Normaali aihe Pelko tekonivelleikkausta kohtaan (Luettu 5 462 kertaa)
Pirjoinkeri
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Pelko tekonivelleikkausta kohtaan
21.11.2016 klo 22:27:03
Tulosta viesti  
Olen 47 - vuotias terve, normaalipainoinen naishenkilö, 4 lapsen työssä käyvä äiti. Nivelrikko molemmissa lonkissa todettiin 7v sitten. Kyseessä synnynnäisesti'luiskan malliset' lonkat, mikä pikku hiljaa aiheuttanut nivelrikon - ei oireillut millään tavalla aiemmin - lievien selkävaivojen takia otettiin röntgenkuva, missä tilanne sitten todettiin. Olisivat laittaneet tekonivelet vaikka heti, mutta koko ajatus tuntui silloin ihan absurdilta, kun vaivoja oli niin vähän. No - vuosien varrella vaivat ovat lisääntyneet. Kipuja on sen verran, että otan buranan päivässä, mutten muuta. Varmaan kipuun on myös tottunut. Liikkeelle lähtö aamuisin on jäykkää ja ontuminen pahin vaiva. Kävely alkaa olla todella mielenkiintoista katsottavaa…aina joku kysyy, että mitä sulle on sattunu Hymiö Enkä ikimaailmassa pystyisi enää kävelemään yli kilometriä. Olen jo kerran perunut sovitun leikkausajan (olisi ollut tämän vuoden tammikuussa) kun koin ettei tämän nyt niin paha vaiva ole. Mutta vaivat ovat koko ajan lisääntyneet. Sairaslomalla en kyllä ole ollut, mutta työni ei ole fyysisesti kuormittavaa ja liikkumisen määrää voi itse säädellä. Läheisten mielestä leikkaukseen kannattaisi mennä, ja itsenikin, mutta toistaiseksi hanketta estää tolkuton pelko asiaa kohtaan. Vaiva on sellainen, että molemmat lonkat on pakko operoida samalla kertaa. Yksiselitteistä syytä pelkoon en ole keksinyt. Ehkä se on pelkoa koko leikkaussalia, nukutusta ja puudutteita kohtaan (vähän ikäviä kokemuksia aiheesta taustalla, ei mitään tosi dramaattista mutta kuitenkin), pelkoa, että jos kaikki ei menekään putkeen, jos sattuu jotain…ja ehkä pelkoa toisten avun varaan joutumisesta, että ei pääse mihinkään, ei voi ajaa autoa…kaikkea tällaista. Onko jollain kokemusta tällaisesta pelosta ja sen mahdollisesta selättämisestä? Kiitollinen olisin kommenteista:)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: Pelko tekonivelleikkausta kohtaan
Vastaus #1 - 22.11.2016 klo 09:00:54
Tulosta viesti  
Minä menin ensimmäiseen tekonivelleikkaukseen kauhusta kankeana, mutta liikkuminen oli jo niin onnettoman huonoa ettei muuta vaihtoehtoa ollut. Pelko loppui kuin seinään heti kun esilääkkeet rupesivat vaikuttamaan. Sitten kuuntelin ihan lunkina kaikki leikkausäänet eikä tuntunut miltään, pelko oli täysin poissa ja toisen lonkan leikkaus kolmen viikon kuluttua ei sitten enää kovin paljon pelottanutkaan kun tiesin jo mitä se oli.

Jos molemmat lonkat leikataan samalla kertaa, toipumisen alkuvaihe on hankalampi, mutta sitten tulee helpompaa, kun koko juttu on kerralla selvä. Minusta hankalin vaihe oli juuri se leikkausten väli, kun leikattu lonkka rupesi kyllä paranemaan mutta toinen huononi sitä mukaa, niin että asia ei tuntunut edistyvän ollenkaan.

Lonkan tekonivelleikkauksen onnistumisprosentti on varsin hyvä, pieleen meneminen on harvinaista joten sitä ei kannata etukäteen kauhistella. Nythän on ollut esillä niitä tapauksia joissa metalli-metallipinnat ovat aiheuttaneet hankaluuksia, mutta niitä ei enää laiteta, joten sitä on turha pelätä.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

sinttura
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Kävellen olisit jo perillä...

Sijainti: Kalajokilaakso
Vastaus #2 - 27.11.2016 klo 20:59:13
Tulosta viesti  
Tuota pelkoa minä en ole osannut tuntea, mutta pelkäsin niitä ääniä leikkurissa, joten sain kevyen nukutuksen leikkauksen ajaksi. Kivut jäivät sinne leikkuriin ja olen kohtuudella pärjännyt.
En siirtäisi kovin pitkään, koska ei aina voi etukäteen arvioida, mitä vaikeuksia sekin tuo tullessaan. Minulta meni tuo selkä sitten, kun leikkausta siirrettiin liian kauaksi.
Tsemppiä ja rohkeasti vain ajanvaraukseen yhteyttä..

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #3 - 28.11.2016 klo 19:14:50
Tulosta viesti  
Fakta on se että mitä pitemmälle lykkäät leikkausta niin sen haastavaksi käy toipuminen, heikentyneen lihaskunnon takia joka on erityisen tärkeä. Ja toiseksi jos pitkään kävelet ontuen niin vaikeampi on opetella oikea tapa. Itse en miettinyt kahta sekuntia kun Ortopedi näytti vihreää valoa leikkaukselle. Ymmärrän leikkauspelkosi hyvin, niin pelotti minuakin, mutta tieto kivuttomuudesta voitti leikkaus pelon. Vaikka minunkin toipuminen meni pitkän kaavan mukaan reilu vuosi. En silti tulevia leikkauksia en tule lykkäämään yhtään pitemmälle, kuin on pakko.

12/2014 Coxassa oikean lonkan Arthroplastia coxae l.dx (Summit 4 HI -Pinnacle 100 series, Deltakeraami Biolox 36mm XLPE)
Sivun alkuun

IP kirjattu

Pirjoinkeri
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #4 - 07.12.2016 klo 18:50:37
Tulosta viesti  
Kiitos kommenteistanne. Olen yrittänyt edetä asiassa kirjoittamalla ortopedille nykytilanteen ja ennenkaikkea tämän pelkoasian. Hän vastasi, että kuukausi siitä, kun ilmoitat olevasi valmis toimenpiteeseen, leikataan. Ja toivotti voimia pelkoasian prosessointiin. Eli ei kai parempaa vastausta voisi olla. Nyt vaan oma pää mukaan tähän Hymiö Onko muuten jollain kokemusta molempien lonkkien operoinnista samalla kertaa? Se kuulemma olisi minun tarpauksessani ainoa järkevä vaihtoehto.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jasse
Aktiiviklubilainen
Poissa

Elämä on 🐞

Vastaus #5 - 07.12.2016 klo 20:36:57
Tulosta viesti  
No heips HymiöAjattelin kirjoittaa sinulle vaikka minulla ei kokemusta lonkkien leikkauksesta ole. Minulle on laitettu vasempaan polveen tekonivel 16.5.2016,leikkaus meni tosi hyvin, ja neljän kuukauden sairasloman jälkeen olen palannut fyysisesti raskaaseen työhön. Leikkauspelosta sen verran että etukäteen sitä leikkausta pelkäsin jonkun verran,ja täältä foorumilta sain paljon apua ja tietoa leikkauksesta, ja läheiseltä ystävältä myös tosi paljon tukea ja tietoa koska hänellä omakohtainen kokemus operaatiosta. Kun pääsin sairaalaan leikkauspäivän aamuna, niin tottakai mahanpohjassa oli jännitystä,mutta se katosi kokonaan kun minut vietiin leikkaus saliin,toki voit varmaan saada jotain esilääkitystä kun pyydät,itse en tarvinnut sitten lopuksi mitään, ja kaikki meni hyvin,toivon sinulle voimia selviytyäksesi Leikkauspelosta koska kivut eivät varmasti lopu ilman että lonkkiin laitetaan uudet nivelet,mene rohkeasti vaan Hymiö Terveisin Jasse Hymiö

Hymyile niin saat ystäviä😀
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #6 - 08.12.2016 klo 06:53:59
Tulosta viesti  
Minä olen luullut että esilääkitys annetaan aina ilman muuta ennen leikkausta, minulle ainakin on annettu joka kerta (2 lonkkaleikkausta ja 2 gynekologian alaan kuuluvaa). Minä arvelen että pelosta kannattaa kertoa anestesialääkärille, hän kai määrää ne lääkkeet jos olen saanut asiasta oikean käsityksen ja voi antaa jotain niin tehokasta rauhoittavaa, että pelko loppuu kuin seinään. Ja minä en ollut edes älynnyt kertoa miten kamalasti pelkäsin, vaikka kai se näkyi tarpeeksi selvästi muutenkin.

Usein on kyllä niinkin, että asioita pelkää etukäteen enemmän kuin sitten kun ne todellisuudessa tapahtuvat, tämän muistan huomanneeni ylioppilaskirjoituksissa joita olin pelännyt koko lukion ajan ja sitten tosipaikan tullen se ei niin kamalaa ollutkaan.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 08.12.2016 klo 07:57:47
Tulosta viesti  
Just noin, mitä Sopuli kirjoittaa ! Pyysin leikkausta edeltävällä käynnillä, että saan jutella anestesialääkärin kanssa kauhuistani.
Niinpä hän ilmestyi muutama tunti ennen leikkausta kertomaan yksityiskohdista.
Sain esilääkityksen, jonka ansiosta jo "kärrykyydillä" saliin olin jo täysin peloton ja luottavainen.

Leikkaussalin porukka on valikoitunutta ymmärtämään pelkoja, ja iloiset ilmeet ja huulenheitto rauhoittivat leikkauspöydälle siirrettäessä. Sitten selkäpuudutus, kirurgin moikkaus, pyytämäni kevytuni ja helpotuksen tunne herätessä : elossa !

Seuraavaan polvileikkaukseen mennessä 10 kuukautta myöhemmin pelkoprosentti oli jo lähellä nollaa  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Vindi
Poissa

Kaikella on tarkoituksensa!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #8 - 08.12.2016 klo 12:45:17
Tulosta viesti  
Minä olin aivan kauhuissani mennessäni ensimmäiseen leikkaukseen keväällä, mutta kerroin pelkoni -jo ensikäynnilläkin-  ja sainkin tuplarauhoittavat ja leikkurin saikkarin juttutuokion. Tabletit vaikuttivat niin hyvin, että en enää pelännyt kun vietiin saliin. Kannattaa kertoa peloista, niihin on olemassa hyvät "vastatoimet".

Toiseen operaatioon mennessä sain ilmeisesti "vain" normiesilääkityksen, kävelin itse saliin ja kyllä tuli  ovella pieni paniikki, mutta sain heti pitkälleni päästyäni lisärauhoittavaa. Ja se kyllä auttoi pelkoon.

Näillä mennään, mitä on annettu!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Pirjoinkeri
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #9 - 20.02.2017 klo 22:14:55
Tulosta viesti  
Iltaa! Molempiin lonkkiini laitettiin tekonivelet 14.2.2017. Kirjoitin asiasta tarkemman kuvauksen epähuomiossa otsikon 'Lonkan nivelrikko' alle, alaotsikolla 'Kokemuksia'. Kiitos kaikille rohkaisusta ja kannustuksesta - leikkauksesta on alle viikko ja voin jo nyt sanoa, että kyllä kannatti!

Sivun alkuun

IP kirjattu