Normaali aihe Onko tyypillistä polven tekonivelleikatulla? (Luettu 5 191 kertaa)
kepakka
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Onko tyypillistä polven tekonivelleikatulla?
22.01.2015 klo 16:17:05
Tulosta viesti  
Toivoisin pidemmän ajan kokemustietoja polven tekonivelestä.
Sain vuosi sitten tekonivelen oikeaan polveen. Nivel toimii ihan hyvin joskin se on äänekäs, lähinnä istualta noustessa ja jumppaliikkeissä. Polvilumpioni on oma, pinnoittamaton. Ongelmana on polven sisäsivun kudospatti jossa terävää kipua sekä säären puolivälissä tuntuva kipu ja särky. Vuositarkastuksessa tehtiin hermoratatutkimus joka OK ja katsottiin ultralla pattialue, ei rasvakasvainta. Kipu ei ole ylivoimaista kestää mutta jäytävää, epämiellyttävää- eikä kävelyni ole parantunut paljonkaan siitä mitä se oli ennen leikkausta. Olen surullinen ja tunnen jonkinlaista häpeää, kun en pysty parempaan. Kuntoutuksen suhteen olen ollut tunnollinen ja edelleen jumppaan säännöllisesti, kävelemään pystyn noin kilometrin mutta jälkikipu tulee aina. Itse polvessa on paljon löysää kudosta joka ei kuulemma katoakaan. Leikkaamaton polvi oireilee kohtalaisesti. Ylipainoakin häpeäkseni on.
Voiko leikatun polven seutuun käyttää kipugeelejä tässä vaiheessa? Kotihoito-ohjeissa niiden käyttö kiellettiin.
Olisin kovin iloinen vinkeistä!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Piksu
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Onko tyypillistä polven tekonivelleikatulla?
Vastaus #1 - 22.01.2015 klo 18:41:24
Tulosta viesti  
Hei kepakka
Mulla laitettiin eka polvi 2007 siinä oli kaikenlaista vaikeutta .
Jos kiinnostaa löytyy Piksu nimimerkin alta .
Nyt kun viime vuonna sain toisen polvinivelen , kivut jäi niin sanotusti leikkauspöydälle  . Ja ensimmäinen polvi myös tullut paremmaksi , liekö ollut niin virhe asennossa koko  jalat ,että kaikki johtu siitä . sanoit että sullakin toinen on huono .
Mulla nilkka ruvennut oireilemaan nyt , aina pitää olla jotain riesaa . Nivelrikkoisen elämä on tälläistä .
Mutta kevättä kohti mennään terv. Piksu

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 22.01.2015 klo 19:54:18
Tulosta viesti  
Ja lueskelepa tuolta alempaa kohdista "Polven tekonivel" ja "polven nivelrikko". Kohtalotoverit löytyvät sieltä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

April
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 23.01.2015 klo 11:52:07
Tulosta viesti  
Hei Kepakka,
Polven tekonivel laitettiin kaksi vuotta sitten, hankaluuksia on edelleen. Tutkimuksia on tehty ja röntgenkuvien mukaan kaikki pitäisi olla kunnossa. Polvi ei edellen kestä rasitusta (pumppaava jumppa, shoppailu, kävelykin). Jumpannut olen minäkin ja vesikävellyt. Nyt kävin fysioterapeutilla. Hän kommentoi, ettei noista liikkeistä sinulle enää ole hyötyä, rankempia reidenvahvistusliikkeitä täytyy tehdä. Ensi viikolla käydään jalan kimppuun. Eli vinkkini on, tarkistuta jumppaohjelmasi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #4 - 25.01.2015 klo 16:01:28
Tulosta viesti  
Minun tekopolveni on kohta 2,5-vuotias ja olen tullut siihen tulokseen, ettei se kivuttomaksi koskaan tulekaan. Olen kuitenkin oppinut aika hyvin sen kanssa elämään ja aika paljon se sallii tehdä. Välillä otettava ennen urheilusuoritusta ennakkolääkkeet, harvemmin jälkikäteen. Rasituskivuista selviää levolla, mutta se harmittaa ettei kaikkea sellaista pysty tekemään mitä muuten jaksaisi. Mutta pahinta polvelle on kuitenkin liikkumattomuus, siitä se kipeytyy - esim nojatuolissa istuessa jalkaa pitää jatkuvasti liikuttaa. Yöt se kuitenkin on suhtkoht kunnolla, ei kuitenkaa tykkää kääntyilyistä.

Minulla on myös aikamoinen patti polven sivussa, ulkoreunassa ja juuri siinä, mihin tehtiin leikkauksen aikana "jänteen vapautus". Se kohta oli puoli vuotta suunnattoman ja vuoden reilusti kipeä ja se kipeytyy kävellessäkin ensimmäisenä.  Arvelen ettei se koskaan siitä sulakaan, siihen on varmaan muodostunut sisäistä arpikudosta.

Kuten April sanoi, lihaskunnon kohentamiseen tarvitaan aika reippaita liikkeitä, ne leikkauksenjälkeiset taivuttelut eivät riitä mihinkään. Kuntosalia ei tarvita (ellei halua, tietty),  koska omalla kehon painollakin voi saada riittävän rasituksen. Mutta jonkun pitää neuvoa, mitkä liikkeet ovat hyvästä ja mitkä eivät joten suosittelen käyntiä fysioterapeutin pakeilla!

Kaikista vaivoista huolimatta olen tosi tyytyväinen että polveni leikattiin koska ennen leikkausta en pystynyt kävelemään lainkaan. Toivottavasti muistot joskus haalistuvat leikkauksen jälkeisistä kipeistä kuukausista, koska toinen polvi tulee perässä. Koetan kuitenkin liikunnalla pitää sitä kunnossa.

Kipugeelin käyttökielto leikkauksen jälkeen liittynee haavanhoitoon, enää sille ei pitäisi olla estettä jos siitä avun saa.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #5 - 26.01.2015 klo 13:22:32
Tulosta viesti  
Hei
Minun polven tekoniveleni on 5v. Tekonivel on todella hyvä ja toimii ongelmitta. Hankaluutena ovat pehmeät osat siinä ympärillä. Mitään narinaa tai muutakaan ääntä siitä ei tule. Peukunpään kokoinen patti jäi ikäänkuin tekonivelrakoon, mutta sekin tuntuu hävinneen kun aikaa on kulunut ja jalan rasitus on ollut nyt vähäistä.  Hieman kaipaan siihen lisää liikerataa ja aikomus on se myös siihen nitkutella. Kipulääkkeitä ei tarvitse ottaa proteesijan puolesta, toinen jalka sen sijaan on aika loppu.

Paino on noussut näiden pikkumurheiden keskellä, sen-kin työstäminen jatkuu. Nyt kun rytmihäiriöt ja unihäiriöt ovat takana voi keskittyä säännölliseen ruokailuun ja hiljalleen myös kuntoilu alkanee maistua. "Laihdutusprojekti" alkoi aamupuurolla Silmänisku. Siis että joka aamu syödään puuro. Myös lounas ja päivällinen kunnon ruokineen on ohjelmassa, osin onnistuu osin ei. Ai että osaa olla hankala toteuttaa käytännössä  Nolostunut. Eipä ihme että ongelmia painon kanssa on. Patrik Borgin tiellä jatketaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu