Normaali aihe Keraaminen lonkan tekonivel ja ratsastus (Luettu 4 227 kertaa)
Maritu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Keraaminen lonkan tekonivel ja ratsastus
04.03.2016 klo 08:22:46
Tulosta viesti  
Hei!

Minulla on keraaminen lonkan tekonivel ja haluaisin alkaa ratsastamaan. Nuorempana kävin ratsastamassa ja tykkäsin siitä. Mutta tekonivelellä en ole vielä ratsastanut. Olisin kysellyt kokemuksia minkälaista ratsastaminen on lonkan tekonivelellä? Käykö kukaan ratsastamassa säännöllisesti, vaikka on lonkan tekonivel? Ja muutakin voi kertoa, onko vaikea mennä hevosen selkään tai tulla pois? Onko ollut huonoja kokemuksia? Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maritu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Re: Keraaminen lonkan tekonivel ja ratsastus
Vastaus #1 - 04.03.2016 klo 08:36:27
Tulosta viesti  
Löytyykö muuten jostain vanhasta Niveltieto lehdestä juttua tekonivelestä ja ratsastamisesta, tietääkö kukaan?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 04.03.2016 klo 13:56:46
Tulosta viesti  
Tekonivelellä pystyy ratsastamaan, mutta pudota ei saisi. Tottunut ratsastaja ja rauhallinen hevonen kyllä yleensä pärjäävät niin että putoamisen vaara ei ole suuri. Tässä viestiketjussa on paljonkin juttua ratsastuksesta: http://www.nivel.fi/nivelklubi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1256469897

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 04.03.2016 klo 14:16:32
Tulosta viesti  
Esteet ja muun hurjemman menon jättäisin kyllä väliin, mutta ratsastus käy kyllä muuten. En varsinaisesti harrasta ratsastusta (tytär on kyllä houkutellut äitiä enemmänkin mukaan), mutta pari vuotta sitten osallistuin tyttären mukana parille issikkaretkelle ja otin muutaman tunnin sitä ennen. Tuntui muuten venyttävän reisilihasta mukavasti.

Mössähdin yhden kerran peffallenikin (kts. sieltä harrastusketjusta kuvaus) eikä tekonivel hetkahtanutkaan. En kovin korkealta (islanninhevonen), eikä vauhdilla (minä jäin paikalleni ja hevonen lähti), eikä kovalle alustalle (varvikkoon).

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maritu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #4 - 05.03.2016 klo 16:39:39
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksista. Mä oon ajatellut kans, että islanninhevosen selkään voisin nousta. Islanninhevoset kun ovat pienikokoisia, luonteeltaan tasaisia ja helppoja käsitellä. Mietin vaan sitä selkään nousemista, kuinka vaikeaa se on. Mutta onhan korokkeita olemassa. Mua kiinnostais kans lähteä issikkavaellukselle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 07.03.2016 klo 08:48:05
Tulosta viesti  
Leikkauksesta on jo useampi vuosi, mutta sen issikan selkään pääsin kyllä ihan maasta ponnistaen siinä vaiheessa (myös sen mössähdyksen jälkeen).

Mitenkäs se jalka on alkanut taipua? Periaatteessahan leikattuun lonkkaan pitäisi palata suunnilleen normaalit liikeradat.

Itse olen kyllä aina ollut jäykkä, ja 12-vuotiaana sairastetun tulehduksen jälkeen en esim. päässyt risti-istuntaan lainkaan. Pian leikkauksen jälkeen liikeradat olivat jo laajemmat, mutta eivät jalat ole vieläkään tasoissa (risti-istunta sujuu jotenkuten).

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hallinnoija
Nivelklubin administraattori
Poissa

Vastaus #6 - 14.07.2016 klo 12:48:52
Tulosta viesti  
Maritu kirjoitti 04.03.2016 klo 08:36:27:
Löytyykö muuten jostain vanhasta Niveltieto lehdestä juttua tekonivelestä ja ratsastamisesta, tietääkö kukaan?

Ainakin numerossa 3/2009 Kari Vepsä kertoo leikkauksensa jälkeisestä ratsastusharrastuksesta. Hän harrastaa lännenratsastusta, Reiningiä.

Sivun alkuun
IP kirjattu