Normaali aihe Hyaluronaatti-injektiosta kokemuksia? (Luettu 8.598 kertaa)
jaahaku76
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Tornio
Hyaluronaatti-injektiosta kokemuksia?
18.09.2014 klo 15:20:04
Tulosta viesti  
Mulle ollaan laittamassa otsikon mukainen injektio radiologin toimesta lonkkaan. Jos/kun jollakulla kokemusta semmosesta, voisinko saada vähän tietoa..

Onko tämä puuduttava piikki?
Kykenenkö ajamaan autolla piikin jälkeen?
Kannattaako sinä päivänä mennä takaisin töihin?
Onko auttanut kuinka pitkän ajan?

Mulle ortopedi kertoili tästä ja vaihtoehtoisesta kortisooni-puudutepiikistä kyllä paljonkin, mutta ohihan ne meni... Voin toki soittaa tuonne sairaalaankin ja kysellä, mutta täältä uskoisin saavani ihan oikeita kokemuksia.
Kiitos  Hymiö

FAI ja lievä nivelrikko molemmissa lonkissa. Oikean lonkan tähystys 2/2015
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Hyaluronaatti-injektiosta kokemuksia?
Vastaus #1 - 18.09.2014 klo 15:42:17
Tulosta viesti  
Omaa kokemusta ei ole, mutta tässä muutama linkki:

http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumalaakkeet/nivelensisainen_ruiskehoit...

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far12405

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/hyaluronaattia_lonkkak...

Eli ei ole puuduttava piikki, vaan sen olisi tarkoitus nimenomaan tehdä jotain hyvää tuolla rustolle.

Noiden vaikutus taitaa olla vaihteleva, toisille auttaa, toisille ei.

Omaa kokemusta on vain glukosamiinin syömisestä (taitaa olla sukua tuolle) . Eka kuuri auttoi, mutta kun yritin uudestaan siinä vaiheessa kun rustot olivat lopussa niin meni vain maha sekaisin.  Täh

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #2 - 18.09.2014 klo 16:07:31
Tulosta viesti  
Minulle on pistetty kortisonia lonkkaniveleen. Siinä on puudutetta joka tehosi parikymmentä minuuttia, matkalla bussissa takaisin töihin vaikutus jo lakkasi. Pistos sinänsä ei ole kamala, ainakaan jos ei ole piikkikammoa, ilkeä rusahdushan siinä kuuluu, kun nivelkapselin läpi mennään. Radiologia tarvitaan siksi, että ihan vieressä on iso reisivaltimo ja isoja hermoja, jotka ohitetaan ultralla katsoen.

Kortisoni ei minulla lonkkaan auttanut puudutetta enempää , vielä vähemmän uskon hyaluronaattiin, jota käytetäänkin pääasiassa polveen. Polvessa kortisoni tehosi minulla useita kertoja kunnes sitten ei enää, hyaluronaattipistossarja ei lainkaan.

Pistosten jälkeen ei pitäisi muutamaan päivään suuresti liikkua, istumatyössä se ei haitannut.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

jaahaku76
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 18.09.2014 klo 16:24:41
Tulosta viesti  
Kiitos paljon vastauksista! Kyllä nyt vähän nolottaa kun en tajunnu ite googlea käyttää...
Ei kuulosta tosiaan olevan kovin paljon lonkkaan käytetty tuo injektio. Enskuussa on sitte ortopedin aika jotta katotaan auttoko mitään. Silloin varmaan voin pyytää vielä kokeiltavaksi tuota kortisonipiikkiä.
En hoksannut aloituksessa kertoa että puudutetta on kerran jo lonkkaan laitettu varjoaineen yhteydessä. Ei tuntunut laitto pahalta,mutta koko loppupäivän oli jalka puupökkelönä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #4 - 18.09.2014 klo 17:43:57
Tulosta viesti  
Eipä suotta tarvitse olla pahoillaan, tämähän on keskustelupalsta omista kokemuksista. Varsinaiset hoitopäätökset tehdään siellä lääkärissä. Jokainen tekee omat valintansa ja ratkaisunsa tilanteensa mukaan. Minä olen suositellut että kannattaa kokeilla kaikki mahdollisuudet ennen proteesin laittoa. Niissä proteeseissa on se ongelma että eivät ole yhtä pitkäikäisiä kuin meidän suku Silmänisku.

Olen saanut viimevuosikymmenellä Arzalia sekä Hyalgan- injektioita nivelrikkoiseen polviniveleeni. Nyt viimeaikoina on laitettu Synvisc One -injektioita, joista ensimmäisellä pärjäsin vuoden ja toisesta on nyt aikaa 10 kk. Minulla kipu häviää välittömästi pistoksen jälkeen ja olen saanut mennä töihin samantein vaikka työ on kävelypainotteista.Viimemainittua ei käsittääkseni saa muualta kuin lääkäriltä. http://www.synvisc.fi/

ps. Tarkoitus on pärjätä noilla piikeillä ja Cartexan kuureilla mahdollisimman pitkään, ainakin siihen saakka että saan itseni edellisen leikkauksen jäljiltä kuntoon taas. Vaikuttaa että ilmojen kylmetessä tulee taas haastellisempaa noiden kipujen kanssa, mutta toivotaan että vielä ainakin pari vuotta pärjäisi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 18.09.2014 klo 19:58:51
Tulosta viesti  
apua ja neuvoja myös täältöä
http://www.niveltieto.net/nivel/tietoa-nivelista/nivelneuvontapuhelin.html

huom soittaja maksuton ks soittoajat
monenlaiseen pulmaan saa neuvoja ja tukea

Alla olevasta linkistä löytyy osaamista
mm potilasvahinkoasioissa
sosiaaliturvan "erityisosaaja"
http://www.niveltieto.net/nivel/hallitus/yhteystiedot.html

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

jaahaku76
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #6 - 28.09.2014 klo 09:51:03
Tulosta viesti  
Omat kokemukseni tähän mennessä kyseisestä piikistä:
-toimenpide oli melkeinpä täysin kivuton
-jalka oli pari tuntia arka, ei kipeä
-ajoin piikin jälkeen autoa, työt oli jo siltä päivältä ohi. Joogan jätin väliin samalta illalta.
-24.pv pistettiin; lonkkakipu jatkuu  Surullinen
-ortopedin juttusille aika piikin vaikutuksista on noin kk:n päästä, eli kai se vaikutuskin voi vielä alkaa  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #7 - 28.09.2014 klo 12:58:27
Tulosta viesti  
Jaa-a.
Oma kokemukseni on että (polveen laitettaessa) se auttaa samantein. Kertaalleen nivel hieman ärtyi kun läksin pitkään työvuoroon muutama tunti piston jälkeen, silloin vaikutus tuli hieman jälkijunassa mutta olo oli kuitenkin parempi heti.

Viimeksi Synvisc One pistettiin 17.11.-13. Nyt näyttää että lisätessäni kävelyä ja syksyn viileyden tullessa, alkaa nivel taas oirehtia. Viikon verran on ollut lepsärkyä ja nukkuminen hankalaa. Kivut ovat jokapuolella ja portaat alkavat olla hankalat.  Buranaa ei vatsa enää siedä, eikä panadol vie kipuja pois. Taitaa olla aika tavata ortopedi, uuden piikin harkintaa varten, vaikka odotin itse että pärjäisin ainakin vuodenvaihteeseen, mielellään kevääseen saakka. Odotushan on että yhdellä pistoksella pärjää 6-12 kk. Tarvitsisin aikaa kuntoutua leikkaukseen, ainakin tuon 6kk, ennen proteesin laittoa. Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #8 - 02.10.2014 klo 00:00:48
Tulosta viesti  
Päivitystä...
Koipi meinaa sanoa sopimuksen irti. Onneksi juuri nyt alkoi taas Cartexan kuuri. Niimpä ajattelin odotella ja katsoa miten käy. Kaivoin vanhat kinesioteippirullat laatikosta ja teippailin säären taas polveen kiinni Pyöritä silmiä. Olo oli heti hieman parempi. Nyt Panadol extend tabetti tarvittaessa. Vatsansuojalääke ja burana 400 tarv:ssa. Saa nähdä kestääkö vatsa tuota tauon jälkeen.  Jalkalihasten treeni käynnissä, josko tuo lonksuminen vielä saataisiin aisoihin. Porraskävely on aikas hankalaa. Ellei auta, pitäänee kysyä ortopedin neuvoa, auttaisiko laittaa tuo synvisc one?

Sivun alkuun

IP kirjattu

jaahaku76
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #9 - 02.10.2014 klo 08:01:07
Tulosta viesti  
Hyaluronaatti ei auttanu mulla näköjään. Lonkka ihan samassa kunnossa kuin ennen piikkiä  Surullinen
Panadolilla ja kylmägeeleillä mennään, ja nukahtamisen ongelmiin nappaan melatoniinia. Loppukuusta taas lekurin juttusille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Turreturilas
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #10 - 19.10.2014 klo 21:52:59
Tulosta viesti  
Ei auttanut mullakaan. Kuukausi sitten laitettu ja sama kipu edelleen. Tulevalla viikolla aika ortopedille ja luulen et nyt laittaa leikkausjonoon. Oli laittamassa jo viimeksi, mut kokeiltiin tätä ruisketta ensin sillä toiveella et olisi apua edes vähän. Kipulääkettä menee niin paljon et kohta saa vaipat laittaa kun vatsa ei kestä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #11 - 27.01.2016 klo 21:01:01
Tulosta viesti  
Hei
Päivitys vasemman jalan nivelrikon hoitoon.
Se vammautui  yli 30 vuotta sitten, etu- ja takaristiside puuttuvat joten viimeiset 15 vuotta se on välillä lonksunut ja siihen on kehittynyt 4-asteen nivelrikko kaikille pinnoille.

Välillä se on ollut tosi hankala kipujen vuoksi. Ortopedi sanoi viime kevällä että vielä nivelpintaa vähän on. Silloin olo oli epätoivoinen.  Laittoi jo ties monnennenko Synvisc one injektion. Yleensä ne ovat auttaneet noin vuoden. Edellinen tosin vain 4 kk. Mutta kun kinesioteippasin lonksuvan nivelen kiinni ja treenasin lihakset siihen tueksi, hellitti kipu. Viimeksi injektio laitettiin 10 kk. sitten ja yhä se toimii. Nyt taas alkoi eilen lonksua joten taas kinesioiteippiä peliin, se auttoi ja kipu hävisi. Lisänä mene Catexan. Viime kuukausina olen päässyt jo pääsääntöisesti kipulääkkeistä eroon. Treeni jatkuu.

Eli viimeiset 6 vuotta on taas menty eteenpäin, ilman proteesia Silmänisku. Jeh!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jasse
Aktiiviklubilainen
Poissa

Elämä on 🐞

Vastaus #12 - 01.02.2016 klo 18:21:41
Tulosta viesti  
Hellou! Hommasin nyt itselleni sen synvics one pistoksen,on muuten pikkuisen kallis piikki Kliseinen sitä ei ainakaan täällä saa terveyskeskuksesta ilmaiseksi Järkyttynyt onko jollain siitä enemmän tietoa,mulla on kuulemma puolet rustopinnasta jäljellä ja ajattelin nyt sitä piikkiä hinnasta huolimatta. Kokeilla Mahtava perjantai aamulla terveyskeskus lääkäri sen pistää. Kertokaa mulle kokemuksia auttaako pitkään.. Kieli ja onko kokemuksia kuinka yleislääkärit osaavat sen pistää niveleen Pusu Perjantaina olen viisaampi mutta olisi mukava kuulla kokemuksista ja pelätä  Kielihirveästi etukäteen....

Hymyile niin saat ystäviä😀
Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #13 - 02.02.2016 klo 10:57:39
Tulosta viesti  
Kannattanee sitä kerran kokeilla. Tulos lienee aika yksilökohtainen. Joku hyötyy joku ei.

Kun itse kävin kuukausi sitten terveyskeskuksessa polvien tilannetta selvittelemässä, niin ehdotin, että josko sitä Synovic´a kokeilisi. Lääkäri kuitenkin, ilmeisesti polvien sairaushistorian perusteella, totesi, että se on vain ajan hukkaa ja lopullisen ratkaisun siirtoa, johon minulla ei ole enää tarvetta. Nuoremmilla voi tuo ajan peluukin olla mielekäs syy.

Pistostaito on ihan lääkäristä kiinni. Minua on polveen pistänyt työpaikkalääkäristä alkaen ainakin 5 eri lääkäriä ja kaikilta homma on onnistunut. Ainoastaan yksi nuori päivystävä lääkäri totesi, kun valitin, että polvessa on nestettä ja pitäisi taas laittaa kortisonia, niin hän sanoi, että polvi on kunnossa eikä kortisoon ia tarvita, kiitos.

Myös pistos-asennot olivat erilaisia. Työpaikkalääkäri sanoi, että istu siinä tuolilla minua vastapäätä ja hän siinä vaakatasossa, itsekin tuolilla istuen, tökkäsi ruiskun nivelväliin. Imaisi ruiskuun nivelnestettä ja kirosi. Neste oli vihreän kellestävää, eikä siinä ollutkaan verta, kuten hän arveli. Irrotti sitten neulan ruiskusta ja ruuttasi virheän mönjän 3 metrin päässä olleeseen lavuaariin. Haki kortisonia ruiskullinen ja ruuttasi sitä sisään. Taputti selkään ja sanoi, että töihin siitä... Virnistys

No toinen lääkäri laittoi makuulle, nosteli petiä itselleen sopivaan korkeuteen, kyseli vointia, että joko huimaa. Aikansa suunniteltuaan ja huokailtuaan sai pistoksen tehtyä ja varoitteli, ettei passaa kovin liikkua, että kotiin lepäämään nyt heti.

Ei se pistos koske juuri lainkaan. Ilmeisesti siinä kohtaa ei ole hermotusta lähelläkään, joten ei sitä kannata pelätä yhtään. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jasse
Aktiiviklubilainen
Poissa

Elämä on 🐞

Vastaus #14 - 02.02.2016 klo 12:45:11
Tulosta viesti  
Kiitos paljon vastauksesta Hymiö  mua vaan vähän arveluttaa kun lääkäri on nuori eikä vielä paljoa oo kokemusta  Epävarmaja kun se piikin pirulainen on niin arvokas että toivoisin sen onnistuvan hyvin. Luin jostain että sen on joskus saanut terveyskeskuksesta ilmaiseksi.. Mutta nyt ilmeisesti enää ei kun joku on keksinyt ettei se auta mitään.. Siitä ei saa mitään kela korvaustakaan.. No jos se jonkun verran edes auttaisi niin olisin hyvinkin tyytyväinen Hymiö minulla tuo työ on rankkaa joudun niitä rappusia kolmessa vuorossa kiipimään...yö vuorossa olen siellä yksin joten pitää olla hyvin varovainen ette tipu portaissa pahemmin Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #15 - 01.03.2016 klo 20:27:25
Tulosta viesti  
Heissan!
Nyt tulee vuosi Synvisc One injektiosta. Uupumus, unihäiriöt ja vuorokausirytmi on nyt saatu kohdalleen ja kivut ovat lähes poissa. Proteesipolven lihaskalvojen kanssa työ jatkuu, tulee kohta 7 vuotta täyteen leikkauksesta ja edistystä taphatuu.

Toinen polvi on treenattu lihaksilla taas lonsumattomaksi ja kivut ovat lähes kokonaan poissa. Vain rankemman työpäivän jälkeen liikkeelle lähtö on kuin sorsalla maalla.

Nyt on päällä kuntoilu ja painonpudotusprojekti jotka myös etenevät tasaisesti kuin juna (ja hitaasti).

Minulle Synvisc One injektion laittaa Oropedini, on aina pistänyt. Aikoinaan työerveyshuollossa kysyin pistäisikö joku vastaavan injektion, mutta kukaan ei ollu halukas pistämään. Totesivat että on niin kapea nivelrako, jätetään Oropedille. Eli käsittääkseni pistohalukkuutta kannattaa kysyä siltä lääkäriltä.

ps. Toiveeni näyttää toteutuvan, ehdin kuntoutua ennen seuraavaa proteesinlaittoa, Jesh!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jasse
Aktiiviklubilainen
Poissa

Elämä on 🐞

Vastaus #16 - 01.03.2016 klo 21:23:48
Tulosta viesti  
Heips MahtavaMenin sitten ortopedille piikille,mutta hän sanoi ettei enää
kannata polveen mitään pistää Nolostunutlaittoi lähetteen sairaalaan tekonivel leikkausta varten... nyt odottelen kutsua sinne. Terveyskeskus lääkäri sinne yritti laittaa mutta ei onnistunut. Luupinnat mediaalipuolella aivan yhdessä ja kipu sen mukainen Vihainen
Saas nähdä laittavatko mut jonoon ei tällaisena kremppana oo
kyllä kivaa... öisin en enää kivulta saa nukuttua ja aamulla liikkeelle lähtö on kivuliasta kattotaan kuinka akan käy EpävarmaPitäkää
mulle peukkuja Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

onnetar
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #17 - 01.06.2016 klo 23:40:59
Tulosta viesti  
Ei mitään iloa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #18 - 17.09.2017 klo 22:07:53
Tulosta viesti  
Päivitystä Synvisc One injektiosta ja Cartexan kuureista.
Oikeassa polvessa on 7v 3kk. vanha proteesi joka pelittää. Kiinnikkeitä on edelleen jkv. Lihaskalvohieronta on auttanut ja jalka oireihtii vain törkeän rankkojen työvuorojen jälkeen. Tulee peukunpään koinen patti tekonivelpolven oikeaan etureunaan ja menee pois kun lepää. Jäykkyyttä on mutta nivel on hyvä. Painoa on liikaa. Työn ja treenin yhteensvoitus on todella hankalaa, sen verran hektistä työ on.

Vasemmassa polvessa ei siis ole etu-, eikä takaristisidettä. Ei ole ollut vuodesta 1980. Tuossa 2010 se alkoi todella oirehtia jolloin todettiin 4 asteen nivelrikko kaikilla pinnoilla ja niveraon kaventuma. Vammapohjainen nivelrikko, mikä minusta on huomion arvoisaa kun lääkitystä mietitään.

Oikeasti tulin vain kertomaan että edellisestä Synvisc One injektiosta on jo 2v. 7 kk.  Ja vielä vaan mennään eteenpäin.  Painoa sain pois 18 kg, josta osa on tullut takaisin joten ylipainon kun saa pois, ei tiedä vaikka menisi kuinka pitkään näillä lääkityksillä. Aina kannattaa yrittää. Tsempit kaikille ja mukavaa sateista syksyä.

Ps. Kyllä nuo ortopedit ja fysioterapeutit ovat kullan arvoisia auttamaan elämän taipaleella. Työurakin vielä jatkuu täysin heidän ansiostaan. Kiitos heille kaikille tuesta, ohjeista sekä kannustuksesta ja ammattitaitosesta työstä.

Sivun alkuun

IP kirjattu