Normaali aihe Noin 40v. lonkan tekonivelleikkauksessa? (Luettu 9 065 kertaa)
Kirsi76
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Noin 40v. lonkan tekonivelleikkauksessa?
13.09.2016 klo 21:03:35
Tulosta viesti  
Hei,
olisi kiva kuulla kokemuksianne, jos olette olleet lonkan tekonivelleikkauksessa alle 40-vuotiaana tai suunnilleen sen ikäisenä. Itse harkitsen leikkaukseen menoa ja on vaikea päättää, ovatko riskit suuremmat kuin mahdollinen hyöty. Kivut ja liikerajoitteet kuitenkin ovat läsnä joka päivä. Kiitos jo etukäteen!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Kanta-Häme
Re: Noin 40v. lonkan tekonivelleikkauksessa?
Vastaus #1 - 13.09.2016 klo 23:23:22
Tulosta viesti  
Vaikka olen 8 vuotta vanhempi (näin oletan), niin minun mielipiteeni on ei kannata pitkittää leikkausta. Kyllä hyödyt ovat isommat. Tottakai joka leikkauksessa on riskinsä, siitä vaan ei vain pääse mihinkään, mutta jos kivut hallitsevat elämää, niin leikkaus on se paras vaihtoehto. Minut leikattiin 46v ja en miettinyt kahta minuuttia kun Kirurgi totesi leikkaustarpeen, enkä ole katunut. Vaikka minulla on toipuminen mennyt pitemmän kaavan mukaan. Kyllä se niin paljon elämän laatua parantaa. Sen verran vielä että leikkauspaikaksi kannattaa valita paikka mikä tekee leikkauksia paljon esim. Tekonivelsairaala Coxa (tämä ei ole mainos) jolloin onnistumis prosentti on mahdollisimman suuri.

12/2014 Coxassa oikean lonkan Arthroplastia coxae l.dx (Summit 4 HI -Pinnacle 100 series, Deltakeraami Biolox 36mm XLPE)
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 14.09.2016 klo 07:44:36
Tulosta viesti  
Tekonivelen kestoiällä on rajansa, joten mitä aikaisemmin se laitetaan, sitä todennäköisempää on, että joutuu myös uusintaleikkaukseen jossain vaiheessa. Sen vuoksi tekoniveltä ei pidä laittaa ennen kuin sitä todella tarvitsee, mutta sitten kun kivut ja liikuntarajoitukset haittaavat pahasti jokapäiväistä elämää, saattaa olla jo leikkauksen aika iästä riippumatta. Minä olin 58 ja lääkärin mielestä "suhteellisen nuori", mutta ainakin nyt 8 v. kuluttua leikkauksesta olen tulokseen tyytyväinen vaikka minulla on ne pahamaineiset metalli-liukupinnat joita ei nykyään enää laiteta. Eivät ne kuitenkaan ole ainakaan vielä aiheuttaneet ongelmia, ja ilman tekoniveliä olisin jo varmasti liikuntakyvytön, liikkumiseni oli niin huonoa jo silloin kun tekonivelet laitettiin. Hitaasti edennyt nivelrikko rupesi pahenemaan hirmuvauhtia ja tuhosi lonkat muutamassa kuukaudessa. Ei siinä ollut sitten vaihtoehtoja enää.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Hallinnoija
Nivelklubin administraattori
Poissa

VS: Noin 40v. lonkan tekonivelleikkauksessa?
Vastaus #3 - 15.09.2016 klo 17:22:16
Tulosta viesti  
Tämä aihe on siirretty tähän Uutiset [move by] Jykä.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Vastaus #4 - 17.09.2016 klo 13:41:56
Tulosta viesti  
Mikähän näiden nykyisten perinteisten lonkkanivelien kestoikä on noin keskimäärin, jos kaikki menee hyvin? Minulla on metalliset pinnoitteet molemmissa ja metallit koholla ja pseudotuumoreita, ei tosin ihan pakko olisi vielä uusia,olen kuitenkin menossa toisen vaihtoleikkaukseen lokakuussa, jos uskallan. On nimittäin tullut myös selkäydinkanavan ahtauma ja siinäkin puhuttu leikkauksesta.En tiedä kannattaako jäädä odottelemaan, että kaikki ovat tosi pahana ja ovathan ne superbakteeritkin tulevaisuuden uhkana, ikää 65.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #5 - 18.09.2016 klo 09:38:09
Tulosta viesti  
Muistelen että se olisi nykyään parikymmentä vuotta, mutta oikaiskaa jos muistan väärin. Eihän se kuitenkaan takaa, etteikö tekoniveltä jouduttaisi vaihtamaan aikaisemmin esimerkiksi tulehduksen vuoksi, ja toisaalta hyvinkin vanha tekonivel saattaa toimia ilman ongelmia.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 18.09.2016 klo 09:56:26
Tulosta viesti  
Monella tuntemallani reumaatikolla polvitekonivelet kestäneet kohta 30 vuotta. Johtunee siitä, ettei niillä ole hypitty tai muuten kovasti kuormitettu.

Eräänkin tuttavani "leikkolääkäri" on jo eläkkeellä, mutta kutsuu määräajoin ex-potilaansa kontrolleihin. Äskettäin oli ihmetelty 28-vuotiaita keinoniveliä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

lonkkadex
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #7 - 23.09.2016 klo 10:51:17
Tulosta viesti  
Olen 32, menossa ensi viikolla oikean lonkan tekonivelleikkaukseen. Ortopedin mukaan nykyiset proteesit voivat kestää 20-30 vuotta. Töihin ehkä palailen 2-3 kk:n päästä, jos kaikki menee hyvin.😊

Sivun alkuun

IP kirjattu

MKR
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #8 - 16.10.2016 klo 16:36:20
Tulosta viesti  
Miten meni leikkaus ja miten voit? Minut on leikattu 21.9.2016.

Sivun alkuun

IP kirjattu

lonkkadex
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #9 - 16.10.2016 klo 16:52:21
Tulosta viesti  
Operaatio meni suunnitellusti. Laittoivat pinnacle/summit -proteesin, keraami-muovi-liukuparit. Plussana se, et ortopedi sai 3 cm lisättyä jalkaan pituutta, kun eroa oli 4-5 cm. Vointi hyvä.😊 Täysraajapainovarausluvat, saikkua 3kk töiden takia. Eikä juurikaan kipua.

Mites sun tilanne?

Sivun alkuun

IP kirjattu

MSE
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #10 - 24.10.2016 klo 21:43:44
Tulosta viesti  
Mulla laitettiin 41 vuotiaana lonkkanivel. Nyt 13 vuoden jälkeen muoviosa vaihdetaan, koska on kulunut epäsymmetriseksi. Pahemmin se ei ole vaivannut, mutta ortopedi suositteli vaihtoa.

Sivun alkuun

IP kirjattu