Normaali aihe Tekonivelen mahd.tulehdus (2kk leikkauksesta) (Luettu 1.057 kertaa)
Handelssi
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Sijainti: Kuopio
Tekonivelen mahd.tulehdus (2kk leikkauksesta)
03.04.2017 klo 14:51:32
Tulosta viesti  
Tervehdys,
Olen melko uusi nivelklubilainen. Tämä on vasta ensimmäinen viestini, mutta jonkun verran olen lukenut keskusteluketjuja. Olen 37-vuotias nainen, ja minulle laitettiin vasempaan lonkkaan tekonivel tammikuun puolessa välissä (Ensi viikolla olisi lopputarkastus). Olin kärsinyt erilaisista nivus-, pakara ym. kivuista n. 16 vuotta kunnes toissa syksynä syy selvisi massiiviseksi lonkan nivelrikoksi, päättyen sitten caput nekroosiin ennen leikkausta (syynä avn selittämätön verenkiertohäiriö)

Leikkaus tammikuussa meni hyvin, ja toipuminen lähti oikein hyvin käyntiin. Suurimmat kivut jäivät leikkauspöydälle. Nyt kuitenkin mietityttää leikatussa jalassa viikon verran olleet uudet tuntemukset. Vaihdellen pakarassa/nivusessa tuntuu erilaista painetta. Ei kai leikkauksessa tullut kuitenkin tulehdusta, joka alkaa nyt vaivata? Leikkausta ennen minulla oli ollut haavauma, joka ei estänyt leikkausta, mutta tietenkin nyt miettii pääsikö esim. sieltä jokin bakteeri tai katetroitaessa leikkauksen jälkeen.. Samoihin aikoihin kun kivut ilmenivät lasta nostaessani autoon könähdin hiukan leikatun jalan päälle, eli tulisikohan siitä viikon kestävää kipua? Hitto kun alkaa pelottaa tuo mahdollinen tulehdus, kun vaikutti jo että toivun oikein hyvin ja uusi elämä voisi alkaa 17 vuoden jälkeen!! Onko kenelläkään kokemusta mahd. tulehduksista, jotka alkaisivat vaivata jonkun verran leikkauksen jälkeen?

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Liike on lääke!

Re: Tekonivelen mahd.tulehdus (2kk leikkauksesta)
Vastaus #1 - 03.04.2017 klo 15:25:15
Tulosta viesti  
Jos lähistöllä on terveyskeskus tai yksityinen labra, niin kannattaa ehkä otattaa tulehdusverikoe crp tai la. Yksityiselläkään se ei maksa kuin kympin verran.
Ottaa sitten koetuloksen mukaan sinne lopputarkastukseen ja siellähän asiat sitten selviää.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 03.04.2017 klo 16:13:56
Tulosta viesti  
Neuvoisin kipinkapin menemään labraan. Ottavat kiireellisenä crp:n, kun kerrot tuoreestqa leikkauksesta.

Huom! tk EI SAA ottaa hoidettavakseen, jos crp on koholla.
Vaan silloin täytyy ottaa heti yhteys leikanneeseen yksikköön.
Mun tapauksessa labrasta soittivat itse sairaalaan.

Ei kannata jossitella ja arpoa, mikähän tässä nyt on, vaan toimia nopeasti, niin mahdollista tulehdusta voidaan lääkitä heti alkuunsa.
Mun tapauksessa kohonneelle crp:lle ei löytynyt selitystä, mutta siitä huolimatta pitivät viikon osastolla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #3 - 03.04.2017 klo 18:28:15
Tulosta viesti  
Kipuihin saattaa olla jokin aivan viatonkin syy, oletko esimerkiksi tehnyt tavallista pitemmän lenkin tai muulla tavalla rehkinyt liian pian, kun leikkauksesta ei vielä ole tuon enempää aikaa? Tulehdus on kuitenkin niin vakava juttu, että kannattaa selvittää onko sellaisesta kysymys, niin kuin nuo aikaisemmat vastaajat jo neuvoivat.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Handelssi
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Sijainti: Kuopio
Vastaus #4 - 04.04.2017 klo 15:07:42
Tulosta viesti  
Hei,
Kiitos edeltävistä viesteistänne! Kävin ottamassa tulehdusarvot. Arvot olivat ihan normaalilla tasolla. Lisäksi lääkäri oli sitä mieltä, että mahd. tulehdus aiheuttaisi merkittäviä liikerajoitteita. Täytyy seurailla tilannetta, ja ensi viikolla sitten röntgeniin ja ortopedin juttusille jälkitarkastuksen tiimoilta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #5 - 04.04.2017 klo 22:07:31
Tulosta viesti  
Kun sinulla on jälkitarkastus sopivasti lähiaikoina, niin kannattaa ottaa asia siellä puheeksi. Kannattaa myös kiinnittää huomiota liikkumiseen. Liikunta on sinänsä hyväksi, mutta hyvääkin saattaa tulla liikaa ja monet innostuvat yrittämään liian pitkiä lenkkejä liian aikaisin tai jollain muulla tavalla menevät asioiden edelle, ja se voi aiheuttaa ylimääräisiä kipuja. Toipuminen ei muutenkaan ole suoraviivaista ylöspäin menoa, vaan siinä saattaa olla tasanteita jolloin asiat eivät tunnu edistyvän, ja takapakkiakin saattaa välillä tulla varsinkin jos on tullut rasittaneeksi itseään liikaa jossain yhteydessä.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Maria Dahl
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #6 - 09.07.2017 klo 19:41:36
Tulosta viesti  
Minulla on kulunut kolme ja puoli kuukautta lonkan tekonivelleikkauksesta. Kiitollisena luen näitä "kanssakärsijöiden" viestejä. On helpottavaa tietää, etten ole ainoa kivulias tässä vaiheessa. Kuinka kauan olette käyttäneet tukisauvoja leikkauksen jälkeen? Nyt olen muutamana päivänä yrittänyt liikkua ilman kyynärtukisauvaa ja sain lonkkani kauhean kipeäksi. On vaikeaa tietää, mikä on sopiva liikunnan määrä. Kyllä tuo tulehdusasia on omassakin mielessäni käynyt. Kovin yksin tekonivelleikattu jätetään terveydenhuollossamme toipumaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #7 - 09.07.2017 klo 20:22:23
Tulosta viesti  
Minä käytin yhtä kyynärsauvaa monta kuukautta, mutta se oli loppuvaiheessa enemmän huonon tasapainon avuksi kuin lonkkien takia. Lääkäri ei hätistellyt, vaan sanoi että sen saa jättää pois omassa tahdissa. Sisällä tasaisella lattialla pärjäsin parin kuukauden kuluttua ilman tukea, mutta ulkona ihan tasaiselta näyttävä asvalttikatukin oli yllättävän epätasainen.

Sopiva liikunnan määrä on se, minkä kroppa siinä vaiheessa liikaa väsymättä ja kipeytymättä kestää. Lonkan kanssa pääsee yllättävän pitkälle pelkällä arkiliikunnalla, joten ei kannata ajatella että tässä pitää nyt kauheasti treenata hampaat irvissä, eikä varsinkaan kannata kuvitella että treenaamalla voisi nopeuttaa toipumista. Vaikka haava näyttää parantuneelta, sisällä olevien kudosten paraneminen vie paljon kauemmin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maria Dahl
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #8 - 09.07.2017 klo 21:30:11
Tulosta viesti  
Kiitos tiedosta. Olisi pitänyt lukea näitä keskustelupalstoja jo paljon ennen leikkausta. Nyt olen varmaan odottanut toipumista liian nopeasti. Kyllähän sen ymmärtää, kun joudutaan paljon käsittelemään sekä luuta että lihasta, että tällaisella skolioosiselkäisellä ikäihmisellä paraneminen kestää. Tuntuu vaan niin murheelliselta, kun tilanne on ihan samanlainen nyt leikkauksen jälkeen kuin sitä ennenkin: Kuljen kepin kanssa ja lonkka on kipeä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #9 - 09.07.2017 klo 22:09:23
Tulosta viesti  
Kannattaa ottaa rauhallisesti ja ajatella, että kyllä se todellinen toipuminen siellä odottaa, se on vain kauempana kuin luulin. Jos on muita kremppoja lisäksi tai ikää paljon, sekin hidastaa, joten sitä suuremmalla syyllä kannattaa noudattaa vanhan kansan neuvoa "Hiljaa hyvä tulee" ja sitäkin, että "Laiskuus on hyvä lahja kun sitä osaa oikein käyttää!"

Sivun alkuun

IP kirjattu

Onneli-61
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #10 - 12.07.2017 klo 13:49:01
Tulosta viesti  
Joskus voi olla niinkin, ettei niistä kepeistä vaan "uskalla" luopua ja sitten tulee käveltyä huonosti niiden varassa. Itse tein 8 vk kuluttua leikkauksesta yksinkertaisesti vaan sellaisen päätöksen, että nyt ne kepit jäävät ja lähdin lenkille ilman niitä. Sanoin miehelle, joka tuli kaveriksi lenkkeilemään, että haet sitten autolla tien poskesta, jos matka tyssää kesken. Hyvin sujui, enkä sen jälkeen kyynärsauvoihin koskenut, vieläkin yli 4 kk leikkauksesta tulee välillä ontumista, mutta sitten vaan venyttelyä ja tarpeen mukaan särkylääkettä. Facebookissa on muuten myös hyvä keskusteluryhmä nivelrikkoisille sekä ihan oma lonkkavaivoista kärsiville Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Karamba
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #11 - 15.07.2017 klo 22:25:01
Tulosta viesti  
Juu tuo crp kannattaa otattaa jos vaan maholista jos epäilee tulehdusta, mulla oli tulehdus. Mut oikeesti mulla haava aukesi ja siitä tuo rulianssi alkoi, no se siitä. Mulla nousi tulehdusarvot toisenkin kerran mut mistä johtui ei tietoo, onneks laski normi lukemiin alle viikos. Meillä ainakin tk hienosti toimisi ja otti Pikatesti P-CRP , sitä meinaan kannattaa kysyä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

PiAnn
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #12 - 07.12.2017 klo 12:33:51
Tulosta viesti  
Hei
Minulla on leikattu 6 v sitten molemmat lonkat kerralla.  Ohjeissa sanotaan että täytyy välttää tulehduksia, mutta millaisia tulehduksia?
Jalkojen hyvästä hoidosta puhutaan, samoin neuvotaan hammaslääkärille tai tähystyksiin mennessä kertomaan että on tekonivelet.  Mitä muita tulehduksia on sellaisia jotka vaativat tarkkaa huolellisuutta?
Minulla on ollut vajaan viikon suolistovaivaa, kipua vas. alavatsalla. Kipu on levinnyt vas puolen lantion alueelle ja säteilee vasempaan jalkaan.  CRP on yli 50, leukkarit ok, kävin aamulla verikokeissa.  Illalla menen tk-lääkärin vast.otolle.
Olisiko vaaraa tulehduksen leviämisestä vas tekoniveleen?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #13 - 08.12.2017 klo 09:59:56
Tulosta viesti  
Tärkeätä on se, että mahdolliset tulehdukset hoidetaan kuntoon mahdollisimman nopeasti. Ei jokainen tulehdus heti automaattisesti ampaise tekoniveliin, mutta tämä mahdollisuus pitää kuitenkin ottaa huomioon.

Minua on varoitettu erityisesti hampaan juuressa olevista märkäpesäkkeistä, vaikka en käsitä miten juuri ne olisivat niin vaarallisia tekonivelille, mutta mistäpä minä sen tiedän kun en ole mikään lääketieteen asiantuntija. Minulle oli ihan salavihkaa kehittynyt sellainen ja se oli jokseenkin oireeton, en olisi edes tiennyt sitä mutta se näkyi röntgenkuvissa jotka hammaslääkäri otti juuri siksi, että tällaiset salakavalat märkäpesäkkeet löytyisivät. Siihen hampaaseen tehtiin sitten juurihoito jolla asia saatiin kuntoon.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 09.12.2017 klo 21:22:50
Tulosta viesti  
Minulle juuri vähän aikaa sitten hammaslääkäri väitti, että riski tulehduksen päätymisestä "vanhaan" tekoniveleen olisi jokseenkin pieni. Eli se riski olisi suuri siinä paranemisvaiheessa, mutta ei sen jälkeen niinkään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #15 - 10.12.2017 klo 14:17:04
Tulosta viesti  
"Ruikutin" hammaslääkärille antibioottien ottamisesta  ennen hammaskiven poistoa. Kohta 7 vuotta molempien polvien protetisoinnista. En tykkää antibioteista !

Hän esitti kysymyksen: "Entäs jos ? Ja jos se "jos" tapahtuu, kummasta pahemmat seuraukset; 4 kpl:sta tabletteja, vai jopa vuoden toipuminen proteesin vaihdosta ja lääkekuureista ?"

Jokainen hammaslääkäri 7 vuoden aikana on itsestään selvänä asiana antanut ab-tabletit/kirjoittanut reseptin, kun suussa tehty ns. veritien aiheuttamaa toimenpidettä.

Sivun alkuun

IP kirjattu