Normaali aihe Leikataanko lonkat, jos polvet protetisoitu? (Luettu 3 749 kertaa)
nivelrikki
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Leikataanko lonkat, jos polvet protetisoitu?
05.05.2016 klo 20:27:52
Tulosta viesti  
Hei!
Olen uusi täällä ja haluaisin tietää onko mahdotonta että
lonkat leikataan, jos menevät pahaksi, kun polviin on
jo pantu tekonivelet (-08). Tällä hetkellä minulla on vasta
alkavaa, hyvin kivuliasta, nivelrikkoa lonkissa, myöskin vähän
selässä. Miten kävely sujuu, jos molemmat on leikattu?
Joutuuko lopulta pyörätuoliin?
Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Re: Leikataanko lonkat, jos polvet protetisoitu?
Vastaus #1 - 06.05.2016 klo 06:38:39
Tulosta viesti  
Ei millään tavoin mahdotonta. Lukuisilla ihmisillä sekä polvet että lonkat on protetisoitu. Itselläni on leikattu molemmat lonkat mutta vain yksi polvi ja kävely sujuu mainiosti, näin toukokuun kesäpäivinä  golfkierros päivässä.

Mutta kokemukseni mukaan vaatii kyllä sinnikkyyttä että saa pidettyä lihakset siinä kunnossa, että ne tukevat liikkumista. Leikkauksessa aina häviää lihasta ja asentotuntoa auttavaa hermoitusta niin että lihaskunto pitää olla oikeastaan entistä paremmalla tasolla jotta suorituksessa pystyisi entiseen. Jos kaikki isot nivelet ovat tekosellaisia, koordinaation ylläpitäminen on entistä haastavampaa. Mutta toisaalta "palkinto" on sitä suurempi, kun on jo kokenut kipujen tuoman liikkumattomuuden.

Kysymys on oikeastaan siitä, että jos ei leikata, joutuu lopulta pyörätuoliin

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 06.05.2016 klo 07:25:57
Tulosta viesti  
En ole lääketieteen asiantuntija, mutta maalaisjärjellä sanon samaa kuin Pioni. On mahdollista että sekä lonkissa että polvissa on tekonivelet, mutta tosi on että jokainen tekonivel huonontaa asentotuntoa hiukan. Sen ei kuitenkaan tarvitse käytännössä haitata, kun sen tietää. Tietenkin omat nivelet kannattaa pitää niin kauan kuin mahdollista, mutta sitten kun kivut ja liikuntarajoitukset ovat sellaisia ettei niiden kanssa enää pärjää tai se on hyvin vaikeaa, niin tekonivel on liikkumattomuutta parempi vaihtoehto. Jos tässä kauhumaalailemaan rupeaa niin pyörätuoliin voi lopulta joutua jos esimerkiksi johonkin niistä lukuisista tekonivelista iskee paha tulehdus, mutta niin ei suinkaan tarvitse käydä.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 06.05.2016 klo 09:30:16
Tulosta viesti  
Tähän voisi vielä todeta että lonkan leikkaus on helpompi kuin polvien, sekä saada onnistumaan (kirurgin kannalta) että toipumisessa. Lonkka kun on iso selvä pallonivel "tosta poikki ja tohon jengat", ja polvi vihonviimeistä syheröä jossa on n+1 kohtaa jossa jokin voi mennä pieleen tai alkaa kenkkuilla.

Jostakin kuulin, että lonkkaleikkauksesta voi toipua ihan perusliikunnalla, mutta polvi vaatii aina paljon työtä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #4 - 06.05.2016 klo 14:10:51
Tulosta viesti  
Lonkkaleikkauksesta toipuu ihan perusliikunnalla, en minä tehnyt juuri mitään sen kummempaa. Joku erityinen jumppaliike oli että lonkka oikenisi kunnolla suoraksi, mutta ei sekään ollut vaikea. Lonkkaleikkauksen onnistumisprosentti on myös varsin hyvä, vaikka ei aivan sataprosenttinen kuitenkaan. Joskus menee jotain pieleen mutta useimmat onnistuvat hienosti.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

nivelrikki
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 13.05.2016 klo 00:21:23
Tulosta viesti  
Hei!
Kiitos tiedoista, tämä jo vähän helpottaa! Lonkat pysyneet
nyt kipulääkkeillä parempina, mutta onkohan Paratabs  1 g
ja Burana 600 mg aamuin illoin liikaa. Tuleeko näistä
särkylääkepäänsärkyä pitemmän päälle otettuna? Onko
teillä kokemusta tästä? Questioning

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #6 - 13.05.2016 klo 04:59:55
Tulosta viesti  
nivelrikki kirjoitti 13.05.2016 klo 00:21:23:
ja Burana 600 mg aamuin illoin liikaa. 

Buranan kanssa kannattaa käyttää jotain vatsan suojaa esim. Somac. Pidempään syötynä käy vatsahappojen päälle. Kannattaa ottaa lääkärisi kanssa puheeksi.

12/2014 Coxassa oikean lonkan Arthroplastia coxae l.dx (Summit 4 HI -Pinnacle 100 series, Deltakeraami Biolox 36mm XLPE)
Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 13.05.2016 klo 09:36:43
Tulosta viesti  
Burana aiheuttaa helposti vatsaongelmia, jos pidempään käyttää, mutta ne on potilaskohtaisia. Somac saattaa auttaa.
Kannattaa myös kokeilla onko tarvetta ottaa kumpaakin aina yhtaikaa. Jospa toisen voi jättää aamulla pois tai päinvastoin. Aina kannattaa pyrkiä minimiin särkylääkkeiden käytössä.  Sekin on ihan potilaskohtaista. Itselleni Paratabs ei auttanut yhtikäs mitään. Burana sen sijaan auttoi, mutta turvotti silmänalusiin asti ja jos viikon tai kaksi söi päivittäin, niin vatsakrampit oli seurauksena ja parin viikon tauko piti ottaa.
Nyt lääkäri kielsi noiden kummankin käytön kokonaan, koska ne eivät sovi esim. sepelvaltimotaudissa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

nivelrikki
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #8 - 15.05.2016 klo 17:02:56
Tulosta viesti  
Mulla kyllä on Somacia ollut pitempään, kun olen polvikivuista
kärsinyt. Mutta nyt ei tunnu pelkkä parasetamoli auttavan, vaan jos ottaa myös myös Buranaa, pääsee kivusta. Vatsa ei ole vielä kärsinyt, jollei ärtyvän paksusuolen oireita (ripulia) ota huomioon. Tietenkin kivut vaihtelevat päivästä riippuen.
Panacodiakin olen kokeillut, mutta vaikka se auttoi, se aiheutti
päänsäryn. Voiko näistä kahdesta em. tulla päänsärkyä? Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #9 - 15.05.2016 klo 20:47:44
Tulosta viesti  
Valitettavasti päänsärky voi johtua lääkkeistä, jos niitä syö pitkään.

Ite yritän tauottaa särkylääkkeitä kipujen kustannuksellakin, kun päänsärkyä rupeaa olemaan päivittäin.

Mun fysioterapeutti on perehtynyt teippaamiseen, josta saan ihanasti apua. Jopa viikonkin oon mennyt niillä eteenpäin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #10 - 16.05.2016 klo 08:24:37
Tulosta viesti  
nivelrikki kirjoitti 15.05.2016 klo 17:02:56:
Mulla kyllä on Somacia ollut pitempään, kun olen polvikivuista
kärsinyt. Mutta nyt ei tunnu pelkkä parasetamoli auttavan, vaan jos ottaa myös myös Buranaa, pääsee kivusta. Vatsa ei ole vielä kärsinyt, jollei ärtyvän paksusuolen oireita (ripulia) ota huomioon. Tietenkin kivut vaihtelevat päivästä riippuen.
Panacodiakin olen kokeillut, mutta vaikka se auttoi, se aiheutti
päänsäryn. Voiko näistä kahdesta em. tulla päänsärkyä? Surullinen

Minunkin vatsaongelmia tutkittiin oikein tähystämällä eikä vikaa löytynyt. Itse sitten huomasin, että kun syön särkylääkettä viikon putkeen, niin vatsankouristukset seuraa. Taitaa paksusuolen ärtyvyytesikin olla buranan syytä.
Tramal on ollut nyt käytössä, mutta sitäkään ei kannata syödä kuin muutama päivä peräkkäin ja sitten ottaa muutaman päivän tauko. Sellaista on lääkkeiden kanssa.

Sivun alkuun

IP kirjattu