Normaali aihe ammatillinen kuntoutus/työkokeilukokemuksia? (Luettu 2 779 kertaa)
AmeliaB.
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

ammatillinen kuntoutus/työkokeilukokemuksia?
30.06.2015 klo 10:40:35
Tulosta viesti  
Hei,

olen uusi täällä foorumilla ja kysyttävää riittää; aloitetaan tällä  Hymiö

Odottelen päätöstä kuntoutustuesta (jota eläkevakuutusyhtiön palkkaama kuntoutussuunnittelija kehotti hakemaan kun sairauspäivärahan maksu lakkaa), työeläkeyhtiö on jo myöntänyt minulle ammatillisen kuntoutuksen, jota hain yhden ortopedin suosituksesta.

Kuntoutussuunnittelija on sitä mieltä, että minulle sopisi parhaiten uudelleenkoulutus, koska en kykene vanhoihin töihini eikä minulla ole tällä hetkellä voimassa olevaa työsuhdetta. Onko siis niin, että työkokeilulla tarkoitetaan ainoastaan kokeilua siinä vanhassa ammatissa/muutetulla työnkuvalla jos se on mahdollista, eikä suinkaan mitään kokonaan ihan uutta ammattia?

En ole oikein saanut mitään ymmärrettävää vastausta kuntoutussuunnittelijalta kysymykseeni, miksi kokoaikainen opiskelu uuteen ammattiin olisi parempi asia kuin jokin työkokeilu, kun en töissäkään pystynyt kipujen takia olemaan kuin osa-aikaisesti. Eikö olisi järkevämpää "testata" kykeneväisyys suoraan jollakin työpaikalla kuin yrittää istua koulutuksessa vuosi-pari ja olla sieltä epäsäännöllisen säännöllisesti poissa?

Millaisia kokemuksia teillä on työkokeilupaikan hakemisesta ja saamisesta? Suostuuko kukaan ottamaan työkokeiluun ihmistä, joka suurella todennäköisyydellä joutuu aina muutaman työpäivän jälkeen olemaan sairaslomalla, vai valehtelenko kättelyssä mahdolliselle työkokeilupaikan esimiehelle?

Tietääkö kukaan, jos on kuntoutustuella ja aloittaa opiskelun, niin minkä verran oppilaitokset ylipäänsä hyväksyvät poissaoloja ennenkuin menettää opiskelupaikkansa? Vakuutusyhtiölle kelpaa kuulemma lyhyistä satunnaisista poissaoloista terv.keskuslääkärin a-sairaslomatodistus, mutta pidemmissä vaaditaan sitten jo vissiin uusi b-lausunto opiskelun osalta (vaikka minulla on tällä hetkellä sairaslomaa b-lausunnolla vuoden loppuun asti toistaiseksi). Yksityinen ortopedi, joka kirjoitti työkyvyttömyyden tämän vuoden loppuun, on vahvasti uudelleenkoulutuksen kannalla, ja sanoi että jos kivut estävät opiskelun, niin kyllä hän minulle uuden lonkan leikkaa. No, ei kyllä ainakaan yksityisellä puolella mulle leikkaa. HUSin ortopedi/kirurgi (jonka luona olin aiemmin) oli taas sitä mieltä, että minulle ei missään nimessä vielä voida tehdä tekonivelleikkausta, koska nivelrikkoa ei ole kehittynyt vielä tarpeeksi, vaan kipujen aiheuttajana on lonkan vajaakatteisuuden aiheuttamat laajat rustorepeämät. Ja minun tapauksessani vajaakatteisuuden korjaaminen (osteotomia) ei kannata, koska ei ole takeita että se vie kivut, ja saattaa lisäksi hankaloittaa tulevaisuudessa jossain vaiheessa joka tapauksessa tehtävää tekonivelleikkausta.

Tuntuu joka tapauksessa oudolta ajatukselta, jos 46-vuotiaana valmistuisin merkonomiksi (jota minulle nyt kovasti ehdotellaan), veikkaan että siellä kortistossa on jonkin verran nuorempia ja kyvykkäämpiäkin merkonomeja odottelemassa työpaikkoja.

On vähän sellainen solmussa oleva olo... mutta kai tää tästä. Olipahan sepustus. Kiitollisena kuulen muiden kokemuksista. Toivottavasti täällä sai näistäkin asioista keskustella, eikä pelkästään varsinaisista fyysisistä vaivoista Silmänisku

t. Amelia

Sivun alkuun

IP kirjattu

sinttura
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Kävellen olisit jo perillä...

Sijainti: Kalajokilaakso
Re: ammatillinen kuntoutus/työkokeilukokemuksia?
Vastaus #1 - 30.06.2015 klo 11:48:05
Tulosta viesti  
Samassa veneessä olen minäkin, mutta nyt on haettu työkyvyttömyyseläkettä ja sitä koulutussuunnittelua.. Odottelen mielenkiinnolla, kumpi mätkähtää.
Tuo työkokeilu pitää minun mielestä juurikin sisällään sitä uutta alaa kokeiltavana, kun eihän sitä suoraan osaa aina päättää pärjääkö uudessakaan vaihtoehdossa.
Minulla on ammatit aika vähänä, mihin voisin kouluttautua, kun vikaa on niin paljon.
Mutta nyt odottelen päätöksiä ja sen mukaan sitten eletään..
Fysioterapeutti ei suositellut tuota merkonomin ammattia lainkaan, kun tietyssä vaiheessa saattaa istuminenkin mennä vaikeaksi ja jäykistyy kuitenkin, eli konttorirotaksikaan ei lonkkavikasesta ole..

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Vastaus #2 - 30.06.2015 klo 16:46:52
Tulosta viesti  
Kuntoutussuunnitelma / uudelleenkoulutus
Vammauduttuani, kokeitliin entistä ammattia ja pystyinkin siihen palaamaan. Tiedossa oli että tilanne pahenee aikanaan joten ammatinvaihto otettiin ohjelmaan. Kävin työvoimatoimistossa testeissä uudesta mahdollisesta ammatista ja myöhemmin olen käynyt VKK:n (vakuutusalan kuntoutuskseskus = vkk.fi) kuntoutussuunnittelussa jossa on mietitty kolupohjani kautta mahdollista ammatinvaihtoa/työtehtävien vaihtoa/ oppisopimuskoulutusta. Laskimme että osa-aikatyö on kaikkien kannalta paras tapa alkaa työkokeilu ja nyt teen toista kertaa lyhenettyä työaikaa saavuttaakseni taas 100% työkyvyn.

Lähdimme miettimään ammattia mielenkiinnon, työkokemuksen ja koulupohjan kannalta ja päädyimme siihen että osa-aikatyö 2-vuorotyönä voisi olla sopiva. Nyt teen 2,3 tai 4 työpäivää peräkkäin tyyliin aamu, aamu, ilta, ilta, vapaa, vapaa jne. Olen taas onnistunut treenaamaan jalan lihaksiston hyvään kuntoon, ties monnenneko kerran. Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Vastaus #3 - 02.07.2015 klo 11:56:54
Tulosta viesti  
Jännä juttu että samalla kun ns "työuria" halutaan jatkaa ja siirtää eläköitymistä, tehdään tämmöinen päätöshttp://www.talouselama.fi/uutiset/pitkien+sairauslomien+kimppuun+ei+enaa+kayda+...

Nyt kun on tullut muutama kuukausi kuntouduttua lyhennetyntyöajan ohessa, täytyy sanoa että välillä on aivan puhki. Kuntoutuminen kyllä edistyy omasta mielestäni hyvin, kun tietää mitä tehdä ja milloin löysätä treeniä. Mikäli kunoutumispaikkoja vähennetään, mistä sitten tietoa ja ohjausta omaan toimintaan? Itse ajattelen että Kelan kuntoutussapluunat määrittelevät liiaksi reunaehtoja kuntoutumiseen, yksilölliset ohjeet jäävät vähemmälle- ehkä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Nivelrikko lonkassa -90
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #4 - 28.02.2016 klo 17:06:03
Tulosta viesti  
Hei aloittaja,
Minulle tuli tuomio lonkan nivelrikosta 24 vuotiaana.
Työkseni tein ja ammattini oli varastonhoitaja.
Lääkärin eka kysymys mitä koulutuksia multa löytyy niin totesi, että pitäisi kouluttaa itseni uudelleen.
Vuoden selvitin eri mahdollisuuksia kouluttaa itseni ja millaista rahaa saisi ja mikä koulutus sopisi vaivaiselle.
Löysin eläkekuntoutuksen kautta oikean avun ja nyt viime syksynä aloitin amk  opinnot kuntoutus rahalla.
Koulu lääkärin kautta pääsin vihdoin uusiin kuviin ja nyt odotellaan lähetettä erikoislääkärille toivottavasti suostuisivat leikkaamaan jo eivätkä kieltäydy kun olen niin nuori vielä taas.. Ei tää kipujen kanssa eläminen kivaa ole ja koulu tressi päälle vielä, että saa suoritukset suoritettua hyväksytysti ja niin ollen heidän lupaamat rahat..
Tällästä kivaa mulla  Vihainen

Sivun alkuun

IP kirjattu