Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 100 vastausta) Ei sitten ehkä menny niinkuin " Strömsöös " (Luettu 81 027 kertaa)
sinttura
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Kävellen olisit jo perillä...

Sijainti: Kalajokilaakso
Re: Ei sitten ehkä menny niinkuin " Strömsöös "
Vastaus #50 - 10.02.2015 klo 21:27:37
Tulosta viesti  
Kieltämättä sää on lämmin ja poikkeuksellinen, mutta liukkaus pitää kyllä tupasella. Ei uskalla kovin tyylipuhtaita lentoja ottaa.
Tässä vain yritän selvitä taas uudesta paperin pyörityksestä. Mielenkiintoista, miten vaikeaksi tuo eläminen voi mennä jos kaikki ei mene hienosti ja entiseen työhön ei voi palata. Melkoista vääntämistä ja koko elämä muutaman kuukauden pätkissä. Kuinkahan kauan tätä jatkuu.. taas odotellaan uutta päätöstä kuntoutustuesta. Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #51 - 11.02.2015 klo 07:37:27
Tulosta viesti  
Näinhän se on. Onneks ei oo tarvinnut hirveesti vääntää kättä lähinnä Kelan kanssa. Ja toivottavasti ei tarttekkaan. Saas nähä miten käy miten tuolla jälkitarkastuksessa ens viikolla ton jalan pituuseron kanssa, kun haittaa tota valmiiks paskan selän tilannetta  Surullinen . Ai niin keli oli eilen kuin morsian ja eikä ollu liukkaudestakaan huolta kun oli IceBugit alla  Kliseinen . Eka kerran uskaltaiduin hiukan pitemmälle lenkille ja kyllä se tossa jalassa tuntuu et jotain on tehty  Vihainen .

12/2014 Coxassa oikean lonkan Arthroplastia coxae l.dx (Summit 4 HI -Pinnacle 100 series, Deltakeraami Biolox 36mm XLPE)
Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #52 - 11.02.2015 klo 12:08:25
Tulosta viesti  
Kelan sairauslomapäivien kanssa ei kai yleensä hirveästi tarviikaan vääntää, kun on selkeä sairausloman syy niinkuin "€&@)( lonkat" ja leikkauksesta toipuminen  Kliseinen Sit jos 300 sairauslomapäivää täyttyy ja pitää se jatko miettiä, mistä ja miten saa rahaa, saa kyllä vähintään sen yhden ison ja laajan hakemusnivaskan täytellä ainakin eläkettä hakeakseen (mun tapauksessa myöskin kuntoutustuki). Sen käsittelevät Kela ja työeläkeyhtiö yhteistyössä... Ihmeen nopeesti mulla siitä sitten päätös tuli, mutta pätkissä on koko ajan myönnetty. Nytkin on käsittelyssä helmikuun kuntoutustuki ja helmikuun lopussa täytyy taas hakea uutta pätkää, joka todennäköisesti kyllä on nyt sit pidemmälle ajalle kun ei oo ihmeparantumista lyhyessä ajassa tapahtumassa. Katotaan nyt, onko se sit 4 kk, 6 kk vai mitä lie. We'll see kunhan on ortopedia käyty jututtamassa ensviikolla...

Kolkyt ja risat -ikäisenä todettu oikean lonkkamaljan vajaakatteisuudesta johtuva lonkkadysplasia. Tekonivel lonkkaan keväällä 2014, hidasta toipumista ja polviongelmia yliliikkuvuuden kera. Vasenkin lonkka vajaakatteinen.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #53 - 11.02.2015 klo 13:44:06
Tulosta viesti  
Elle kirjoitti 11.02.2015 klo 12:08:25:
Kelan sairauslomapäivien kanssa ei kai yleensä hirveästi tarviikaan vääntää, kun on selkeä sairausloman syy niinkuin "€&@)( lonkat" ja leikkauksesta toipuminen  Kliseinen Sit jos 300 sairauslomapäivää täyttyy ja pitää se jatko miettiä, mistä ja miten saa rahaa, saa kyllä vähintään sen yhden ison ja laajan hakemusnivaskan täytellä ainakin eläkettä hakeakseen (mun tapauksessa myöskin kuntoutustuki). Sen käsittelevät Kela ja työeläkeyhtiö yhteistyössä... Ihmeen nopeesti mulla siitä sitten päätös tuli, mutta pätkissä on koko ajan myönnetty. Nytkin on käsittelyssä helmikuun kuntoutustuki ja helmikuun lopussa täytyy taas hakea uutta pätkää, joka todennäköisesti kyllä on nyt sit pidemmälle ajalle kun ei oo ihmeparantumista lyhyessä ajassa tapahtumassa. Katotaan nyt, onko se sit 4 kk, 6 kk vai mitä lie. We'll see kunhan on ortopedia käyty jututtamassa ensviikolla...

Olen mielenkiinnolla lukenut Blogisia Elle  Silmänisku . Jo on kimurantti tilanne sulla kyllä. Mun toipuminen on jo toivottavasti loppusuoralla  Täh . Kävely onnistuu jo melkein ilman yhtäkään keppiä ja sisällä olenkin köpötelly lyhkäsiä pätkiä ilmankin, kun ei aina viitsi hakea keppiä, varsinkin tuolla keittiössä kun välimatkat on lyhkäsiä  Mahtava . Olen nyt parina päivänä käynyt pihalla postilaatikkolenkillä n.600m edestakasin ja toi leikatun jalan polvi vaan ei oikein tahdo siitä tykätä  Vihainen .Täytyy siitä valittaa jälkitarkastuksessa ens viikolla.
Tsemppiä vaan sulle Elle  Hymiö .

12/2014 Coxassa oikean lonkan Arthroplastia coxae l.dx (Summit 4 HI -Pinnacle 100 series, Deltakeraami Biolox 36mm XLPE)
Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #54 - 11.02.2015 klo 15:29:47
Tulosta viesti  
Juu kiitti, päivä kerrallaan Hymiö Niin kauan ku on hyvä fiilis henkisesti niin kyllä ne muutkin jutut sitten siitä jotenkin järkkääntyy eikä vaivuta synkkyyteen Hymiö

Sullahan on hyvällä mallilla homma jos ei keppiäkään enää aina tarvii! Sitähän se Sopulikin täällä tuumi, että se alkaa unohtua sitten ajallaan ihan luonnostaan kun pääsee paremmin liikkeelle!

Kolkyt ja risat -ikäisenä todettu oikean lonkkamaljan vajaakatteisuudesta johtuva lonkkadysplasia. Tekonivel lonkkaan keväällä 2014, hidasta toipumista ja polviongelmia yliliikkuvuuden kera. Vasenkin lonkka vajaakatteinen.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #55 - 11.02.2015 klo 16:22:32
Tulosta viesti  
Joo, sitä vain lähtee liikkeelle muistamatta keppiä lainkaan, ja sitten kävelee pitkin huushollia ihmettelemässä että mihinkäs se keppi tällä kertaa jäi. Lähikaupan eteisessä oli pitkän aikaa joltakulta unohtunut kyynärsauva, ja ajattelin että siinäkin oli kai joku ollut juuri siinä toipumisen vaiheessa että keppi rupesi unohtumaan, ja oli unohtanut sen lähikauppaan eikä muistanut sen jääneen sinne.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #56 - 12.02.2015 klo 09:04:37
Tulosta viesti  
Niin ne päivät vaan vaihtelee mullakin näemmä tosi paljon. Tämä aamu oli taas kuin puupökkelö toi leikattu jalka ja polvi särkee  Itku .Ei meinannut päästä yhellä kepillä yläkerrasta alakertaan. Oli pakko ottaa viimeset Panacodit, kun täytys lähtee kauppareisulle  Vihainen . Ei yhtään kiinnostas, mut pakko mikä pakko.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sinttura
Poissa

Vastaus #57 - 12.02.2015 klo 10:58:03
Tulosta viesti  
Niin ne päivät vaihtelee. Ja tuo märkä kelikin tekee sen ilmapuntarin nivelrikkoihin. Olen itse aina suojasään alla tosi kankea ja kipeä, sitten se helpottaa, kun keli tasaantuu. Mutta liikkeellä on pakko olla tai kangistuu kokonaan.
Lääkkeitä kyllä kannattaa pitää varalla, ettei se vähäinenkin liike jää kivun takia. Tsemppiä.. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #58 - 12.02.2015 klo 11:53:55
Tulosta viesti  
Minäkin muistan tuon että päivät vaihtelivat, toipuminen ei ollut mitenkään suoraviivaista vaan aikamoista siksakkia jos vertasi päiviä toisiinsa, mutta yleisesti ottaen suunta oli kuitenkin parempaan päin.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Merjis
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #59 - 12.02.2015 klo 22:52:24
Tulosta viesti  
Hei, olen uusi klubilainen, lonkka leikattu syyskuussa ja myös minulla leikattu jalka piteni noin sentin. Koska se oli jo ennestään pitempi vaikuttaa kyllä selkään ja polveenkin.
Käytän myös kengän sisällä korotusta ja se auttaa ainakin siihen etten onnu niin paljon. Myös lihakset ja jänteet(varsinkin se psoas, vai mikä lie kiristää ja aiheuttaa nivuskipua). Jälkitarkastuksessa vain todettiin että näin on ja että paranemista tapahtuu vielä.
Meidän terveyskeskuksen fysioterapia oli ihan yhtä tyhjän kanssa, mutta menin yksityiselle tekoniveliin erikoistuneelle fysioterapeutille ja johan alkoi tapahtua! Hän hieroi ja venytteli lihaskalvoja ja leikkausarpea ja kävelemäänkin pitäisi nyt opetella ihan uudestaan, kun kipeänä olen opetellut tuommoisen oudon klenkkauksen. Toivon että tällä terapialla(vielä olisi useita käyntejä) pääsen vielä kuntoon, työvuosiakin olisi vielä jäljellä. Nyt olen ollut lähes vuoden saikulla. Kannattaa siis itse hakea ajoissa apua, ne ortopedit ei kyllä siihen jälkihoitoon panosta mitenkään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #60 - 13.02.2015 klo 09:37:07
Tulosta viesti  
Tervetuloa Hermannin nuoriso seuraan. Joo mullakin kiristää jokin vielä niin pirusti tossa leikatussa lonkassa. Meinaan tulla tippa linsiin kun turhertaa sukkaa jalkaan, mutta kyllä se siitä on notkistunut päivä päivältä enemmän. Mun ongelma onkin varsinaisesti toi leikatun jalan polvi , kun ei meinaa asettua millään  Vihainen . Toivottavasti eivät rikkoneet enempää sitä leikkauksessa mitä oli ennen operaatiota  Itku .
Toi yksityinen fyssari on varmaan hinnakas versus julkisen verrattuna. Täytyy varmaan harkita jos ei tässä rupee edistystä tapahtuu. Vielä tämäkuu saikkua, mutta mahdollisesti voi jatkua. Ens viikolla on toi jälkitarkatus.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Merjis
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #61 - 13.02.2015 klo 15:45:07
Tulosta viesti  
Juu on se hinnakas, mutta jos vaan mitään mahdollisuutta, niin kannattaa, on kuitenkin sun loppuelämästä kyse!
En käsitä miten tähän kuntoutumiseen ei julkisella puolella panosteta yhtään ( mulla ei Coxassa ollu jälkitarkastuksessa kuin se ortopedi). Fyssari terveyskeskuksessa sanoi vaan taivutessaan jalkaa, että täällä ottaa joku vastaan. Ja se oli sitten siinä. Sukkaa tai kenkää en saa vieläkään etukautta jalkaan, takakautta kiemurtelemalla kyllä.
Nyt olen saanut ohjeita miten sitä kireälle vedettyä, kankeata ja kipeätä lonkkaa pitä venytellä ja fyssari aina hieroo ja venyttelee lihakset sekä lihaskalvot, ja pitäisi palautua lähes tai ihan normaaliksi!
Ellen olisi tähän ryhtynyt, tilanne olisi vain pahentunut ja olisin mahdollisesti joutunut korjausleikkaukseen! Tätä lääkäri hieman edotteli kun sinne olin yhteydessä, mutta kieltäydyin.
Älä siis jää odottelemaan niinkuin minä hyväuskoisena vaan vaadi heti kuntoutusta. Ehkä teidän terveyskeskuksessa on paremmat fyssarit.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #62 - 13.02.2015 klo 16:49:25
Tulosta viesti  
Minä myös liputan yksityisen fysioterapian puolesta! En tiiä olisinko edes tässä kunnossa ilman asiantuntevan fyssarin ohjeita. Kyllä se kannattaa satsata itseensä, vaikka hinta vähän kirpaisisikin! Ja jos kunnallisen puolen fyssareilla ei ole kunnollista kokemusta esim. lonkkaleikkauksista tai yhtään "erikoisempien" tapausten kuntouttamisesta, niin sitäkin vasten suosittelen hyvin lämpimästi etsimään yksityisen, osaavan fyssarin käsiinsä Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #63 - 13.02.2015 klo 16:57:12
Tulosta viesti  
Kuka sut Merjis muuten leikkas Coxas ? Jos et tässä halua mainita niin pistä vaikka Yv:nä. Minut puukotti Pekka Ala-Mononen  Hymiö .

Mites ne muuten olis sen sitten leikkauksella korjannu ??

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #64 - 13.02.2015 klo 17:00:32
Tulosta viesti  
Se yksityinen fyssari on sen verran hintava, että nyt ei oikein anna budjetti peräks ainakaan kovin monta kertaa. Näin vaan on, ei voi mitään .

Sivun alkuun

IP kirjattu

Merjis
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #65 - 13.02.2015 klo 17:13:54
Tulosta viesti  
Vaihtoehtoina olisi mulla kai ollut se kaulan lyhentäminen tai mahdollisesti jänteen katkaisu, josta ei siitäkään ole oikein mitään hyviä kokemuksia.
Jos vaan pystyt, niin parikin kertaa hyvällä fyssarilla voisi auttaa. Kotiharjotteita saa aina ja voi mennä sitten taas takaisin joskus kun on varaa, on mun mielestä vuoden voimassa se lähete, eikä tarvitse käyttää heti kaikkia. Mutta kannattaa tietysti ensin katsoa mitä se terveyskeskuksen fysioterapeutti sanoo, tai paremminkin TEKEE. No enpä osannut itse edes vaatia mitään, nyt osaisin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

April
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #66 - 13.02.2015 klo 18:01:39
Tulosta viesti  
Olen kanssasi fysioterapeutista samaa mieltä Mervis. Ongelmaista tekonivelpolveani jäin yksikseen jumppaamaan, vaikka kävinkin hierojalla ja akupunktiosta. Nyt kaksi vuotta leikkauksesta olen saanut asintuntevalta keskussairaalan fysioterapeutilta apua, pääsin kipupolin kautta. Vielä muutama käynti ja jatkossa tarpeen vaatiessa yksityiselle. Eli nyt jälkijunassa totean, että olisi pitänyt hakeutua aikoja sitten yksityiselle fysioterapeutille, mistä sen itselle pätevän löytää, on sitten eri juttu.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #67 - 13.02.2015 klo 18:06:32
Tulosta viesti  
Olin kyllä 6 viikon postoperatiivisessa fyssarilla omassa Tk:ssa ja sieltä kyllä sain venyttelyohjeita, mutta tuntuu et toi hieronta varmaan auttas asiaa paremmin eteenpäin. Leikkauskertomuksessa oli offsetin/pituuden kasvu 5mm loppuarvioinnissa, joka kyllä tuolla fyssarilla palikkamitattuna oli +15mm pituusero leikkaamattomaan  Vihainen. Juu en kanssa ole mihinkään korjausleikkaukseen hevin ole menossa, kun muuten toi lonkka tuntuu pelittävän Ok. Ja kun toi vasenpuoli on ruvennut oireilee kanssa, että odotettavissa  on että tulee operoitavaksi lähitulevaisuudessa, kun jo alkava nivelrikko siinäkin  Surullinen .

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #68 - 13.02.2015 klo 21:40:27
Tulosta viesti  
Jos toinen lonkka tulee operoitavaksi lähitulevaisuudessa, niin pituuseroa voi olla siinä yhteydessä mahdollista ainakin pienentää.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #69 - 15.02.2015 klo 15:16:57
Tulosta viesti  
Toivottavasti ei moneen vuoteen  Täh . On tää sen verran ranka kokemus ollu. No toiseen ehkä osaa ehkä asennoitua realistisemmin  Pyöritä silmiä . Ja muutenkin täs on ehkä toinen leikkaus edessä, mutta se tarina on vasta alussa ja harkinnassa .

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #70 - 15.02.2015 klo 16:23:36
Tulosta viesti  
Merjis kirjoitti 13.02.2015 klo 17:13:54:
Jos vaan pystyt, niin parikin kertaa hyvällä fyssarilla voisi auttaa. Kotiharjotteita saa aina ja voi mennä sitten taas takaisin joskus kun on varaa, on mun mielestä vuoden voimassa se lähete, eikä tarvitse käyttää heti kaikkia. Mutta kannattaa tietysti ensin katsoa mitä se terveyskeskuksen fysioterapeutti sanoo, tai paremminkin TEKEE. No enpä osannut itse edes vaatia mitään, nyt osaisin.

Minulla oli kummankin lonkkaleikkauksen jälkeen terveyskeskuksen fyssarilla käynti muutaman kerran. Lähinnä hän katsoi, ettei suurempaa ongelmaa potilaalla ole. Ohjettahan venyttelyyn ja vanutteluun sitten saa häneltä ja löytää mukaan annetuista ohjevihoista vaikka kuinka. Ruumiilliset harjoitteet sitten vaan joutuu itse tekemään, mutta siinäkin kannattaa muistaa kohtuullisuus. Tekonivel on aina huonommin toimiva kuin terve oma entinen. Joten joutuu suhtautumaan asiaan siten, että jatkossa ei kaikki onnistu siten kuin ennen.

"Lonkan "pituuseroihin leikkauksen jälkeen on minulla vaikuttanut huono polvien tilanne. Kumpikin polvinivel on kulunut ja toinen polvi jää suoranakin kävellessä enemmän koukkuun. Joten osa pituuseroista johtuu siitä. Jonkinlainen pituusero varmaan on jokaisella jaloissaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuomo
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #71 - 15.02.2015 klo 17:31:35
Tulosta viesti  
Joo, ei se leikattu lonkka ole samanlainen kuin oma. Toki kivuttomuus tuo laatua elämään. Ei hirveästi tee mieli lähteä hölkkälenkeille tai pelaamaan pallopelejä. Kävely ja kohtuullinen kuntosaliharjoittelu kyllä sopii. Taitaa olla myös suositeltavaa. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #72 - 15.02.2015 klo 21:00:04
Tulosta viesti  
Minulla oli muistaakseni 2 viikkoa leikkauksen jälkeen fyssarin tarkastus, jossa hän katsoi tarvitsenko fysioterapiaa, mutta hän oli sitä mieltä että se, mitä lonkkien ojennuksesta vielä puuttui, korjaantuisi pelkällä kotijumpalla ja samaa mieltä olin itsekin. Hän neuvoi varsin tehokkaan liikkeen tähän tarkoitukseen enkä sitten enempää fysioterapiaa tarvinnutkaan, mutta ilmeisesti olisin saanut jos olisin tarvinnut.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Merjis
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #73 - 15.02.2015 klo 22:01:32
Tulosta viesti  
Näinhän se on että itse pitää kaikki tehdä, mutta ellet siihen edes saa minkäänlaisia ohjeita, muuta kuin en kaksi päivää leikkauksen jälkeen annetut ohjeet, niin eihän siitä mitään tule! Coxan ohjeet on oikein hyvät siihen alkukuntoutukseen, mutta sitten oletkin ihan omillasi.
Kuten sanoin terveyskeskuksen fyssari sanoi, että täällä ottaa joku vastaan. Ei siis mitäään ohjeita mitä tehdä tms ja monta kuukautta meni hukkaan. Kyllä jonkun pitää neuvoa, ja myös katsoa että teet liikkeen oikein!
Ei ole kyllä sama miten nouset varpaillesi tai miten kävelet yms.! Tietysti on iälläkin merkitystä, jos vielä pitää pärjätä työelämässä on tilanne ehkä toinen kuin jo eläkkeellä olevalla. Mutta kai kaikki kuitenkin haluaisivat säilyttää pitkään mahdollisimman hyvän liikkuvuuden?

Sivun alkuun

IP kirjattu

sinttura
Poissa

Vastaus #74 - 16.02.2015 klo 06:32:32
Tulosta viesti  
Minä sain terveyskeskuksen jumpparilta hyvät neuvot.. Olen lapsesta asti sairastanut tuota lonkkaa ja liikkuvuus oli tasan nolla ennen leikkausta. Nyt tuli ohjeeksi, että liiku ja tee, mikä hyvältä tuntuu.. Kun ei sua kukaan osaa oikein opastaa.. Hän on sentäs viittävaille eläkkeellä  ja joskus aikoinaan samaa vikaa sairastavaa lasta hoitanut. Moni jumppari ei ole  koskaan minun kaltaisia nähnyt. Eli menee jumpparin opettamiseksi. Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #75 - 16.02.2015 klo 17:10:57
Tulosta viesti  
Eka lyhyt lenkki tehty ilman kyynärsauvaa. Oli kyllä kävelysauvat jolla sai yllättävän hyvän tuen kävelyyn. Leikatun jalan polvi vaan ei oikein taho kantaa. Oisko vielä lihasheikkoutta...ilmeisesti. Täytynee ottaa puheeks ylihuomenna orton jälkitarkastuksessa Coxassa Silmänisku .

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #76 - 16.02.2015 klo 20:15:21
Tulosta viesti  
Kävelysauvoista saa kyllä yllättävän hyvän tuen ja lisäksi ne keventävät lonkkaan kohdistuvaa painoa, joten sauvakävely on suositeltava liikuntamuoto jatkossakin.

Kirjoita lista kaikista asioista mitkä pitää ottaa jälkitarkastuksessa puheeksi, muuten kuitenkin jokin unohtuu jos asioita on paljon.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #77 - 17.02.2015 klo 14:06:43
Tulosta viesti  
Kirjoiteltu lunttilappu mukaan. Kun vaan muistaa lukia sen kanssa  Silmänisku .

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #78 - 17.02.2015 klo 17:45:47
Tulosta viesti  
Siinäpä se. Minulla oli vuosia sitten eräässä työpaikassa seinällä kauhea määrä sekalaisia muistilappuja, ja joku työkaveri ehdotti että lisäisin siihen vielä sellaisen, jossa lukisi "Muista katsoa muistilapusta!"

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #79 - 18.02.2015 klo 11:44:10
Tulosta viesti  
Jälkitarkastus 1 käytynä. 2 kuukautta napsahti lisää sairaslomaa ja toinen kontrolli Huhtikuun loppupuolella. Kipeityvään polveen vielä paremmin otettu kantaa, muutakuin että voipi säteillä tuolta varsiosasta jos/kun ei ole lopullisesti luutunut vielä. Jos ei tuohon 2 kontrolliin mennessä ole asettunut niin sitten se polvi magneettikuvataan  Surullinen . Jalkojen pituusero Ortopedin mielestä on se reilu 1.0cm . Tuntuu olevan toi asia vähän veteen piirretty viiva  Vihainen . Että ei herunu maksusitoumusta kenkänkorotuksiin perskules   Itku .

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #80 - 18.02.2015 klo 13:18:40
Tulosta viesti  
Hei
Sanovat viisaat, että toipuminen proteesileikkauksesta kestää noin vuoden. Pituuserosta puhutaan paljon, mutta aika vähän siitä, mistä se johtuu. Aika usein ajatellaan vain, että operaatiossa jokin on mennyt pieleen. Niin ei välttämättä ole, tai kuten jotkut täällä kirjottavatkin, voi lääkäri halutessaan tehdä/korjata sitä pituuseroa operaatiossa. Ohessa yksi juttu pituuserosta. http://www.kuntonetti.org/?sivu=120.

Olen käsittänyt että pituuseroon voisi vaikuttaa lihasten/jänteiden kireys, selän asento, lantion asento vaakatasossa jne. Mitä aiemmin asia huomataan, sen helpompi niitä on korjata. Oma tuntemus on, että lihaskireydet siellä ja täällä vaikuttavat ryhtiin ja jalkojen kuormitukseen todella paljon.Venyttely on hyvä konsti tähän.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #81 - 18.02.2015 klo 14:14:24
Tulosta viesti  
Seabird kirjoitti 18.02.2015 klo 13:18:40:
Hei
Sanovat viisaat, että toipuminen proteesileikkauksesta kestää noin vuoden. Pituuserosta puhutaan paljon, mutta aika vähän siitä, mistä se johtuu. Aika usein ajatellaan vain, että operaatiossa jokin on mennyt pieleen. Niin ei välttämättä ole, tai kuten jotkut täällä kirjottavatkin, voi lääkäri halutessaan tehdä/korjata sitä pituuseroa operaatiossa. Ohessa yksi juttu pituuserosta. http://www.kuntonetti.org/?sivu=120.

Olen käsittänyt että pituuseroon voisi vaikuttaa lihasten/jänteiden kireys, selän asento, lantion asento vaakatasossa jne. Mitä aiemmin asia huomataan, sen helpompi niitä on korjata. Oma tuntemus on, että lihaskireydet siellä ja täällä vaikuttavat ryhtiin ja jalkojen kuormitukseen todella paljon.Venyttely on hyvä konsti tähän.

Toi oli hyvä linki. Vastaanottokin on minuun nähden kohtuullisen ajomatkan päässä. Kiitoksia Seabird  Virnistys .

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #82 - 02.03.2015 klo 23:11:08
Tulosta viesti  
Yks etappi saavutettu tänään. Palautettu tänään suurin osa noista apuvälineistä. Ei jääny kuin kuin kyynärsauvat ja toi "jatkokäsi". Kävelykin jo sujuu pääsääntöisesti ilman keppiä tässä sisällä. Hidasta on tää toipuminen ollu. Kipuja on vielä jonkin verran, varsinkin liikkeelle lähtiessä ja polvi kipeytyy vieläkin leikatussa jalassa pitemmän kävelyn jälkeen. No onneks on viel toinen jälkitarkastus tos varmaan 1.5 kuukauden kuluttua. Jos tuo polvi ei rauhoitu niin se sitten magneettikuvataan. Ei auta kun jumppailla ahkeraan. Tos olis tarkotus lähteä Tallinassa käymään loppuviikosta. Kiva nähdä kuinka kipee on reissunjälkeen ( pääkipua ei lasketa  Mahtava ).

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #83 - 08.03.2015 klo 11:15:25
Tulosta viesti  
Reissu tehty  Virnistys Virnistys Virnistys. Tuli kävelty yhden vuorokauden aikana enemmän kuin koskaan leikkauksen jälkeen yhtenäkään päivänä. Eka reissu hyttiin pääsyn jälkeen TaxFree myymälään oli yks keppi mukana, mut sen jälkeen jätin sen pois kun totesin ei muuta hyötyä muuta kuin oli joka tilanteessa vaan tiellä. Vähän pelkäsin miten toi kinttu niin yhtäkkiseen rasitukseen suhtautuu  Järkyttynyt , lonkka ei mitenkään, mut toi polvi jomotteli vähän viimeyönä, vaikka tuli maisteltua noita tuliaisia puudutusaineita  Pyöritä silmiä . Eli vahvistaa käsitykseni että tossa leikatun jalan polvessa ei ole kaikki kunnossa  Vihainen . Vielä ei ole olle sentään leposärkyä, mut ilmeni kunnon rasituksen jälkeen  Itku .

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #84 - 09.03.2015 klo 14:29:58
Tulosta viesti  
1.5 viikon päästä aika kuntohoitajalle/lymfahierontaan. Jos sais apua noihin kiristäviin lihaksiin. Tuli tuossa tänään voimisteltua jumppapallon kanssa niin että oli selän ja seinän välissä ja siitä kyykkyjä. Vahvistaa hyvin noita reisilihaksia. Jonkin aikaa jumppailtuani niin yhtäkkiä tuntui seinä olis kaatunut takaa veke, no siitä sitten oltiinkin persiillään enne kuin kerkes kissaa sanoo. Itekkin ihmetteli mitä tapahtu, ennenkuin tajusin että jalkojen alla oleva matto lähti alta ja sen ansiosta tipahdin kankulle. Voi jumalavita kun säihkähdin  Epävarma . En oo varmaan vuosiin päässy niin nopeesti lattialta istuaaltaa ylös ja ihmeteleen mitä hajos  Järkyttynyt , mut imeisesti selvittiin säikähdyksellä  Mahtava . Nyt sai matto lähtöpassit tosta kohtaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sinttura
Poissa

Vastaus #85 - 09.03.2015 klo 17:12:48
Tulosta viesti  
Toi jumppaaminen on vaarallista.. Kyllä ne pikkuhiljaa hellittää ne kiristykset, mutta aikaa siinä menee. Mulla  yksitoista kuukautta leikkauksesta ja nyt tuntuu jo normaalilta. Liikkuu jonkin verran enemmän kuin ennen leikkausta, mutta eihän siihen normaaleja liikeratoja tule. Mutta pärjään tälläkin..ainakaan ei ole kipeä. Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #86 - 09.03.2015 klo 21:13:07
Tulosta viesti  
Ei menny ihan putkeen tää päivä muutenkaan. Vasenman käden etusormen sain "halki"  Vihainen hittolainen. Putsattu kyllä huolellisesti ja laitettu puhdas side.

Mutta nyt kysynkin että visaammilta foorumilaisilta, että ootteko käyny TK:ssa hakemassa antibioottikuurin, vai miten olis hyvä toimia.
Soittelen kyllä aamulla TK:n aamulla kyselen sieltä.

Kyllä potuttaa. Olisin ymmärtäny Perjantai 13 päivänä tällästä tapahtuu, mikä päivää muuten on tälläviikolla juurikin. Taidan muuten pysyä sänkyssä vällyjen välissä koko päivän  Pyöritä silmiä .

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #87 - 09.03.2015 klo 21:56:27
Tulosta viesti  
Minä onnistuin tässä kerran iskemään juuresveitsellä sormeen oikein muhevasti kun yritin saada niitä @£$€#¤%&*:n sinettirenkaita pois lasinkeräykseen menevistä pulloista. Sattui niin @$€#¤%&*:sti ja verta tuli. Päädyin kuitenkin vain sitomaan haavan (siinä oli vielä se että piti just lähteä noutamaan lasta koulusta). Tarkkailin kyllä sitä, mutta kun ei näkynyt tulehdusta niin annoin olla (meni muuten hermoon, siitä on useampi vuosi, ja kohta tuntuu välillä vieläkin).

Kannattaa ehkä soittaa, ja jos on vähänkään tulehduksen merkkejä niin äkkiä troppia saamaan, mutta jos se ei osoita tulehduksen merkkejä niin parempi välttää turhia antibioottikuureja.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #88 - 09.03.2015 klo 22:36:38
Tulosta viesti  
Tulehduksen estäminen on nyt keskeistä. Mutta antibioottikuuri annetaan kai vain, jos on jo havaittu tulehdus? Muuten hammas- ym operaatioissa annetaan vain ennaltaehkäisevä kerta-annos.  Esim. vatsaleikkauksessakin sain kolmen tekonivelen kanssa vain ennalta-ehkäisevän ja kävimme pitkän keskustelun kirurgin kanssa kun mielestäni tarvitsin kuurin. Hän olisi hankkinut paikalle jopa infektiolääkärin mutta uskoin häntä.

Mutta hammaskiven poistoa eivät meillä suostu tekemään ilman tuota ennalta-ehkäisevää. Hampaan paikkauksen kylläkin.

Pidä puhtaana ja kuivana. Ja ota herkästi yhteyttä lääkäriin jos tulehtuu.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #89 - 09.03.2015 klo 22:48:08
Tulosta viesti  
Minun hammaslääkärini on kyllä uskaltanut poistaa hammaskiven ilman antibiootteja. Ja takuulla siis tietää "puujalasta", olen käynyt samalla lääkärillä yli 20 vuotta, ja muun muassa sieltä hakenut sen hammastodistuksen.

Ainoa on että käyntivälejä tihennettiin. Lähettää kaipaavia terveisiä noin vuoden välein.

(mitä mä sit teen kun se jää eläkkeelle?)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #90 - 10.03.2015 klo 07:28:08
Tulosta viesti  
Kyllä minullakin on yhden jos toisenkin kerran veitsi lipsahtanut sormeen tai muuta haaveria tapahtunut. Ilman antibioottikuureja olen selvinnyt, kun mitään tulehduksen merkkejä ei ole näkynyt.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #91 - 10.03.2015 klo 08:38:13
Tulosta viesti  
Minun "leikkolääkärini" varoitti, että suussa ja varpaiden väleissä oleva veritie on vaarallisinta keinonivelille ja vaatii antibiootin.

Hän hermostui kyllä isonvarpaan kynsivallin tulehduksesta niin että kirjoitti pitkän ab-kuurin ja määräsi viikottaisen käynnin hoitajalle, kunnes tulehdus on poissa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #92 - 10.03.2015 klo 09:38:40
Tulosta viesti  
Kiitos vinkeistä. Seurailen tuota haavan tilannetta aktiivisesti  Hymiö . Nyt täytyy lähteä hakee uudet "silmät" . Kun huononee tuo muukin näkö kuin ulkonäkö  Pyöritä silmiä .

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #93 - 10.03.2015 klo 12:33:37
Tulosta viesti  
Ja kun tulet uusien silmien kanssa niin toteat että peilitkin käy aina vaan kehnommiksi. Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #94 - 10.03.2015 klo 14:23:10
Tulosta viesti  
Joo näihän se kävi  Virnistys  Virnistys  Vihainen .

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #95 - 16.03.2015 klo 12:17:39
Tulosta viesti  
Puukotetun sormen haava parantunut ilman " komplikaatioita "  Pyöritä silmiä  Pyöritä silmiä .
Olen nyt ollu parina päivänä pihahommissa ja tuntuu tekevän hyvää tolle leikatulle kintulle . Kyllä on kunto päässy rapistumaan aika huonoksi tässä liki puolen vuoden liikkumattomuuden aikana. Eilisen piha hommeleiden jälkeen vähän kyllä pelkäsin miten toi puujalka suhtautuu tollaseen yhtäkkiseen " punnernukseen "  Järkyttynyt . Mutta aamulla tuntu jalka yllättävän hyvältä, samaa ei kyllä voi sanoa tosta toisesta kintusta. Oireilee nyt aina vaan enemmän. Jos olisin " ennustaja " , niin vuoden se on kanssa leikkauskunnossa  Itku . On toi hyötyliikunta aivan erillaisesti kuormittavaa kun noi fyssarilta saadut jumppaliikkeet. Varsinkin , kun meillä on tää kotipiha tämmönen kukkula ettei ole oikein tasasta kohtaa missään  Virnistys .

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #96 - 18.03.2015 klo 15:00:12
Tulosta viesti  
Eka käynti lymfaterapeutilla ohi. Kokemus todella positiivinen. Mielenkiinnolla odotan mitä vaikutusta on tohon leikattuun jalkaan. Yksi kerta varmaan ei vielä riitä, mutta huomenissa tilataan lisäaikoja, jos tuntuu hyvältä  Täh .

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #97 - 19.03.2015 klo 11:31:53
Tulosta viesti  
Hammaslääkärini ei tee mitään ilman antibiottisuojaa, muistuttaa ottamaan lääkkeen myös suuhugiesnistiköyntien yhteydessä. Hän kysyy olenko ottanut. Hammaslääkärini kertoi tapauksesta - pieni toimenpide, pieni nirhaisu suussa - bakteeri pääsi tekoniveleen.
Lääketiede ei osaa selittää miksi jotkut selviävät näistä ilman komplikaatioita. Näitä kokemuksia lukevat ovat varmasti hämmentyneitä miten lääkärit ovat niin eri mieltä antibiotin tarpeellisuudesta. En tarkoita pelotella ketään, mutta todellisuus on kuitenkin tekonielen tulehtumisen mahdollisuus. Miten vaikea ja hankala se kohdalle osuesaan on, ei kukaan pysty sanomaan.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #98 - 19.03.2015 klo 15:07:04
Tulosta viesti  
Hei
Saatuani proteesin, päätin että nyt pidetään hampaista hyvä huoli. Käyn 6kk:n välein hammashoitajalla ja 6kk:n välein hammaslääkärillä. Tarkistetaan juuri ikenien tilanne ja hammaskivien poisto. Mitään suojaa ei ole viimeaikoina tarvittu ja hampaat ovat kunnossa. Ajatus on että omat hampaat olisivat vielä 90vuotiaanakin. Halvemmaksi tämä tulee kuin auton huolto  Silmänisku.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mika_Vm68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #99 - 21.03.2015 klo 16:58:24
Tulosta viesti  
Tänään uskaltauduin pitkästä aikaan kuntopyörän selkään. Tuli siinä sitten poljettua 10km, kylläkin aika alhasella vastatuksella. Homma sujui ok ja kivuttomasti, mutta voi taivas sentään kyllä paukkuu toi vasen leikkaamaton lonkka. Onneks on vielä aika kivuton, ei lepokipuja  Hymiö . No ei auta itku markkinoilla. Täytyy lisätä treeniä et sais painoa alas.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 
Lähetä aiheTulosta