Normaali aihe 2 kuukautta leikkauksesta (Luettu 8 977 kertaa)
Porvoolainen
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

2 kuukautta leikkauksesta
17.08.2016 klo 09:33:31
Tulosta viesti  
Kaikki mennyt hyvin. Turvotus ja yökivut loppuneet, taipuu hyvin ja menee melkein täysin suoraksi. Kuntoutukseen olen käyttänyt kuntopyörää, jonka polkemisen aloitin n. 4 viikkoa leikkauksen jälkeen, meressä jumppaamista ja vesivyöllä kävelyä, harrastan  2-3 kertaa päivässä ja tärkeinpänä pidän metsässä kävelyä, käyn marjassa ja sienessä. Aluksi vain joka toinen päivä ja helpossa maastossa, nyt pystyn käymään joka päivä, mutta vieläkin väsyy helposti. Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: 2 kuukautta leikkauksesta
Vastaus #1 - 17.08.2016 klo 15:15:36
Tulosta viesti  
Hyvin näyttää menevän, mutta iso leikkaus vie voimat pitkäksi aikaa, joten älä innoissasi yritä rehkiä liikaa, vaan sen verran vain kuin todella jaksat. Liian kova treeni liian aikaisin voi aiheuttaa takapakkia, ainakin lisätä kipuja. Kuuntele omaa kroppaasi ja muista että liikunta on hyväksi, mutta myös lepo pitää muistaa.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Porvoolainen
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #2 - 18.08.2016 klo 14:56:35
Tulosta viesti  
Lepo on tosi tärkeää, onneksi polvi heti ilmoittaa, jos innostuu likaa Virnistys, sitten pidän lepopäivän. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

RiLi2
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Herään aamulla, teen hieman
venyttelyharjoituksi
a

Vastaus #3 - 05.07.2018 klo 01:06:33
Tulosta viesti  
Mahtavaa lukea Porvoolainen näin jälkikäteen kokemuksiasi. itsellä nyt viimesimmistä polven kokotekonivelleikkauksest 3 viikkoa. Selailen täällä muiden kokemuksia.

RiLi2
aikaisemmin olin nimimerkillä hth
Sivun alkuun

IP kirjattu

RHE uneton
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #4 - 28.10.2018 klo 10:26:03
Tulosta viesti  
Mulla on nyt 2 kk takana ja tämä on ollut yhtä tuskaa. Sain jonkun hermokivun, jonka tunsin jo heräämössä. Sairaalassa sain hyvät lääkkeet, mutta pois lähtiessä ortopedi ei suostunut määräämään muuta, kuin Panacodia. Tramalia tarjosi, mutta se ei käy minulle. Pyysin Lyricaa, mitä ne sielläkin antoivat, mutta ei. Ei anneta, kerran sitä hermokipua ei ole diagnosoitu?
Torstaina kotiuduin ja maanantaina jäi labraan menokin hirveitten kipujen takia. Tiistaina tyttö vei päivystykseen ja sain Lyricaa sen 25 mg 2 x päivässä. Ei sanottavaa apua. Nostettiin myöh. 75 mg 2 x päivässä. Se aiheutti sivuoireita ja vaihdettiin Neurontin 300 mg. 2 x päivässä. Nyt 3 x päivässä ja Panacodia lisäksi. Panacodista tahtoisin eroon, mutta kivuilta en pysty sitä lopettamaan. Vähentänyt olen, mutta viimeyökin oli vaikea.
Kävelyt kotona ilman sauvoja, mutta ulkona tarviin molempia huimauksen takia.
Itse leikkaus ja sen kivut tuntui hermokivun rinnalla pieniltä. Nyt varsinkin yöllä koskee myös polven sivuihin. Osaltaan se johtunee siitä, että käännyn terveemmän jalan puolelle kyljelleni nukkumaan. Tyynyä en tykkää käyttää.

Mietin nyt pitäiskö polvikipujen olla jo pois. Polvi taipuu ainakin sen 90 astetta ja hiukan ylikin. Suoristuu hyvin. Pitkään istuminen kipeyttää liikaa.
Aamulla polvi on tönkkö ja kestää jonkun aikaa asettua. Yöllä on käytävä vessassa ja ylös noustua  tekee kipeää ja täytyy ovenpielistä pitää kiinni.

Luin jostain, että 13 % polven tekonivelen saaneista kärsii neuropatiakivuista 6 kk leikkauksen jälkeen.
Eihän tätä kukaan tutki mitä kipuja nämä ovat? Polven alapuolelta pottuvarpaaseen asti on ollut monenlaista kipua. Alkuun hirveät kramppitkin. Peittoa ja sukkia en voinut jalkaterän ja varpaitten päällä pitämään ja jalka oli jäässä, vaikka se oli ihan kuuma. Nyt jalka nykii ja salamakipuja on vielä.
Täällä ei saa terveyskeskukseen nopeaa aikaa. Nyt varatessa aika oli vasta kk päähän. Lääkäri puhui kipulaastarin antamisesta, kunhan sinne loppukuusta menen.

Viikon kuluttua on leikanneen ortopedin tapaaminen. Sen suhteen pelottaa mennä, kun muistelen sitä kipulääkkestä keskustelua. Hoitaja soitti kotiin vielä ja ihmetteli miten se vahvemman kipulääkkeen antaminen kiellettiin.

Näitten kipujen takia uskon toipumisen hidastuneen.  Nolostunut

Täällä näyttää olevan ihmeen hiljaista, mutta jos olis edes yksi, joka voisi kommentoida onko tämä miten normaalia muilla. Saatoin kirjoittaa jalat, mutta nämä koskee vain leikattua jalkaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

peksa
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

ei omaa tekstiä

Vastaus #5 - 31.10.2018 klo 09:43:42
Tulosta viesti  
En osaa sanoa normaaliudesta, mutta mulla ei ihan noin hankalaa ollut. Kahden kuukauden jälkeen ei enää paljoa tarvinnut lääkitystä. Sulla ilmeisesti edelleen kovat kivut ja lääkkeet. Sekin voi lisätä huimausta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helinäkeiju
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #6 - 31.10.2018 klo 21:27:26
Tulosta viesti  
RHE uneton: kertomuksesi perusteella kuulostaa siltä että pääongelmasi on hermokipu mikä tuli leikkauksen jälkeen. Omakohtaisesti tilanne 2 kk:n jälkeen leikkauksesta alkoi olla jo aika hyvä ilman särkylääkkeitä. Kävelykin sujui jo suht hyvin. Jos lueskelet tämän viestiketjun vanhempia viestejä, voinet arvioida omaa tilannettasi. Kannattaa varmaan jälitarkastukseen mennessäsi kysellä lääkäriltä tarkemmin toipumisestasi ym. Parempaa jatkoa sinulle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RHE uneton
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #7 - 01.11.2018 klo 10:58:04
Tulosta viesti  
Kiitokset vastauksista! Nyt olen vähentämässä Panacodia ja se lääkärin neuvosta. En tiedä vaikuttaako se Panacod sen kipulaastarin saamiseen seuraavalla lääkärikäynnillä, vai ei. Päivällä en sitä enää käytä ja eilen otin vaan puolikkaan tabletin. Se Neurontinin 300 g kanssa. Päivällä 2 x se Neurontin.
Iltayöllä polveen koski ja nilkassa ja varpaissa oli hermokivut. Ilmeisesti tuo Panacod on auttanut polven kipuihin ja Neurontin ei riitä hermokipuihin.
Polven jälkitarkastus on 5.11 ja terveyskeskuslääkäri vasta 22.11.
Yöllä mietin, ettei tämä kipulääkitys osaltani mikään hääppöinen ole ollut. Nolostunut
Sauvoilla kävelen ulkona edelleen ja menen kyllä ortopedillekin sauvojen kanssa. Peijas on minulle hankalassa paikassa.
Ei mulla sitä Ortopedia vastaan mitään ole, mutta puhun vissiin sen verran murteellla, ettei hän muualta tulleena ihan täysin ymmärrä mitä puhun. 

Sivun alkuun

IP kirjattu

RHE uneton
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #8 - 06.11.2018 klo 23:54:34
Tulosta viesti  
Eilen jälkitarkastus ja vaikka jännitin sinne mennä, niin silti se käynti sujui oikein hyvin. Ortopedi piti jalkaa hyvin toipuneena ja kaikki kertomani kuuluu tämän leikkauksen kuvioihin.
Hermokipu myös. Selitti hyvin miten leikkauksessa estetään verenvuotoa laittamalla puristusside reiteen ja se saattaa painaa hermoa ja hermon palautuminen kestää kauan. Arveli nyt vielä 4-10 kk. Jos kivut jatkuu 3 kk vielä, niin menen sinne uudestaan ja hän laittaa lähetteen hermorata kartoitukseen. Nyt röntgeniin ja lähete jalkateräkirurgille.
Ainut mitä ihmettelen on hänen suhtautumisensa kipulääkkeisiini. Panacodiin antoi 50 tabletin reseptin. Edes Neurontonin annostusta ei suostunut nostamaan. Selitti syyksi muut syömäni lääkkeet ja ne lääkkeet, jotka minulle ei sovi, eli näitten takia lääkkeisiin koukkuun jäämisen riski on iso? Eikä mulla ole mitään muita kipulääkkeitä, tai muita mielialaan, tai masennukseen tms.
2 viikon kuluttua on terveyskeskukseen aika.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #9 - 07.11.2018 klo 09:37:47
Tulosta viesti  
Minua on varoitettu Panacodista, että siihen jää helposti koukkuun, mutta ei minulla ollut mitään vaikeuksia sen lopettamisen kanssa, se rupesi itsestään unohtumaan sitä mukaa kun kipu loppui. Kyllä tämä on enemmän yksilöllistä samoin kuin sekin mikä lääke tehoaa paremmin ja mikä huonommin, mutta vaikeus voi olla siinä että saa lääkärin uskomaan asian vaikka itse sen tietäisikin.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

RHE uneton
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #10 - 07.11.2018 klo 12:53:11
Tulosta viesti  
Oon nyt syönyt Panacodia koko ajan. Olin jo lopettamassa sen käytön ja tein sitä vähitellen. Pääsin jo puoleen tablettiin iltaisin. Sain vieroitusoireena jokapäiväisen palelun ja ripulin. Nyt otan sitä taas 2 tablettia iltaisin ja oireet ovat pois.
Eikä se ortopedi antanut tätäkään, kuin 50 tabletin pakkauksen ?   Nolostunut
Sain eilen vinkin ostaa Neurobion forte B-vitamiinia ja kokeilen sitä, jos lääkäri sen sallii.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #11 - 07.11.2018 klo 18:02:35
Tulosta viesti  
Panacodin syönti kannattaa kyllä lopettaa kun laikkaussärky helpottaa eikä sitä pidä jatkaa "jälkioireden takia". Sehän vain pahentaa ja jatkaa tilaasi.
Jos hermokipu jalassa on enää pientä, niin Panacod pois! Itselläni Panacodin käytöstä seurasi hirveä ummetus, joka heti helpotti, kun lopetti sen käytön. Pieni ripuli ei ole mitään ummetukseen verrattuna.
Minulla oli myös ilmeisesti tuosta verityhjön kiristyksestä johtuva särky useita viikkoja, mutta yhtenä päivänä se hävisi. Kannattaa ehkä venytellä sitä jalkaa pituussuunnassa ja nilkkaa pyäritellen. Hermopinne saattaa laueta. Ja niitä kylmäpakkauksia ei pidä unohtaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RHE uneton
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #12 - 08.11.2018 klo 10:25:58
Tulosta viesti  
Panacodia otan vain yöksi, sillä muuten en kipujen takia nuku. On muutakin, mikä pilaa yöni. Mieluummin kuitenkin Panacod, kuin suunniteltu kipulaastari. Tämä on ortopedin mielipide. 
Mulla on vielä saman jalan nilkan nivelrikko, vasaravarpaat, kantakalvo kipuilee ym. Siihen ei Panadolit auta ja muut vastaavat kipulääkkeet on kielletty. Jo ne kivut vaatii jotain vahvempaa. Onneksi on nyt lähete jalkaterän ja nilkan tutkimuksiin. En minä sitä Panacodia ja muitakaan lääkkeitä huvikseni syö. Panacodin yritin lopettaa sen takia, jos se kipulaastari sen olis vaatinut. Laastaria epäilin kyllä itsekin, sillä ihoni ei kestä edes allergisille sopivia laastareita ja teippejä. No, eipähän tartte sitä laastaria enää pohtia.  Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #13 - 08.11.2018 klo 11:05:37
Tulosta viesti  
Jotenkin jäi sellainen tuntu näistä pana... ja bura... lääkkeistä, että illalla otettuina ne aiheuttivat huonoa unennäköä. Milloin mistäkin päin hiipi joku unissa kimppuun ja niitä sai hätistellä. No kun lopetti panat ja burat, niin yötkin oli mukavampia nukkua läpi.
Bura---lääkettä söin varmaan 20 vuotta aika säännöllisesti näihin nivelongemĺmiin ennen tekonivelteni saamista. Nyt niitä 4 siis. Varsinkin öisin heräsin usein haukkomaan henkeä, ikäänkuin ilma olisi loppunut. No muutamia vuoisia sitten burat kielletttiin minulta ehdotomasti, koska vaikuttavat tuohon tuiki tärkeään eli sydämen toimiin.
Sen jälkeen olen vältellyt kaikkia "turhia" särkylääkkeitä ja ottanut niitä vain viimeisesssä hädässä. Mitään en käytä "säännöllisesti", koska näyttää olevan niin, että aluksi hyvänä pidetty ja kovasti mainostettu lääke todetaan hyvin pian todelliseksi "tappajaksi" ja sen käyttö kielletään.

Litalginia olen silloin tällöin ottanut illalla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RHE uneton
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #14 - 23.11.2018 klo 13:34:29
Tulosta viesti  
Kohta 3 kuukautta leikkauksesta. Kävin terveyskeskuksesa ja nyt jätetään Neurontinit kokonaan pois. Kipulaastaria en uskalla ottaa laastarien liiman takia. Olen niille allerginen.
Panacodilla pitäis jatkaa? Lääkärin mielestä sitäkin vain yöksi. Illalla otan yhden ja sen vaikutus loppuu yöllä kolmen aikaan. Mites nukun, jos...no, te tiedätte nämä jutut Nolostunut .
Polvi nikkaan asti on nyt kipeämpi, kuin ennen. Tönkkö ja kipeä. Tuntuu, kuin jalan ympärillä olis tukeva toppaus. Ei se kuitenkaan näkyvästi ole turvonnut. Sauvoilla kävelen edelleen ja olisinko rasittanut jälkaa liikaa? Pakkohan se on asiansa hoitaa ja kävelymatkaa tulee liikaa.

Se tässä vaan ihmetyttää, miks se nyt näin kipeytyy ? Krampit on pois ja hermokipu hellittänyt ? Sen hermokivun tiedän vasta, kun olen päässyt Neurontinista kokonaan eroon.

Jalkaterästä on nyt otettu röntgenkuvat ja se tutkitaan seuraavaksi.
Röntgenissä hoitaja ei tiennyt, ettei tekonivel taivu miten päin vaan Itku Eikä uskonut kun kerroin sen vääntelyn  sattuvan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elisabetti
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #15 - 04.07.2019 klo 22:53:26
Tulosta viesti  
Kaksi kuukautta leikkauksesta, polvi taipuu ja liikkuminen jotensakin sujuvaa. Vahvat särkylääkkeet jätin asteittain pois pari viikkoa sitten. Nyt otan vain joskus yhden, jos tulee rasituksesta kipuja. Fyssarin mukaan polvi normalisoituu tavallisesti 6-12 kk leikkauksesta. Vielä turpoaa ja  aristaa hiukan fyysisen suorituksen jälkeen. Olen 57 vuotias nainen. Elämä kuitenkin  voittaa 👍

Sivun alkuun

IP kirjattu