Normaali aihe Nilkan luudutuksen vaikutus liikkumiseen (Luettu 378 kertaa)
Kyborgi
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Sijainti: Helsinki
Nilkan luudutuksen vaikutus liikkumiseen
30.03.2017 klo 15:44:36
Tulosta viesti  
Hei!

Minulla on syksyllä edessä nilkan tai ehkä jopa molempien nilkkojen ylemmän nivelen luudutus. Molemmissa on todella paha ja pitkälle edennyt nivelrikko, luut hankaavat luita vasten ja rustosta ei enää tietoakaan. Kivut ovat kovat, ja leikkaukseen on pakko mennä, se on selvää.

Nyt vain mietityttää, millä tavoilla luudutus vaikuttaa liikkumiseen ja elämään. Tasaisella käveleminen varmasti onnistuu, mutta entä ylä- ja alamäet? Pyöräily, autolla ajaminen? Retkeilen myös hurjan mielelläni, ja kauhistuttaa ajatella miten pääsen kulkemaan metsäpolkuja tai kiipeämään loiviakaan kallioita taipumattomalla nilkalla, saati jos molemmat nilkat ovat luudutetut... Yritin selailla aiempia keskusteluja, mutta ihmeekseni en oikein löytänyt aiheesta mitään kokemuksia.

Suoraan sanoen koko juttu masentaa jo valmiiksi, vaikka koitankin pysytellä positiivisena. Tuntuisi silti hyvältä osata varautua siihen, mitä on odotettavissa, ja kaipaisin todellakin jonkinlaista vertaistukea. Epätietoisuus lienee oikeastaan kaikkein pahinta.

Ihan alunperin tarkoituksena oli laittaa tekonivelet molempiin nilkkoihin, mutta koko prosessi on venynyt niin kauan, että ainakin toinen nilkoista on päässyt niin huonoon jamaan, ettei tekonivelleikkaus ole luultavasti enää todellinen vaihtoehto - liikaa kulumaa, liikaa virheasentoa. Voi huoh!

Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Mikä ei tapa, se vahvistaa...
Ehkä.

Re: Nilkan luudutuksen vaikutus liikkumiseen
Vastaus #1 - 29.05.2017 klo 17:49:04
Tulosta viesti  
hei!
Pitkästä aikaan olen tällä foorumilla käymässä....
Mulla on vasemmassa nilkassa ylemmässä nivelessä huonosti toimiva tekonivel (koukistus 0, 90asteen kulmassa siis ja ojennuskin puutteellinen) ja alempi on luudutettu, tripleartrodeesi... Lisäksi hermovaurio ja nyt leikkausten mukana tullut virheasento, joka pitäisi leikkauksella korjata. Eli liikettä ei nilkassa juurikaan ole. Ja kyllähän se vaikuttaa, ihan liian moneen asiaan. Mulla kuitenkin toinen jalka on ns terve. Pidemmän päälle kävely ei o kivaa, kepit mulla on käytössä jos enemmän pitää kävellä. Kyykkyyn ei pääse kunnolla, eikä kurkottelukaan onnistu. Epätasaisessa maastossa pitää olla extra-varovainen, tasapaino on huono. Alamäkeä on helpompi kävellä kuin ylämäkeen. Portaita pääsee ylös, mutta alastulo on mulla oikeastaan ihan pakollisissa, hissi on kiva kaveri. Terveen jalan polvi on ruvennut juurikin noissa portaissa kiukuttelemaan, samoin leikatun jalan jalkaterän nivelet, jostakin se liike on otettava kun useampi on blokattu. ristiselkä ja lonkat pysyvästi jumissa viikottaisista fyssarikäynneistä huolimatta. Auto on vaihtunut automaattivaihteiseen jo tovi sitten. Enää voi haaveilla kunnon metsäretkistä, saati sitten kiipeilystä yms. Harrastukset on vaihtuneet/ollut pakko lopettaa. Iltaisin istuminen on yhtä tuskallista kuin seisominen. Pyöräily sujuu, kunhan satulan sääti vähän matalammalle, pisimmät lenkit on ollut 20-40km.
Et en mä kauhean ruusuista kuvaa sulle voi maalailla, mutta ei se ihan noin negatiivistakaan ole, minkä tuosta ehkä saisi kuviteltua... Mä oon ollut useamman vuoden kotona, nyt opiskelen uuteen ammattiin, unelmaani jo 20 vuoden takaa Kliseinen. Tosin ilman tietoa, pystynkö oikeasti ikinä töihin palaamaan, ainakaan täysipäiväisesti... Mutta päivä kerrallaan mennään, nyt nautitaan kesästä ja lomasta.  Hymiö Silmänisku Mulle voit laittaa yvn, mikäli siltä tuntuu...

Nilkka sökönä... ihan vaan pelkän liukastumisen vuoksi.
Sivun alkuun
IP kirjattu

Peppina
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Re: Nilkan luudutuksen vaikutus liikkumiseen
Vastaus #2 - 02.11.2017 klo 22:03:21
Tulosta viesti  
Hei,
Kiinnostaisi kovasti kuulla, miten leikkauksesi meni ja miten olet toipunut. Mulle tehtiin nilkan luudutusleikkaus pari kk sitten. Hyvin kai on mennyt, mutta mietittää, miten kävely ja muu liikunta sujuu, kun saa paketin pois jalasta. Olen aina harrastanut liikuntaa ja on ollut aika pitkästyttävää, kun ei ole päässyt liikkumaan. Olisi kyllä upeata, jos leikkauksella pääsi kivuista ja liikunta tulevaisuudessa onnistuu.
Vastauksesta etukäteen kiittäen!

Sivun alkuun

IP kirjattu