Normaali aihe Depressio ja kuntoutus (Luettu 3 917 kertaa)
Tuuli78
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Kotka
Depressio ja kuntoutus
12.02.2017 klo 16:28:58
Tulosta viesti  
Hei! Voi olla etten vain huomannut mikäli aiheesta on jo aloitus, mutta otsikossapa se jo tulikin. Olen kovin aktiivinen ja liikkuvainen 38-vuotias nainen. Lonkan tekonivelleikkauksesta on nyt 3viikkoa ja huomaan että olen todella ahdistunut tähän kotona olemiseen. Ulos ei yksin viitsi juurikaan lähteä kun piha on umpijäässä, eikä lonkka kovin pitkää matkaa vielä kävellä kestäkään. Kuinka nopeasti olette päässeet kepeistä eroon? Ja onko muilla ottanut henkisesti koville tämä avuttomuus ja yksinäisyys (olen perheellinen mutta heillä on toki omat menonsa). Huomaan että olen kovin itkuinen ja alakuloinen vaikka toki kovasti yritän suhtautua ja ajatella positiivisesti. Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: Depressio ja kuntoutus
Vastaus #1 - 12.02.2017 klo 17:31:56
Tulosta viesti  
Minä pääsin kepeistä eroon varsin hitaasti, toisesta kepistä kyllä luovuin parin viikon kuluttua mutta toinen oli mukana monta kuukautta. Se oli kyllä enemmän huonon tasapainon vuoksi tukena kuin siksi että olisin sitä lonkan vuoksi tarvinnut. Ohjeeksi sairaalasta sain, että kahta keppiä käytetään 1-2 viikkoa ja yhtä kunnes kävely sujuu ontumatta. Tärkeämpää on se, että kävelystä tulee kunnollista, kuin se että pääsisi kepeistä eroon mahdollisimman pian. Sehän ei suinkaan estä ulkoilua eikä liikkumista, vaan kepin kanssa pystyy tekemään ihan kunnollisia kävelylenkkejä, mutta nyt on kyllä keli suurempana ongelmana, kun ohuen lumikerroksen alla saattaa olla karmean petollinen jäätikkö. Monet muina vuodenaikoina leikatut ovat kuitenkin törmänneet sellaiseen ongelmaan, että kun leikkauksen jälkeen olo rupeaa kohenemaan, niin innostuu liikkumaan enemmän ja aikaisemmin kuin mitä senhetkinen kunto todella kestää, ja sitten voi tulla ylimääräisiä kipuja ja jopa takapakkia toipumiseen kun ei malta antaa leikattujen kudosten parantua rauhassa. Se vie joka tapauksessa aikansa eikä sitä voi nopeuttaa, joten saattaa peräti olla että liukkaus tuli sinun kannaltasi hyvin sopivaan aikaan, niin että se jarruttaa liikaa hosumista. Kotiaskareet riittävät alussa liikunnaksi ja lenkkeillä ehtii sitten myöhemmin, kun kelit paranevat ja lonkka myös.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuuli78
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #2 - 12.02.2017 klo 17:57:00
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksesta! Minä sain ohjeeksi kahdella kepillä 2-6vk ja tosiaan yhdellä kun onnistuu ontumatta. Operaatio oli odotettua suurempi ja minulle tehtiin luunsiirto reisiluusta ja siitä syystä kahdella kepillä saa ihan luvan kanssa mennä pidempäänkin. Olen kokeillut yhdellä, mutta kipuja on sen verran että ei vielä pidempää matkaa voi ajatella. Mutta ehkäpä tuo liukkaus on tosiaan hyvä ettei tule liikaa hötkyiltyä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 12.02.2017 klo 18:42:31
Tulosta viesti  
Tuuli78 hei ! Kun "menettää itsemääräämisensä", putoaa kuin käki oksalta  Hymiö

Olet toipumassa suuresta leikkauksesta, mikä vie voimat ja rasittaa koko kroppaa. Viiden suurehkon leikkauksen jälkeen olen potenut alakuloa joka kerta. Ensimmäinen tuli suurena yllätyksenä, sillä en ollut osannut kuvitella sellaista.

Päinvastoin ajattelin aloittavani ihanan uuden elämän ja että toipuminen sujuu niks-naks. Läheisilleni ei oltu tehty vastaavia operaatioita.

Myöhempien leikkausten jälkeen "monttu" oli jo tuttu tunne, ja tiesin, että paranemisen edistyessä nuppi piristyy.

Kepit voi kuvitella kavereiksi auttamaan prosessissa. Sitten kun kävely on 100%:sti vakaata eli ei ontumista, kepit saavatkin jäädä pois.
Myöhemmin huomaa, miten lyhyt keppiaika oli verrattuna siihen, että toipumiseen menee noin vuosi.

Kevätaurinkoa sinulle ja tsemppiä ! Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuuli78
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #4 - 12.02.2017 klo 20:53:15
Tulosta viesti  
Maller, Kiitos paljon viestistäsi! Et arvaakaan miten paljon se jo auttoi. Miten huojentavaa kuulla että joku muukin on pudonnut kuin käki oksalta  Hymiö Ja huojentavaa kuulla myös että se helpottaa... En tosiaan osannut tällaista mokomaa monttua odottaa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 13.02.2017 klo 12:51:04
Tulosta viesti  
Kepeillä voi opetella myös sellaisen nelipiste-kävelyn, joka nopeuttaa menoa huomattavasti. Eli keppejä eo siirretä yhtaikaa vaan siirretään vuorotellen sopivasti askelten tahtiin.
Kannattaa myös muistaa, että veren HB yleensä putoaa aina jonkun verran ja aiheuttaa väsymystä luonnostaan. Tällöin mielikin saattaa mennä matalaksi. Mutta joka päivä tulee uusi aamu ja aurinko paistaa vaikkei aina edes näy...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #6 - 13.02.2017 klo 18:47:55
Tulosta viesti  
Minä en oppinut millään sitä kyynärsauvoilla kävelemistä mitä ensin yritettiin opettaa, mutta sitten fyssari sanoi että kokeillaanpa jos sinulle sopisi nelipistetekniikka paremmin, ja se onnistui heti kun olin aikaisemmin harrastanut sauvakävelyä ja siinä oli valmis malli. Vauhti oli kyllä aluksi niin hidas että kaikki rollaattorimummot menivät ohi.

Suuren leikkauksen jälkeen väsyttää paljon enemmän kuin voisi arvata, ellei ennestään tiedä. Kestää aikansa ennen kuin elimistö toipuu siitä, mutta se on niin yksilöllistä ettei toisen kokemuksista voi päätellä kauanko itsellä kestää. Se voi kyllä olla hyvin hidasta, niin ettei kannata hätäillä, ajan kanssa alkaa kyllä päivä paistaa risukasaankin.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuuli78
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 20.02.2017 klo 09:35:04
Tulosta viesti  
Kiitos kaikille vastauksista! Tämä nelipistetekniikka olikin ihan uusi juttu! Täytyypä kokeilla. Ja ehkä se mielikin kohenee kun pääsee pikkuhiljaa liikkeelle ihmisten ilmoille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #8 - 20.02.2017 klo 10:35:38
Tulosta viesti  
Hyvin todennäköisesti kohenee, minusta oli hyvin juhlavaa päästä ensimmäisen kerran shoppailemaan vaikka en ostanut mitään sen kummempaa kuin sukkia ja muuta yhtä arkista. Eka ruokakauppareissu oli myös yhtä juhlaa ja valinnanvara tuntui valtavan suurelta, vaikka kauppa oli pienimmän sortin pikku-Siwa. Näin arkiset asiat jo piristävät, saati sitten kun pääsee oikein kylään tai johonkin kivaan tapahtumaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu