Normaali aihe Metallipinnoitteen uusintaleikkaus (Luettu 21 366 kertaa)
Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Metallipinnoitteen uusintaleikkaus
24.07.2016 klo 14:10:21
Tulosta viesti  
Minulla on molemmissa lonkissa metalliset pinnoiteproteesit, BHR oikea lonkka 2002,Recap vasempaan 2007.Nyt molemmissa pseudotuumorit kokoa n. 4 ja 5cm, kromi ja koboltti luokkaa 5 ja 7.Myöhemmin laitettu on oireillut melkein alusta asti, jotain reisikipua ja vääntöä niin että pitää istua välillä.Jotain lyysiä ja nestevaippa 2,2cm vasemmassa.
Käyn vuosittain tarkistuksissa, nyt halusin itse vasemman uusintaleikkaukseen, vaikka ei kai ihan pakko olisi vielä uusia,kun ortopedi luuli pahemmaksi, mitä TT-kuvassa siten näkyi.Ortopedi ei voi luvata oireetonta lonkkaa vaikka uusittaisiin.Uusi olisi kai muovi vastaan keraami.Haluaisin kuulla kokemuksia vastaavasta, miten pahaksi pitää mennä että kannattaa uusia?ja onko tullut paremmaksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

päivi
Aktiiviklubilainen
Poissa

tsemppiä

Sijainti: Nurmo
Re: Metallipinnoitteen uusintaleikkaus
Vastaus #1 - 14.08.2016 klo 20:23:58
Tulosta viesti  
Moikka , mulle vaihdettiin proteesi joka oli metalli vastaan metalli ei toki pinnoite. Magneetikuvassa näkyi nestekertymiä ja jalka oli nin kipeä ettei sen päällä pystynyt edes nukkumaan saati kävelemään . Olin sairaslomalla melkein kuukauden ennen uusintaleikkausta kun ei pystynyt tekemään seisomatyötä.
Leikkaus tehtiin kreivin aikaan kun metallista irronnut mönjä oli syövyttänyt jo lonkkaluusta ison osan joten oli hankalaa kiinnittää uutta proteesia . Pseudotuumorit olivat nivusessa ja toinen pitkä meni takareidessä ja oli sieltä kääntynyt vielä sisälleppäin . Olivat kuulemma hankalia irroitettavia ja suuri osa leikkausajasta oli mennyt kudoksien puhdistamiseen

Jouduin olemaan 6 viikkoa varaamatta jalalle leikkauksen jälkeen kun luut olivat niin haurastuneet. Uusi proteesi on keraami ja tanttaalimetalli. Nyt tulee syksyllä 4 vuotta uusintaleikkauksesta eikä ole ollut muuta ongelmaa kuin että leikatun jalan varpaat särkevät jatkuvasti ja tulee ns sähköiskuja jalkapöytään....liekö nekin sitten sen metallin aiheuttamia , mistä sen tietää minne ne elimistössä kulkeentuvat ja pääseekö niistä koskaan eroon  Täh

Asioilla on taipumus järjestyä
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 15.08.2016 klo 09:07:19
Tulosta viesti  
Asiasta mitään varsinaisesti tietämättä (voin siis puhua sillä vakaumuksen syvällä rintaäänellä jonka vain täydellinen tietämättömyys asiasta voi antaa  Pyöritä silmiä ):

Ihan kuuleman prusteella, uusintaleikkauksen pinnoitteen jälkeen pitäisi vastata ensileikkausta.

Ja ihan mutulla: Jos siellä kerran on kohonneita metalliarvoja, pseudotuumoreita ja muuta "kivaa", niin paras olisi saada ylimääräiset pikimmin pois tuhojaan tekemästä. Ja jos ajattelee sen uuden nivelen kestävyyttä ja toimvuutta niin sama juttu: mitä vähemmän tuhoa on ehtinyt tulla, sen paremmat toiveet lopputuloksesta.

Eli rohkaisen leikkaukseen. Oliko se oikea alkuun kuitenkin hyvä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #3 - 15.08.2016 klo 14:05:04
Tulosta viesti  
Päivi, missä leikattiin ja oliko varvassärkyä ja sähköiskuja jo ennen uusintaleikkausta?Minä olen menossa Peijakseen, ihmettelen 8viikon varaasmiskieltouhkaa.
Minulla tämä vasen lonkka on ollut alusta asti outo,ikäänkuin vääntää niin että on pakko istua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #4 - 15.08.2016 klo 15:20:15
Tulosta viesti  
Kyllä uusintaan kannattaa varmasti lähteä ennen kuin tilanne pahenee ja metallimönjät tekevät tarpeetonta lisätuhoa. Vaikka nuo veren metalliarvot ovatkin vasta hälytysrajalla, niin oleellistahan on se, ettei synny muuta peruuttamatonta haittaa kehoon.

Varaamiskieltouhka varmaan johtuu siitä, että vasta sen jälkeen, kun paikat on avattu ja lonkka puhdistettu, niin nähdään mitä joudutaan tekemään leikkauksessa ja tiedetään sitten, kuinka kauan varaamiskieltoa on otettava. Normaalissa ensimmäisessä leikkauksessa, joka menee oppikirjan mukaisesti, on tilanne aivan erilainen. Nyt ei tiedetä, mikä on vastassa. Ehkä siksi juuri kannattaa mennä uusintaleikkaukseen mahdollisimman nopeasti, koska nykytilanne ei itsestään ainakaan parane.
Tuo vasemman lonkan vääntävä asento voi olla joku lisäsyy nykytilanteeseen. Sekin selvinnee, kun uusintaan menee.
Onhan nuo kumpikin jo aika hyvin kestäneitä. Toinen  15 v ja toinen 10 v. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

päivi
Aktiiviklubilainen
Poissa

tsemppiä

Vastaus #5 - 15.08.2016 klo 17:42:32
Tulosta viesti  
Moikka Anitta !  Mut leikattiin Coxassa ja ei ollut noita varvassärkyjä eikä sähköiskuja ennen uusintaleikkausta. Mulla metalliarvot oli muistaakseni 3,5 ja toinen 2,8 jos en ihan väärin muista mutta ei edes hälyttävät. Joten jos niitä pseudotuumoreita jo sinultakin löytyy niin pikapikaa leikkaukseen ettei suurempia tuhoja pääse syntymään ....

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #6 - 16.08.2016 klo 08:44:23
Tulosta viesti  
Minä ajattelen ihan maalaisjärjellä, että jos metallit ovat jo alkaneet aiheuttaa ongelmia, kannattaa leikata mahdollisimman pian ennen kuin ne ehtivät aiheuttaa vielä pahempaa tuhoa.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 16.08.2016 klo 09:05:42
Tulosta viesti  
Samaa mieltä kuin Sopuli. Uhattiinko ihan hipaisuvarauksella vai esim. puolipainolla? Ite sain ihan tavallisen leikkauksen jälkeen varmuuden vuoksi (tosin luu oli ilmeisesti ollut hurjan näköistä; suomensin sairauskertomuksen ilmauksen tahkojuuston ja turunmaan risteytykseksi) puolipainovarauksen kuudeksi viikoksi. Silloin voi seistä paikallaan (esim. taloustöitä tehdessä), mutta terve jalka ei nouse ilmaan ilman keppejä. Kun sitten toivuin hyvin niin esim. ne "kävelyretket kunnon mukaan" olivat pian kilometrejä tuosta huolimatta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #8 - 16.08.2016 klo 10:37:05
Tulosta viesti  
Uhattiin että voi joutua antamaan 8viikon varaamaiskiellon. Mistä mahtaisi löytyä kunnollinen lääketieteen sanasto kun pitäisi tietää mitä kaikki termit tarkoittavat, kuten lyysiä, collum ym.
Minulla lisäongelmana on että selkään on myös iskenyt nivelrikko,
siellä on mm.selkäydinkanavan ahtauma, joka johtuu siitä että nivelrikkoiset luut painavat sitä kasaan, sitä kun menin ensimmäistä kertaa näyttämään selkäkirurgille sanoi hän, että paneeko leikkausjonoon, pallo on minulla. Nyt olen molemmista leikkausjonossa ja papereissa lukee että potilas itse päättää meneekö ensin lonkka vai selkäleikkaukseen, mistä minä voin tietää kumpi kannattaa leikata ensin,selästä johtuu jalkojen pistely ja ajoittainen pettämistunne.Minulle on tullut 3kertaa kramppi vasempaan lonkanseutuun ulkosyrjälle, jonka luulin ensin ilman muuta johtuvan lonkasta, mutta nyt luulen sen johtuvan selästä, lonkkakipuhan tuntuu reidessä ja nivusessa, ei kai se voi tuntua sivussa. Mielestäni lonkka kannattaa vaihtaa koska on noita vikoja, mutta pelkään jos leikkauksen jälkeen tulee selästä johtuvia kramppeja, voi olla aika pirullinen tilanne.
No, lokakuun lopussa pääsisin lonkan vaihtoon ja edellisellä viikolla on selkäkirurgi, joka kai kertoo voiko selkäleikkaus odottaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #9 - 16.08.2016 klo 11:01:51
Tulosta viesti  
Vielä yksi juttu, Seuralehdessä nro 31 oli luku tekonivelistä, metalli- lonkkien tilalle laitetaan keraami-muovi liikkuville,  metalli-muovi iäkkäille ja keraami -keraami liikkuville.
Tietääkö kukaan mitä eroa on keraami-keraamissa ja keraami-muovissa käytännössä,onkohan näistä tullut jotain haittoja niinkuin metalli-metallista, onkohan muovi heikkoa?

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #10 - 16.08.2016 klo 12:55:44
Tulosta viesti  
Maallikkona ymmärrän näin:
Collum tarkoittaa lähinnä sitä reisiluun yläosaa eli sitä "palloa ja sen lähistöä".
Tuo "lyysi" ei tarkoita mitään. Olet ilmeisesti kuullut huonosti. Olettaisin, että on puhuttu metalloosista, joka on juuri sitä, että ne metallihiukkaset on kerääntyneet sinne johonkin ja muodostavat jonkinlaisen rykelmän. Eli ovat sitä pseudotuumoria ja tuo tapainen "tauti" lienee nimeltään "metalloosi". Siis metallihiukkasia kertyy johonkin.

Keraami/keraamista ei pitäisi irrota juuri mitään, mutta se voi esim narista kävellessä. Keraami-muovista ehkä jotain muovia irtoaa, muttei kovin paljon ja uudet muovit on parempia. Hyödyt ja haitat pitää punnita aina vastakkain. Kyllä tämä metalli-metalli on paha ongelma tällä hetkellä. Itselläni tosin on kummassakin lonkassa metalli/metallit eikä mitään ongelmaa vielä ole tullut (nyt hän koputtaa puuta..).

Itse menisin ensin lonkan revisioleikkaukseen, koska siihen joutunee joka tapauksessa menemään. Selässä on useita niveliä ja voi olla, että siellä on isompi homma edessä, jos meinaa kuntoon saada, joten se kannattaisi ehkä jättää viimeiseksi. Selkää varmaan kannattaisi hoitaa muilla konstein sillä aikaa kun toipuu lonkkaleikkauksesta, fysioterapia tai hieronta yms.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #11 - 16.08.2016 klo 15:33:26
Tulosta viesti  
Kyllä paperissa lukee ikäänkuin lyysiä, toisessa paikassa lukee että takapilareissa ei osteolyysiä todeta.Oikealla on 1cm nestevaippa ja vasemmalla 2,2cm, vasemmalla on enemmän granulooma suspektia kirkastumaa ja 1,5cm kontuurin kovertuma syvyys luokassa 6-7mm, kyllä nämä pitäisi suomentaa, jos pitää itse tietää meneekö leikkaukseen.Olen  itsekin ajatellut, että jos selkä voi odottaa menen vaihdattamaan lonkan.
Kiitos kpt vastauksesta!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #12 - 16.08.2016 klo 15:37:34
Tulosta viesti  
Luin muuten  jostakin, että keraaami-keraami on kestävin ja kallein, onkohan siitä jotain muuta haittaa kuin narina.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #13 - 16.08.2016 klo 16:39:06
Tulosta viesti  
Minulla on sanakirja jonka nimi on Lääkärilatinaa, mutta en minä sieltä mitään lyysiä löytänyt. En tosin ole löytänyt kaikkia omissakaan papereissani olleita sanoja, lieneekö joskus kirjoitusvirheitä. Lääkärihän sanelee jutun ensin ja joku muu kirjoittaa puhtaaksi, joten ei ole ihme jos kirjoittaja kuulee jotain väärin tai ei tiedä oikeaa kirjoitustapaa. Ihan arvaamalla ajattelen, että olisiko lyysillä jotain tekemistä kirkastumalinjojen kanssa, vrt. ruotsin verbi lysa = loistaa. Taitaa kyllä mennä hullummaksi jos sotkee tähän latinan lisäksi vielä ruotsia.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

päivi
Aktiiviklubilainen
Poissa

tsemppiä

Vastaus #14 - 16.08.2016 klo 16:46:22
Tulosta viesti  
Minulla on keraami-tanttaalimetalli , en ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan tuosta tanttaalimetallista joka ei kuulemma ole metallia mutta kuitenkin on.... Järkyttynyt

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #15 - 16.08.2016 klo 17:16:38
Tulosta viesti  
Täältä löytyy selostus tantaalimetallista, varmaankin kysymyksessä on sama aine:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tantaali

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #16 - 16.08.2016 klo 17:33:29
Tulosta viesti  
Osteolyysi on luun liukenemista. Osteoporoosi on luun huokoistumista. Kummassakin tapauksessa kovaa luuainesta häviää tai katoaa pois, jolloin luu tietenkin heikkenee.
Eräs artikkeli kertoi, että tekonivelistä pois kuluva muovipartikkeli voi aiheuttaa tätä osteolyysiä, jolloin luu liukenee tekonivelen alta ja tekonivel irtoaa, esimerkiksi.

Metalli-muovi-tekoniveliä asetellaan ikääntyneille, koska heillä tekonivelten käyttöaika ei yleensä ole "pitkä" ja liikunta on vähäistä ja rauhallista.
Keraami-keraami kuluu vähiten, joten se kannattaa laittaa himoliikkujille. Käytännössähän joku voi kävellä 50 km viikossa ja joku toinen 5 km eli 10 kertaa vähemmän. Tällä kävelymäärän erolla on merkitystä, kun ajatellaan tekonivelen kulumista. Nuoret urheilee ja juoksee, vanhat istuu ja lepäilee, siinä on suuri ero.

Mutta ei sinun minun mielestäni kannata alkaa asiaa noin tieteellisesti ajatella, että kumpi on valittava. Ilmeisesti siinä on vain tarkoitettu, että ajattelet asian nykytilanteen haittojen perusteella. Jos tuntuu siltä, että lonkka vaivaa nyt ja lähitulevaisuudessa enemmän kuin selkä, niin lonkka leikataan. Tai jos tuntuu siltä, että kyllä selän kanssa pärjää, kun välttää marjanpoimintaa muutaman kesän yms, niin silloinkin valitaan lonkka. Luulen, että tällaista valintaa ne lääkärit potilaalta toivovat. Ja voi heiltä itseltäänkin kysyä ehdotuksen, kuinka he tekisivät itse. 

Sivun alkuun

IP kirjattu

Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #17 - 17.08.2016 klo 11:10:00
Tulosta viesti  
Laitetaankohan kunnallisessa keraami-keraami lonkkia, vai onko liian kallis, onko kenellekään laitettu ja onko hyvä, entä onko kokemuksia keraami-muovi lonkista?
Minua kiinnostaa mitä minulle laitetaan, ettei taas mene pieleen ja alkaa irrota jotain elimistöön.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hallinnoija
Nivelklubin administraattori
Poissa

Vastaus #18 - 17.08.2016 klo 13:05:34
Tulosta viesti  
Anitta kirjoitti 17.08.2016 klo 11:10:00:
onko liian kallis?

Tekonivelleikkauksen kokonaishinnasta itse nivel on 10-20 %, joten merkittävää säästöä ei nivelen valinnalla saada. Joskus vuosia sitten tekonivelfirman edustaja sanoi, että kaikki nivelet menevät tonnin ja kahden väliin sairaalan hinnoilla.

Tuolla hinnalla muuten saisi jo mainion polkupyöränkin, ja niissä sentään on paljon enemmän osia!  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun
IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #19 - 17.08.2016 klo 16:06:09
Tulosta viesti  
Kyllä kunnallisessa laitetaan keraami-keraami silloin, kun se todetaan potilaalle tarpeelliseksi. Kuten näissä uusintaleikkauksissa metallireaktion takia tehdäänkin.

Eikä keraami-muovi ole sen huonompi vaihtoehto. Tuon pohdinnan/valinnan tekee se ortopedi. Hän laittaa parhaan ratkaisun, kunhan potilaan tilanne ja tekonivelen uusimisen syyt on selvillä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #20 - 18.08.2016 klo 12:58:11
Tulosta viesti  
Kyselin tätä vain siksi, koska yksityisellä sanottiin vuosi sitten että laittaisi keraami-keraami tilalle ja kunnallisella puolelle sanoi kun kysyin voisiko laittaa saman mitä yksityisellä puolella esitettiin(oli lapulla), että ei missään tapauksessa sitä, en tajua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

päivi
Aktiiviklubilainen
Poissa

tsemppiä

Vastaus #21 - 18.08.2016 klo 16:55:21
Tulosta viesti  
Eikö perustellut mitenkään kieltoa ettei laitettaisi ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #22 - 18.08.2016 klo 17:30:52
Tulosta viesti  
Sanoi siitä olleen tullut jotain vikaa, mutta en harmikseni muista mitä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #23 - 20.08.2016 klo 12:05:40
Tulosta viesti  
Kannattaa antaa ortopedien ratkaista se, minkälainen tekonivel uusinnassa laitetaan. Se riippuu siellä lonkassa olevista vaurioistakin. Mitä vaikeammaksi vauriot ovat ehtineet, sitä suppeampi on valintamahdollisuus.
Ja vaikka alustava suunnitelma olisikin ollut, että laitetaan keraami, niin kun paikat on avattu, voi suunnitelma mennä uusiksi.
Kyllä ne aina laittaa parhaan tietämyksensä mukaisen ja potilaan tarpeisiin sopivan ratkaisun. Sinulle varmaan kaikki muu käy, mutta metalli/metalli on poissuljettu ainakin Cr/Mo/Ni:n osalta. Mutta metalleja on muitakin, kuten zirkoni, tantaali, yms
Eli minusta sinulta on vain pyydetty priorisoimaan, onko selkä vai lonkka leikattava ensin. Muun valinnan hoitaa ammatti-ihmiset ja kunnallisella linjalla tulee varmasti yhtä hyvä lopputulos kuin "yksityisellä". Tämä taas johtuu ihan siitä, että kunnallinen linja leikkaa reippaasti enemmän lonkkia, joten kokemus on siellä. Coxa Tampereella on erikoistunut näihin revisioleikkauksiin. Sinne pääsee, kun heti terveyskeskuksessa sanoo, että haluaa Coxaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

päivi
Aktiiviklubilainen
Poissa

tsemppiä

Vastaus #24 - 21.08.2016 klo 14:16:17
Tulosta viesti  
Minulle ainakin suositeltiin ihan kunnallisella puolella Coxaa koska siellä on kuulemma tällähetkellä paras tietotaito revisioiden kanssa . Olin tyytyväinen Coxan toimintaan ja omaan lääkäriini Saara Ketolaan  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #25 - 21.08.2016 klo 15:17:55
Tulosta viesti  
Kun tässä on puhuttu tekonivelten "kalleudesta", niin luulisin, että totuus on suurin piirtein seuraava. Tekonivelleikkaus maksaa noin 9000 euroa, jonka yleensä kunta (veronmaksajat) maksaa potilaan puolesta Suomessa. Hinta muodostuu ehkä seuraavasti. 3...4 erikoissairaanhoitopäivää tekee 3x1500 euroa=4500 euroa.
Leikkausoperaatio on ehkä 3000 euroa eli (4 henkeä noin 3 tuntia=12 tuntia. 8x80 = noin 1000 euroa plus instrumenttikulut yms toiset 1000 euroa+ muuta). Tekee yhteensä 4500+3000= 7500 euroa. Itse tekonivelmateriaalit ehkä 1500 euroa eli yhteensä 9000 euroa.

Joten itse tekonivelmateriaalien osuus on pieni. Jos kallis sitten maksaa 1750 euroa ja halvin merkki 1400, niin siinä se ero kalleudessa on. Leikkaustyö ja hoitopäivät ne sen maksun nostaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #26 - 24.08.2016 klo 09:14:08
Tulosta viesti  
Meneeköhän Helsingistä Coxaan moni leikattavaksi? Olen menossa Peijakseen, koska asun muutaman kilometrin päässä.
Päivi, missäpäin Suomea asut? Täytyy tutkia paljonko metallilonkkien uusintoja molemmissa tehdään!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #27 - 24.08.2016 klo 11:12:14
Tulosta viesti  
Ainakin Coxa on lisännyt myyntiponnisteluja Helsingissä siirtämällä vastaanottonsa Jätkäsaaresta keskustaan.

Minulla on Coxasta vain hyvää sanottavaa, hyvin meni revisio.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

päivi
Aktiiviklubilainen
Poissa

tsemppiä

Vastaus #28 - 29.08.2016 klo 19:31:03
Tulosta viesti  
Hei Anitta !
Minä asun Seinäjoella eikä ne täällä tee noita revisioita minun käsittääkseni ollenkaan. Tekonivelleikkauksia kylläkin mutta minulla on vähän haastavat nuo lonkat kun niihin on tehty 2000 luvun alussa ganzin osteotomiat kun kuppi on ollut jo synnynnäisesti liian matala ettei pallo ole tahtonut pysyä kupissaan.Eli lonkkamalja irroitettiin lonkkaluusta ja käännettiin parempaan asentoon ja ruuvattiin sitten kiinni.Ne ganzit tehtiin Ortonissa. Siksi päättivät täällä että laittavat minut sitten sellaiseen sairaalaan jossa on tuota tietotaitoa enemmän tällaisiin erikoiskinttuihin . Eka proteesi myös laitettiin ortonissa ja revisio Coxassa  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #29 - 02.09.2016 klo 14:45:20
Tulosta viesti  
Löytyykö täältä sellaisia, joille on vaihdettu Peijaksessa metallipinnoite nousseiden metalliarvojen ja pseudotuumoreiden ym. takia  ja miten on onnistunut?

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: e-pohjanmaa
Vastaus #30 - 27.10.2016 klo 15:20:29
Tulosta viesti  
Hei pitkästä aikaa!
Lonkan revisio takana 4 viikkoa sitten, tehtiin Seinäjoella, ei enää kaikkia lähetetä Coxaan koska siellä kaiketi jo jonoja...Onneksi valitsin leikkauksen enkä odottelua josko tilanne pahenisi, hieman oli painepestävää lonkan sisässä,mutta ei pahoja syöpymisiä vielä,hieman hohkaluuta pantiin kupin alle. Sairaalassa kaksi yötä ja kotonahan se toipuminen aina alkaa!Onneksi nyt pystyy taas nukkumaan leikatulla kyljelläkin ja kipuja ei oikeastaan ole lainkaan enää.Kunto tosi hyvä,ilman keppejä menty jo reilu viikko,fysioterapiassa ihmetteli kun kävely sujuu hyvin,joten olen tosi tyytyväinen että sain metallinivelen pois sisältäni.Tilalle pantiin metalli-muoviosat.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #31 - 04.11.2016 klo 20:54:11
Tulosta viesti  
Hei kaikille!
Minäkin olin siinä uusintaleikkauksessa 25.10. eli reilu viikko sitten, samoin 2yötä ja kotiin, ei oikeastaan mitään särkyjä, tietysti on mustelmat ym. tehtiin nukutuksessa selkäydinkanavan ahtauman takia, muuten OK mutta ekana päivänä en voinut syödä kun yhden leipäpalan, oli niin paha olo että oksensin.
Olen muuten tosi tyytyväinen että menin, vaikka peloteltiin 8vkon varaamiskiellolla, kysyin heti herättyäni siitä, sanoi että saa astua täydellä painolla.Hakaset pois ens viikolla.Näyttää lupaavalta tähän asti, jopa jalkaterä menee suoraan eteenpäin. Varsi on titaania ja kupppi ja nuppi jompikumpi tanttaalimetallia ja keraamia. Siellä oli jotain syöpymää.Hyvä että vaihdettiin!!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #32 - 06.11.2016 klo 13:59:55
Tulosta viesti  
Vasenko vaihdettiin, siis 2007 asennettu? Hieno homma, että noin hyvin näyttää onnistuneen! Tsemppiä matkaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

päivi
Aktiiviklubilainen
Poissa

tsemppiä

Vastaus #33 - 11.11.2016 klo 18:13:05
Tulosta viesti  
Hienoa hyvä että tuli vaihdettua . Ne syöpymät voi olla pahojakin niinkuin minulla että tuli se täydellinen varauskielto moneksi viikoksi. Sinulle tehtiin ajoissa . Toipumista ja olehan varovainen näin liukkkailla  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Anitta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #34 - 02.12.2016 klo 20:49:22
Tulosta viesti  
Joo, vasen viimeksi leikattu vaihdettiin 5vkoa sitten ja olen tosi yllättynyt, kun ei mitään särkyjä juuri ole ollut edes alussa ja kävely on sujunut ilman keppiäkin jo pari viikkoa, tosin olen pitänyt yhtä keppiä ja kotona aika paljon tullut käveltyä ilman, vähän seinistä ja huonekaluista kiinni ottaen.En tajua miksi peloteltiin niin paljon, Kliseinen että en meinannut uskaltaa mennä koko leikkaukseen. Huomasin heti kun nousin sängystä ylös sairaalassa, että jalkaterä ei mene enää sisäänpäin, niinkuin edellisen leikkauksen jälkeen, eikä reisikipua ole ainakaan vielä tullut. Nyt en enää pelkäisi mennä toisenkin uusintaan, jos pseudotuumorit  kasvaa. Kolme vuotta sitten leikattu polvi on kipeämpi kuin nyt leikattu lonkka ja kesti paljon kauemmin parantua ja söin särkylääkkeitä pari kuukautta. On vieläkin turvonnut, kysyin sairaalassa myös polvesta, toisilla kuulemma jää tuollaiseksi, että ei lumpiokaan kunnolla erotu turpeuden takia.Olen pitänyt tukisidettä siinä on vähän auttanut.
Selkä ei ole oireillut kuin ihan vähän lonkkaleikkauksen jälkeen, jos vaikka auttaisi siihenkin! Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #35 - 07.12.2016 klo 09:17:10
Tulosta viesti  
Minulle ainakin kävi niin, että lonkkaleikkauksen jälkeen selkäkin on kenkkuillut vähemmän. Arvailen, että kun olen alkanut liikkua symmetrisesti niin ruotokaan ei joudu ylimääräiselle rasitukselle. Siihen päälle se että ylipäänsä pystyy liikkumaan enemmän,

Sivun alkuun

IP kirjattu