Normaali aihe Olkapään tekonivelestä... (Luettu 17.392 kertaa)
Meritähti
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Olkapään tekonivelestä...
22.10.2014 klo 14:58:52
Tulosta viesti  
Hei kaikki Nivelklubilaiset! Ja kiitos jäsenyydestä!  Hymiö

Kerron tässä oman tarinani ja toivoisin saavani ajatuksia ja vinkkejä tulevaisuuteeni...
Loukkasin -05 harmittoman oloisessa kaatumisessa olkapääni, labrum repeämä joka korjattiin mutta n.8kk myöhemmin olkapäässä todettiin laaja-alainen nivelrikko ja lähes kaikki nivelpinnat olivat tuhoutuneet! Jaksoin "taistella" kipuja vastaan n.2.v jota yritettiin hoitaa tähystysputsauksilla ja piikityksellä ja sitten kun en enään jaksanut, laitettiin olkapäähän ns. pinnoiteproteesi. Kesti reilu vuosi niin todettiin, että pinnoite on alkanut jyrsimään lapaluun puoleista luuta ja päätettiin laittaa ensimmäinen kokotekonivel. Olkapää jäi kipuilemaan ja rutisemaan ja muistan kuinka kirurgi totesi ettei ollut ihan sopiva, heti leikkauksen jälkeen! Taas jaksoin vuoden verran kunnes tekonivel päätettiin vaihtaa 2011...no, sopimaton tekonivel oli ehtinyt tehdä siellä jo tuhojaan ja katkonut jänteitä ja tuhonnut lihas-säikeitä! Ja tästä viimeisestä vaihtoleikkauksesta sain "kaupanpäälle" vielä medianus hermovaurion, joka halvaannutti puolet sormistani. Hermovaurion osalta toipumista on tapahtunut ja sormet onneksi jo toimii, ainoastaan pintatunto on heikentynyt!
Viime keväänä kuitenkin todettiin, että tekonivel on pysyvästi pois paikoiltaan ja vastakappale on tuhoutunut täysin ja tekonivel on jyrsinyt oman kolon olan etuosassa olevaan luuhun!  Surullinen Tekonivel mötikkä tuntuu tuossa ihon alla selvästi, koska on työntynyt niin  eteen ja alkanut painamaan hermoratoja, aiheuttaen jälleen sormien kipuilua, kramppeja ja toimimattomuutta! Rasituskipu on kovaa ja olkatuki käytössä päivittäin. Nostorajoitus on 1kg.
Uusi kirurgi antoi jo keväällä minulle tuomion, ettei ole olemassa enään mitään hyvää ratkaisua ja ainut olisi koko tekonivelen poisto jolloin olkapää vain roikkuisi!! Ajatus on karmaiseva ja vaikka nytkin nivelen liike on aika olematon niin mikä sellainen kohtalo olisi? Ja kuinka silloin kaikki hermoradat ym venyisi?
Tapaan kirurgini Töölössä 15.12 ja meinaan laittaa paperille kaikki kysymykset ja pohdinnat! Miksi minulle ei voi enään laittaa esim. käänteistä tekoniveltä tai kehitellä jotain muuta??
Eli tässä oli minun tarinani ja otan enemmän kuin mielelläni vinkkejä, neuvoja ym. vastaan sillä tämä ollut tosi pitkä tie...yhteensä 7 leikkausta joista kolme viimeisintä tekoniveloperaatioita!  Järkyttynyt Olen työtapaturmaeläkkeellä, kokeillut näiden vuosien aikana opiskella eri aloja, ollut erinlaisissa työkokeiluissa mutta aina olen joutunut leikkauspöydälle ja nyt tuntuukin siltä että en haluaisi enään pettyä vaan voisiko minut jo antaa vaan olla... Itku

Kiitos jo etukäteen... Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Olkapään tekonivelestä...
Vastaus #1 - 23.10.2014 klo 17:43:52
Tulosta viesti  
Olipa ikävää luettavaa. Itse toivun tällä hetkellä olkapään pinnoitetekonivelleikkauksesta, joka tehtiin maaliskuun lopulla 2014. Minulla on myös selkeää kulumaa lapaluun osassa, kuitenkaan kokotekoniveltä ei laitettu, koska kokeillaan ensin, josko tämä vaihtoehto auttaisi kipuihin ja toimintarajoitteisiin. Minä satuin vielä kaatumaan tämän käden puolelle ottaen koko painoni kyynärvarrella vastaan. Samalla tömähti kunnolla olkapäähän. Pääsen olkapään ultraan ensi viikolla, jolloin tarkistetaan, ettei olkapää ole saanut vaurioita. Olkapää kipeytyi entistään tuossa kaatumisessa, kuitenkin odotan särytöntä päivää ja sitä hetkeä, jolloin voisin käyttää kättä arkiaskareissa. Vielä tuo päivä ei ole koettanut, kuitenkin odotan.

En ole lääkäri, enkä alan ihmisiä lainkaan, kuitenkin luulisi, että olisi vielä jotakin kokeiltavaa, muutakin kuin koko tekonivelen poisto. Onko Suomessa olkapään tekonivelalalla jotakuta spesialistia, joka voisi tehdä arvion tuosta olkapäästä ja mahdollisista vaihtoehdoista? Töölössä kyllä luulisi asiantuntijuutta riittävän, mutta kuitenkin varmasti tarvittaisiin olkapään tekonivelkirurgiaan perehtynyt henkilö. Itse yrittäisin jäljittää sellaista asiantuntijaa, joka voisi miettiä jotakin ratkaisua. Taistella kannattaa vielä parempien aikojen puolesta!  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #2 - 24.10.2014 klo 20:49:24
Tulosta viesti  
Voi miten ikäviä asioita meille ihmisille tapahtuu!   Surullinen
Ihmeempiä ideoita ei minulla ole, mutta periksi ei kuitenkaan kannata antaa. Kovasti
tsemppiä sinulle ja uskoa parempaan huomiseen!   Hymiö  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meritähti
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 25.10.2014 klo 18:37:29
Tulosta viesti  
Voi kiitos Sirirkka kannustuksesta!  Hymiö
Ja Sirpe...jos olisin tuolloin tiennyt, kun minulle ehdotettiin tuota pinnoitetta, ettei se tule toimimaan, en olisi antanut sitä laittaa ollenkaan! Jotenkin jo näin maalaisjärjellä ajateltuna, ei voi hyvää seurata jos nivelessä on vastakkain metalli ja luu...ei siinä voi hyvin käydä vaan luu antaa periksi hankauksessa! Ja jälkikäteen en ole löytänyt/kuullut mitään hyvää sanottavaa pinnoitteesta...miksi ihmeessä sitä tyrkytetään kaikille sanoilla "josko se helpottaisi!"
Itse olen kaivellut paljon tietoa olan tekonivelestä mutta se on vielä aika harvinainen tekonivel, suomessa sitä laitetaan vuosittain n.100klp ja luulenpa, että tässä nivelessä tuo tuotekehittely on vielä aika lapsen kengissä, eikä siihen kovinkaan panosteta...ne mallit jotka on kehitelty aikoinaan, on ja pysyy!
Mun eka leikkaus tehtiin helsingin Mehiläisessä, loput tähystykset Diacorissa ja pinnoite Diacorin sairaalassa, kokotekonivelt on laitettu Ortonissa, Vastamäen toimesta ja luulin, että siellä on huippuosaaminen mutta eipä ollutkaan ja aika "pettynyt" olen kyllä tuohon Töölönkin lausuntoon, ettei muita vaihtoehtoja olisi olemassa kuin tekonivel roskiin ja pärjäile! Meinaan kyllä laatia ison kysymyslistan kun tapaan Töölön käsikirurgin sillä pitää löytyä jokin muu vaihtoehto sillä en halua "menettää" tätä kättä vielä tässä iässä ja haluaisin palailla työelämäänkin vielä takaisin!! Periksi en anna!  Silmänisku
Toivon että jokainen joka kohtaa tällaisen tilanteen, kyseenalaistaa kaiken, vaatii selkeää selitystä joka asiaan ja kyselee myös ne kaikki riskit ja ennusteet perusteellisesti eikä luota 100%.sti lääkärin sanaan...kaivaa tietoa ja vaikka pyytää muidenkin ortopedien mielipiteen asiasta ja puntaroi sitten vaihtoehtoja...ja eihän kaikille käy näin huonosti mutta olkoon tämä varoittavana esimerkkinä kuinka voi käydä kun kaikki lähtee alusta pitäen menemään väärin!
Ja kyllä, olen hakenut korvauksia kolmesta eri "virheestä" potilasvahinkokeskuksesta mutta heidän mielestään jokaisessa keississä on toimittu oikein, eikä parempaan olisi pystytty!  Surullinen
Nyt taas kokeilen uutta kipulääkettä ja katsotaan miten toimii...olkaa särkee ja nyt nuo sormet kramppaa, puutuu ja sähköiskut lisääntyy eli joku hermo siellä jumittaa tekonivelen alla! En vaan suostu siihen että lopun ikäni syön vaan kovempia ja kovempia kipulääkkeitä niin että päivät menevät ihan sumussa...ei, ainut toiveeni on ollut, että saisin elää suht kivutonta loppuelämää... Järkyttynyt
Tässä tämänkertainen turinani... Pyöritä silmiä (Uskomattoman paljon muuten "helpottaa) kun löysin tämän ryhmän ja saa purkaa...) <3

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #4 - 26.10.2014 klo 22:20:16
Tulosta viesti  
Olkapäätäsi on hoidettu nimien perusteella asiansa osaavissa paikoissa, kuitenkin ihmetellä voi, kuinka noin on käynyt.

Voi vain toivoa vielä olevan jokin keino. Toivotan sinulle tsemppiä, kun en muutakaan voi.

Itse taistelen tuon kipeän olkapääni kanssa, siksi varmasti tuo sinun kirjoittamasi koskettaa vielä enemmän.

Minulle ortopedi mainitsi joskus tuosta kuluneen olkapään kuluman harvinaisuudesta, sillä se ei ole kantava nivel. Siksi noita tekonivelleikkauksiakin tehdään harvoin. Tekonivelleikkausten määrät korreloivat suoraan epävarmuustekijöihin leikkauksissa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 30.10.2014 klo 11:57:54
Tulosta viesti  
Minulla on pinnoitetekonivelleikatussa olkapäässä nivelpussitulehdus, joka ainakin aiheuttaa olemassa olevat kivut. Muuta ei voi tehdä, kuin antaa ajan kulua ja odottaa tulehduksen poistumista syömällä tulehduskipulääkkeitä ja käyttämällä vaihtoehtoisesti kipugeeliä. Nehän ovatkin jo tuttuja käytössä, joten niillä mennään kuten ennenkin. Varasin ajan olkapäihin erikoistuneelle fysioterapeutille ja toivon saavani jotain hoito- ja liikutteluohjeita häneltä. Ortopedi on päälle kuukauden päästä.

Välillä tämän olkapään kohdalla iskee epätoivo, ettei kivut enää hellitä koskaan. Onhan niitä jo jatkunut pitkän aikaa, loppuvuodesta 2011 alkaen. Kipuun ei tällä hetkellä auta kipulääkkeetkään kuin hetkellisesti, joten kipu jäytää lähes koko ajan.  Itku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Vastaus #6 - 30.10.2014 klo 13:43:35
Tulosta viesti  
Hei
Minlla oli polviproteesinlaiton jälkeen bursiitti pitkään vaivana. Ensin koetettiin nuo mainitsemasi konstit. Loputa ortopedi laittoi siihen bursiitiin pari kertaa kortisoinia ja sehän vei kivun lähes kokonaan. Jänteet, lihasten kiinnityskohdat siellä hakevat normaali rentoa (ei viulunkielimäistä kieryttä) asentoa ja joustavuutta. Siksi itse olen käyttänyt mobilatia ja volteren greemeä (ei geeliä, se tahmaa) ja vedessä/vesihieronalla /porealtaissa rentouttanut ns. pehmytkudoksia. Nyt, vajaa 5v. operaatiosta alkaa olla aika hyvä tilanne. Uskon että edistys jatkuu.

Alaselkä on ollut murheenkryyni vaikka siellä ei ole mitään erityistä vikaa.  Olen vedessä tehnyt jumppaa jossa korostuvat vartalon hallinta, tasapaino ja vatsalihasliikkeet sekä venyttelyt (sain ohjeet jumpparilta) Silmänisku.  Kun tasapaino ongelmaa on, on vedessä turvallista liikkua erilaisten apuvälineiden kunten pötkylä /juksuvyö avulla. Ja vaikka ei jummpaisikaan, porealtaan poreet rentouttavat paljon kärsineitä lihaksia. Se autta mielestäni hieman korvienväliikin. Siksi olenkin kaivannut eri uimahallien ja kylpylöiden mainoksiin tietoa siitä miten pyörätuolilla, kepeillä liikkuvat pääsevät veteen. Osassa uimahalleista/kylpylöistä on luiska, matalat portaat tai tuoli hissi tätä varten.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 30.10.2014 klo 22:21:15
Tulosta viesti  
Kiitos Seabird. Pitää olla vain kärsivällinen ja toivoa parasta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #8 - 30.10.2014 klo 23:19:38
Tulosta viesti  
Eipä kestä kiittää.
Nyt vielä (poikkeuksellisesti) sanon, että jos on tekonivel ja pitää laitaa kortisonia...
Käsittääkseni siinä on erinomaisen tarkaa minne se laitetaan että vaikutus on oikeanlainen. Minulle kortisonin laittoi proteesin asentanut ortopedi. Tuossa tapauksessa hakeutuisin olkapäihin erikosituneen käsikirurgin hoitoon. Mikäli ymmärsin oikein, joskus pisto pitäisi saada pursiittiin, joskus sen viereen jne. Joskus laittavat niitä ultraääniohjauksessakin, jos olen oikein ymmärtänyt. Montaa niitä ei kannata laittaa etteivät tuoha kudoksia. Minulle tuli 2 pistosta, muistaakseni 3 viikon välein. Kolmata ei aikoinut enää laittaa, olin samaa mieltä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #9 - 11.11.2014 klo 15:49:32
Tulosta viesti  
Nyt sitten aloitetaan alusta tuon olkapään kuntoutus. Eli ensin täysi lepo ja vain joitakin liikelaajuusliikkeitä. Kaikki mahdollinen rasitus pois. Toivon, että tämä nyt sitten tuo helpotuksen kipuihin pitkän ajan tähtäyksellä, sillä nyt mennään hitain askelin eteenpäin, niin ettei olkapäähän tule tuota ärsytyskipua. Ennen kaikkea lepoa ja lepoa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #10 - 16.12.2014 klo 09:20:53
Tulosta viesti  
Ei auttanut tuo täysi lepokaan, vaan kivut jatkuivat levosta huolimatta. Nyt sitten teen kuminauhajumppaa ja liikelaajuutta ylläpitäviä liikkeitä kivun sallimissa rajoissa ja toivon, että joskus tulisi tuo kivuton ja särytön aika. Mitään järkevää selitystä noille kivuille ja säryille ei ole löytynyt. Olkapää ei vain kestä yhtään rasitusta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #11 - 08.01.2015 klo 20:06:06
Tulosta viesti  
Olkapään tilanne jatkuu samana. Pinnoitetekonivelen vuoksi olkapäähän ei voi laittaa kortisonia eikä tuota nivelpussissa olevaa nestettä voi punktoida tuon pinnoitetekonivelen vuoksi. Toivon jossain vaiheessa tilanteen helpottuvan tai ainakin jonkin keinon löytyvän, jolla tuo olkapää rauhoittuisi. Nyt sitten helpotan tilannetta käyttämällä särkylääkkeittä ja kipulaastaria.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #12 - 21.01.2015 klo 13:35:08
Tulosta viesti  
Epätoivo alkaa kaivertamaan mieltä ja taistelutahtoa.  Olkapään tilanne ei ole muuttunut parempaan, vaan arvioisin sen muuttuvan pikkuhiljaa huonompaan. Olkapäästä tuntuu lähtevän voimat. Särky säteilee alaspäin käsivarteen. Pienikin rasitus saa säryt pintaan. kättä on kaikesta huolimatta pakko käyttää, jotta se ei ala jäykistymään ja liikeradat menemään huonommiksi. Säryt olkapäässä ovat suoraan verrannollisia rasitukseen. Keinot tuntuvat olevan vähissä tämän olkapään kanssa. Harmikseni olen todennut toisenkin olkapään alkaneen oireilla enemmän. Ei ihme, sillä alan olla täysin vasenkätinen pakon edessä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #13 - 21.01.2015 klo 13:46:08
Tulosta viesti  
Hei
Olkapää on käsittääkseni hankala nivel. Ilman painoa, etukumarassa heilutellen/pyöritellen voi saada jotain liikkuvuutta aikaan, mutta vedessä kaikki on niin,niin paljon helpompaa, myös käsijumppa. Jos kuntosali ei tunnu hyvältä, ei sitä kannata tehdä. Muita ystävällisempiä keinoja jumpparilta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 09.02.2015 klo 21:22:50
Tulosta viesti  
Eipä jumpparillakaan ollut kovin kummoisia ohjeita annettavaksi, sillä olkapää ärtyy lisää pienimmästäkin rasituksesta. Jos aion jumpata kättä, sitä on tehtävä vastaan kipua ja särkyä. Seurauksena on lisääntyvät leposäryt. Joka tapauksessa käsi särkee teen sillä sitten jotain tai en, sillä se särkee koko ajan. Edes kipulaastari ei vie särkyä pois ja siksi olen epätoivoinen käden kanssa. En tiedä, mitä tehdä eikä asiantuntijatkaan tunnu tietävän, mikä saisi nuo kivut pois. Tilanne on jymähtänyt paikalleen. Epätoivoinen tilanne kaikkinensa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #15 - 15.03.2015 klo 20:19:39
Tulosta viesti  
Kuukausi on jälleen vierähtänyt. Uusista laastarin tilalle vaihdetuista kipulääkkeistä ei ole hyötyä. Olkapää särkee jatkuvasti edelleen. Olen harkinnut meneväni olkapään nivelrikkoon perehtyneen lääkärin vastaanotolle kyselemään olkapääni tilanteesta. Minulla on kaikki rtg-kuvat ja ultrat itselläni, mikä helpottaa olkapään tutkimista. Haluan tietää, mikä olkapääni tilanne on ja voiko särylle tehdä jotain vai kärsinkö siitä lopun elämääni. Aika turhautunut olo alkaa olla ja myös mieli alkaa väsyä noihin raastaviin kipuihin.  Nolostunut

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 14.04.2015 klo 09:08:03
Tulosta viesti  
Eilen sain sitten tietoa olkapääni tilanteesta. Tuo syyskuun 2014 kaatuminen on jättänyt jälkensä tekonivelolkapäähän. Selitys kivuillekin löytyi. Nyt olkapäätä yritetään hoitaa mahdollisimman hyvään ja kivuttomaan kuntoon ilman leikkausta. Leikkaus aiheuttaisi bakteeritulehdusriskin, eikä sen vuoksi ole mahdollinen.

Nyt sitten toivon ja odotan hoidon tuottavan tulosta pitkällä aikavälillä. Kärsivällisyyttä ja särkylääkkeitä tarvitaan varmasti. Kaatumisestani on kulunut nyt jo kahdeksan kuukautta, mikä näkyy käden lihaskunnossa, olkapään virheasennossa ja muidenkin osien toimimattomuudessa. Tekonivelleikkauksestakin on kulunut jo päälle vuosi. Olkapään tilanne pääsi pahaan kuntoon ja säryt ja vaivat vain lisääntyivät ajan kuluessa. Kaikki ei aina mene niin kuin odottaa ja uskoo, eikä kaikkeen voi itse vaikuttaa omassa elämässäkään. Saan kuitenkin parasta mahdollista hoitoa. Sekään ei aina auta, jolloin on löydettävä muita selviytymiskeinoja ja positiivisuutta tulevasta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #17 - 16.07.2015 klo 12:23:50
Tulosta viesti  
Olen käynyt fysioterapeutilla muutaman kuukauden ajan hoidattamassa tuota särkevää olkapäätä. Siinä käytetään kinesioteippausta, joka tukee. Olkapää on alkanut lonksumaan ja välillä esim. pöytää pyyhkiessä tuntuu siltä kuin tuo pallo luu kampeisi pois kuopastaan. Kinesioteippaus estää hiukan tuota ikävää liikettä tapahtumasta.

Olkapään särky on saatu heikkenemään vahvoilla kipulääkkeillä, joten nyt yöt ovat parempia. Tuo särkylääke ei vain ole oikea hoito tuolle olkapäälle. Olen jumpannut olkapäätä fysioterapeutilta saamieni ohjeiden mukaisesti, josko lihasvoiman parantaminen toisi helpotusta ennen pitkää. Lihakset ovat tosin olkapäästä ja kädestä hävinneet, joten vaaditaan pitkäaikaista lihastreeniä ennen kuin näkyvää tulosta saa aikaan.

Onneksi tuo särky on nyt heikentynyt ja myös poissa lääkkeen avulla.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #18 - 16.07.2015 klo 14:31:07
Tulosta viesti  
Hei
Minun polveni on ollut jo jonkin aikaa samassa tilanteessa. Nyt kun olen pystynyt hiljalleen taas treenaamaan, vuodenvaihteesta alkaen, on edistystäkin tapahtunut huimasti. Kinesioteippasin polven kiinni niin että se tuntui tukevammalta. Valitsin sellaisen joka pysyy myös vedessä kiinni.  Kunnon kipulääkitys (minulla Voltaren retard 75mg = pitkävaikutteinen (retard) jolloin vaikutus alkaa noin 2 tuntia lääkkeen otosta.) Aamulla olen ottanut yhden ennen töhinlähtöä ja toisen pari tuntia ennen nukkumaanmenoa jotta saa nukuttua leposäryltä. Kävelyä tulee töissä tolkuttomasti joten jalkojen lihakset jumiutuvat, on venyteltävä kaiken aikaa. Pyöräilyä noin 6km/päivä ja vedessä vesijumppaa ja uintia. Näyttää taas kerran tuottavan tulosta, kun treeniä pystyy tekemään. Tämä tosin menee nyt lyhennetyn työajan turvin mikä on taloudellisesti kurja tilanne. Pari työpäivää menee ihan hyvin 3 ja 4 ovat jo todella rankkoja, mikä johtuu tolkuttomasta työtahdista. Taukoja ei työssä juuri ole. Olen kuitenkin yrittänyt ja aikahyvin onnistunut pitämään yhden 10 minuutin ruokatauon, jotta Patrik Borgin laihdutusohje ei menisi harakoille. Paino on tippunut  muutamia kiloja ja lihakset ovat kipeät "treenistä", eli edistystä tapahtuu. Vesi on tosi hyvä tereenipaikka nivelvaivaisille, sitä ei koskaan suosittele liikaa.  Lisääntynyt liikunta tuo vaivaa jos toista, siksi on mielestäni tärkeää että kipulääkitys on optimaalinen. Itse yritän nyt vähentää kipulääkitystä.

Tsemppiä kaikille.  Fillari on hyvä treenikaveri kesällä, sillä pääsee uimaan Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #19 - 20.11.2015 klo 17:47:42
Tulosta viesti  
Nyt odottelen olkapäästäni tietoa, mitä sieltä löytyneille vaivoille voisi tehdä. Kaikki ei kuitenkaan ole olkapäässä kunnossa ja siinä syy, miksi säryt ovat tulleet koviksi ja sietämättömiksi. Käsi ei kestä rasitusta lainkaan, vaan säryt tuplaantuu, jos olkapäähän kohdistuu rasitusta. Yösärytkin ovat suoraan verrannollisia päivän rasitukseen. Toivon, että jotain olisi tehtävissä, jotta en lopun ikää kärsi olkapäästäni ja sen säryistä, sillä sitä en enää jaksaisi. Nytkin tätä on kestänyt jo riittävän pitkään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #20 - 11.02.2016 klo 18:04:03
Tulosta viesti  
Pinnoiteolkapääni tilanne ei ole helpottunut, vaan pahentunut koko ajan. Säryt haittaavat kaikkea tekemistä ja jopa yönukkumista. Olkapää ei kestä minkään näköistä rasitusta. Olen jonossa kokotekonivelleikkaukseen. Olkapäästä otetuissa kuvissa todettiin pinnoitetekonivelen kairanneen lapaluun puoleista luuta. Nyt vain odotan tuota kokotekonivelleikkausta, jonka toivon poistavan nuo hermoja raastavat kivut, joita on jatkunut jo toista vuotta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pinokkio
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #21 - 11.02.2016 klo 21:59:00
Tulosta viesti  
Sinulla, SIRPE, on ollut todella vaikeaa jo toista vuotta!  Itku 
Olen lukenut olkapääsi(kin) tarinaa mielenkiinnolla, koska itselläni on olkapää kipuillut ac-nivelestä johtuen.
Jaksamista voin vain toivottaa! Onneksi kivulle löytyi syy, jolle voi tehdä jotain! Ihmetyttää vain, ettei aiemmin sitä ole huomattu. Suurta inhimillistä kärsimystä turhan kauan!  Järkyttynyt
Kerro kuulumisiasi, jos jaksat! Olen hengessä mukana.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #22 - 04.06.2016 klo 10:03:41
Tulosta viesti  
Pinokkiolle kiitos tsempeistä. Käänteinen tekonivel on asennettu ja toipuminen aluillaan. Nyt Odotan vain kivuttomuutta, kunhan leikkauskivuista pääsen. Kiertäjäkalvosimen repeämän vuoksi ei voitu laittaa tavallista koko tekoniveltä.Tästä kuljetaan eteenpäin periksi antamatta. Nilkka on nivelrikon tuhoamaan. Se on vuorossa seuraava. Tutkimukset tehty, enää puuttuu ortopedi päätös, mitä tehdään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

April
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #23 - 14.06.2016 klo 20:21:03
Tulosta viesti  
Sirpe, toivottelen sinulle jaksamista kaikkien projektiesi kanssa, huh huijaa. Kirjoittelin nilkkasäryistäni, jotka vaivasivat reilu vuosi sitten, eikä ihan selvinnyt, onko nivelrikko, no ehkä alkava. Vuosi sitten hankkimani yksilölliset pohjalliset ovat tämän vuoden alusta helpottaneet tilannetta. Ainaiset säryt vähentyneet, vaikka rasituksen jälkeen jäykkyyttä ja kipujakin. Muutoin yhdessä ja toisessa nivelessä särkyjä, näilllä mennään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #24 - 07.07.2016 klo 16:36:14
Tulosta viesti  
Nilkan tilanne on huono. Edessä tekonivelleikkaus ylempään nilkkaniveleen. Sen lisäksi nilkassa on luudutettavaakin. Jälleen leikkausjonoon menossa, kunhan jälleen saan hammaslääkäritodistuksen. Leikkaus on loppusyksystä tai alkutalvesta, siihen asti on kestettävä. Nivelrikko nilkassani ilmeisesti liittyy vanhaan vammaan. Jaksamista kaikille vaivojen kanssa, muutakaan ei voi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #25 - 20.09.2016 klo 20:55:27
Tulosta viesti  
Olkapääni voi vihdoin hyvin ja toimii. Kesällä tehty leikkaus onnistui ja nyt saan nauttia olkapään säryttömyydestä. Lisäksi olkapää toimii hyvin, vaikkakin siinä on käänteinen tekonivel. Rajoituksia käden käytössä on nyt ja tulevaisuudessa, mutta se ei haittaa, kunhan säryt ovat poissa. Kyllähän tuota särkyä jo kestikin ja se teki jo epätoivoiseksi olon. Särkykohtia vielä minun kropassani on, mutta eiköhän nekin saada hallintaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #26 - 23.09.2016 klo 15:27:48
Tulosta viesti  
Ihanaa lukea positiivisia kuulumisia, SIRPE!!
Kliseinen Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #27 - 21.11.2016 klo 12:00:37
Tulosta viesti  
Edessä ylemmän nilkkanivelen tekonivelleikkaus loppuviikosta. Alempi nilkkanivel toipuu vielä luudutusleikkauksesta. Vielä on toipumisaikaa edessä, mutta kunhan leikkaus poistaisi kivut ja liikkuminen helpottuisi. Ehkä tammikuun lopussa kävelen omilla jaloillani  Hymiö, niin toivon.

Tänä vuonna jää jouluvalmistelut, kuitenkin aion nauttia joulun lähestymisestä. Hyvähän se on huomata, että joulu tulee hössöttämättäkin.

Olkapääni on lähes yhtä hyvä kuin ennen vaivojen alkua. Tosin minun on huomioitava koko ajan, kuinka kättäni käytän ja mikä on olkapäähän suuntautuvan rasituksen määrä. Liika rasitus kyllä tuntuu onneksi välittömästi. Olen todella onnellinen, että pääsin noista kovista kivuista ja kovista särkylääkkeistä. Nyt yritän vaivojeni kanssa (lonkat ja selkä) selvitä pelkällä tulehduskipulääkkeellä, Panadolilla ja Panacodilla.

Pii@, jos näet tämän, niin voisitko kertoa kokemuksia nilkastasi. Toimiiko nilkkasi ja tekonivel?

Sivun alkuun

IP kirjattu