Normaali aihe Viikko lonkan tekonivelleikkauksesta. (Luettu 3.041 kertaa)
napsu
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Viikko lonkan tekonivelleikkauksesta.
12.04.2017 klo 14:39:59
Tulosta viesti  
Keskiviikkona  lonkkaleikkaus ja lauantaina kotiutettiin. Kaikki meni hyvin, vaikka ehtihän siinä maalailla kaikenlaisia pelkokuvia, kun leikkauspäivä siirtyi kuukaudella eteenpäin.
Vähän yllätti, kun särkylääkkeitä ei tarvitse syödä juuri ollenkaan ja polvileikkauksen jälkeen niitä meni kourakaupalla.
Mieltä askarruttaa, että kuinka monta toistoa kerralla ja montako kertaa päivässä olisi suotavaa näin alkuun tehdä jumppaliikkeitä? Etten vaan olisi alkanut ahnehtia? Ainakin ensimmäinen kauppareissu kyynärsauvojen kanssa sujui hyvin:) Lunta ja jäistä, joten liukuesteet olivat paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2017 klo 08:09:43 Kirjoittaja napsu »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Onneli-61
Poissa

Liike on l��ke!

Re: Viikko lonkan tekonivelleikkauksesta.
Vastaus #1 - 12.04.2017 klo 15:26:07
Tulosta viesti  
Minulle annettiin ohjeet, että jumppaliikkeitä aluksi 3 X pv, 3 - 5 kertaa molemmilla jaloilla (siis myös sillä leikkaamattomalla) ja tuolla määrällä kannattaa varmaan mennä ainakin ensimmäiset pari viikkoa. Vähitellen toistokertoja lisätään jopa 15 toistoon saakka. Hienosti olet kyllä toipunut, jos jaksat kauppaan saakka kävellen ja vieläpä lähes ilman kipulääkkeitä. Tehtiinkö leikkaus perinteisellä tavalla reiden sivusta, vai kenties etukautta, minkä jälkeen monella tuntuu olevan liikkuminen heti helpompaa?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 12.04.2017 klo 17:21:21
Tulosta viesti  
Polvileikkaus on kaikin puolin hankalampi kuin lonkka, koska polvi on nivelenä monimutkaisempi. Sen puolesta on aivan ymmärrettävää, että kipujakin on lonkkaleikkauksen jälkeen vähemmän, vaikka niissä on kyllä yksilöllisiä eroja vaikka olisi sama nivel kysymyksessä ja jopa saman ihmisen nivelet. Minulla sujui vasemman lonkan kuntoutuminen joka kohdassa helpommin ja nopeammin kuin oikean, vaikka sama lääkäri leikkasi ja samalla tavalla, joten siinä ei ollut eroa.

Kyllä kai fyssari sanoi jumppaohjeita antaessaan, kuinka monta kertaa mitäkin? Ne ovat vähimmäismääriä jotka riittävät aluksi hyvin, ja vähitellen voi tietenkin lisätä ja kuulostella miten käy. Liian kiireinen liikunnan ahnehtiminen kostautuu yleensä lisääntyneinä kipuina, jotka kuitenkin lepäämällä helpottuvat. Ei kannata ahnehtia, koska lonkka on helpompi kuntoutettava kuin polvi. Erityisesti polven taipumisen hyväksi joutuu tekemään työtä, mutta lonkka kuntoutuu paljon jo pelkällä hyötyliikunnalla.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

napsu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 18.04.2017 klo 16:42:04
Tulosta viesti  
Taisin antaa väärän kuvan tuosta ensimmäisestä kauppareissustani, sillä kyllä se mies kuskasi autolla kaupan eteen ja kauppa-asioiden hoidossa minä olin lähinnä suullisena aputyttönäHymiö Autoon meneminen ei tahdo oikein luonnistaa, sillä taidan varoa liikaa niitä ei-saa tulla liikkeitä, joista varoiteltiin.

Leikkaus tehtiin perinteisellä tavalla sivusta ja huomenna on sitten tikkinen poisto. Saa nähdä miten käynti onnistuu, sillä jalat ovat niin turvoksista, ettei mitkään kengät mahdu jalkaan. Näyttää siltä, että olen kahden viikon aikana kasvanut ulos kaikista farkuistakin, kun niin reisistä kiristävät ja puristavat Nolostunut Onhan se selvä, että leikkaus on rasitus koko kropalle mutta, että  tällainen turvotus?  Polvissani on jo tekonivelet, joten mielessä on käynyt..... kaikenlaista Itku 

Liikkeitä teen annettujen ohjeiden mukaan kolme kertaa päivässä ja tänään kävin ensimmäistä kertaa pienen lenkin ulkona. Olisin toivonut parempia kotiohjeita ( esim. milloin vesijumppaan, milloin pidemmille kyynärsauvalenkeille, missä vaiheessa kyynärsauvat pois?) Ilmeisesti kaikki oman arvion mukaan tikkien poiston jälkeen vai kuinka?
« Viimeksi muokattu: 18.04.2017 klo 20:35:43 Kirjoittaja napsu »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #4 - 18.04.2017 klo 23:32:47
Tulosta viesti  
Minulla jatkui jalkojen turvotusta pitkään leikkauksen jälkeen, ei niinkään reisistä mutta jalkaterät olivat kuin pullat eivätkä mitkään kengät meinanneet mahtua. Sitten kuulin että amlodipiini-niminen verenpainelääke voi aiheuttaa jalkojen turpoamista ja totta tosiaan, toinen verenpainelääkkeeni oli amlodipiinia ja toisessakin oli sitä mukana. Kun lääkkeet vaihdettiin, turvotus häipyi. Kyllä leikkaus voi yksinäänkin aiheuttaa turvotusta, varsinkin kun sinulla ei siitä ole vielä tuon kauempaa, mutta jos syöt verenpainelääkkeitä niin katso mitä niissä on.

Minulle annettiin kyynärsauvojen käytöstä ohje, että kahta sauvaa käytetään 1-2 viikkoa ja yhtä kunnes kävely sujuu ontumatta. Tämä viimeinen on tärkeä pointsi, ei pidä opetella ontuvaa kävelytyyliä koska siitä voi olla vaikea tottua pois sitten ja siksi ei kannata pitää liikaa kiirettä sauvojen jättämisen kanssa.

Lenkeistä ja vesijumpasta löysin ohjeistusta omasta vanhasta kuntoutumisvihkosestani: "Kävelymatkaa voitte lisätä vähitellen sadoista metreistä muutamaan kilometriin. On parempi kävellä lyhyitä matkoja useita kertoja päivässä kuin kerrallla liian pitkään. Aktiivisen harjoittelun vastapainoksi on hyvä levätä rasituskivun ja alaraajaturvotuksen ennaltaehkäisemiseksi.

Vesivoimistelun voi aloittaa haavan parannuttua noin 3-4 viikkoa tekonivelleikkauksen jälkeen. Tällöin on kuitenkin tarkoin noudatettava annettuja ohjeita niin harjoitteiden kuin muun uimahallissa toimimisen yhteydessä. Kostealla lattialla liikkuessa on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta liukkauden vuoksi."

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Onneli-61
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #5 - 19.04.2017 klo 12:18:48
Tulosta viesti  
Jos turvotuksen syy ei löydy verenpainelääkkeistä, niin kannattaa kokeilla myös kylmävoidetta. Itse en saanut alkuun levitettyä polvesta alaspäin noiden liikerajoitusten vuoksi, mutta onneksi kotoa löytyi apuvoimia siihen puuhaan  Hymiö Keppejä en ajatellut vielä palauttaa, vaikka leikkauksesta on jo 7 vk. Käytän yhtä sauvaa vieläkin välillä kävelylenkeillä tai kauppa-asioilla juuri tuon ontumisen välttämiseksi. Tekoniveljumppaan uimahalliin voi tosiaan minunkin saamieni ohjeiden mukaan mennä haavan parannuttua (4vk), mutta toki pukeutumis- ja liikkumisvaikeudet saattavat hyvinkin muodostua esteeksi toipumisen alkuvaiheessa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

napsu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #6 - 29.04.2017 klo 08:16:00
Tulosta viesti  
Kiitos Onneli neuvosta. Kylmägeeli ja yön yli jalkojen koholla pitäminen ovat auttaneet, sillä suurin osa ( 5.5kg!) kertyneistä nesteistä ovat kadonneet. Huolestuin toden teolla,kun kasvoin ( turposin taitaa olla oikea sana) melkein 8 kiloa niin, ettei päälle pantavaa löytynyt Itku Osastolta neuvottiin ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen, josta neuvona vain liikkeiden tekemistä ja jyrkkä ei-sana pyytämälleni nesteenpoistolääkkeelle, koska verenpaine normaali.

Viime tiistaina alkoivat käynnit hyvinvointikeskuksen fysioterapeutilla ja jatkuvat ainakin toukokuun. Käytiin tunnin aikana läpi kaikki 11 liikesarjaa. Parantamisen varaa melkoisesti, sillä olen liian varovainen ainakin koukistuksissa, ettei mene yli 90 asteen. Fysioterapeutti rohkaisi, mutta taisivat rohkaisupuheet kaikua kuuroille korville, kun ystävälläni kuppi irtosi jo toisen kerran ja pääsiäinen kului sairaalassa. 

Leikkauksesta tuli keskiviikkona 3 viikkoa täyteen, joten joko sitä uskaltaisi kilometrin lenkkiä tekemään?  Ulkona liikkuminen on jäänyt melko vähiin johtuen huonoista keleistä, lunta ja räntää melkein joka päivä. No, aina niitä syitä löytyy...

Sivun alkuun

IP kirjattu

-juho-
Poissa

Lääke on "bisnes" ;)

Vastaus #7 - 29.04.2017 klo 09:51:16
Tulosta viesti  
Heips'

Mulla tuli tiistaina neljä viikkoa täyteen lonkan vaihdosta.
Mulla ei turvotusta ole ollut juuri ollenkaan, onneksi.
Kipuja on ollut leikkaus alueella ja reisilihaksessa etenkin polven yläpuolella.

Olen tehnyt 3 kertaa päivässä fysioterapeutin antamat liikesarjat.
Toinen "keppi" on vielä apuna kävellessä. Ei tunnu vielä kantavan jalka tarpeeksi hyvin. Pikku siirtymiä sisällä on menty ilman apulaitteita.  Hymiö

Ulkona lenkit jäänyt huonon kelin ja oireilevan polven johdosta satoihin metreihin.
Kuntopyörää ajattelin polkemaan koht' puolin, vaikka eivät sitä hyvin suositelleetkaan. Jäi vähän epäselväksi, että miksi?

Aika alkaa vai käydä pitkäksi, no joutaahan kirjoittelemaan vaikka tänne  Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #8 - 29.04.2017 klo 11:01:43
Tulosta viesti  
Sitä, kuinka pitkä lenkki olisi missäkin vaiheessa sopiva, ei voi katsoa almanakasta vaan kuunnella omaa kroppaa. Aloita aivan pienestä tyyliin "postilaatikolle ja takaisin" ja pidennä matkaa vähän kerrallaan sitä mukaa kuin kroppa tuntuu kestävän. Jarruta jos tulee ylirasituksen merkkejä, esimerkiksi lisääntynyttä kipua ja ylenmääräistä väsymystä, joka ei mene lepäämällä ohi. Paras neuvo, minkä minä lenkkeilyn suhteen sain, oli se että kaksi lyhyttä lenkkiä samana päivänä on parempi kuin yksi pitkä. Olisihan se komeaa onnitella itseään että tein niin ja niin pitkän lenkin, mutta rauhallinen eteneminen ilman kunnianhimoa on elimistön palautumisen kannalta parempi. Hyvin tärkeää on se ettei mitoita lenkkejä sen mukaan mitä on ennen jaksanut tai mitä toivoisi jaksavansa, vaan sen mukaan mitä todella sillä hetkellä jaksaa.

Jos kuntopyörällä polkemista ei suositeltu, siihen voi olla jokin yksilöllinen syy, mutta yleisesti ottaen ohje on tällainen: "Kuntopyörällä voi polkea n. 2 viikon kuluttua tekonivelleikkauksesta. Aluksi poljetaan satula korkealla, ilman vastusta ja vasta jälkitarkastuksen jälkeen vastusta lisäten."

Minä tiedän hyvän keinon voiteen levittämiseen sellaisiin paikkoihin, mihin on vaikea ylettyä. Tarvitaan keppi, suunnilleen kukkakepin kokoa ja pala superlonia. Superlonpala sidotaan kepin päähän, voidetta tai geeliä laitetaan siihen ja tällä vehkeellä on helppo ylettyä sellaisiin kohtiin mihin ei taivutusrajoitusten vuoksi pääse käsiksi. Tässä vinkki sellaisille, joilla ei ole kotona apuvoimia tähän hommaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

napsu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #9 - 05.05.2017 klo 08:23:52
Tulosta viesti  
Neljä viikkoa + päivä päälle leikkauksesta ja edelleen käytän kahta kyynärsauvaa. Fysioterapeutin mukaan yhden kyynärsauvan käyttöön vasta silloin, kun ei enää yhtään liikkaa. Vielä viikko laskimotukosten estolääkkeen syömistä ja sitten ( onneksi) loppuu. Ihmettelin pitkää ( 5 viikkoa) syöntiaikaa, mutta kuulemma tarpeen, koska minulle laitettiin täysproteesi.

Kontrolliaika leikanneelle ortopedille on vasta juhannuksen jälkeen, joten pitkälle sekin menee. Luutuminen vie pari kuukautta, joten kai sitä uskaltaa jo kesäkuun alussa jättää koroketyynyt ym. apuvälineet pois. Pitkän linjan fysioterapeutti näyttää antavan vähän varovaisia vastauksia kaikkiin kyselyihini. Toisaalta tietenkin hyvä näin, mutta ... Saa nähdä antaako ensi viikon tapaamiskerralla luvan kokeilla kuntopyörällä polkemista ( istuin korkealla pienellä vastuksella)
Allasryhmään menostakin oli jo puhetta, mutta kuulemma vasta sitten, kun haava on kunnolla parantunut. Minusta haava näyttää jo melko hyvältä, mutta odotellaan  vielä.
Eipä silti ei minulla ole mitään hoppua, sillä miten noita apuvälineitä mukana kuljettaa.

Juho näyttää jättäneen toisen kyynärsauvan käytön ja yrittää jo varailla, mutta jalka ei vielä kantanut. Ehkä sinulla ei ole täysproteesia tai muuten vain pidät kiirettä. Itse olen oppinut kantapään kautta ( molemmissa polvissa täysproteesit), että hiljaa hyvää tulee.  Tsemppiä sinulle ja yritä muistaa, että maltti on valttia!

Sivun alkuun

IP kirjattu

-juho-
Poissa

Lääke on "bisnes" ;)

Vastaus #10 - 05.05.2017 klo 09:50:52
Tulosta viesti  
napsu kirjoitti 05.05.2017 klo 08:23:52:
Juho näyttää jättäneen toisen kyynärsauvan käytön ja yrittää jo varailla, mutta jalka ei vielä kantanut. Ehkä sinulla ei ole täysproteesia tai muuten vain pidät kiirettä. Itse olen oppinut kantapään kautta ( molemmissa polvissa täysproteesit), että hiljaa hyvää tulee.  Tsemppiä sinulle ja yritä muistaa, että maltti on valttia!

Varmaan oon malttamatonkin  Pyöritä silmiä, mutta oma fysioterapeutti ohjeisti toisen kepin jättämään jos yhdellä tuntuu pärjään.
Ja toinen pois, kun kävely onnistuu ontumatta.

Koko nivel on uusi, ja jo sairaalassa sain luvan varata sen varaan.
Lihaksisto vain on "hontelo", joten keppiä apuun.

Mulla nivelrikkoa toisessakin lonkassa (leikkaus arvio syksyllä), polvissa ja ukko varpaan tyvinivelissä.
Polvet oireelee nyt, kun lihasmassa kuihtuu pois tukemasta niveliä, luulisin   Epävarma
Siksi aloitin kuntopyöräillä varovasti ilman vastusta.

Kyllähän se leikkauskohta kipuilee pitemmän jalottelun jälkeen, mutta leposärkyä ei ole. 

Tsemppiä itse kullekin ja kyllä se siitä,,,,,

Sivun alkuun

IP kirjattu

napsu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #11 - 05.05.2017 klo 10:39:39
Tulosta viesti  
Tosiaan varaus täysillä sallittiin jo sairaalassa ja varaan täysillä,vaikka kahta keppiä vielä käytänkin. Minulla on hyvä lihaskunto, sillä olen käynyt useita vuosia kuntosalilla ohjatuissa kuntosaliryhmissä, joten sen suhteen ei mitään ongelmia. Ehkä toisen kepin voisin jo unohtaa, mutta taidan ottaa vielä viikon verran varman päälle. Fysioterapeutin mukaan vasta kuuden viikon jälkeen yhteen kyynärsauvaan siirtyminen.

« Viimeksi muokattu: 13.05.2017 klo 17:45:01 Kirjoittaja napsu »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

napsu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #12 - 13.05.2017 klo 18:28:19
Tulosta viesti  
Viisi viikkoa leikkauksesta ilman pahempia takapakkeja mitä nyt väliin on pitänyt turvautua kipulääkkeisiin.
En malttanut noudattaa fysioterapeutin neuvoa, vaan siirryin viikon alussa yhden kyynärsauvan käyttöön. Omasta mielestäni en liikkaa ja onhan se liikkuminen paljon helpompaa.
Myös kuntopyörällä polkemisen olen aloittanut. Vastusta ei  ollut juuri ollenkaan, mutta kaipa se on uskominen, ettei aluksi vastusta ollenkaan. Melkoinen särky seuraavana päivänä Nolostunut
Varmaan joku osaa neuvoa millä vauhdilla vastusta saa lisätä ja samalla kysyisin istuimen korotuksen käytöstä, että saako sen jättää kerralla pois vai siirrytäänkö asteittain matalamman istuimen käyttöön ( kuten fysioterapeutti opasti)?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #13 - 13.05.2017 klo 21:44:17
Tulosta viesti  
Jos fysioterapeutti neuvoi siirtymään asteittain matalamman istuimen käyttöön, niin eikö silloin ole järkevintä tehdä juuri niin? Kuntopyörän vastusta neuvotaan lisäämään vasta jälkitarkastuksen jälkeen, joten miksi pitäisi ahnehtia sitä aikaisemmin. Ei kannata pitää turhaa kiirettä, hiljaa hyvä tulee kuten vanha kansa sanoi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 13.05.2017 klo 22:55:02
Tulosta viesti  
meidän kuntoutusryhmän fysioterapeutti kyllä muistuttaa jatkuvasti lonkkaleikattuja varomaan kulmaa, jossa lonkka joutuu kroppaan nähden liian tiukkaan kulmaan.

Kerran eräs lonkka-kuntoutettavista ei "totellut", ja niin häntä vietiin sijaltaanmenon takia mielettömän tuskaisena takaisin sairaalaan. Tämä henkilö kumartui liian syvään eteenpäin.

Fysioterapeuteilla on erilainen kokemus/tieto/näkemys kudosten toipumisesta kuin meillä maallikoilla. Vie oman aikansa ennen kuin lihakset, hermot ja jänteet paranevat ja alkavat tukemaan proteesia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

-juho-
Poissa

Lääke on "bisnes" ;)

Vastaus #15 - 14.05.2017 klo 09:40:20
Tulosta viesti  
Moro!

Kohta toivuttu jo seitsemän viikkoa.  Pyöritä silmiä

Kyynärsauvat jätetty nurkkaan, ulkona mennään kävelysauvoilla.
Kävelysauvat helpottaa paljon, vaikka koipi ei kestä kovin pitkiä matkoja ilman jälkikipuja. Max. 1,5 km.

Mulla kanssa kuntopyöräily kipeyttää jalkaa helposti vaikka muutaman minuutin vetoja ilman kuormaa "vispattu". Nivelrikkoinen polvi kyllä tykkäisi.

Arcoxia 90mg piti ottaa viikon verran, kun innostuu touhuamaan arkiaskareita liikaa. ("tuokin on tekemättä")  Virnistys

Tuosta 90 asteen ylityksestä on mulla ristiriitaista ohjeistusta.
Ortopedin papereissa lukee, vältettävä 90 as. ylitystä ja sisäkiertoa 6 viikon ajan. Sairaalan ohjeissa aika on 2 kk.

Ajattelin noudattaa tuota pitempää ohjeistusta, varmuuden vuoksi. Eli koroketyyny, wc:n pönttökoroke ja sukan vetolaite käytössä vielä pari viikkoa.  Mahtava
En usko, että lonkka heti taipuukaan, sillä nivus tuntuu kireältä.
Sillä varmaan portaittainen korokkeen poistaminen paikallaan.

Kesää kohden maltilla? Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #16 - 14.05.2017 klo 10:24:14
Tulosta viesti  
Minulla ei niitä taivutusrajoituksia ollutkaan koska kohdalleni osui lääkäri joka leikkasi lonkan etupuolelta ja kyllä hän sen sanoi ennen leikkausta, mutta enhän minä näitä lääketieteen termejä tuntenut enkä siis ymmärtänyt mitä hän tarkoitti puhuessaan mini-invasiivisesta avauksesta. Ja vaikka hän olisi puhunut selkosuomea ja vääntänyt rautalangasta mallin, asia olisi silti saattanut mennä ohi korvieni kun pelkäsin tulevaa leikkausta niin kamalasti. Tulos oli sitten se että noudatin rajoituksia oikeastaan turhaan, mutta toisaalta lonkat olivat aluksi niin jäykät etteivät olisi yli sen sallitun rajan taipuneetkaan. Koko juttu selvisi minulle vasta jälkitarkastuksessa, kun kysyin miksi kotiutuspapereissa luki että "ei asento- eikä liikerajoituksia" vaikka olin luullut että niitä on ja pitää hyvin tarkkaan noudattaa, ettei leikattu lonkka mene sijoiltaan. Lääkäri selitti leikanneensa etupuolelta vaikka useimmat lääkärit leikkaavat lonkan takakautta, ja etukautta leikatessa lonkan takana olevat kudokset jäävät ehjiksi tukemaan sitä. Siinä vaiheessa vasta valo syttyi päässäni ja ymmärsin tämän homman, siis jälkitarkastuksessa runsaat 2 kk leikkauksesta, hahhah. Eipä tuosta silti mitään haittaa ollut, että olin varonut enemmän kuin oikeastaan tarvitsikaan, pahempi olisi ollut päinvastoin eli varoa liian vähän. Lonkan liikeradatkin olivat palautuneet ihan hyviksi, joten sen takia ei ainakaan kannata ottaa paineita, että pitäisi heti päästä kauheasti treenaamaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Onneli-61
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #17 - 15.05.2017 klo 11:56:20
Tulosta viesti  
Minullakaan ei ollut muita asentorajoituksia, kuin sisäkiertokielto. Kirurgi ei kylläkään kertonut syytä, mutta täytynee kysäistä ensi viikolla lopputarkastuksessa. Hoitajat ohjeistivat epämääräisesti, että voit  istua normaalikorkuisella tuolilla ja wc-pöntöllä, mutta ehkä mukavampi käyttää aluksi tyynyä ja muita apuvälineitä. Kivut olivat minulla kuitenkin niin kovat monta viikkoa, etten todellakaan pystynyt, enkä uskaltanut taivutella itseäni yli 90 asteen, puhumattakaan siitä, että olisin istunut kovalla penkillä ilman tyynyjä. 6 vk:n kohdalla tehdyn fysioterapeutin tarkastuksen jälkeen vasta luovuin apuvälineistä, tosin hieman matalampi tyyny on vieläkin, eli 11 vk jälkeen leikkauksen käytössä  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

napsu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #18 - 20.05.2017 klo 09:04:52
Tulosta viesti  
Kuusi viikkoa takana. Olen aloittanut liikeharjoitteet ( yht 5) voimisteluohjelman 2 mukaisesti. Kuntopyöräily kevyellä vastuksella  nyt "virallisesti" luvallista. Satula varmuuden vuoksi ehkä liiankin korkealla, sillä lonkan koukistus ei saa ylittää 90 astetta.Portaille nousu leikatulla jalalla ja viereen ponnistaminen terveellä jalalla ottaa lujille. Lonkka ei tahdo  ottaa päälle, mutta kunhan alkuun pääsen niin 10 toistoa jotenkin menee. Suositeltuun 30 toistoon on vielä matkaa.

Viikko takana yksi kyynärsauva apuna myös ulkoilulenkeillä. Oppaan ohjeiden mukaan voisin palata omien liikuntaharrastusteni pariin ( sauvakävely, pyöräily, kuntosaliharjoittelu...) kontrollikäynnin jälkeen 2-3 kk leikkauksesta. ( Kontrolliaikani vasta kesäkuun lopussa!) Kuntosalille ei ole liike, mutta kävelysauvojen käyttöön lenkeillä ajattelin siirtyä ensi viikolla. Pyörän päälle en taida uskaltaa nousta vähään aikaan ?  Lonkan koukistus yli 90 asteen, kumartuminen lattialle, tarttumapihdit käytössä konrolliin saakka ?  Pitääkö kirjaimellisesti noudattaa painettuja ohjeita vai toimia sen mukaan, miltä itsestä tuntuu? Kesäkuun loppuun on  vielä monta viikkoa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #19 - 20.05.2017 klo 10:32:46
Tulosta viesti  
On varminta noudattaa rajoituksia niin kauan kuin on käsketty. Nehän ovat sen vuoksi, että lonkka saattaa muuten mennä sijoiltaan, ja jos niin käy niin kivut ovat hirveät ja sairaalareissu tiedossa, koska sijoiltaan mennyt lonkka pystytään laittamaan takaisin paikoilleen, mutta vain sairaalassa ja nukutuksessa. Parempi siis varoa liikaa kuin liian vähän, kun ei sentään ole kysymys kuin muutamasta viikosta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #20 - 21.05.2017 klo 22:46:56
Tulosta viesti  
Minä sain aikoinaan hyvin varovaiset ohjeet: puolipainorajoitus ja 90 asteen taivutusrajoitus kuuden viikon ajan. Kiltisti noudatin, vaikka toivuin hyvin nopeasti (suositellut kävelyretket voinnin mukaan venyivät pian useisiin kilometreihin).

Puujalan 8-vuotispäivä lähestyy, ja edelleenkään sitä ei edes huomaa. Jos tuosta jotain voi päätellä niin kiltisti vain niin kuin lääkäri määrää ja leikkauksesta on hyvällä tuurilla pitkäaikainen ilo.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Onneli-61
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #21 - 22.05.2017 klo 10:45:08
Tulosta viesti  
Tavallisen polkupyörän päälle ei varmaankaan kannata nousta ennen, kuin kävelet kunnolla ilman kyynärsauvoja. Minulle fysioterapeutti sanoin, että ensin pitäisi pystyä turvallisesti nousemaan pyörän päälle ja siitä pois, jos sattuu vaikkapa joku äkkijarrutustilanne.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #22 - 23.05.2017 klo 10:36:18
Tulosta viesti  
Pyörällä ajaessa, etenkin liikenteessä, tulee kyllä sen verran helposti äkkihyppyjä jne. että siinä vaiheessa pitää kyllä pystyä liikkumaan normaalisti.
Kuntopyörän päällä voi onneksi lukea tai katsoa telkkaria oikein hyvin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

-juho-
Poissa

Lääke on "bisnes" ;)

Vastaus #23 - 29.05.2017 klo 20:10:14
Tulosta viesti  
Tänään 2 kk kontrollikäynti (ainut) sairaalassa fysioterapeutilla.

Liikerajoitukset poistuivat. Uudet jumppaohjeet käteen ja liikuntaa kipujen ja tuntemusten mukaan.
Kuukauden päästä voi käydä sitten vaikka kuntosalilla painoja koittamassa.

Sain pyöräily luvankin, myös moottoripyörällä  Kliseinen Mutta kuulema maltilla  Pyöritä silmiä

Nivus kipuilee pahinten, koska uusi nivel antaa nyt myöten mutta "vanhat" lihakset ei.  Vihainen

Jatketaan toipumista,,,,,,

Sivun alkuun

IP kirjattu

napsu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #24 - 31.05.2017 klo 09:09:26
Tulosta viesti  
8 viikkoa leikkauksesta ja viikon päästä 2 kuukautta täyteen  Hymiö
Kontrolliaikaan ( ajat sekä leikanneelle ortopedille että fysioterapeutille) vajaa kuukausi. Kovin erilaisia käytäntöjä, jos Juholla ainut kontrollikäynti vain sairaalan fysioterapeutille. Onko myöhemmin aika leikanneelle kirurgille?

Ulkoilulenkit yhden kyynärsauvan avulla jäivät lyhytaikaiseksi, sillä aloitin kuuden viikon jälkeen sauvakävelyn. Varovainen alku, sellaista puolta tuntia kerrallaan. Lonkassa ja nivusissa ei kipua eikä leposärkyä, joten ulkoilulenkit pitenivät toisella puolella tunnilla. Muutamana päivänä vajaan parin tunnin ei mitään vauhtilenkkejä entiseen malliin, vaan sellaisia melko rauhallisia kehoa kuunnellen lenkkejä.

Fysioterapeutin ohjeita noudattaen liikun kotosalla ilman kyynärsauvaa, mutta ulkona käytän edelleen kävelysauvoja. Juho sai jo luvan pyöräillä!  Jotain kuitenkin, sillä olen alkanut lisätä enemmän vastusta kuntopyörään Hymiö
Liikerajoitusten poiston suhteen sain ohjeet edetä hitaasti asteittain. Lisäliikkeenä istuen leikatun alaraajan nostoa tuolilta ylös ja vanhojen liikkeiden kertausta. Portaille nousu leikatulla jalalla  onnistuu jo melko hyvin ja tässä huomaan, että voima lisääntyy hitaasti, mutta varmasti.
Ohjeissa lukee, että jälkitarkastukseen saakka pitää välttää lonkan samanaikaista koukistamista ja sisäkiertoa, joten näillä ohjeilla vielä kuukauden päivät.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2017 klo 12:20:05 Kirjoittaja napsu »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

-juho-
Poissa

Lääke on "bisnes" ;)

Vastaus #25 - 31.05.2017 klo 13:49:48
Tulosta viesti  
Heips´

Joo nää toipumiset ja ohjeet näköjään menee yksilö- ja sairaala kohtaisesti. Leikkaavaa ortopedia en ole nähnyt sitten leikkaussalin, eri "valkotakit" oli osastollakin.

Tosiaan mulla ei ole muuta kontrollia tuon leikatun lonkan takia enää. Toki työterveyslääkärin kautta töihin.

Mutta, kun minun toinen lonkka on myös lähellä leikkauskuntoa niin syksyllä sen tiimoilta kutsuvat kuulema ortopedille.

Ei kun sauvakävelemään   Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

napsu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #26 - 08.06.2017 klo 08:27:21
Tulosta viesti  
Ensiksi kiitos kaikille saamistani hyvistä neuvoista Hymiö
Mielessä pyörivät asiat näyttävät vaan lisääntyvän mitä lähemmäksi kontrolliaika tulee ( 3 viikon päästä).
Toisenkin kyynärsauvan käytöstä luovuin kuun vaihteessa ja kankeaahan se kävely kieltämättä on, mutta onko niin huonoa,kun rollaattoria käyttävä naapuri suositteli minuakin ottamaan rollaattorin avuksi Itku
Olinko liian varovainen, kun noudatin ehkä liiankin  tunnontarkasti saamiani ohjeita? Olisiko pitänyt tehdä vielä enemmän niitä ja niitä liikkeitä.... Kuitenkin melkoiseti "kokemusta" ( vähän huono sana tässä yhteydessä) jo takana, sillä minulla on molemmissa polvissa tekonivelet (Vanquard- tekonivel 2008, Triathlon CR-tekonivel 2011).
Kaipaisin kuitenkin neuvoja siihen, että mikä ( uinti, kuntosali) avuksi lonkan jäykkyyteen?  Onko niin, että vain aika auttaa? Pitäisi(kö?) olla koko ajan liikkeellä, sillä jo vähän kauemmin paikallaan oleminen/istuminen kangistaa niin, että liikkeelle lähteminen on väliin huonompaa kuin ennen leikkausta.

Paranemisvauhti on yksilöllistä mutta, kun täällä tulee vastaan hienoja ( kylläkin myös vähemmän hienoja )  toipumistarinoita niin sitä väkisin tulee kaikenlaista mieleen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

-juho-
Poissa

Lääke on "bisnes" ;)

Vastaus #27 - 08.06.2017 klo 08:59:22
Tulosta viesti  
Moro!

Kyllä se lonkka on jäykkä täälläkin, pitempään kun on paikallaan, niin ois kun lehmä nousis makuuta   Silmänisku
Ja pitkiä aikoja esim. autossa ei pysty istumaan ilman kipua.

Myös liikekipuja on edelleen mullakin ja fysioterapeutti sanoi, että voi olla vielä monta kuukautta ennen kuin lihakset tottuvat uuteen niveleen.

Aika ja sopiva liike luulisin auttavan.

Tsemppiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #28 - 08.06.2017 klo 10:11:15
Tulosta viesti  
Aika ainakin auttaa vähitellen lonkan jäykkyyteen, mutta ei ole mitenkään liian myöhäistä lisätä liikkuvuutta jumpalla, joten on turha surra että olisiko pitänyt jumpata enemmän. Kaikkein parasta olisi jos saisit fyssarilta täsmäohjeet, mitä kohtia olisi tärkeintä venytellä ja miten. Koko ajan ei tarvitse olla liikkeellä, mieluummin usein. Jos muistat ja huomaat, niin keskeytä pitkä istuminen välillä ja tee vähän taukojumppaa tai pieni lenkki. Ihan pelkkä hyötyliikunta auttaa yllättävän paljon, ei kertarysäyksellä vaan päivästä toiseen jatkuessaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

napsu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #29 - 04.07.2017 klo 09:30:37
Tulosta viesti  
Huomenna tulee kolme kuukautta täyteen lonkkaleikkauksestani. Kontrollikäynnit leikanneella ortopedilla ja fysioterapeutilla olivat viikko sitten. Kysymyksiä olisi ollut enemmänkin, mutta saamani vastaukset  yleensä malliin leikkauksesta on vielä vähän ( ? ) aikaa....
Omatoiminen lonkan kuntouttaminen jatkuu  edelleen saamieni henkilökohtaisen harjoitusohjelman ja alaraajan lihasharjoitukset vastuskuminauhaohjeiden mukaan. Sarjan tekeminen pari kertaa viikossa riittäisi, mutta liikkeelle lähteminen pitempään istumisen jälkeen on vieläkin muutaman askeleen verran niin kankeaa, että olen tehnyt reiden ojentajalihaksia vahvistavia liikesarjoja useampana iltana.

Tämän hetkiseen tilanteeseen olen tyytyväinen, kun muistelen aikaa ennen juhannusviikkoa  Itku En malttanut pysyä poissa puutarhahommista ja kasvipenkkien tekemisestä, vaikka vakaasti olin päättänyt olla vain päällysmiehenä. Lapiohommat kostautuivat ja taisi Arcoxia ja Panacodia kulua enemmän kuin kahden edellisen kuukauden aikana yhteensä Itku  Tilanne rauhoittui ja tällä hetkellä mieltä askarruttaa tuo pitempään paikallaan olemisen jälkeinen starttijäykkyys ja tähän liittyvä lievä kipu. Kaipa "notkistuminen" ottaa oman aikansa ja muutaman metrin käveltyäni lonkka taas pelaa. Eihän tuo leikannut kirurgi ottanut asiaan mitään kantaa, kun sanoi sen johtuvan osittain selästä ( minulla on skolioosi). Varmaan joltain nivelklubilaiselta saan vastauksen.  Käveleminen on jo normaalia ainakin ystävän "kehun" mukaan, kun lenkiltä palatessamme totesi, että eihän oudompi edes arvaisi,että tekonivelestä vasta kolme kuukautta. Valehtelisin jos sanoisin, etten muista sen olemassaoloa, sillä kyllä lonkka muistuttaa, että vierasta laitettu... Varmaan  nämä tuntemukset menevät ajan kanssa ohi kuten on käynyt tekopolvieni suhteen Hymiö

« Viimeksi muokattu: 05.07.2017 klo 08:37:24 Kirjoittaja napsu »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #30 - 04.07.2017 klo 09:50:41
Tulosta viesti  
Kolmen kuukauden jälkeen paraneminen on kyllä vielä kesken, se kestää vuoden tai enemmänkin vaikka sitä ei sitten enää tule niin tarkkaan huomioineeksi, kun alkuvaiheen suurimmat vaikeudet on ohitettu. Minäkin muistan tuon liikkeelle lähdön hankaluuden, mutta en sitä kauanko se kesti. Hankalinta oli se jos joutui pysähtymään keskelle katua kun liikennevalot vaihtuivat, ja sitten kun valot vaihtuivat taas niin lonkat eivät heti totelleetkaan ja oli aika kamala tunne siinä keskellä katua kun ei päässyt heti liikkeelle. Kyllä se sitten aina kuitenkin onnistui tarpeeksi pian eikä nykyään ole liikenteessä vaikeuksia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

napsu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #31 - 05.07.2017 klo 08:53:48
Tulosta viesti  
Kiitos Sopuli Hymiö Kolme kuukautta on vielä lyhyt aika ja yritän muistaa sen. Kysyin kirurgilta lonkan röntgenkuvauksesta, mutta näytti vain leikkauksen jälkeen otettua ja sanoi, että vasta viiden vuoden päästä seuraavat kuvat.  Sinnehän on vielä ikuisuus.Jos  starttijäykkyys ( tönkkökankeus olisi kai oikea ilmaisu ) jatkuu niin käyn ihan oman mielenrauhan vuoksi yksityislääkärin lähetteellä otattamassa kuvat.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #32 - 05.07.2017 klo 11:10:54
Tulosta viesti  
napsu kirjoitti 05.07.2017 klo 08:53:48:
Kiitos Sopuli Hymiö Kolme kuukautta on vielä lyhyt aika ja yritän muistaa sen. Kysyin kirurgilta lonkan röntgenkuvauksesta, mutta näytti vain leikkauksen jälkeen otettua ja sanoi, että vasta viiden vuoden päästä seuraavat kuvat.  Sinnehän on vielä ikuisuus.Jos  starttijäykkyys ( tönkkökankeus olisi kai oikea ilmaisu ) jatkuu niin käyn ihan oman mielenrauhan vuoksi yksityislääkärin lähetteellä otattamassa kuvat.

Älä ole vielä huollissasi Napsu. Minulla kesti melkein 2v toipuminen täysin kivuttomaksi  Mahtava Mahtava.

12/2014 Coxassa oikean lonkan Arthroplastia coxae l.dx (Summit 4 HI -Pinnacle 100 series, Deltakeraami Biolox 36mm XLPE)
Sivun alkuun

IP kirjattu

napsu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #33 - 18.07.2017 klo 13:15:48
Tulosta viesti  
Leikkauksesta 3 1/2 kuukautta ja liikkeellelähtö  (jäykkyys ja siihen liittyvä särky) saivat lähtemään terveyskeskukseen. Sain lähetteen rtg-kuvaukseen ja laboratoriolähetteen, sillä hemoglobiini on edelleen alhaalla. Samalla otettiin CRP ja nyt odottelen tuloksia.

Kivun kanssa pärjään, mutta miten tuo liikkeelle lähtö vähänkin pitempään istumisen jälkeen on niin vaikeaa Nolostunut    Pyöräily, jopa kolme tuntia kasvimaata kitkemässä, sauvakävely ym. liikuntaa eikä mitään jälkiongelmia, mutta tämä istuminen.  Lääkäri mainitsi kiinnikkeet, mutta fyssarin mukaan niitä ei olisi. Pitänee kai vielä pyytää lähete ultraan ihan oman mielenrauhan vuoksi.
Tämän hetkinen tilanne ei paljon innosta lähtemään tapahtumiin ( esim.kesäteatteri), missä joutuu istumaan vähän pitempään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

-juho-
Poissa

Lääke on "bisnes" ;)

Vastaus #34 - 18.07.2017 klo 20:13:51
Tulosta viesti  
napsu kirjoitti 18.07.2017 klo 13:15:48:
Leikkauksesta 3 1/2 kuukautta ja liikkeellelähtö  (jäykkyys ja siihen liittyvä särky)

Sama vika "rahikaisella". Kohta neljä kuukautta operaatiosta.

Pitempään kun istuu ja siitä liikkeelle, niin jalka ei ota heti päälle. Kipua ja jäykkää.

Sukan laitto yhtä tuskaa.  Vihainen
Särkyjä ei pahemmin ole ja kävelykin onnistuisi hyvin, mutta ukkovarvas pistää vastaan.
Pyöräily OK.  Mahtava

Mutta, oottelen vielä muutaman kuukauden, jospa se siitä  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

napsu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #35 - 29.08.2017 klo 19:33:17
Tulosta viesti  
Niin se tuo aika menee, sillä viikon päästä tulee viisi kuukautta lonkkaleikkauksestani. Edellisestä kirjoittelustani on aikaa, joten palaan heinä-elokuun vaihteeseen, jolloin menin tk:n lääkäriin ja pyysin sekä  lab. että lonkan  rtg-lähetteet. S-CRP oli suosituksen sisällä ja rtg-kuvassa ei poikkeavaa. Oikealla proteesikomponentit intaktisti sijoillaan.... Mieltäni  vaivannut starttijäykkyys lausunnon mukaan toiminnallinen vaiva, johon fysioterapiasta todennäköisesti hyötyä.

Sain lähetteen fysioterapeutin vetämään polvi-ja tekonivelleikattujen ryhmään, jossa olen käynyt pari kertaa viikossa, kylläkin tällä hetkellä ainoana lonkkapotilaana.
Kummasti puolen tunnin vesijumppa notkeuttaa  ( ainakin vähäksi aikaa:)

Pieni korjaus paikallaan 29.8. kirjoitukseeni. Mainitsin jäykkyyden pitempään istumisen jälkeen. Yritän muistaa, että leikkauksesta on vasta viisi kuukautta ja kotona voi istua ja nousta, mutta alapa tekemään vastaavaa esim. yleisissä tilaisuuksissa.

Onneksi leposärky on enää muisto, mutta kyllä lonkka muistuttaa väliin enemmän väliin vähemmän siitä, että vierasta laitettu. Joskus tuntuu, että olen turhankin varovainen etenkin kaupungilla pyörällä liikkuessani. Pelkään nurin menemistä ja kaatumisen seurauksia.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2017 klo 09:01:27 Kirjoittaja napsu »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

-juho-
Poissa

Lääke on "bisnes" ;)

Vastaus #36 - 13.10.2017 klo 12:14:45
Tulosta viesti  
Otsikkoon sopivasta, viikko toisen lonkan tekonivelleikkauksesta.
Eli, keväällä toinen uusittiin ja nyt toinen.

Tuttua puuhaahan se oli, lyhyemmällä kaavalla mentiin, kun oli ensimmäinen ajallisesti niin lähellä.
Sairaalassa sanottiinkin, että tietänet paremmin kuin he eri vaiheet  Virnistys
Mutta ensimmäinen kerta oli siinä määrin helpompi kun ei tiennyt mitä tuleman piti. Aikakin meni nopeampaan.
Nyt osasi odottaa niitäkin huonoja hetkiä, kuten pitkästyminen ja määrätyt kivut  Surullinen

Toipuminen nyt kovassa vauhdissa kipulääkkeitten voimalla, jumppaa ja keppikävelyä, jotka sujuu entisestä muistista hyvin. Aika vaan käy pitkäksi, no joutihan raapustaa tännekkin jotakin  Mahtava

Keväällä leikattu lonkka vielä kipuilee sivulta ja nivusista. Puutumista esiintyy rasituksessa ja istuessa pitempään. Hermovaurioksi epäilivät ja aika paranttaa jos parantaa  Epävarma

Mutta, näillä mennään talvea kohden.

Sivun alkuun

IP kirjattu

napsu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #37 - 13.10.2017 klo 15:26:11
Tulosta viesti  
Hei Juho!

Reilu puoli vuotta takana ensimmäisestä lonkkaleikkauksestasi ja nyt jo toinenkin pantu uusiksi! Pakko kysyä, että oliko lonkka jo niin huonona, ettet pärjännyt  enää säryn ym. kanssa?
Aikanaan, kun vasen polveni operoitiin niin ortopedi totesi, että nyt pidetään vuoden väli. Tästä on aikaa melkein 10 vuotta, joten  tavat ovat muuttuneet. Tuolla allasjumpparyhmässä oli vanhempi rouvashenkilö, jolta oli molemmat polvet operoitu samanaikaisesti.

Lonkkani suhteen tilanne näyttää olevan parempi kuin sinulla, sillä nivus-eikä muutakaan särkyä ole.  Aloitin pt/ fysioterapeutin opastuksella kuntosalilla käynnit ja mieltäni vaivannut starttikankeus alkaa olla muisto. No, ehkä joskus, kun joudun istumaan pitempään niin pientä kankeutta, mutta onneksi on väliajat.

Sinulla jumppa-ym. ohjeet ovat vielä tuoreessa muistissa, joten  lonkan kuntoutus  käy jo rutiinilla,
Eipä tässä muuta kuin tsemppiä jatkoon!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #38 - 13.10.2017 klo 18:05:44
Tulosta viesti  
Molemmat lonkat tai molemmat polvet voi leikata samalla kertaa, jos molemmat ovat jo niin sököt ettei niiden kanssa pärjää. On aivan mahdollista, että nivelrikko tms. tuhoaa molemmat puolet samanaikaisesti. Jos ei molempia leikata samalla kertaa, yleensä on 3 kk väliä, mutta lyhyempikin on mahdollinen, minulla oli 3 viikkoa lonkkaleikkausten välillä. Puoli vuotta ei minusta kuulosta mitenkään lyhyeltä väliajalta vaan pikemminkin pitkältä, mutta varmaan siihen vaikuttaa sekin paljonko jonoa sattuu kulloinkin olemaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

-juho-
Poissa

Lääke on "bisnes" ;)

Vastaus #39 - 13.10.2017 klo 18:07:11
Tulosta viesti  
napsu kirjoitti 13.10.2017 klo 15:26:11:
Pakko kysyä, että oliko lonkka jo niin huonona, ettet pärjännyt  enää säryn ym. kanssa?

Kiitos, molemmat oli ns. leikkuu kypsät jo keväällä. Silloin jo päätettiin 6 kk kuluttua palata asiaan.
Tää viimeinen oli istuenssa pahin, oli myös jo yösärkyjä.
Röntgenkuvakin näytti jo, sökö mi sökö.

Jännä homma, liikesärky väheni niin leposärky lisääntyi.
Jos tuo istuminen olisi onnistunut, niin varmaan pärjännyt jonkin aikaa.  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

-juho-
Poissa

Lääke on "bisnes" ;)

Vastaus #40 - 13.10.2017 klo 19:44:39
Tulosta viesti  
Sopuli kirjoitti 13.10.2017 klo 18:05:44:
Puoli vuotta ei minusta kuulosta mitenkään lyhyeltä väliajalta vaan pikemminkin pitkältä, mutta varmaan siihen vaikuttaa sekin paljonko jonoa sattuu kulloinkin olemaan.

Tapauskohtainen.
Meillä julkinen ei leikkaa samalla aikaa molempia. Enkä olisi ollut halukaskaan. Vihainen

Mulle ihan hyvä väli henkisesti, koska ei niin kiire tapaus ja sai olla "terveitten" kirjoilla töissä ja harrastaa jonkin aikaa. Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu