoristus-/koukistusliikkeissä suht hyvin niin ei varmaan arpikudoksiakaan enää tule 😊

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #11 - 14.06.2017 klo 23:32:43
Tulosta viesti  
Voi Lettunen ! Älä sie hermostu, vaikkei polvi toivu kuin sen naapurin, tai kirurgian oppikirjan mukaisesti. Jokaikinen toipuminen on taatusti omanlaisensa.

Minulla on kaksi polvea (yllätys !) jotka molemmat leikattu kahdesti = yht.4 leikkausta. Kaikki ns suurina avoleikkauksina.
Jokainen toipuminen on ollut erilainen.

Herpaantunut olen tietysti usein, kun on hyvin jatkunut paraneminen lyönyt äkkiä takapakkia. Usein on pitänyt katsoa peiliin ja todeta olleensa tyhmän toimeliaana, josta sitten isompia ja pienempiä seurauksia. Siperia kuitenkin opetti jo viimein viimeisimmän leikkauksen jälkeen, ettei toipumista voi mitenkään nopeuttaa. On annettava rauha paranemiselle.

Mitä tulee turpoiluun, ei se ilman syytä ja seurausta tapahdu. On seurattava vain : miksi, ja jatkossa tehtävä toisin.

Uhkarohkeaa on paikallisiin turpoamisiin käyttää nesteenpoistolääkettä ! Sehän poistaa koko kropasta, minkä jälkiseurauksena voi olla kaliumin tai natriumin vajaus, mikä on hengenvaarallista. Oma siskoni kävi kuolemanportilla, kun noiden vajausta ei huomattu ajoissa. Kun lääkäri kirjoittaa sitä, seuranta on välttämätöntä.

Itse olen saanut kirurgilta yksinkertaisen ohjeen, millä turvotus laskee turvallisesti: kylmä, kylmä ja kylmä. Vähintään viidesti päivässä, nukkumaan mennessä kylmäpakkaus vielä unikaveriksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

niinu
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #12 - 15.06.2017 klo 00:50:25
Tulosta viesti  
Hei Lettunen  Hymiö

Minulla on kulunut sama aika leikkauksesta ja päivityksesi kuulostaa kovin tutulta. Minulla on yöt ihan mahdottomia, heräilen asentokipuihin monta kertaa yön aikana. Aamut ihan pahimpia, polvi on ihan jäykkä ja kipeä. Helpottaa kun venytän polvea ja olen hieman liikkeessä, polvi ikään kuin lämpiää toimintaan. Kipein kohta on polven sisäsyrjällä, joka on ihan kosketusarka ja tunnoton alue melko laaja. Jotenkin olen oppinut tässä matkan varrella relaamaan ja uskomaan, että aika parantaa. Takapakkeja tulee myös täällä. Maanantaina ehdin hehkuttaa kuinka sain kuntopyörällä ekaa kertaa jalan ympäri. No tiistaina ei sitten enää mennytkään  Vihainen
Taisin innostua polkemaan liikaa ja heti kostautui seuraavana päivänä eli malttia taas. Polvi turpoilee, jäykistelee ja särkee, mutta edistymistäkin on tapahtunut.

Usko vaan, kyllä me vielä hyvät ja toimivat koivet saadaan  Virnistys Tsemppiä ja voimia  Pusu

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #13 - 15.06.2017 klo 07:31:22
Tulosta viesti  
Eihän nesteenpoiston tarkoitus ole tyhjentää kehoa joka päivä aivan kuivaksi, vaan silloin tällöin ottaa pilleri. Monasrti myös särkylääkkeet aiheuttavat "epänormaalia" nestekuorman kertymistä kehoon. Sen näkee helpoiten menemällä vaakaan, ja jos siellä näkyy 2 kg liikaa, niin yleensä se on nestettä. Varsinkin kesäisin on itselläni ollut näin, kun on vaikkkapa Buranaa syönyt yhdenkin pillerin.
Järki pitää olla aina mukana. Kokeilla voi aivan hyvin ja ottaa muutamana päivänä nesteenpoistopillerin. Jos auttaa niin jatkaa tarpeen mukaan harvakseltaan, ellei auta niin lopettaa. Ja nämä Na/K-vajaukset tulevat sitten usean kuukauden liiallisen käytön jälkeen. Nythän ei siitä ole kyse, vaan nyt kokeillaan auttaako nesteen vähentäminen särkyihin. Jos ei uskalla pilleriä ottaa, niin sitten kovaa saunontaa ja rajoitettua juomista (kokeiluna tietenkin).

Ja tietenkin riippuu itse henkilöstä. Jos on jo langanlaiha, niin ei tietenkään, mutta jos on hyllyvää kehoa enempi, niin kekeilemaan. Ja kun säryt loppuu, niin nesteet on kohdillaan eikä pillerejä syödä. Tämä on juuri sellainen asia, jossa potilas itse tietää, miltä tuntuu. Lääkäri ei tilannetta pääse mitenkään seuraamaan päivittäin.... Hymiö

Ja muutenkin vielä: Tämä riippuvuus on itseni ihan oikeasti toteama. Ja kun kerroin sen lääkärisedälle, niin hän mietti hetken ja sanoi, että saattaa olla.... Itse olen sitä mieltä, että varmasti on...syy-seuraus-suhde on niin selvä...

Ja jos ette uskalla apteekista mitään ostaa, niin nesteenpostorohtojahan on luonnontuotekaupat täynnä. Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helinäkeiju
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #14 - 15.06.2017 klo 10:31:12
Tulosta viesti  
Jokaisella on varmasti oma toipumishistoriansa ja monet konstit on kokeiltu. Ovatko ne sitten jouduttaneet toipumista, se on sitten toinen asia. Kaikkea voi kokeilla jos siltä tuntuu, tuskin mitään kuolemanvakavaa voi tapahtua jos on järki kädessä.
Minä liputan edelleen luomumenetelmään: venyttelyä, kylmäpakkausta, lepoa ja kärsivällisyyttä. Tuskin on oikotietä onneen.
Konkkasin vielä 7:n viikon toipumisvaiheessa aamuisin jäykän pökkelöjalan kanssa toista kyynärsauvaa apuna käyttäen ja miehen mielestä olin kuin myrskyn merkki aamupalalla 😡.
Mutta nyt kun aikaa leikkauksesta on reilu 4kk, teen n 6 km:n sauvakävelyitä enkä aina edes muista että oli näitä vaikeitakin vaiheita. Tsemppiä siis teille alokkaat jotka olette vielä alkutaipaleella, kaikki järjestyy aikanaan 😊🦋🌷👍

Sivun alkuun

IP kirjattu

Topi
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #15 - 15.06.2017 klo 10:40:02
Tulosta viesti  
Kävin viime tiistaina perinteisessä fysioterapiassa. Kevyttä hierontaa leikatulle jalalle ja haavan alueelle, sekä jumppa ja venytysliikkeitä. Puristava panta jalan ympärillä ja jomottavan särky, joka öisin häiritsevä. Kuukausi toimenpiteestä. Kyllä se vaan aikansa taitaa ottaa, että sillä pärjää?

Sivun alkuun

IP kirjattu

LeenaAnneli
Poissa

Vastaus #16 - 15.06.2017 klo 11:30:33
Tulosta viesti  
Huomenna perjantaina mun uus polvi täyttää 7 viikkoa ja kas kummaa tänään on jälleen huono päivä. Olen nyt pari viikkoa joka päivä kuntopyörällä polkenu semmosen 5 min päivässä, no eilen innostuin lisäämään vauhtia ja minuutteja...niin tääsä sitä ny kylmä polvella maataan ja kipua podetaan  Itku Itku
Ja aamulla kyynärsauvan kans kävelykin otti kipeetä.
Miten sen muistais että rauhallisesti pitää edetä  Täh

Sivun alkuun

IP kirjattu

voorti
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #17 - 15.06.2017 klo 16:18:25
Tulosta viesti  
Pulloja tehdään puhaltamalla. Ei sitä tekonivelleikkauksesta niin äkkiä toivu. Mulle sanoi fysioterapeutti,että puoli vuotta-vuosi yleensä menee toipumisessa. Niin että kärsivällisyyttä kehiin!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lettunen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #18 - 16.06.2017 klo 22:47:48
Tulosta viesti  
Minulla oli leikkauksen jälkeisestä toipumisesta väärät luulot. Ortopedi sanoi talvella, että sairasloma olisi 6-8 viikkoa. Nyt yli 7 viikkoa kulunut. Kävin työpaikalla hetken ja siivosin pois talvella kertyneitä paperikasoja yms. pientä toimistopuuhaa.  Ehkä vajaan tunnin. Kauhea panta polvessa ja yö oli tosi kurja. Ei olisi mitään mahdollisuutta palata kevyeenkään työhön, koska koko ajan pitäisi elää työn, ei polven ehdoilla.
Nyt toipuminen on realisoitunut, odotan päivä päivältä parempaa ja osaan varoa ja olla leikatun polven ehdoilla - on se vaan vaatinut kärsivällisyyttä ja tulee vaatimaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #19 - 17.06.2017 klo 09:49:40
Tulosta viesti  
Jutun juju on juuri tuossa, että pitää jonkin aikaa elää "polven ehdoilla", toisin sanoen kuunnella omaa kroppaa ja tajuta mitä se missäkin vaiheessa kestää ja mitä ei. Tämä on aivan eri asia kuin se mitä se on ennen kestänyt, tai mitä toivoisi sen kestävän.

Sivun alkuun

IP kirjattu

niinu
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #20 - 17.06.2017 klo 20:59:59
Tulosta viesti  
Nyt pari päivää olen ottanut tosi, tosi rauhallisesti ja polvi kiittää  Hymiö
Kaksi yötä olleet suht rauhalliset, heräillyt vain pari kertaa ja päivisin tuskin ollenkaan särkyä! On kyllä konkretisoitunut se, että hiljaa hyvä tulee. Oma sairasloma loppuu 9.7 (pyysin lyhyempää s-lomaa) ja sen päälle tulee vielä 5 viikkoa kesälomaa. Töihin paluu siis näillä näkymin 14.8. Mutta katsotaan mitä tuleman pitää. Onneksi tässä on vielä aikaa kuntoutua  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #21 - 17.06.2017 klo 21:09:08
Tulosta viesti  
Siitä nesteenpoistosta kannattaa muistaa, että se ei tapahdu siten että vähennetään juomista! PÄin vastoin, jos juo liian vähän, elimistö yrittää pidättää sen vähän nesteen.

Turvallisia nesteenpoistajia muuten ovat mansikat ja ananas. Ja kohttuullisesti nautittuna kahvi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helinäkeiju
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #22 - 17.06.2017 klo 21:16:00
Tulosta viesti  
Lisäisin listaan vielä greipin...

niinu: onneksi olkoon...kiva että menee jo paremmin 👍

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lettunen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #23 - 22.06.2017 klo 08:24:10
Tulosta viesti  
Minua ihmetyttää, miten eri tavoin tekonivelleikkauksesta toivutaan. Kenellä ei polvi ojennu tai taivu, kenellä on kipua kenellä ei. Josko ortopedit tietäisivät ja voisivat vaikka potilaalle ennakoida, ehkä ei. Kun tietäisi milloin kipu lakkaa, voisi jaksaa paremmin tai mikä mekanismi vaikuttaa kivun kestoon. Tapasin tutun, joka oli kokenut saman tunteen, että kipu ei ikinä lopu - ja kyllähän se loppui, 3-4kk.
Toisaalta polvijumpparyhmässämme kenelläkään muulla ei ole ollut särkyä leikkauksen jälkeen, haavakipua vähän aikaa.
Minulla kipu on nykyisin enimmäkseen leposärkyä. Se herättää kolmen-neljän maissa ja koko aamuyö onkin lääkkeestä huolimatta valveilla pyörimista.
Minulla kohta 2kk leikkauksesta Täh Pitäisi nukkua päiväunet, että ei olisi univajetta näin paljon.
Nyt vastoja keräämään juhannussaunaa varten - tosin saunominenkin aiheuttaa yösärkyä. Kaikesta huolimatta hauskaa juhannusta Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #24 - 22.06.2017 klo 10:07:10
Tulosta viesti  
Siinäpä se juuri onkin, että etukäteen ei tiedä, ei silloinkaan vaikka olisi itse aikaisemmin kokenut samanlaisen leikkauksen. Erot ovat todella suuria, joku mennä hurveltaa pian leikkauksen jälkeen ilman erityisiä vaikeuksia ja jonkun toipuminen on pitkän ja vaivalloisen tien takana. Ei sille voi mitään muuta kuin oppia ottamaan päivän kerrallaan sellaisena kuin ne tulevat.

En tiedä osaavatko lääkärit ennustaa etukäteen miten käy, mutta taitaa olla samanlaista kuin sääennustukset, joihin on muka tieteellisiä perusteluja mutta usein silti menevät aivan lepikkoon.

Sivun alkuun

IP kirjattu

LeenaAnneli
Poissa

Vastaus #25 - 22.06.2017 klo 16:25:25
Tulosta viesti  
Mielenkiintoista aaltoilua tämä toipuminen tosiaan on.
Viikko sit olin fysioterapeutin luona ja taivutus 115 ja suoristus ok. Kivut normipäivinä lähes poissa parin Panadol extendin avulla, mutta vähän kun yrittää vaikka kuntopyörää enemmän...niin jopa on seuraava yö levoton. Tuosta fyssari totesi, että en voi itse mitenkään nopeuttaa polven lihasten ja muiden leikkauksessa liikuteltujen sisäosien parantumista.....vaan ne paranee omaa tahtiaan n 2-3 kk ajan. Jospa kuukauden päästä vois todeta että kivut poissa  Kliseinen toivottavasti.
Hyvää juhannusta kaikille toipujille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #26 - 22.06.2017 klo 19:17:41
Tulosta viesti  
Tässä asiassa juuri moni erehtyy, että yrittää nopeuttaa paranemista treenaamalla enemmän, mutta tosiasiassa sitä ei voi  nopeuttaa. Pinnalla olevan haavan paraneminenkin hämää, jos luulee että sisällä olevat osat paranevat yhtä vauhdikkaasti. Koettakaa ajatella miten siellä sisällä on sentään sahattu luita ja asennettu sinne hurja metallimötikkä ja mitähän vielä lienee lihaksille ja muille kudoksille tehty, en edes tiedä mutta se luiden sahaus on kyllä sellainen asia joka lääketiedettä tuntemattomalle maallikollekin kertoo että ei ole aivan pieni remontti kyseessä. Ei siis ole mikään ihme, että kestää aikansa ennen kuin elimistö toipuu siitä kaikesta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lettunen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #27 - 28.06.2017 klo 18:51:31
Tulosta viesti  
Oikean polven ehdoilla menty 2kk. Ihmeekseni huomasin joku aika sitten, että olen saanut toimintakykyni takaisin. Tekemättömät puutarhatyöt, puutarhakalusteiden maalaukset yms. hauskat hommat alkoivat taas kiinnostaa. Luulen, että syynä on kolmiolääkkeiden pois jättäminen. Ne kun sanovat aivoille: ei kipua ja samalla ei toimintatarmoa.
Edelleenkään polvi ei tykkää rappusista, pidempään kävelystä, saunasta. Yöllä särky iskee kolmen-neljän maissa. Yritän hoitaa sitä Buranalla. Ei oikein onnistu, mutta Oxynormiin ja Targiniqiin en enää koske. Jätin ne nopealla tahdilla pois, päätä särki, iho oli kipeä, tunkkainen olo, hiosti, paleli. En ikinä enää koske noihin (ellei ole pakko). 8 viikon käyttö aiheutti vieroitusoireet. Oireet kestivät viikon. Epävarma
Kylmäpakkauksia käytän yhä harvemmin. Kunhan yösärkyyn keksisin reseptin, muuten menee paremmin. Nyt voisin otsikoida, leposärky jäi!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #28 - 28.06.2017 klo 19:48:47
Tulosta viesti  
Minullakin oli sellainen vaihe että päivällä pystyi jo puuhailemaan kaikenlaista ja särkyä ei joko ollut tai se oli niin lievää ettei sitä huomannut, mutta yöllä se muistutteli itsestään. Ajan kanssa sekin sitten vähitellen hävisi.

Tämä on nyt myöhäistä tietoa sinulle mutta joku muu voi hyötyä siitä tiedosta, että kolmiolääkkeitä ei kannata jättää pois nopeassa tahdissa, vaan pienentämällä annosta vähitellen. Silloin elimistö ehtii tottua asiaan eikä rysäytä kamalia vieroitusoireita.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lettunen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #29 - 03.07.2017 klo 13:36:54
Tulosta viesti  
Tarkennuksena vielä, että ilmeisesti Targiniq ei aiheuta vieroitusoireita vaan Oxynorm. Onneksi kurja olo kesti vain vähän aikaa. Nyt tarvitsen vain silloin tällöin yötä varten yhden Targiniqin. Toiset päivät ovat parempia toiset vähän huonompia. Nyt saan nukutuksi jo 7-8h, mutta tuntuu, että univelkaa on kahdelta kuukaudelta kertynyt. Pitää päivälläkin ottaa nokoset tai ainakin lepuutta jalkoja. Kovin pitkää matkaa en pysty kävelemään, kuntopyörään olen lisännyt vastusta. Kyykystä en vielä pääse omin voimin ylös. Tavoitteita piisaa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Topi
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #30 - 03.07.2017 klo 13:55:22
Tulosta viesti  
Vajaa seitsemän viikkoa leikkauksesta ja jalka toipuu. Tänään poljin uimahallissa " kuntopyörällä " vesivastuksella 20min. Nyt kiristää aika paljon polven ulkosyrjältä, mutta polvinivel kivuton. Jokin verran kipu pehmytkudoksissa. Siitä se lähtee. Tsemppiä kaikille👍

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lettunen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #31 - 01.10.2017 klo 18:09:31
Tulosta viesti  
5 kk oikean polven tekonivelleikkauksesta ja sille polvelle kuuluu suht hyvää Kliseinen. Melko kivuton, kävely vähän tökkii, mutta ehdottomasti kannatti käydä tuo ruljanssi läpi - kipuineenkin.
Kun oikean polven kipu hellitti akoi vasen oikutella Nolostunut, eri tavalla kuin aikoinaan oikea polvi, jossa oli paljon leposärkyä, mutta antoi jotenkin liikkua. Vasen polvi ei anna liikkua juuri ollenkaan, pyöräily käy, muu ei. Leposärkyä ei ole. Röntgenissä nivelrikko vain 2/4 , mutta enhän näin voi jatkaa kun en pääse portaita, ala- tai ylämäkiä, ja kävelykin sattuu joka askeleella. Kaikki liikuntaharrastukset ovat jääneet paitsi pyöräily ja vaikka oikean polven leikkauksen jälkeen kovaa kipua oli 2kk, olen täysin valmis vasemman remonttiin. Ortopedille aika kuukauden kuluttua, jestas kun ottaa välillä päähän.  Vihainen Vihainen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helinäkeiju
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #32 - 01.10.2017 klo 19:09:48
Tulosta viesti  
Lettunen: Oli kiinnostavaa kuulla leikkaamattoman jalkasi ongelmista. Minulla on reilu 7 kk oikean polven tekonivelleikkauksesta, polvi on hyvässä kunnossa, tukeva ja hyvin toipunut liikkumiseen. Mutta vasen polvi jossa ei pitäisi olla merkittävää nivelrikkoa on alkanut nyt oikutella. Olen sitä ihmetellyt ja miettinyt voisiko syy olla toisen polven leikkauksen seurausta, minulla nimittäin oikaistiin samalla jalan virheasentoa ja sehän on vaikuttanut nykyiseen kävelyasentooni. Nyt leikkaamaton polvi on alkanut raksahdella seisomaan noustessani ja tuntuu jotenkin löysältä, rasittuneelta ja vähän huteralta. Se myös vähän temppuilee portaita ylös ja alas mennessäni aivan kuin se olisi luovuttamassa yhteistyön leikatun jalan kanssa mikä taas on ottanut selvästi vahvemman jalan roolin. Kummallista...olen miettinyt olisikohan tämä jonkinlainen normaali sopeutumisvaihe joka kuuluu asiaan toisen jalan leikkauksen jälkeen. Ortopedi sanoi minulle jälkitarkastuksessa että muutos kävelyasentoon voi tilapäisesti kipeyttää toista lonkkaa. Sitä se on jonkin verran tehnytkin, samoin nilkka tuntuu välillä oireilevan. Toivon että nämä kaikki vaivat rauhoittuvat kun aikaa kuluu lisää.

Olisi kiva tietää oliskohan muillakin toipujilla ollut  samantapaisia ongelmia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lettunen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #33 - 02.10.2017 klo 20:33:10
Tulosta viesti  
Oireet alkoivat kesällä siten, että vasen polvi tuntui huteralta, seisomaan nousu esim. autosta oli epävakaan tuntuista, sitten alkoivat kävelykivut erään metsäretken jälkeen. Kipu tuntuu joka askeleella polven sisäsyrjään ja polven alle. Nyt kävelykipua on jatkunut 2kk. Selkä- ja lonkkakipuja on ollut. Olisi tosiaan kiva kuulla muiden kokemuksia ja onko polveen laitettu tekonivel tällaisten oireiden perusteella vai katsotaanko rtg-kuvan perusteella leikkaustarve. Voihan tässä olla muutakin ongelmaa kuten Helinäkeijulla .

Sivun alkuun

IP kirjattu

niinu
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #34 - 02.10.2017 klo 21:44:25
Tulosta viesti  
On kun omia tuntemuksia lukisi! Leikattu polvi (5kk) pelittää hyvin. Pyöräilen,kävelen ja kestää jo työpäivätkin ihan hyvin. Mutta oikea polvi on ruvennut oireilemaan oikein kunnolla! Siinä on myös nivelrikko, mutta joulukuussa otetuissa röntgenissä ei näyttänyt vielä kypsältä leikkaukseen. Rappusissa kävely sattuu, on särkyä ja välillä tuntuu kun joku tuikkaisi vetsellä. Viime viikolla nousin tuolista ylös ja tuntui tosi kovaa viiltävää kipua, ihan henki salpautui. En saanut jalkaa kunnolla suoraksi ja joka kerta kun nousin istumasta piti ottaa kädellä jostain tukea, että pääsi liikkeelle. Hain apteekista tramalia ja lepäsin viikonlopun, nyt on parempi. Oikean polven lisäksi myös oikea lonkka reistailee (siellä kulumaa), öisin herään lonkkakipuun ja kävellessä tuntuu välillä kipua. Oikean polven leikkaus on vääjäämättä edessä jossain vaiheessa. Toivoisin kuitenkin, ettei ihan vielä tarvitsisi käydä tuota rumbaa läpi  Nolostunut

Leikattuun polveen olen tosi tyytyväinen  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helinäkeiju
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #35 - 02.10.2017 klo 22:25:53
Tulosta viesti  
Kuulostaa vähän nyt siltä kun kuulin teidänkin Lettunen ja niinu tuntemuksista että olisko kuitenkin vaan kyse leikkauksen jälkeisistä sopeutumisvaivoista ilman että toisestakin polvesta olisi näin pian tullut uusi leikkauskohde. Omalla kohdallani se ei nimittäin voi pitää paikkaansa koska leikkaamaton polvi ei ole niin huonossa kunnossa. Siinä ei ole ollut mitään ongelmaa ennen toisen polven leikkausta sen on pakko vaan johtua uudesta tilanteesta. Unohdin mainita että olen potenut myös niskavaivoja pitempien sauvakävelyjen jälkeen mikä on myös uutta samoin öisin on ollut sormien puutumista minkä olen arvellut johtuvan niskasta. Se on nyt helpottamaan päin. Outoa mutta täytynee olla kärsivällinen, onhan tämä kävelyasennon muutos leikkauksen jälkeen kokonaisvaltainen muutos johon kehon pitää sopeutua. En ainakaan omalla kohdallani suunnittele leikkaamattoman polven tekoniveltä koska siinä ei ole nivelrikkoa.

Palaillaan vielä niinu ja Lettunen ja vaihdetaan kuulumisia mihin suuntaan nämä ongelmat kehittyvät.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lettunen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #36 - 13.11.2017 klo 16:44:20
Tulosta viesti  
Ortopedi oli sitä mieltä, että katsotaan vielä - polvi voi olla puolikin vuotta kipeä ja sitten taas ei. Joopa joo, nyt on ollut Bakerin kysta polvitaipeessa, se puhkesi ja jalka turposi ja on melkoisen kipee. Jalalle ei pystynyt varaamaan pariin päivään. Ultrassa kävin ja särkylääkkeillä taas mennään. Leikattu polvi sekin muistuttaa itsestään, mutta odottelen toipumista.
Kyllä on totuttelemista kun olen aina ollut innokas liikkuja, nyt pitää keksiä tarkkaan liikuntamuodot, joista polvi tykkää tai ainakaan liikaa rasitu. Mieliala kuitenkin hyvä ja toiveikas Pusu

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lettunen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #37 - 15.11.2017 klo 13:04:17
Tulosta viesti  
Minulle sopivat liikuntamuodot ovat vähän erikoiset, vesijumppaa kerran viikossa ja ½-1h päivässä vesomista tuo hyvin hien pintaan. Kävelyä ei ole, mutta huiskimista riittää. Raitista ulkoilmaa, toivottavasti kunto alkaa nousta. Kliseinen Tietysti pitää olla hirmuisen varovainen ettei huitaise jalkaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu