Normaali aihe Selkärankareuma? (Luettu 3.038 kertaa)
annastiina
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Selkärankareuma?
01.12.2016 klo 12:25:29
Tulosta viesti  
Alan olla niin epätoivoinen kipujeni kanssa, että pakko tulla täältä kysymään apua. Olen 23-vuotias nainen mutta olo on kuin 80v mummolla. Kivut alkoivat pari vuotta sitten kovana lonkkakipuna. Kipua hoidettiin limapussintulehduksena, mutta kun kivut eivät hävinneet otettiin röntgenkuvat, joissa jotakin näkyi ja minut määrättiin magneettikuviin sekä fysioterapiaan selkärankareuma epäilyn vuoksi. Fysioterapiassa huomattiin jos jonkinmoista virheasentoa, mutta fyssari ei uskonut niiden olevan syy niin koviin kipuihin. Kipu alkoi levitä selkään, en pystynyt oikein nukkumaan enää. Heräilin jatkuvasti ja asennonvaihtaminen sattui, varsinkin jos olin selälläni. Aamuisin oli hankala päästä sängystä ylös. Magneettikuvat olivat kuitenkin puhtaat. Lääkäri ei ollut kovin yhteistyö haluinen, koska olin mennyt turhaan magneettikuviin enkä saanut mitään selitystä kivuille. Lisää kipulääkkeitä vain. Olin myös muuttamassa ulkomaille parin viikon kuluessa, joten epäilen, ettei häntä huvittanut käyttää turhaan aikaa minun hoidossa.

Nyt pari vuotta myöhemmin tilanne on vain pahentunut. Enää en voi istua pitkiä aikoja tai selkää alkaa särkeä. Paikoillaan seisominen on myös yhtä tuskaa. En edes muista milloin olisin saanut hyvät yöunet. Miehellä alkaa mennään hermot minun pyörimiseen. Nyt kipuja on edelleen eniten lonkissa, mutta kipuja on yhä enemmän selässä. Myös ranteet ja polvet kipuilevat säännöllisesti. Uusimpana kivut päkiöissä.

Ollessani vielä kasvuiässä vasen jalkapöytä alkoi turvota ja jalka lopulta leikattiin, koska epäiltiin luumätää. Mitään ei kuitenkaan löytynyt ja tulehduksen syy jäi epäselväksi. Olen lukenut, että pahat tulehdukset voivat aiheuttaa selkärankareumaa. Voiko näin kaukaisella tulehduksella olla tekemistä asian kanssa? Kuulostaako tämä edes reumalta? voiko se olla sitä vaikka magneettissa tai verikokeessa ei näkynyt mitään?

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Liike on lääke!

Re: Selkärankareuma?
Vastaus #1 - 01.12.2016 klo 15:10:10
Tulosta viesti  
Aika tutulta kuulostaa eli selkärankareuman alkuvaiheilta. Ihme, että olet sinnitellyt parikin vuotta varsinkin öisten ristiselkäkipujen kanssa, jotka herättää aina kääntyessä.
Magneettikuva ei taida kertoa Si-nivelten tilaa niin hyvin kuin perinteinen röntgenkuva. Eli pitäisi saada rtg-kuva Si-nivelista lantion kohdilla. Si-nivelet kiinnittää selkärangan lantioluihin.

Suositan, että menet yksityiselle reumalääkärille ja vastaat vain hänen kysymyksiin, missä koskee ja milloin. Milloin kivut alkoivat ja missä ja miten ovat edenneet vuosien saatossa.

Jos niitä alkaa neuvomaan, että taitaa olla reumaa, niin yleensä saa pakit. Itselleni kävi juuri niin 30 vuotta sitten, että menin reumalääkäriin ja sanoin, että oliskohan selkärankareumaa. Ukko vastasi, että ei ole ja antoi särkylääkettä. Puoli vuotta myöhemmin menin toiselle reumalääkärille ja valitin selkäkipua ja vaikeuksia pystyä enää nukkumaan öisin. No aikansa kyseltyään, totesi, että selvä selkärankareumatapaus, otatti rtg-kuvan,  kirjoitti B-todistuksen pyytämättä ja pani lääkityksen käyntiin. Jotenkuten on pärjäilty työelämä läpi.

Ehdotan siis, että uudelleen sopivalle lääkärille ja suu riittävän supussa, niin tohtorisetä tuntee pätevänsä, kun miettii diagnoosia. Äläkä ainakaan kerro, että täällä foorumilla jo sanottiin, mikä on diagnoosi.  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

annastiina
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #2 - 01.12.2016 klo 18:35:43
Tulosta viesti  
Kiitos kpt vastauksesta! Useampaan kertaan olen lääkärissä kipujeni vuoksi käynyt, mutta avuksi olen aina saanut tulehduskipulääkekuurin. Jossain vaiheessa sitä vain kyllästyy, kun kukaan ei ota tosissaan ja alkaa itsekin epäillä että onkos tässä edes syytä lääkäriin mennäkään. Välillä on myös ollut helpompia aikoja kipujen puolesta. Sillä kai sitä on pari vuotta kestetty Kliseinen nyt tilanne on kyllä pahempi kuin koskaan aiemmin.

Olen alkanut pitää myös kipupäiväkirjaa, jotta osaan kunnolla kertoa lääkärille missä tilanteissa erityisesti sattuu. Aikaisemmilla lääkärikäynneillä en ole tarkkaan osannut sanoa onko kipu pahempaa aamulla vai illalla, urheillessa vai urheilun jälkeen, helpottaako vai pahenyaako saunominen jne...

Sivun alkuun

IP kirjattu

lexie
Poissa

Sijainti: Lappi
Vastaus #3 - 01.12.2016 klo 20:51:18
Tulosta viesti  
Kpt:tä kompaten - tsemppiä annastiina ja toivottavasti löydät asiantuntijan ja avun / dg:n kivuillesi. Srr:lta tuo isommalti kyllä minunkin korvaani kuulostaa..  Epävarma

*eläminen on eri asia kuin elossa pysyminen*
Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #4 - 01.12.2016 klo 22:18:07
Tulosta viesti  
Hei Annastiina ! Jos/kun pääset yksityiselle reumalääkärille, pyydäppä tutkimaan antigeeni HLA-B27, joka altistaa srr:lle.

Reumatologeilla on muutenkin eri ote tutkia sun ikäiseltä srr:n mahdollisuus kuin yleislääkäreillä. Tautihan puhkeaa erittäin harvoin ns. vanhemmalla iällä.

Mun srr:sta kärsivillä tuttavilla on kaikilla tuo HLA-B27 antigeeni.

Reumataudeissa mahdollisen aikainen hoidon aloitus on tärkeää. Yksityinen reumatologi ei liene aivan halpa, mutta tsemppaan varaamaan ajan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 03.12.2016 klo 09:49:14
Tulosta viesti  
Tyypillinen vaiva minulla on ollut vuosikausia se, että iltasaunan jälkeen seuraavana aamuna olo tuntuu siltä, että olisi jäänyt tiejyrän alle. Monet reumaatikot taas väittää toisin. Ja kylmässä uintikin aiheuttaa jotain vastaavaa tunnelmaa. Joten ainakaan oma selkärankareumani ei toimi tyypilliseen reumapotilaan tyyliin. Tuo saunonnan jälkitunne aamulla voinee johtua myös jostain nesteenkiertoon liittyvästä omasta ominaisuudestani.
Joten monenlaisia tuntemuksia meillä voi olla.
Oma reumani alkoi noin 30-35v ikäisenä juuri ristiselkäkivuilla iltaisin/öisin. Ja tietenkin yksi mittari pikku hiljaa kertoo selkärangan liikkuvuuden huononemisesta. Eli kuinka lähelle lattiaa saat kämmenet. Nyt minulla kämmenet jää noin 30 cm päähän. Tuo ero kasvoi vähitellen. Joskus nuorena ne meni lattiaan.
Ryhtiä kannattaa varjella. Varsinkin niska pyrkii kumarumaan ja pään pyöritys sivuille helposti alkaa tulla rajoittuneeksi, joten niitä kannattaa oikoa ja harjoitella aina luppoaikoina.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 04.12.2016 klo 16:32:41
Tulosta viesti  
Hei kpt ! Meidän "allasreumaatikoista" ei kukaan käy jumpan päälle saunassa. Eli muisti pelaa kaikilla: aamu ei tiedä hyvää Vihainen

Harmi, koska lihakset rentoutuu saunassa, mutta jälkiseuraukset ovat niin inhottavat, että ne tyrmää nautinnon.

Kylmä ? Moni heistä käy avannossa, monestikin päivässä. Sinne en ite uskalla, mutta lumitalvina kahlailen polvia myöten kinoksessa. Naapurit tietävät, miksi, eivätkä ole ainakaan toistaiseksi tilanneet piipaa-autoa.
Kahlaan kylpytakissa, sääret paljaina - varmuuden vuoksi pimeällä. Virnistys Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

annastiina
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #7 - 05.12.2016 klo 00:59:26
Tulosta viesti  
Kiitos kaikille viesteistä ja neuvoista! Tässä hetken googlattuani aloin miettimään, onko minun mahdollista varata lähimpään sairaalaan aikaa reumatologille vai onko pakko mennä yksityisen kautta tai koittaa saada lähete yleislääkäriltä tk:n kautta? Katselin yksityisten hintoja ja alkoi päätä ihan huimata Kliseinen

Eilen olin liikkellä koko päivän, aktiivisuusrannekkeen mukaan kävelyä tuli reilu 15km, eikä kivuista ollut tietoakaan. Kun rojahdin sänkyyn pitkän päivän jälkeen, ei nukkumisesta meinannut tulla mitään. Koski niin tajuttomasti alaselkään ja lonkkiin. Tänään olen ollut lähinnä kotona ja joululahjoja paketoidessa jouduin nousemaan ylös jokaisen paketin jälkeen, koska istuminen tuotti niin suuria kipuja. Jokaisen paketin jälkeen yritin hoitaa muuttoa vähän eteenpäin, mutta seisominen ei ollut yhtään sen kivuttomampaa. Kumartuminen/kyykistyminen on ihan hirveää myös.

Saan edelleen kämmenet lattiaan helposti, mutta selän kierto ei onnistu samalla lailla kuin ennen, jos esim täytyy katsoa sivulle, minun täytyy kääntää koko kroppa. Kaikki normaalit arkiset asiat tuottaa niin suuria ponnisteluja, että olen ihan loppu ja tekisi mieli vain itkeä ja huutaa minkä keuhkoista lähtee!

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #8 - 05.12.2016 klo 11:53:46
Tulosta viesti  
Jos lähimmässä sairaalassa on reumatautien erikoisala, niin voisit selvittää pitääkö sen reumaosaston lääkäri yksityisvastaanottoa ja varaisit ajan hänelle.
Toinen vaihtoehto on mennä mehiläinen/terveystalo-linjalle. Reumalääkäri ottanee siellä 120 euroa ja rtg-kuvat maksaa lisää. Oleellistahan tuossa on saada lääkitys käyntiin, koska selkärankareumaa ei saada parannettua, mutta oireita kyllä pystytään lieventämään ja elämän laatu paranee.

Diagnoosi vaatii ne rtg-kuvat ja verikoiteita sekä kliinisen arvion ja sen pystyy tekemään vain reumasairauksien erikoislääkäri. Tavallinen TK-lääkäri vain voi lähettää eteenpäin, esim sinne sairaalaan. Mutta kyllä tuokin reitti maksanee useita kymppejä ja vie aikaa 3 kk ainakin. Yksityisellä on ehkä tuplahinta, mutta asia hoituu yhdessä kuukaudessa.

Ihmettelen kyllä miksi kävelet 15 km viikonloppuna? 2 km riittäisi ja loput venyttelyä ja lepoa. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

lexie
Poissa

Vastaus #9 - 12.12.2016 klo 08:37:48
Tulosta viesti  
Liikkumista kipujen sallimissa rajoissa.. tsemppiä!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Katherine
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #10 - 10.12.2017 klo 13:37:48
Tulosta viesti  
Mulla nyt tosi jännä tilanne menossa!

Kävin yksityisellä alaselän ja lonkan alueen magneetissa ja vielä ei ole lausuntoa tullut. Mutta kuvat sain tietty heti ittelleni ja niissä näkyy tosi selkeitä muutoksia;on välilevyn pullistumaa, rappaumaa, sellaisia valkoisia läikkiä nikamat täynnä ja tulehduksen näköistä myös kudoksissa. Kattelin vähän googlen kuvia ja näyttää ihan identtiseltä kuin sieltä löytyvät selkärankareumakuvat. Mutta tietty voi olla jotain ihan muutakin, kun ammattilainen ne lausuu.

Oon varmaan ainoa ihminen maailmassa, joka olisi tyytyväinen selkärankareumadiagnoosiin, mutta nää kuukaudet on ollu yhtä h***ä kun ei tiedä mikä vaivaa ja olo on ihan karsee koko ajan. Outoa kyllä on, jos mulla ois selkärankareuma, koska kaikki labrat ollu ok ( liian hyviä olotilaan nähden ) eikä kortisoni auttanut, vaikka sitä söin aluksi pari viikkoa. Toisaalta ihan kaikki muut oireet kyllä täsmää ja sukurasitus on molemmilta vanhemmilta ja on ollu reaktiivisia artriitteja nuoresta lähtien.

Nyt vaan ootan tota lausuntoa kun kuuta nousevaa, jos vaikka hyvällä tuurilla sais sen avulla diagnoosin ja lääkkeet !!! Päivittelen kuinka kävi Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

lexie
Poissa

Vastaus #11 - 23.12.2017 klo 20:55:46
Tulosta viesti  
Tsemppiä Katherinelle - diagnoosi on aina jonkunlainen helpotus, vaikka sairauksia koskaan ei kelleen toivokaan! Hymiö Kuulolla ollaan!

Sivun alkuun

IP kirjattu