Normaali aihe reisilihaksen kipu lonkkaleikkauksen jälkeen (Luettu 17 351 kertaa)
Lapintyttö
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

reisilihaksen kipu lonkkaleikkauksen jälkeen
01.12.2015 klo 10:08:04
Tulosta viesti  
Toukokuussa sain uuden keraami-keraami lonkkanivelen oikeaan lonkkaan. Leikkaus meni ihan ok ja toipuminen myös.
Reisilihakseen jäi kipu, joka alkaa nivusesta ja on koko reisilihaksessa, se ei ole kova kipu, mutta on kuitenkin.
Minulla on toisessa lonkassa 08 laitettu depyyn pinnoitetekonivel, joka juuri nyt ei kipuile. Metalliarvoja on seurattu kyllä eikä ne viimeksi olleet kovin korkealla.
Liikkunut olen, koska kävely ei satu ja muutenkin vahvistanut reisilihasta ja sitten olen myös lepuuttanut sitä, mutta kipu vain on Epävarma Epävarma, mikä siinä sitten onkin?
Onko kellään kokemusta moisesta ja mikä tähän auttaisi??

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Kanta-Häme
Re: reisilihaksen kipu lonkkaleikkauksen jälkeen
Vastaus #1 - 01.12.2015 klo 12:13:25
Tulosta viesti  
Hei !

Onko kipu reiden sisäpinnalla ja sattuu kun nostaa polvea suoraan ylös. Minut on leikattu 5.12.2014 ja minulla on vieläkin edellä mainittu kipu, ei enään kova mutta kuitenkin muistuttaa olemassaolostaan  Vihainen .

12/2014 Coxassa oikean lonkan Arthroplastia coxae l.dx (Summit 4 HI -Pinnacle 100 series, Deltakeraami Biolox 36mm XLPE)
Sivun alkuun

IP kirjattu

Lapintyttö
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 01.12.2015 klo 20:12:33
Tulosta viesti  
No justiinsa on samanlainen kipu, alkaa nivusesta ja polvea nostaessa sattuu sisäpinnalle. Polvikin oli leikkauksen jälkeen kipeä, mutta se on parantunut nyt.
Tuo reisikipu on vaan tosi kurja. Sinulla Mika tulee just vuosi leikkauksesta ja vieläkin kipuilee, liekö sama täällä edessä?

Oletko sitä keltään kysellyt, mistä voisi johtua??

Sivun alkuun

IP kirjattu

päivi
Aktiiviklubilainen
Poissa

tsemppiä

Sijainti: Nurmo
Vastaus #3 - 01.12.2015 klo 20:23:37
Tulosta viesti  
Moikka , mä kävin samanlaisesta kivusta uudelleen tarkastuksessa ja se ultrattiin ja yritettiin ottaa nestenäytettä nivelestä noin puoli vuotta leikkauksen jälkeen . Nestettä ei tullut yhtään ja vähitellen se kipukin sitten hävisi.
Lääkäri soitteli vielä jälkeenpäin kotiin ja sanoi että kun se revisio oli ollut jo niin rankka ja vaikea oli mahdollista että joku jänne olisi rispaantunut ja se voi aiheuttaa sen kivun.

Päätettiin jäädä odottelemaan ettei tarvinnut etsimällä etsiä vikaa kun ei sitä syytä sitten  oikeastaan löytynyt .

Vähitellen se kipu laimeni ja lopulta hävisi. Viime kuussa kävin kolmivuotiskontrollissa ja kaikki oli ookoo  Hymiö

Asioilla on taipumus järjestyä
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #4 - 02.12.2015 klo 10:04:20
Tulosta viesti  
Minulla on nyt ollut runsaan vuoden tuon tyylistä kipua, vaikka leikkauksesta on jo 7 vuotta. Hiukan eri paikassa ehkä sikäli, että se alkaa nivusesta mutta tuntuu siitä suoraan alaspäin reiden etupuolella, ei sivussa. Kummallista on, että kipua on vain vasemmassa jalassa, vaikka molemmissa lonkissa on samanlaiset ja samana vuonna laitetut tekonivelet, ja eniten ihmettelen sitä ettei se tunnu kävellessä lainkaan. Ensimmäinen ajatus tietenkin oli, että ovatko metallipinnat nyt alkaneet aiheuttaa vaikeuksia, mutta magneettikuvauksessa ei löytynyt mitään siihen viittaavaa. Kipu tuntuu joissakin määrätyissa asennoissa mutta ei muullon.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 03.12.2015 klo 20:18:28
Tulosta viesti  
Lapintyttö kirjoitti 01.12.2015 klo 20:12:33:
No justiinsa on samanlainen kipu, alkaa nivusesta ja polvea nostaessa sattuu sisäpinnalle. Polvikin oli leikkauksen jälkeen kipeä, mutta se on parantunut nyt.
Tuo reisikipu on vaan tosi kurja. Sinulla Mika tulee just vuosi leikkauksesta ja vieläkin kipuilee, liekö sama täällä edessä?

Oletko sitä keltään kysellyt, mistä voisi johtua??

Tuosta valittelin Ortopedille elokuussa kun kävin saman jalan polvesta joka on kipuillut leikkaukseta lähtien, mutta parempaa kantaa hän ei ottanut kumpaankaan  Vihainen . Tämä siis julkisella puolella  Surullinen . En sitten ole sen ihmeemmin kiinnittänyt enempää huomiota, koska tälläkin foorumilla on todettu, et paraneminen voi kestää jopa vuoden ja jos sen jälkeen jotain ihmeellisiä kipuja niin sitten ehkä kannattaa hakea paremmin vastausta niiihin. Yleisesti ottaen itse olen hyvin pettynyt julkisen terveydenhuollon tilanteeseen. Minulla toi kipu on kyllä koko ajan mennyt parempaan suuntaan. Ja kaikki ei koskaan tule kivuttomaksi lonkan tekonivel leikkauksesta, vaikka ilmeisesti yleisempää polvien kohdalla.

12/2014 Coxassa oikean lonkan Arthroplastia coxae l.dx (Summit 4 HI -Pinnacle 100 series, Deltakeraami Biolox 36mm XLPE)
Sivun alkuun

IP kirjattu

Martta.
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #6 - 08.12.2015 klo 20:24:20
Tulosta viesti  
Molempaan lonkkaani laitettiin tekonivel helmikuun lopussa 2014. Täällä on kirjoitettu, että kuntoutuminen vie vuoden...tuntuu siltä, että minulla ei ole vuosi riittänyt. Vasemmassa lonkassa on ollut ison sarvennoisen kipuoireyhtymä (limapussin tulehdus) ja olen saanut siihen kortisonipistoksen noin kolmen kuukauden välein. Viimeisen piikin sain elokuun lopussa ja nyt on ehkä tilanne korjaantumassa eikä limapussin kohta ole enää kipeytynyt. Minulla on myös reisikipua, ei tosin reiden sisäpinnalla vaan ulkopinnalla. Syön edelleen Arcoxia 60 mg lähes säännöllisesti. Pidän vähän väliä noin viikon taukoja mutta siten joudun taas kivun vuoksi jatkamaan. Kivut eivät ole vain reisissä vaan minulla on kulumia niskassa ja ranteissa, mistä aiheutuu särkyjä. Verenpaineeni on normaali ja olen ajatellut, että syön Arcoxiaa ja elän kivuttomampaa elämää vaikka sitten lyhyemmin (varoitavat A:n vaikutuksista sydämeen ym.). Pyrin kävelemään päivittäin. Kesällä kävin kuntosalilla, mutta siitä eivät jalkani yhtään tykänneet. Toki tilanne on paljon parempi kuin ennen leikkausta: ei ole lepokipuja ja pystyn olemaan hyvinä päivinä jalkeilla pitkäänkin. Kuntoutumista on myös hidastanut se, että 4/2015 mursin oikean jalan sääriluun ja vasen lonkka ei tietenkään tykännyt siitä, että jouduin varaamaan koko painoni sille kesään saakka.

Helmikuun 2014 lopussa Ortonissa Arthroplastia totalis coxae l.a.a.m. Profemur TL/Procotyl Cer-on-Cer
Sivun alkuun

IP kirjattu

RowanBerry
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Kipukynnys: äärimmäinen.

Sijainti: Hyvinkää
Vastaus #7 - 09.12.2015 klo 19:11:39
Tulosta viesti  
Voisin kuvitella, että kun jalkaa on pidennetty (minulla ainakin n. 2 cm molempia) niin kaikki jalkojen kudokset - lihakset, jänteet, verisuonet - joutuvat äkillisen venytyksen kohteeksi ja reagoivat kivulla. Minun ekasta leikkauksestani tulee tammikuussa 2 v ja siitä huolimatta jaloissa on jatkuvia kipuja. Kai ne siitä ajan kanssa helpottavat, mutta kiusaavat tietty normaali arkielämää.

Vasen lonkka leikattu 16.01.2013, oikea leikattu 03.06.2013. Syksyllä kaksijalkainen!!! Jospa sittenkin ne kävelysauvat mukaan, kun loma koittaa!!
Sivun alkuun
IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #8 - 09.12.2015 klo 19:19:32
Tulosta viesti  
RowanBerry kirjoitti 09.12.2015 klo 19:11:39:
Voisin kuvitella, että kun jalkaa on pidennetty (minulla ainakin n. 2 cm molempia) niin kaikki jalkojen kudokset - lihakset, jänteet, verisuonet - joutuvat äkillisen venytyksen kohteeksi ja reagoivat kivulla. Minun ekasta leikkauksestani tulee tammikuussa 2 v ja siitä huolimatta jaloissa on jatkuvia kipuja. Kai ne siitä ajan kanssa helpottavat, mutta kiusaavat tietty normaali arkielämää.

Niin minullakin jalka pidentyi sen n. 1.5cm joka varmaan kyllä selittää osaltaan tuota kipua minulla .... Pyöritä silmiä .

Sivun alkuun

IP kirjattu

Martta.
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #9 - 09.12.2015 klo 20:01:20
Tulosta viesti  
Minulla leikattiin kumpikin samassa leikkauksessa ja jaloissa on pituuseroa vain muutama milli rtg-kuvien mukaan.

Helmikuun 2014 lopussa Ortonissa Arthroplastia totalis coxae l.a.a.m. Profemur TL/Procotyl Cer-on-Cer
Sivun alkuun

IP kirjattu

Karmella
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Puujalkaiset ryhmän luoja

Sijainti: merikarvia
Vastaus #10 - 20.12.2015 klo 12:36:54
Tulosta viesti  
mun leikkauksesta on 3kk aikaa ja nyt on tullu oik etu ja takareiteen kipuilua, ei varmaan samantyyppistä ku kirjoittajilla mutta omal kohdal luulen et soon ärtyny kun oon joutunu kompensoimaan tota kipuilevaa toista :/ no asia on onneks edessäpäin ja kohta on toisessakin tekonivel niin jospa nää tästä.. :/  Nolostunut

Nivelrikko todettu 2010, Tekonivelet on, 09/15 ja 06/16
Olen Fb ryhmän Puujalkaiset luoja ja ylläpitäjä, tule mukaan kirjoittelemaan Hymiö
Sivun alkuun
IP kirjattu

PiAnn
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #11 - 19.02.2016 klo 16:11:17
Tulosta viesti  
Minulla auttoi reisilihaksen ja lonkankoukistajien venyttely.

Sivun alkuun

IP kirjattu