Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aiheTulosta
Normaali aihe Leikkaus ohi! (Luettu 9.126 kertaa)
LeenaAnneli
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Re: Leikkaus ohi!
Vastaus #50 - 18.05.2017 klo 08:43:54
Tulosta viesti  
Hienoa Niinu 👍🏼
Minä olin eilen ensimmäistä kertaa leikkauksen 28.4 jälkeen LPG hoidossa...ja voin sanoa että tänä aamuna loisto olo, kireys nilkasta lähti pois hoidossa....fyssari totesikin että oli tosi kireä ja mustelman sai hienosti pehmenemään. Tykkään tosi paljon hoidosta vaikka mun fibroihoon sattuukin joskus niin maan perusteellisen ilkeesti ja hintavaahan tuo hoito on kun kela siitä ei hyvitä juur mitään...itsellle jää hintaa 45€ /50 min hoidosta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

niinu
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #51 - 18.05.2017 klo 17:25:06
Tulosta viesti  
Hei, mitä on LPG hoito? Montako kertaa sitä olisi hyvä ottaa? Minulla fysioterapia käynti 31.5.

Sivun alkuun

IP kirjattu

LeenaAnneli
Poissa

Vastaus #52 - 18.05.2017 klo 22:56:04
Tulosta viesti  
Tässä linkki jossa lisätietoa LPG:stä
http://kinesiopiste.fi/palvelut/lpg/

Olen itse ensin saanu avun tuosta plantaarifaskiitin kipuihin ja sitten fibromyalgiaani on hoidettu tuon avulla ja nyt sitten tän tekonuvelleikkauksen jälkeen oon käyny kerran ja seuraava kerta on parin viikon viikon päästä.
En osaa sanoa kuin useesti hoitoa voi ottaa...mutta jos sun paikkakunnalta löytyy ko hoitoa niin tiedusteleppa ko yritykseltä.

Ja muuten sen eilisen hoidon jäljiltä on kireys ja kipu nilkasta pysyny pois, eli nesteet lähti kiertämään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Topi
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #53 - 06.06.2017 klo 00:21:01
Tulosta viesti  
Leikkauksesta kolme viikkoa. Osastolla Kivunhallinta Ok! Lääkkeeksi kotiin ( Panacod 500mg 1-2tap x 3ker/vrk, Para-Taps 1g max 3tap/vrk ja 14tap/2kert vrk 7,5mg Targiniq ) Targiniq kun loppu on yöt olleet pitkiä. Ihan sama, kun sokeria söis, kun popsii Panacodia tai Para-tapsia Nolostunut Minä en jaksa ymmärtää sitä ettei anneta kunnon kipulääkkeitä, koska niitä on! Luuleeko he, että tämmönen 6-kymppinen mies tulee riippuvaiseksi tai että se on heidän tilistä pois? Itku

Sivun alkuun

IP kirjattu

LeenaAnneli
Poissa

Vastaus #54 - 06.06.2017 klo 09:49:21
Tulosta viesti  
Topi!
Mullakin toi Targiniq loppui kahteen viikkoon, mutta soitin Coxaan ja keskustelu ortopedin kanssa....niin hän laittoi uuden kahden viikon satsin reseptin. Toki siitä on nyt pahan päivän varalle puolet jäljellä, kun kipu rupes hellittään. Mulla nyt viis viikkoa leikkauksesta ja tuota Panadol Extendiä menee 2-3 vuorokaudessa.
Saisitkohan usittua reseptiä mitenkään?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #55 - 06.06.2017 klo 13:17:30
Tulosta viesti  
Minulle paras oli Panacodin ja ibuprofeenin yhdistelmä, toisin sanoen molemmat piti ottaa yhtaikaa koska ne kuulemma tehostivat toistensa vaikutusta. Kovasti peloteltiin että Panacodiin jää koukkuun mutta eikö mitä, se rupesi itsestään unohtumaan sitten kun kivut helpottivat. Tämä on yksilöllistä, joku jää siihen koukkuun ja joku toinen ei. On niin yksilöllistä mikä kehenkin tehoaa, että kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin jos kokee saaneensa kovin tehottomat lääkkeet, joku toinen vaihtoehto voi tehota paljon paremmin. Se, että kivunhoito pelaa osastolla hyvin ja kotona ei, perustuu siihen että voimakkaimpia sairaalassa käytettäviä lääkkeitä ei saa antaa potilaille kotiin, se on kai oikein laissa kielletty vaikka en niin tarkkaan ole noista pykälistä selvillä koska en ole ammattilainen.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Topi
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #56 - 06.06.2017 klo 14:02:52
Tulosta viesti  
Aamusta apteekista Targiniq 10mg jo alko kipu tokenemaan  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #57 - 06.06.2017 klo 19:15:34
Tulosta viesti  
Sait sitten ilmeisesti reseptin uusituksi. Kunnollinen kivunhoito on tärkeää senkin vuoksi, että kai sinulle on jotain jumppaliikkeitäkin määrätty eikä jumpasta tule mitään jos on kovin kipeä.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

kivimark
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #58 - 08.06.2017 klo 20:55:06
Tulosta viesti  
Moi mulla on tänään viikko polven leikkauksesta.Mennyt ihan hyvin kipujen kanssa  nukun suht hyvin pystyn kävelemään eikä se tunnu pahalta mutta istuminen tuntuu ikävältä kun jalka on turvonnut varpaisiin saakka kaksinkertaiseksi niin jalka ei vaan taivu oikein yhtään vaikka yritän jumpata pelottaa mennä hakasten poistoon jos ei tämä turvotus laske

Sivun alkuun

IP kirjattu

Topi
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #59 - 08.06.2017 klo 21:28:03
Tulosta viesti  
niinu kirjoitti 17.05.2017 klo 21:53:24:
Melkein 3 viikkoa leikkauksesta. Viime yönä heräsin vain kerran  Hymiö.
Tämä päivä ollut melkein kivuton  Hymiö. Ja jalka taipuu 90 astetta  Hymiö
Olen niin happy, happy  Virnistys

Reilu kolme viikko leikkauksesta. Päivisin tulee kävelty ehkä liikaakin, myös sauvoitta kotona. Yöunet huonot Nolostunut Täyttyy rauhoittaa menohaluja Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu

niinu
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #60 - 09.06.2017 klo 00:03:23
Tulosta viesti  
Tämä on kyllä yhtä ylä-ja alamäkeä. Haikeudella muistelen tuota kolmen viikon kohdalla tehtyä päivitystä!

Yöunet ovat olleet tosi katkonaisia ja eilen tilasin itselleni vartalotyynyn, josko se auttaisi polvelle hyvän asennon yön ajaksi! Viime päivät polvi on ollut yllättävän jäykkä ja mietin kaikenlaisia syitä. Olen kyllä luistanut  jumppaharjoitteista, mutta toisaalta kävelen paljon. Kotona ilman sauvoja, ulkona molemmilla sauvoilla. Kuntopyörääkin olen kokeillut melko laiskasti. Samaan aikaan leikkauksessa ollut henkilö päivitti tänään kuvaa kuinka hän polkee kuntopyörällä ihan ongelmitta  Järkyttynyt Ja minulle tuli paniikki, että miksi ihmeessä mun polvi ei taivu kun yläasentoon?  No, eräänlainen herätys itselle, että nyt täytyy skarpata ja keskittyä kuntouttamiseen.
Kuinka paljon treenaatte kuntopyörällä päivittäin? Leikkauksesta siis 6 viikkoa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

LeenaAnneli
Poissa

Vastaus #61 - 09.06.2017 klo 08:46:34
Tulosta viesti  
Tänään leikkauksesta 6 viikkoa....viikko sitten nousin kuntopyörälle ensimmäisen kerran ja sen jälkeen oon viikon aikana joka päivä 4-6 minuuttia polkenu ja melko vaivattomasti satula korkeella.
Mutta mutta muuten tämä viikko on ollu kipuisampi, kankeempi kuin edellinen ja yöt hankalia. Kuin te muut pääsette ja pystytte nukkumaan kyljellään? Mä kyl jotenkin hankalan kautta pääsen kääntymään kyljelleen, mutta sitten oonkin hetken päästä niin jumissa etten meinaa saada jalkaa mihinkään hyvään asentoon. Huhhuh sentään tätä toipumisen aikaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helinäkeiju
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #62 - 09.06.2017 klo 09:06:16
Tulosta viesti  
Hei, kylkinukkuminen onnistuu paremmin kun laittaa litteän tyynyn polvien väliin. Eli jos esim oikea polvi on leikattu niin vasemmalla kyljellä nukuttaessa tyyny tueksi niin ettei oikean jalan polvi osu toiseen jalkaan. Vastakkaisella kyljellä nukuttaessa tyynystä ei ollut niin paljon apua. Mutta kannattaa kokeilla. Itse olen jo toipumisessa 4kk:n paremmalla puolella ja elämä sujuu jo hyvin. Mutta aika pitkään tota tyynytemppua jouduin käyttämään 😊

Sivun alkuun

IP kirjattu

LeenaAnneli
Poissa

Vastaus #63 - 09.06.2017 klo 09:36:47
Tulosta viesti  
Kiitos Helinäkeiju!
Kokeilen tuota tyynyjuttua seuraavina öinä.
....kohti seuraavaa viikkoa joka toivottavasti edellistä parempi tässä vuoristoradassa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #64 - 09.06.2017 klo 10:45:12
Tulosta viesti  
Toipuminen on yksilöllistä ja voi olla hyvinkin paljon hitaampaa tai nopeampaa kuin jonkun toisen. Ei siis kannata vertailla, että tuon henkilön leikkauksesta on saman verran aikaa, joten myös liikuntasuoritusten pitäisi olla tarkalleen samat. Suurin erehdys on ajatella, että kauheaa kun minä olen jäljessä, nyt hurjasti treeniä lisää, hopi hopi! Tulos saattaa olla päinvastainen kuin oli tarkoitus. Liikunta on tärkeää, erityisesti polven kohdalla jonka kuntouttamisessa on enemmän työtä kuin lonkan, mutta myös lepo on tärkeää. Suuri leikkaus on kuitenkin elimistölle kova rasitus, jonka takia se tarvitsee lepoa palautuakseen, ja toipuminen vie oman aikansa jota ei voi nopeuttaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

niinu
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #65 - 12.06.2017 klo 16:31:47
Tulosta viesti  
Vihdoinkin iso ja positiivinen asia tapahtunut Hymiö
Tänään meni jalka ekan kerran ympäri kuntopyörällä Virnistys

Nyt on niin voittajan fiilis Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #66 - 12.06.2017 klo 17:31:08
Tulosta viesti  
Kyllä siitä vielä polvi tulee, kun edistysaskeleita kuitenkin tapahtuu, nopeammin tai hitaammin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RiLi2
Poissa

Herään aamulla, teen hieman
venyttelyharjoituksi
a

Vastaus #67 - 30.06.2018 klo 23:46:39
Tulosta viesti  
tämä olikin hyvä ketju, vertaiskokemuksia Targeniqista. Itsellä 8 vuotta laitettiin osatekonivel ja nyt on 2,5 viikkoa toiseen polveen  kokotekonivel.

Teillä muilla on nyt jo näistä aikaa. Ystävä jolla ei kipulääkkeet toimi, sai ison avun lymfahoidosta. Sai fyssarilta kotiin laitteen millä saattoi itse hierota. Juuri nyt katson selviänkö ilman Targeniqia, vai löytyykö itselle myös jo tutusta keskivahvasta opioidista Norspanista riittävä tuki tähän vaiheeseen.

Ennen leikkausta jouduin olemaan 4 kk sairaslomalla ja voimakkaassa kipulääkityksessä ja sen on oppinut, että kun yöunet menettää ainakin itse koen kivun kovempana. Siksi onkin tärkeä saada tähän alkuun riittävä yölääkitys. Uskon myös että ei tämä vaihe pitkään itsellä kestä.

Yksi tärkeä vertaistuki tulee kun lukee täällä vaikka jonkun toipumisen edistymistä 😍

RiLi2
aikaisemmin olin nimimerkillä hth
Sivun alkuun

IP kirjattu

Lettunen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #68 - 09.07.2018 klo 17:12:46
Tulosta viesti  
Toipumisen edistymisessä itsekin koin saavani tukea tältä palstalta. Kaksi kuukautta oli vaikeaa aikaa, muttä vähitellen kivut vähenivät ja talvella sujui hiihto ja kävely hyvin. Enää en voi tuntitolkulla harrastaa liikuntaa, koska polvi alkaa muistuttaa liiasta liikunnasta. Sekin piti oppia.
Hyvän talven jälkeen alkoi vasen polvi ilmoittaa nivelrikon etenemisestä. Kerran Bakerin kystä puhkesi ja kaksi viikkoa kesti kipuvaihe. Synvisc ruiske annettiin syksyllä ja se toi helpotusta.
Nyt päätettiin laittaa Synvisc toisen kerran. Illalla alkoi polven turvotus ja kipu. Jalalle ei voinut enää varata. Sairaalassa poistetiin bakteeritutkimusta varten 0,5 dl nestettä ja sain antibiootin suoneen. Tulehdusarvot 60 ja valkosolut nousseet. Ei kuitenkaan bakteeria, mutta jokin oli mennyt pieleen. Panacodilla jotenkuten pärjään. Kävely ei suju ollenkaan.

Kyllä olen kiitollinen leikatusta polvesta, jota ei säre ja toimiikin hyvin. Voi olla taas jonkinmoiset taistelut edessä ennen kuin saan vasempaan polveen uuden varaosan. On niin tuttua lääkärin sanat:"kannattaa odottaa mahdollisimman pitkään, pitää huolehtia lihaskunnosta, eihän tuo jalka ole edes vääntynyt, ikääkään ei ole kovin paljon, röntgenkuvissa ei näy tarpeeksi muutosta jne". Miten pidät huolta lihaskunnosta, kun ei voi edes kävellä Surullinen Saa nähdä, uutta Sotea odotellessa...

Jos jollakin teistä on tällä hetkellä kipuja leikkauksen jälkeen, lukekaa Lettusen vaiheista. Eräs lääkäriystäväni lohdutti minua  pahimmassa kipuvaiheessa, että hyvä siitä tulee ja niin tuli Kliseinen
Monet lohduttivat tälläkin palstalla: malttia, malttia, se oli hyvä neuvo. Kiitos Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 
Lähetä aiheTulosta