Normaali aihe Ei mitään kipuja lonkkaleikkauksen jälkeen!! (Luettu 5 325 kertaa)
Palloilija
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Ei mitään kipuja lonkkaleikkauksen jälkeen!!
14.04.2016 klo 10:14:33
Tulosta viesti  
Olen 52v. paljon urheillut mies. Kävin huhtikuun alussa molempien lonkkien tekonivelleikkauksessa Coxassa. Olen ihmetellyt miten voi olla niin ettei ole minkäänlaisia kipua ollut. Pari ensimmäistä,päivää kovilla kipulääkityksillä, mutta sitten kovat kipulääkkeet pudotettu pois jo muutama päivä leikkauksesta. Kotiin kolmantena päivänä leikkauksesta. Enää Arcoxia tulehduskipulääke ja Panadol joka lienee jo turha. Ei siis missään vaiheessa ollut mitään kipuja ensimmäisen vuorokauden jälkeen. Kävely sujuu helposti, kyynärpääsauvat tasapainon vuoksi käytössä.Toivottavasti jatkuu näin. Onko vastaavanlaisia kokemuksia? Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: Ei mitään kipuja lonkkaleikkauksen jälkeen!!
Vastaus #1 - 14.04.2016 klo 10:29:04
Tulosta viesti  
Tämä on hyvin yksilöllistä, joillakin on kipuja pitkäänkin ja jotkut pääsevät aivan helpolla. Eroja voi olla jopa saman henkilön kohdalla, niin että esimerkiksi toisen lonkan leikkaus on kivuttomampi kuin toisen. Sitä ei tiedä mistään etukäteen. Minun kohdallani vaikein vaihe on aina ollut se kun pitää ruveta pärjäämään suun kautta otettavilla lääkkeillä, mutta sinullahan on se vaihe jo ohi joten jos kivut olisivat tulleet siinä vaiheessa, ne olisivat tulleet jo. Urheilemalla hankittu hyvä lihaskunto saattaa auttaa, mutta oikeastaan enemmän kävelyn sujuvuuteen kuin kipuihin.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 14.04.2016 klo 13:35:05
Tulosta viesti  
Minullakin oli tuon sortin tuuri! Ihmettelivät sairaalassa (Orton) pari päivää leikkauksen jälkeen, leikannutta ortopediä myöten, kun tallustin osaston käytävällä ja kerroin hymyillen että käytännössä mitään kipuja ei ole.

Hyvin meni toipuminen jatkossakin, runsas kuusi vuotta on sillä puujalalla nyt porskuteltu.

Sivun alkuun

IP kirjattu

LonkkaPena
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #3 - 14.04.2016 klo 14:24:55
Tulosta viesti  
Näin mennyt myös minulla (41v mies). Vasen lonkka leikattiin 21.3 ja toipuminen mennyt tosi hyvin. Ensimmäinen ilta/yö oli aika kivualis, mutta sen jälkeen katosi kivut. Söin panacodia 11v ja pääsin niistäkin eroon 😊😊. Nyt reilu 3vkoa leikkauksesta ja lenkkeilyt 30km ja käyn kuntosalilla 3-4krt/vko. Jos ensi viikolla pääsis jo pyörän selkään...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Palloilija
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #4 - 14.04.2016 klo 14:41:43
Tulosta viesti  
Hienoa, kiva kuulla. Toivotaan että jatkuu näin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tikkari1
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: PK-seutu
Vastaus #5 - 15.04.2016 klo 14:43:40
Tulosta viesti  
Aika lailla samoja ovat myös omat kokemukseni. Minulla leikattiin toinen lonkka viime marraskuussa Ortonissa eli viitisen kuukautta sitten, ja kaikki meni todella hyvin - ikävintä oli hakasten poisto parin viikon kuluttua leikkauksesta eikä lonkassa ole ollut kipuja leikkauksen jälkeen.

Ainoat kivut minulla liittyivät leikkaushaavaan ja sen paranemiseen, ja ihan normaaleja kipuja nuokin ovat olleet. "Kivut" tai pikemminkin ehkä epämiellyttävät ja oudot tuntemukset johtuvat reiden alueen pintahermoista, jotka nyt etsivät uusia reitityksiä vähintään seuraavan vuoden.

Neljän kuukauden kohdalla minulle tuli hieman nivuskipua, joka tuntui liikkuvan paikasta toiseen reiden sisäsyrjältä keskelle ja takaisin vähän päivästä riippuen. Päättelin, ettei kipu ole mitään kovin vakavaa, kun sitä ei tunnu koko aikaa. Nyt pienen kuntoilutauon jälkeen se on vähentynyt jo lähes olemattomiin. Todennäköisesti tulin treenanneeksi vähän liikaa alkuhurmoksessani Hymiö

Kävin juuri tänään fysioterapeutilla ja kerroin hänelle nivuskivusta. Hän totesi, että erilaisia kipuja ja kummia tuntemuksia voi hyvinkin tulla ainakin vuoden verran leikkauksen jälkeen. Liittyvät muiden kudoksien sopeutumiseen, mahdolliseen reisihermon rasitukseen ja/tai venymiseen tai yksinkertaisesti siihen, että toipilas on innoissaan rasittanut itseään liikaa.

PS. Jos joku tarvitsee vinkkiä osaavasta fysioterapeutista Helsingissä, minulle voi laittaa yv:tä. Löysin toisen lonkkavaivaisen suosituksesta kokeneen fyssarin, jolla on itsellään molemmissa lonkissa tekonivel ja joka on perehtynyt lonkkien toimintaan todella hyvin. Olen käynyt muutaman kerran hänen vastaanotollaan hienosäätämässä liikeratoja ja saamassa hyvää oppia leikkauksen jälkeiseen kuntoiluun. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu