Normaali aihe Kolme kk leikkauksesta..iloa ja haasteita (Luettu 5 692 kertaa)
Jounier
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Kolme kk leikkauksesta..iloa ja haasteita
18.06.2016 klo 20:03:23
Tulosta viesti  
Eilen tuli 3 kk lonkan tekonivelleikkauksesta, samalla käynti jälkitarkastuksessa. Tarkastus oli juuri sellainen kuin ajattelinkin, kuvan mukaan proteesi istuu kuten pitääkin ja kaikki sen mukaan ok. Leikatun jalan jäykkyydestä sen sijaan sain huutia, kun en ollut siihen saanut vielä fyssarilta venyttelyohjeita ( tai sain toissaviikolla ohjeen alkaa venyttämään). Eli polvi kohta rintaa, tämä tosi jäykkä ja nyt sitten vaan kipua kohti Hymiö

Ontuminen loppui kävelystä pari viikkoa sitten ( ehkä liikkeellelähdössä pientä)! Tämä tuli ihan puskista ja olikin mukava ylläri. Samaan aikaan alkoivat kuitenkin vuosia jatkuneet alaselän, oikean pakaran päälle sijoittuvat lohaskireydet, jotka minulla ovat johtaneet ainakin 2kertaa välilevyn pullistumaan. Viikon jälkeen oli 1 oireeton päivä, mutta tänään taas palasi. Epäilen sen johtuvan lantion alueen toimimattomuudesta, kun siellä ja täällä on kuitenkin kireitä ja kipeitä lihaksia. Varmasti juuri tuon leikatun jalan pakaran kireys (sekä nivusessa vielä estettä sisäkierrrolle) vaikuttaa.

Onkos kenelläkään näitä juttuja ollut tässä vaiheessa ja ehkä olet päässyt eroonkin?

Sivun alkuun

IP kirjattu

sinttura
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Kävellen olisit jo perillä...

Sijainti: Kalajokilaakso
Re: Kolme kk leikkauksesta..iloa ja haasteita
Vastaus #1 - 20.06.2016 klo 06:56:20
Tulosta viesti  
Minulla on tuota leikattua jalkaa nykästy keinonivelellä 2,5 senttiä, joten tuota alaselkä kipuilua on vaihtelevasti. Alkuun oli tosi paljon ja sitä hyvää asentoa seisoessa oli tosi vaikea löytää. Venyttely auttaa, kuten myös lantion pyörittely..en nyt ihan zumpaamaan ole alkanut, mutta siihen tyyliin kyllä. Paikallaan olo melkein pahinta, mitä sen kanssa voi yrittää.
Tuo jalan venyttäminen onkin sitten ihan vakavasti otettava. Minulla oli ennen leikkausta liikeradat melkein nollassa, mutta nyt on päästy melkein 30% normaalista, eli parannusta huomattavasti.
Koskaan se ei tule normaaliksi, mutta pärjää tälläkin. Onnun edelleen, mutta senkin kanssa voi elää.
Lantiolle liikettä..siitä se lähtee. Ainakin minä pärjään tällä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

mummovoicen Leila
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Sijainti: Kemi
Vastaus #2 - 20.06.2016 klo 22:24:34
Tulosta viesti  
Jounier kirjoitti 18.06.2016 klo 20:03:23:
Eilen tuli 3 kk lonkan tekonivelleikkauksesta, samalla käynti jälkitarkastuksessa. Tarkastus oli juuri sellainen kuin ajattelinkin, kuvan mukaan proteesi istuu kuten pitääkin ja kaikki sen mukaan ok. Leikatun jalan jäykkyydestä sen sijaan sain huutia, kun en ollut siihen saanut vielä fyssarilta venyttelyohjeita ( tai sain toissaviikolla ohjeen alkaa venyttämään). Eli polvi kohta rintaa, tämä tosi jäykkä ja nyt sitten vaan kipua kohti Hymiö

Ontuminen loppui kävelystä pari viikkoa sitten ( ehkä liikkeellelähdössä pientä)! Tämä tuli ihan puskista ja olikin mukava ylläri. Samaan aikaan alkoivat kuitenkin vuosia jatkuneet alaselän, oikean pakaran päälle sijoittuvat lohaskireydet, jotka minulla ovat johtaneet ainakin 2kertaa välilevyn pullistumaan. Viikon jälkeen oli 1 oireeton päivä, mutta tänään taas palasi. Epäilen sen johtuvan lantion alueen toimimattomuudesta, kun siellä ja täällä on kuitenkin kireitä ja kipeitä lihaksia. Varmasti juuri tuon leikatun jalan pakaran kireys (sekä nivusessa vielä estettä sisäkierrrolle) vaikuttaa.

Onkos kenelläkään näitä juttuja ollut tässä vaiheessa ja ehkä olet päässyt eroonkin?

Hei. Olen uusi täällä, enkä tiedä oikein miten vastataan ja pitääkö valita tuo "lainaa" ja vastata näin?? Oikea lonkka leikattiin nyt 7.6. eli huomenna tulee 2 vk ja poistetaan niitit.
Leikkaus peruuntui 3 kertaa ja hyvä ettei nytkin.

En saanut oikein mitään ohjeistusta  Järkyttynyt  muuta kuin tuota vihkoa luin itse. Tänään kävin n. kilometrin kävelemässä kepeillä. Sisällä kepit meinaa unohtua milloin minnekin, niitä ei tarvitse. Ontuminen jää koko ajan vähemmälle.  Tuntuu että miten tämä näin hyvin menikin..  Hymiö

Pelottaa näinollen, että jos unohdan sen ettei saa kumartua, kun paraneminen on edennyt näin hyvin. Kipuja ei ole oikeastaan ollut, tönkköä olo vain. Kävely oli kyllä aika raskasta, kipeää se ei tehnyt. Tuntui vain muuten, kuin olisi kivirekeä vetänyt perässä.

Alaselässä tuntuu itsellänikin jäykkyyttä. Käsi rasittui keppikävelystä, varsinkin vasen, sormet ja varsinkin ranne. Vasen olkapää kärsii aika tavalla, kun makaan aina sillä. Jotenkin on iskostunut takaraivoon ettei saa nukkuessa kääntyä. Enkä ole kääntynyt. Tyynykasa ja tarttumapihdit ovat vieressä esteenä  Virnistys

Pakara on kyllä tönkkö. Mulla on sementtiä laitettu lonkkaan. Ei ollut ongelmia, ei turvotusta ei mustelmia. Ortopedi oli kirjoittanut ettei erityisiä varottavia liikkeitä, mutta fyssari sanoi ettei saa kumarrella eikä tehdä sisäkiertoa. Mutta - entäs ne muut liikkeet..en tiedä.

Lääkkeistäkään en tiedä miten kauan niitä syödään.
Eli vähänkö hakusessa siis.

Jos kirjoitat vastauksen tähän, en ole varma löydänkö sitä  Pyöritä silmiä
Harjoitteluvaiheessa siis vasta kovasti..

Sivun alkuun
IP kirjattu

mummovoicen Leila
Poissa

Vastaus #3 - 20.06.2016 klo 22:30:00
Tulosta viesti  
sinttura kirjoitti 20.06.2016 klo 06:56:20:
Minulla on tuota leikattua jalkaa nykästy keinonivelellä 2,5 senttiä, joten tuota alaselkä kipuilua on vaihtelevasti. Alkuun oli tosi paljon ja sitä hyvää asentoa seisoessa oli tosi vaikea löytää. Venyttely auttaa, kuten myös lantion pyörittely..en nyt ihan zumpaamaan ole alkanut, mutta siihen tyyliin kyllä. Paikallaan olo melkein pahinta, mitä sen kanssa voi yrittää.
Tuo jalan venyttäminen onkin sitten ihan vakavasti otettava. Minulla oli ennen leikkausta liikeradat melkein nollassa, mutta nyt on päästy melkein 30% normaalista, eli parannusta huomattavasti.
Koskaan se ei tule normaaliksi, mutta pärjää tälläkin. Onnun edelleen, mutta senkin kanssa voi elää.

Heippa. Tietäispä voiko sitä lantiota pyöritellä vai mitä saa tehdä ja koska. Vasta 2 vk sitten operoitu. Paraneminen edennyt hyvin ja kävelin kepeillä tänään kilometrin.  Hymiö

Kankku on tönkkö ja on kuin kivirekeä vetäisi. Kovin en ole ohjeistusta saanut, muuta kuin kumarrella ei saa eikä sisäkiertoa tehdä. Ortopedin mukaan ei erityisiä varottavia liikkeitä. Ihmeellistä... Täh

Sivun alkuun
IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #4 - 21.06.2016 klo 15:27:20
Tulosta viesti  
Liikerajoitusten idea on se, että lonkan takana olevien kudosten pitää kunnolla parantua ensin, muuten lonkka voi mennä sijoiltaan jos liian aikaisin liikkuu liian reippaasti. Luulisin kyllä että jos leikkauksesta on vasta 2 viikkoa, niin tönkköys estää liikoja hurjistelemasta, minulla se ainakin esti sallittujakin liikkeitä.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jounier
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #5 - 21.06.2016 klo 15:28:29
Tulosta viesti  
mummovoicen Leila kirjoitti 20.06.2016 klo 22:30:00:

Lantion liikkumattomuus tuntuu olevan ainakin osasyy kipuiluun leikatuilla puolella. Eilen venyttelin oikeaa jalkaa puolisen tuntia, tänään heräsin sitten jalan särkyilyyn ja selän polttavaan lihasjumiin. Ennen leikkausta tämän aiheutti oletettavasti juuri se, ettei lonkkanivel enää mahdollistanut esim pakaran venytystä. Nyt kun nivelille on tilaa, jokin muu estää kuitenkin liikkeen ja sitä mukaa venytyksen. Ortopedin kukaan pakaran tiukkuus, itse kokisin kyllä vaivan tulevan nivusen puolen lihaksista.

Heippa. Tietäispä voiko sitä lantiota pyöritellä vai mitä saa tehdä ja koska. Vasta 2 vk sitten operoitu. Paraneminen edennyt hyvin ja kävelin kepeillä tänään kilometrin.  Hymiö

Kankku on tönkkö ja on kuin kivirekeä vetäisi. Kovin en ole ohjeistusta saanut, muuta kuin kumarrella ei saa eikä sisäkiertoa tehdä. Ortopedin mukaan ei erityisiä varottavia liikkeitä. Ihmeellistä... Täh

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jounier
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #6 - 21.06.2016 klo 15:39:39
Tulosta viesti  

Kiitos kannustuksesta! Täytyy uskoa ja luottaa että aika ja vaiva palkitsevat! Välillä on helppo unohtaa että leikkauksesta on vasta 3 kk, kun monelta osin pystyy elelevän normaalisti. Kipuihinkin tottuu vuosin mittaan näemmä, normaalia kivutonta aikaa kun ei enää muista leikkausta edeltävältä vuosilta. Siksi sitä nytkin on helppo odottaa enemmän kuin mitä tässä vaiheessa pitäisi kun tähän tunteeseen ja liikerajoitteisiin on tottunut jo ennen leikkausta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 21.06.2016 klo 15:44:14
Tulosta viesti  
Kannattaa edetä hitaaasti. Neuvoja on vaikka oman yhdistyksen sivuilla lisää.

http://www.nivel.fi/tietoa-nivelista/tekonivelet.html

Pari viikkoa ja kilometri kävelyä on minusta turhaa kiirehtimistä. Ei kudokset parane kävelemällä. Niillä on oma paranemisvauhtinsa, joka riippuu kehon sisäisistä tapahtumista. Ja kun lonkka on vuosia ollut täysin jumissa, niin ne lihakset jatkaa jumiaan vielä useita viikkoja ja pikkuhiljaa sitten vetreytyvät.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #8 - 21.06.2016 klo 18:00:13
Tulosta viesti  
[quote author=2E323F2C3533393F353C372F3737355A0

Hei. Olen uusi täällä, enkä tiedä oikein miten vastataan ja pitääkö valita tuo "lainaa" ja vastata näin??

Jos kirjoitat vastauksen tähän, en ole varma löydänkö sitä  Pyöritä silmiä
Harjoitteluvaiheessa siis vasta kovasti..

[/quote]

Tässä on hyvä näkymä, jonka avulla löytää viestit...

http://www.nivel.fi/nivelklubi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl

Sivun alkuun

IP kirjattu

mummovoicen Leila
Poissa

Vastaus #9 - 21.06.2016 klo 21:53:35
Tulosta viesti  
Sopuli kirjoitti 21.06.2016 klo 15:27:20:
Liikerajoitusten idea on se, että lonkan takana olevien kudosten pitää kunnolla parantua ensin, muuten lonkka voi mennä sijoiltaan jos liian aikaisin liikkuu liian reippaasti. Luulisin kyllä että jos leikkauksesta on vasta 2 viikkoa, niin tönkköys estää liikoja hurjistelemasta, minulla se ainakin esti sallittujakin liikkeitä.

Hups. Kiitos muistutuksesta  Hymiö Olen parina päivänä nyt kävellyt kepeillä n. kilometrin. Sisällä en tartte keppejä.

Sivun alkuun
IP kirjattu

mummovoicen Leila
Poissa

Vastaus #10 - 21.06.2016 klo 21:56:52
Tulosta viesti  
kpt kirjoitti 21.06.2016 klo 15:44:14:
Kannattaa edetä hitaaasti. Neuvoja on vaikka oman yhdistyksen sivuilla lisää.

http://www.nivel.fi/tietoa-nivelista/tekonivelet.html

Pari viikkoa ja kilometri kävelyä on minusta turhaa kiirehtimistä. Ei kudokset parane kävelemällä. Niillä on oma paranemisvauhtinsa, joka riippuu kehon sisäisistä tapahtumista. Ja kun lonkka on vuosia ollut täysin jumissa, niin ne lihakset jatkaa jumiaan vielä useita viikkoja ja pikkuhiljaa sitten vetreytyvät.

Paljon kiitoksia sinullekin muistutuksesta Hymiö Eihän noita hommia tosiaankaan voi nopeuttaa tosi on.

Sivun alkuun
IP kirjattu